Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vlas, hoe doe je dat nou het beste?

 
Profiel   

Julia schreef
Hier doen we het wel anders. :=
Elke dag mest eruit, om de dag of elke dag het natte eruit en om de dag een halve baal nieuw vlas erin.
Ligt er ook echt wel aan hoe schoon je paarden zijn en hoeveel tijd ze op stal doorbrengen.


Ik doe het ook zo, mijn paard is een smeerpoets en graaft zelf gaatjes in haar stal (bij voorkeur in de natte plek) ik moet daardoor de stal echt heel schoon houden en kan geen stabiele onderlaag kweken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:54 



 
Profiel   

Volgens mijn vlasleverancier neemt het vlas geen vocht meer op op het moment dat het een roodachtige plak geworden is. Tot die tijd mag het blijven liggen en inderdaad mest eruit en verder wat bijharken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:55 



 
Profiel   

Klopt eenmaal rood is het door en door verzadigd.
Uiteraard als je daar dan genoeg droog vlas over gooit staat het paard niet nat en kun je gaan potten zoals sommige doen.
En ja dat werkt ook.
Maar als je dan na enkele maanden moet gaan mesten is het een hele klus.

Daarom doen wij ook 1 keer in de week het natte eruit.
Ik heb wel 2 nette paarden die op dezelfde plek plassen.
Nat er uit, is dan ook echt verzadigd. recht trekken, baal vlas er over.
Dan is het elke week dezelfde hoeveelheid werk en ook lekker schoon en droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:00 



 
Profiel   

Ik vind het echt knap hoelang sommige mensen de natte plekken kunnen laten liggen. Hoe dik wordt de strooisellaag dan wel niet?
En voor de kenners; ik weet dat vlas inderdaad veel vocht kan opnemen, maar zodra het rood is geworden dan is het verzadigd toch? of kan ik het dan nog langer laten liggen?

Hier heb ik mijn 2 paarden een aantal weken thuis staan en ben nog aan het zoeken naar het juiste ritme van mesten. Misschien kunnen mensen me hier nog tips geven. Ik heb een merrie en ruin in 3x3 stallen, onderlaag is beton. Ze staan op dit moment 12u per dag buiten, snachts op stal. Ik ben begonnen met 3 balen per stal. Voordat ze op komen haal ik alle drollen uit de stal en trek hem recht, savonds bij de laatste ronde haal ik nog een keer de mest eruit. Mijn merrie is vrij schoon, bij haar red ik het net om een week lang de natte plek te laten liggen, dan eruit en een nieuwe baal erbij, er ontstaat dan na een paar dagen ook een mooie koek waardoor ze altijd een zacht bed heeft. Mijn ruin daarentegen ploegt de hele stal om, hij schept binnen no-time alles naar achter en piept en poept dat onder. Met als gevolg dat hij voorin dus een kale bodem heeft en achterin een hoge bult met natte bruine zooi. Bij hem red ik een week wachten dan echt niet.

Nu ben ik aan het uitproberen om 2x per week de nattigheid eruit te halen. Bij mijn ruin blijft het dan net aan wat mooier, bij mijn merrie ben ik natte plekken aan het wegscheppen die nog prima vocht kunnen opnemen volgens mij. Daarnaast merk ik bij beide paarden dt ik die stabiele onderlaag dan snel kwijt ben en ze beide sochtends kale betonplekken hebben.

Het liefst zou ik beide stallen een beetje in hetzelfde ritme uitmesten, maar wie heeft voor mij de tip??

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:01 



 
Profiel   

wij halen iedere dag de mest eruit.
Wanneer de natte plek rood is, gaat die er ook uit. (meestal 1 keer per week)
Wij doen iedere dag een laagje vlas eroverheen gooien, om de stal droog te houden.
En dan kijken we wanneer we een halve of een hele baal erin gooien. (vaak komt dit neer op 1 keer per week een hele of 2 keer een halve)

Ik heb 1 heel smerig paard en die maakt er echt een bende van. Poept wel in de hoek, maar piest als een brandweerman....
De andere is gelukkig een stuk schoner.

Wij moesten in het begin vooral vlas erop mikken en er niet teveel uit willen halen. Natte plek verplaatsen naar een droge kant en zo een bodem opbouwen.
Dikte bodem is snel 30cm en dan merk je dat het natte goed naar beneden zakt en de bovenlaag droger blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:21 



 
Profiel   

Afhankelijk of je paard een smeerkees is of niet zal je ook de stal moeten doen. Bij onze 2 paarden was de 1 super netjes en de ander een smeerkees, daar zie je ook duidelijk verschil in de stal.
Wat voor mij zeker goed werkt is de laag van het vlas goed dik houden, hoe dunner de laag hoe meer en eerder de natte plek er door komt.
Ik begin met 5 pakken in een nieuwe stal ( 3 x 4 ), dagelijks de ballen mest er uit, als ik met een compleet nieuwe stal ben begonnen wacht ik even met het eruit halen van de natte plek( moet wel rood zijn bij het weghalen). Meestal na een week of 3 doe ik dat dan. Daarna haal ik de natte plek er wekelijks uit, de hoeveelheid vlas die er dan uit gaat met de natte plek vul ik dan ook weer aan om de dikte van de laag goed te houden. Ik hark dan eerst de oude laag glad zodat er weer een egale laag ontstaat en daar over heen strooi ik een nieuwe baal vlas. Bij mijn smeerkees wachtte ik een dag met de nieuwe baal, ik liet hem eerst de onderlaag mooi vast lopen zodat de nieuwe baal er niet met een dag in verdwenen was zeg maar door zijn gewandel door de stal heen. Bij onze fries kan ik gerust 10 dagen wachten met het eruit halen van de natte plek, hij plast netjes op altijd dezelfde plek en is geen loper door de stal heen, dat scheelt erg veel vind ik.
Heb een paard gehad wat vreselijk sopte met zijn hooi in de waterbak, dan is vlas echt een drama .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:28 



 
Profiel   

Ook al haal ik niet vaak de natte plek eruit , het is ongeveer een kruiwagen of 4 wat ik er dan per box uit haal.

Dit winterseizoen ben ik per paard aan het bijhouden hoeveel vlas ik gebruik.

Senior ; plast overal,mest wel achterin maar loopt er ook doorheen.

Die zit nu op een pak of 12.

Junior ; plast en poept achterin. Netjes verder.

Die zit nu op een pak of 9 zo uit het hoofd.

Paarden staan circa 9 uur per dag binnen.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:24 



 
Profiel   

Wat een leerzaam topic!
Ik begin meestal in een stal van 3x3 met 2 balen vlas, maar zo te lezen kan ik er beter nog een bij doen. Ik haal dagelijks de mestballen eruit en 1x in de 3 dagen de natte plekken. Ik merk wel dat als ik een dikkere bodem creëer, dat het minder vaak hoeft. Mijn paard is wel een smeerpoets dus ik ga denk ik eerst 1x in de week aanhouden en kijken hoe dat gaat.

Laten jullie de plek waar ze mesten (als dat een vaste plek is), wel vrij van vlas?
Als ik dat doe dan verspreidt mijn merrie het vlas veel meer, dan wanneer ik het vlas over de hele stal gelijkmatig heb verdeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:29 



 
Profiel   

Mijn stallen zijn 3x3 1/2 en ik begin met 4 (omdat ik een stuk rubber voorin heb liggen), toen ik die mat niet had begon ik met 5 pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:33 



 
Profiel   

Bamorka.
Ik laat niets vrij.
Pak de drollen van het vlas af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:57 



 
Profiel   

Toen ze nog op vlas stond.
Iedere dag de mest eruit, en met ca een week de natte plek eruit.
Nu had ze wel een vaste mest en plas plek, dat maakt het wel een stukje makkelijker.
Begonnen met 3 balen erin (voorste gedeelte lag een mat).
Schone vlas rondom de plasplek opzij schrapen, plas plek eruit. En het minst mooie vlas op de plasplek.
Meestal strooide ik een halve baal erbij en de andere helft legde ik onder haar voerbak neer. Indien nodig pakte ik daar weer wat schoon vlas weg en strooide het.
Beetje een soort van roulatie systeem, zo had ze altijd een schone box.
Ze heeft een jaar of 3 op vlas gestaan en maar 1x d'r hele box leeg hoefde te halen. Maar dat was omdat ze heel veel water bij de mest had, en veel natte scheten had toen.

Bamorka, dat deed ik wel. Maar ze meste letterlijk tegen de muur (letterlijk een bruine streep op de muur) aan en veelal alles op 1 grote berg.
Door een klein randje vrij te houden schepte het makkelijker.


Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 12-01-22 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:58 



 
Profiel   

Bij eigenlijk alle strooisels blijkt dat 10kg bedding per m2 stal het minimum is om te beginnen met een zachte stal, dat levert dan als je je op de knieën laat vallen zo'n 15cm strooisel op. Bij strokorrels/houtkorrels zie ik liever zelfs nog iets meer, want dat heeft anders vrij lang de tijd nodig om uit te zetten.

Eenmaal een dikke laag strooisel erin, is het verbruik vrij laag. Het verbruik in onze stallen is lager dan toen we de stallen nog verhuurden (incl. volpension van onze 2 paarden). Toen werd de 3x5 stal gestart met 3 baaltjes vlas en moesten er elke week 3 baaltjes bij en was de stal nog erg vuil/nat bij het grote paard, en 2 baaltjes vlas in de 3x3 stal en moesten daar er minimaal 2 per week bij (dan stonden de meeste wel oké, maar met gaan liggen duwden ze de strooisellaag vaak weg waardoor ze alsnog half op het beton lagen). Met het grote paard (800kg) gaan er nu krap 2 baaltjes per week in meestal, behalve met heel nat weer (zijn stal is ook het laagste punt), normaal gesproken 8 per maand en het andere paard (500-550kg) gaat ruim 1 baal per week in, 5 per maand.

Wanneer de stallen een grote beurt krijgen en al het halfnat en natter strooisel eruit gedaan wordt, strooien we vooraf een week/ 8 dagen niet op en gaan er bij het grote paard gemiddeld 4 balen bij (dus 1 extra) en bij het gewone paard 2-3 balen erbij (dus max 1 extra). Soms in de loop van de week daarna krijgen ze nog een keer een pak extra, nadat de stal door de paarden is aangelopen/aangelegen.

De huurders gebruikten vlas, daar zijn wij in eerste instantie op doorgegaan, maar later zijn we onder andere vanwege de rattenoverlast op houtvezel overgestapt. Het verbruik is daarmee niet veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:00 



 
Profiel   

Bamorka schreef
Laten jullie de plek waar ze mesten (als dat een vaste plek is), wel vrij van vlas?

Bij de deuropening laat ik het eerste stuk vrij, dat veeg ik altijd naar binnen, dat scheelt weer in het naar buiten lopen als ze van stal af komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:29 



 
Profiel   

Goeie regel met vlas is "niet panieken". Echt je kan zoveel nog oplossen. Ik heb echt een giga smeerkont. Ze draait, ze graaft, ze gooit d'r hooi overal en ze mest ook overal. Zodra je in stress steeds alles er uit gaat trekken wordt het erger. Het duurt iets langer, maar ook bij zulke kun je prima een bodem maken. Gewoon elke dag vlak trekken en juist iets langer wachten met natte plekken weg halen. Juist omdat ze zo veel beroeren duurt het langer voordat stukken hun verzadiging hebben bereikt. En echt voor een mooie bodem is het het fijner als je alleen de echt rode plekken weg haalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:25 



 
Profiel   

Bamorka schreef
Ik begin meestal in een stal van 3x3 met 2 balen vlas,


Heb je er nog iets onder qua matten want anders is het wel een heel dun laagje..

Minimum waar ik mee begin is 4 a 5 pak.

Juist niet te zuinig zijn, dat werkt averechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:20 



 
Profiel   

Ik vind dit een interessant onderwerp.
Ik heb mijn paard 2 januari verhuisd en staat nu voor het eerst op vlas. Voorheen altijd stro.
Maar ik vind het nog erg lastig. Want hij poept en plast achterin de stal. Maar hij mag ook graag liggen en dat doet hij dan in het midden. En dan ligt er in het midden steeds niet zoveel. Ik krijg daar niet echt een laagje. Ik haal elke dag de poepjes eruit en trek het elke x weer recht. Is voor mij ook nieuw want op de vorige stal werd er uit gemest. Ik heb zelf geen ervaring met vlas ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:35 



 
Profiel   

Oh, ik heb een hekel aan vlas :+
Paard heeft tijdens boxrust een tijdje op vlas gestaan. Wat een pest om uit te mesten. Hetgeen nog het beste werkte was: in het weekend alles er uit, 3 nieuwe pakken erin en op woensdag nog een 4de pak erbij. En het weekend erop weer alles eruit. Tussendoor werd de mest er 2x per dag uitgehaald, net zoals de hele natte plekken.
Ik heb in die periode meermaals gegoogeld en op Bokt gelezen over hoe je een vlasstal het best onderhoudt, maar het is me nooit gelukt om er iets van te maken dat op iets trok. Stalgenoten wiens paard ook op vlas stonden haalden hun stal ook iedere week leeg.
Ik was heel blij als ze terug op stro overging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:45 



 
Profiel   

Ik heb hier een paard van een ander op boxrust gehad.
En ook daar niet elke week alles er uit hoeven halen.
Ik vraag me echt af hoe dat bij jou en ook je stalgenoten dan wel nodig was. :)

Ik heb door de jaren heen van alles geprobeerd.
Strokorrels diverse merken.
Gehakseld stro, zaagsel, krullen, maar ik kom steeds weer uit bij vlas.
Niet van die stof rommel, nee goed ontstoft vlas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:01 



 
Profiel   

Eilandje schreef
Oh, ik heb een hekel aan vlas :+
Paard heeft tijdens boxrust een tijdje op vlas gestaan. Wat een pest om uit te mesten. Hetgeen nog het beste werkte was: in het weekend alles er uit, 3 nieuwe pakken erin en op woensdag nog een 4de pak erbij. En het weekend erop weer alles eruit. Tussendoor werd de mest er 2x per dag uitgehaald, net zoals de hele natte plekken.
Ik heb in die periode meermaals gegoogeld en op Bokt gelezen over hoe je een vlasstal het best onderhoudt, maar het is me nooit gelukt om er iets van te maken dat op iets trok. Stalgenoten wiens paard ook op vlas stonden haalden hun stal ook iedere week leeg.
Ik was heel blij als ze terug op stro overging.


De pensionpaarden staan hier op vlas, maar paarden met boxrust gaan op stro. Onze ervaring is dat er niet tegen op te mesten is als ze er de hele dag in staan te dansen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:05 



 
Profiel   

Het is soms ook de kwaliteit. Ik heb wel eens op een stal gestaan met B kwaliteit vlas. Daar moest ik echt elke week 2 pakken bij gooien en soms zelfs 3. Deed niks anders dan dat ik al 10 jaar doe. Het was zuiver de kwaliteit die het hem deed. Jaar later was er een andere leverancier en ging het weer gewoon prima met 1 pak per week (en mijn goorlap krijgt om de week 1 pak extra)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:08 



 
Profiel   

Ik haal elke dag de mest eruit, en 1x per week de natte plekken en dan weer nieuw er bovenop. (Als je de natte plekken elke dag weghaalt dan wordt vlas immens glad)

Stal ziet er elke dag keurig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:10 



 
Profiel   

Hier een inloopstal van 8x3 meter.
Ik deed oppotten, 2x per dag de drollen scheppen. Ik haalde 1x per jaar de hele stal leeg.
Deed vaak een 12 a 3 maanden met een pallet van 48 balen.
Dit was voor een shet, d-pony en e-pony.

Leegscheppen is overigens wel een vervelende klus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:06 



 
Profiel   

Ik kan mijn vuile vlas moeilijk kwijt, gewone mest wel. Kunnen jullie het wel makkelijk ergens lozen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 15:02 



 
Profiel   

Hier maakt de loonwerker geen verschil tussen stro, houtvezel of vlas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 15:03 



 
Profiel   

hier ook niet, maar onze paardenwei is omringd door landbouwgrond en daar gaat de mest op :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 20:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 124 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen