Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

 
Profiel   

Ik heb gezocht, maar ik kan het net even nergens goed vinden.

Sinds kort staat mijn paard op vlas. Geen zaagsel, geen krullen, echt dat fijne vlas.

Nu heb ik tot nu altijd stro gehad, en dat is natuurlijk niet zo ingewikkeld. Vlas daarentegen roept nog wat vragen op :D Want hoe houd je die stal het beste?

Ik mest elke dag uit, dat zit wel goed. Maar schep ik elke dag alle mest en natte plekken eruit? Laat ik de natte plekken liggen? Hoelang laat ik ze dan liggen? :')

Mijn paard is vrij schoon op stal, ik doe nu elke dag een stukje natte plek eruit, maar daarvoor moet ik wel droog vlas aan de kant schuiven. Drollen worden ook niet uitgelopen, en iedereen op stal is jaloers op mijn schone stalletje :D

Dus, barst los. Hoe houden jullie je vlas stal? Wat is de beste oplossing?

Ik kan niet wisselen van bodem bedekking. Dit komt de boer ophalen en iets anders niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:01 



 
Profiel   

Elke dag de mest eruit. Natte plekken 1x per week. En dan 1x per week een baal vlas erbij. Zo deed ik het toen mijn vorige paard op vlas stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:18 



 
Profiel   

Mest dagelijks eruit.

Natte plek laten liggen,stal weer vlak harken.

1 x per 3 maand haal ik de natte plek eruit en bij onze junior kan ik het zelfs nog wel iets langer laten liggen maar die plast netjes achterin en banjert er niet zo doorheen als Senior.

Stallen zijn altijd droog,fris,schoon en netjes.

Natte plek kan ontzettend veel absorberen,veel mensen halen dat er veel te snel uit.

Probeer een dikkere laag te creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:19 



 
Profiel   

Essxan schreef
Elke dag de mest eruit. Natte plekken 1x per week. En dan 1x per week een baal vlas erbij. Zo deed ik het toen mijn vorige paard op vlas stond.

Hier ook.

Begin met 4 of 5 balen.
Dan bovenstaande.
Paarden staan hier overdag wel de hele dag buiten.
Staan ze meer binnen kan het anders zijn.

Zorg iig dat er altijd genoeg in ligt. Dat blijft uiteindelijk zuiniger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:21 



 
Profiel   

Iedere dag minimaal 1x de mest eruit, en de natte plek pas zodra hij zichtbaar is.
Dus niet gaan zoeken of harken tot je hem ziet, je vormt dan geen bodem. Echt alleen zorgen voor een dikke startlaag, mest eruit en vlak harken, en de bodem tijd geven zich te vormen. Als het nodig is een baal erbij, en eens in de zoveel tijd de boel opzij harken en de gevormde koeklaag eruit scheppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:27 



 
Profiel   

ik heb geen dikke laag er in, denk zo 20cm?
elke dag poep er uit, en op die plek is het ook vaak nat…mijn merrie is vrij netjes.
dus dat er ook uit.
dan hark ik de zijkanten naar die plek en strooi een klein laagje bij.
ik gebruik iets meer dan 1 pak per week in de stal :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:28 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Mest dagelijks eruit.

Natte plek laten liggen,stal weer vlak harken.

1 x per 3 maand haal ik de natte plek eruit en bij onze junior kan ik het zelfs nog wel iets langer laten liggen maar die plast netjes achterin en banjert er niet zo doorheen als Senior.

Stallen zijn altijd droog,fris,schoon en netjes.

Natte plek kan ontzettend veel absorberen,veel mensen halen dat er veel te snel uit.

Probeer een dikkere laag te creëren.

Hier ook elke zoveel weken de natte plek eruit.
Mijn kleintje plast echt altijd op dezelfde plek en die haal ik er elke2 maanden eruit (dat is dan 1 kruiwagen), pak vlas erbij erbij en dan is het weer netjes.

