welk zand op stenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damily
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-08-18

welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 19:52

hoi allemaal, ons paard staat op een uitloop van stenen, nu willen wij de bodem iets zachter voor hem maken met zand over de stenen, welk zand kan ik het beste gebruiken ?
het moet goed water doorlaten en niet glad worden, we hadden nl oud zand uit de zandpaddocks gebruikt maar het water bleef erop staan en het werd spekglad, dus heb ik het weer weg geschept.
ik hoor veel over mc3 zand.
het moet geen stuifzand zijn ook, en absoluut niet glad worden met regen.
wie heeft hier ervaring mee?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:53

Damily schreef:
hoi allemaal, ons paard staat op een uitloop van stenen, nu willen wij de bodem iets zachter voor hem maken met zand over de stenen, welk zand kan ik het beste gebruiken ?
het moet goed water doorlaten en niet glad worden, we hadden nl oud zand uit de zandpaddocks gebruikt maar het water bleef erop staan en het werd spekglad, dus heb ik het weer weg geschept.
ik hoor veel over mc3 zand.
het moet geen stuifzand zijn ook, en absoluut niet glad worden met regen.
wie heeft hier ervaring mee?


Niet, op verharde ondergrond lopen is hartstikke gezond voor de hoeven. En waarschijnlijk gaan ze het alleen maar als toilet gebruiken :')

Damily
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 19:57

Niet, op verharde ondergrond lopen is hartstikke gezond voor de hoeven. En waarschijnlijk gaan ze het alleen maar als toilet gebruiken :')[/quote]

nou zo gezond is het dus niet want hij heeft veel kneuzingen onder zijn zolen, dus advies om de harde bodem wat te verzachten, hij heeft zijn stal er nog bij waar hij zn behoefte in doet, ook wel een poepje buiten, ik maak dat met alle liefde schoon

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:03

Dan zijn rubberen matten waarschijnlijk een betere oplossing.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:09

Zand wordt altijd een vieze drab op bestrating, tenzij je bestrating hele brede gleuven tussen de stenen heeft waardoor het water extreem goed weg kan lopen.
Rubber speeltuintegels die waterdoorlatend zijn heb je waarschijnlijk het meest profijt van; het water kan weg door de structuur van de tegels, de tegels zijn iets ruw waardoor ze niet glad worden (hoewel ik het bij sneeuw niet heb getest) en het is zacht. Wel goed opsluiten, anders schuiven ze alle kanten op.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:11

Ik zou ook eerder voor rubber gaan dan. Zand moet je volgens mij wel een dikke laag doen wil je dat het niet gaat schuiven.

Maar ik zou wel willen weten hoe hij die kneuzingen oploopt. Die van mij lopen al 16 jaar op een verharding voor de stal en hebben nooit kneuzingen. Zet hij zijn voeten wel goed neer? Is ie lomp?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:25

Ik zou ook kiezen voor rubberen tegels.

Zand zal modder worden als het water niet goed weg kan. Voor een zachte laag moet je denk ik al minimaal 5cm dik gaan leggen en hoe hou je het zand dan op de tegels zonder dat ze het eraf gaan lopen of zonder dat het weggespoeld wordt door regen?

Rubberen tegels moet je ook best vastleggen maar is best snel gebeurd.

Ook vraag ik me af wat voor stenen er liggen als je paard er zo snel zool kneuzingen van krijgt....op kiezels zou ik dat kunnen voorstellen maar op tegels niet tenzij deze serieus Schots en scheef liggen en de hoeken in de zolen prikken.

Damily
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-08-18

Re: welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 21:21

Afbeelding
het is gewoon strak bestraat

Damily
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 21:25

Maar ik zou wel willen weten hoe hij die kneuzingen oploopt. Die van mij lopen al 16 jaar op een verharding voor de stal en hebben nooit kneuzingen. Zet hij zijn voeten wel goed neer? Is ie lomp?

andere smid, van natuurlijk bekapper voor 1x naar tradioneel omdat de mijne een operatie moest ondergaan... 1 feb nog bekapt door de mijne en 14 mrt een andere, daarna liep hij heel erg slecht.. met 2 voorbenen. en ja hij is erg lomp..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:33

Alle kneuzinkjes die bij onze paarden ontstaan komen m.i. door steentjes op de track (zitten in de bodem, niet expres door ons aangebracht) en stenen in het bos (ijstijd en puinpaden). In het bos gebruik ik daarom hoefschoenen.
Ze lopen er bij ons niet kreupel door. Alleen af en toe als ze verkeerd op een steen stappen zie je ze even een korte pas maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 06:24

Als hij na bekappen erg slecht loopt zou ik eerder denken dat de smid iets verkeerd gedaan heeft. Te kort bekapt misschien of teveel zool weggesneden (wat traditionele smeden snel doen mijn ervaring).

Het is mooi bestraat maar zoals je ziet blijft er nu al water op staan. Dus zand wordt gewoon modder.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:40

Ik zet m'n geld ook op verkeerd/anders bekapt. Of mss is er iets aan de stand veranderd.

Of had je paard ook al last bij je gewone smid?

Damily
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 22:48

Als hij na bekappen erg slecht loopt zou ik eerder denken dat de smid iets verkeerd gedaan heeft. Te kort bekapt misschien of teveel zool weggesneden (wat traditionele smeden snel doen mijn ervaring).

ze zei juist dat ze er niet veel af kon halen, maar heeft wel flink de straal weggesneden, steunsels nog veel te veel, zool nix aan gedaan en dat doet mn natuurlijk bekapper wel.

Damily
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 22:51

Ik zet m'n geld ook op verkeerd/anders bekapt. Of mss is er iets aan de stand veranderd.

Of had je paard ook al last bij je gewone smid?

ja denk het ook hoor.

nee echt na deze bekapbeurt.
maar ze heeft niet veel gedaan als de straal weggesneden. ze zei dat er niet veel af kon ( na 6 weken kan er altijd wat af)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: welk zand op stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 06:08

Heb je eventueel foto's van de hoeven hoe hij er nu bij staat. Ook onderkant?

En wat bedoel je met steunsels veel te veel, zijn de steunsels te lang gelaten?
In ieder geval als die pas na die bekapbeurt gevoelig is is daar iets mis gegaan. Teveel van straal wegsnijden is ook niet goed. (omdat je zegt dat er flink van de straal gesneden is).
Mijn natuurlijk bekapper snijdt alleen weg als het nodig is om te voorkomen dat bacteriƫn en vuil onder losse flapjes gaan zitten. Bij 1 paard is dit vaker nodig dan bij mijn 2 andere paarden.