Ik begin ook met 4a5 pakken per stal. Elke dag de mest eruit en rechttrekken en een x per 10 dagen ofzo wat (1/2 pak ofzo) vlas erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:33 



 
Profiel   

1 pak per week er bij gaat hier net, het is echt al snel nat. Echt langer dan een week wachten gaat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:55 



 
Profiel   

Hier doen ze elke dag de mest eruit halen, natte plekken pas als deze doorkomen en als het vies lijkt een half pak/heel pak erbij gooien. Het is geen potstal, maar wel een dikke, stabiele laag waar de paarden op staan. Ik vind het er altijd keurig bij liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:05 



 
Profiel   

Utixo schreef
Iedere dag minimaal 1x de mest eruit, en de natte plek pas zodra hij zichtbaar is.
Dus niet gaan zoeken of harken tot je hem ziet, je vormt dan geen bodem. Echt alleen zorgen voor een dikke startlaag, mest eruit en vlak harken, en de bodem tijd geven zich te vormen. Als het nodig is een baal erbij, en eens in de zoveel tijd de boel opzij harken en de gevormde koeklaag eruit scheppen.


Dit! En beginnen met een pak of 5 als start.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:06 



 
Profiel   

Vlas werkt niet als je gaat graven, dus afblijven van die bodem. Dat is de essentie. Vond ik in het begin ook onwijs lastig, maar vlas is super absorberend materiaal.

Hoe ik het doe: starten met flinke laag in lege stal, niet te zuinig. Daarna echt alleen drollen wippen en recht trekken. Na een paar weken gaat de stal zich echt 'zetten' en inklinken. In het begin kan het losse vlas nog vrij glad zijn. Elke zoveel dagen baaltje erbij. Ik heb enorme smeerpijp op stal gehad, dan was het om de 5/6 dagen, maar met gewoon schoon dier elke 10dagen ongeveer. Wel elke dag even bovenlaag recht trekken, dan blijft de bovenlaag ook echt super mooi los, schoon en lichtgekleurd.

Ik schep bij een schoon paard elke 6mnd de onderste koek eruit (4mnd bij smeerpoets). Dan hark ik eerst al het nog losse vlas, ook het wat viezere, van de onderlaag af. Dat bewaar ik. Dan koek eruit, oude vlas weer verspreiden en 1-2 halen erbij.
Het oude vlas is al een stuk minder glad en vormt daarmee sneller een stabiele onderlaag. Bovendien bespaar je zo 3 balen na het leeghalen.
Op deze manier doe ik het nu een paar jaar. De stallen zijn kurkdroog en zien er altijd uit of ze net vers zijn.

Mijn basisregels komen dus hierop neer:
-Elke dag, liefst zelfs vaker drollen wippen en vlak trekken.
-Bovenlaag hoort los te liggen. Zo niet, baal erbij.
-Ik hoor absoluut geen gesop oid. Ook in dat geval, baal erbij.
-Afblijven vd onderlaag, op 2-3x per jaar na.
-Oude bovenlaag=nieuwe onderlaag. Ik begin dus nooit meer helemaal met lege stal.

Tot slot: ik heb al zo'n 20 jaar paarden thuis, altijd stro gebruikt, 5 jaar geleden naar vlas gegaan. Echt even geklooi, maar nu heb ik echt de schoonste stallen ooit en het kost zo onwijs weinig tijd om te mesten. Ik wil nooit meer anders!


Laatst bijgewerkt door KPet op 11-01-22 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:15 



 
Profiel   

Utixo schreef
Iedere dag minimaal 1x de mest eruit, en de natte plek pas zodra hij zichtbaar is.
Dus niet gaan zoeken of harken tot je hem ziet, je vormt dan geen bodem. Echt alleen zorgen voor een dikke startlaag, mest eruit en vlak harken, en de bodem tijd geven zich te vormen. Als het nodig is een baal erbij, en eens in de zoveel tijd de boel opzij harken en de gevormde koeklaag eruit scheppen.

Dit deed ik ook.
En standaard 1x per week een baal nieuw vlas erin.
Vooral niet te zuinig beginnen, je moet zelf in de stal op je knieën kunnen vallen en ze dan niet bezeren.

Nu had ik wel een vreselijk zindelijk paard.
Ik liet de achterste 40 cm van m'n box leeg (stal van ruim 3,5x4 voor paard van 1.54) en daar liet hij zijn mest vallen.
De plasplek was in het midden (ruin).
Mest eruit halen daar verloor ik dus geen vlas bij.
En pas als de plasplek naar boven kwam, groef ik die voor een eind af, harkte schoon vlas in de kuil, nieuw pak vlas erop en hij kon er weer tegen.

Inmiddels staat die van mij niet meer op stal maar in een 24/7 situatie met een schuilstal zonder verharde onderlaag, daar is een ander mestbeleid van toepassing, aangezien hij (gelukkig) niet in de stal poept en plast, dat doetie in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:19 



 
Profiel   

En zorgen dat je ook het hooi er uit haalt, hooi zorgt ervoor dat het vlas gaat samen klonten en dat trekt de bodem kapot.
Ik heb voor in de stal ca 80cm een rubberen mat over de volle breedte waar ook het hooinet hangt, dit voorkomt dat het hooi door de stal wordt gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:21 



 
Profiel   

Precies wat bijna iedereen zegt. Het is mij eindelijk gelukt om een dikke onderlaag te creëren. Ik haal er geen natte plekken uit (natte plekken komen niet meer boven). Twee keer per dag wel de mestballen. De laatste moeilijke balletjes zelfs met de hand (handschoen aan, wees gerust). 1 x per week baal vlas erbij. Al vier maanden geen natte plekken meer verwijderd. Keurige stal, geen geur of iets dergelijks. Het betreft overigens een inloopstal van 8 bij 4 waar de twee paarden weinig komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:45 



 
Profiel   

Kijk hier heb ik wat aan! :D

‘Lijkt’ de stal wel een beetje schoon of word het een donkere bende?

Ik ga morgen beginnen met geen plas meer scheppen _O-

Bedankt dat jullie allemaal de tijd even nemen om het uit te leggen. Echt top **\O/**

Mijn paard staat nu tot aan het donker buiten, in de zomer als het weer het toelaat 24/7. En anders pas rond 9 uur op stal. Dus het valt mee hoeveel er op gestaan word.

Edit: ik heb nu natuurlijk al een hoop vlas liggen. Hiervan ligt de onderkant an sich wel stevig, behalve het stukje waar ik dus de natte plek weg schep. Trek ik alles eruit of gooi ik er gewoon 2 balen bovenop? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:48 



 
Profiel   

De stal lijkt zeker schoon (zeker als je alle mestballen weghaalt) maar de bovenste vlas wordt wel meer beige, lichtbruin. Is ook minder glad. Totdat er weer een nieuwe lading er bovenop komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:53 



 
Profiel   

Hier doen we het wel anders. :=
Elke dag mest eruit, om de dag of elke dag het natte eruit en om de dag een halve baal nieuw vlas erin.
Ligt er ook echt wel aan hoe schoon je paarden zijn en hoeveel tijd ze op stal doorbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:56 



 
Profiel   

Tja hier ook maar staan ze ook op rubbermat dus extra zacht hoeft niet maar idd mest er uit en "rood" vlas beetje recht trekken en klaar nog geen kruiwagen per 4 paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:32 



 
Profiel   

Julia schreef
Hier doen we het wel anders. :=
Elke dag mest eruit, om de dag of elke dag het natte eruit en om de dag een halve baal nieuw vlas erin.
Ligt er ook echt wel aan hoe schoon je paarden zijn en hoeveel tijd ze op stal doorbrengen.


Het ligt er in mijn ogen ook wel aan hoe de ondergrond is.

Bij ons op stal hebben sommige paarden een vlakke stal, met harde bodem en stalmatten. Hier wordt elke dag de mest en natte plekken uitgehaald.
De andere stallen zijn dieper en daar ligt meer vlas in. Hier wordt dagelijks de mest uitgehaald en inderdaad even rechttrekken daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:38 



 
Profiel   

Brainless schreef
En zorgen dat je ook het hooi er uit haalt, hooi zorgt ervoor dat het vlas gaat samen klonten en dat trekt de bodem kapot.
Ik heb voor in de stal ca 80cm een rubberen mat over de volle breedte waar ook het hooinet hangt, dit voorkomt dat het hooi door de stal wordt gelopen.


Dit hier inderdaad ook! Hier houden we altijd een strookje vrij. Gewoon betonnen ondergrond. Daar ligt het hooi. Ook fijn voor de uitloop van strooisel uit de stal. Sommige stallen ligt het hooi wel op het vlas trouwens in een hoek, maar ligt aan paard. Sommige zijn schoner dan anderen.


prugelpiet schreef
Kijk hier heb ik wat aan! :D

‘Lijkt’ de stal wel een beetje schoon of word het een donkere bende?

Ik ga morgen beginnen met geen plas meer scheppen _O-

Bedankt dat jullie allemaal de tijd even nemen om het uit te leggen. Echt top **\O/**

Mijn paard staat nu tot aan het donker buiten, in de zomer als het weer het toelaat 24/7. En anders pas rond 9 uur op stal. Dus het valt mee hoeveel er op gestaan word.

Edit: ik heb nu natuurlijk al een hoop vlas liggen. Hiervan ligt de onderkant an sich wel stevig, behalve het stukje waar ik dus de natte plek weg schep. Trek ik alles eruit of gooi ik er gewoon 2 balen bovenop? :=


Hier in de bovenlaag bij de meeste dieren nauwelijks kleurverschil met nieuw vlas. Smeerpoetsen (gravers vooral) heb je iets meer pech mee meestal, maar dat geldt ook voor stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 23:00 



 
Profiel   

Hier dagelijks uitmesten en om de 2-3 weken natte eruit + 3 verse balen erbij.
Ik heb wel viespeuken op stal, vooral de merrie. Ze staan overdag buiten.
Nu ga ik wel eens proberen om enkele weken niet leeg te maken, maar ben niet zeker dat ik dat leuk ga vinden. Ik heb een te kleine mesthoopruimte en misschien dat oppotten in mijn geval wel interessanter is. Ik ga het heel moeilijk hebben om het natte er niet uit te halen.
Aan degenen die 3-4× per jaar volledig uitmesten. Hoeveel kruiwagens zijn dat dan ? Bij mij is dat om de 2-3 weken 3 à 4 kruiwagens + dagelijks een kwart tot een volle kruiwagen per stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:10 



 
Profiel   

Ik had mijn paard overdag buiten en 's nachts op stal.

Als ik zorgde voor genoeg schoon vlas, dan mestte ik elke dag een halve tot hele kruiwagen puur mest eruit.
Eerste maand uitsluitend bijstrooien.
Daarna ong 1x per 2 weken de natte plek "afgraven" dwz, bij mijn ruin werd dat een bult in het midden van zijn stal. Die groef ik af tot er een lichte kuil ontstond en harkte ik dicht en strooide ik bij. Was dan
Na de winter mestte ik al het vieze eruit, dat was dan een kruiwagen of 6. Paard liep dan 24/7 op de wei.
Harkte wat nog schoon was aan de kant en haalde dan alleen de hele koek uit het midden weg en liet de stap drogen.
Eenmaal droog harkte ik het vlas wat er nog was naar het midden en begon weer met een baal of 4 erbij voor hij weer voor de nacht naar binnen kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 06:22 



 
Profiel   

Zelfde als Daan13, pisplek gaat er pas uit als het teveel wordt en verzadigd is. Maar zo min mogelijk eruit zodat er een mooie dikke vastere onderlaag ontstaat. Ik strooide voorafgaand aan de stal vullen altijd sirocco poeder op de plaats waar ze het meeste pissen, zodat ik niet verga van de ammoniakgeur als het pis-uitmesttijd is na een x-tijd. Werkte goed.

Nu staan ze helaas op houtkrul ivm te weinig op stal en muizen overlast in het vlas. Vlas is en blijft het fijnste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 07:54 



 

Hangt er vanaf of je wil potten of niet. Stal waar ik sta elke dag 2 a 3 keer de mest er uit. 2 keer per week ongeveer ook alle natte plekken. En waar nodig wat er bij. Zitten rubberen matten onder. Dus is niet veel nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 07:57 



 
Profiel   

Ik gebruik echt al zeker 10 zo niet 15 jaar vlas. In het begin moest ik het nog van ver halen, maar gelukkig wordt het nu meer gebruikt.

Bij een stal van 3x3 beginnen met een pak of 3. Nadeel van alleen schoon vlas vind ik dat er dan toch wel van neigen te gaan eten en is het wat glad.

1 of 2x per dag mestballen wippen (hebben bij mij uitloop, dus op stal is dit minimaal).
Met 2 grote paarden en 2 kleine ponies is dit ca 1 kruiwagen per dag.
In het weekend haal ik de natte plekken onderop weg en indien nodig wat nieuw vlas erbij dat ik dan vermeng met het oude om eten te voorkomen.

Ik zou echt niet meer anders willen. Scheelt tijd, opslagruimte en geld. Met deze paarde gebruik ik ca 3 pakken per week, beetje afhankelijk of het nat weer buiten is of niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen