Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

IJzerfilter voor grondwater

 
Profiel   

Wij geven de paarden grondwater, maar dit bevat vrij veel ijzer. Aanleggen van leidingwater is veel te duur op het perceel waar ze staan. Dus ik wil kijken naar een manier om het ijzer uit het water te filteren.
Momenteel hebben we een grondwater punt met een elektrische pomp die het water oppompt dat via een tuinslang in de waterbak komt. Pomp is afkoppelbaar en gaat na elke keer weer terug de kast in.

Zijn er opties om hier een filter tussen te zetten dat het ijzer er uit filtert? Ik heb al wel gegoogled, er zijn wel mogelijkheden. Maar ik weet niet goed hoe of wat ik dan het beste kan gebruiken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:03 



 
Profiel   

Neem eens contact op Kemerink water, werkt door heel Nederland.

http://www.kemerinkwatertechniek.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:12 



 
Profiel   

Je zult voor het filter dan eerst het water moeten beluchten zodat het ijzer neerslaat. Als het in oplossing blijft fietst het zo door je filter heen (en slaat dan neer in je pomp, leidingen of waterbak). Je zult het filter ook regelmatig moeten vervangen of reinigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:16 



 
Profiel   

Heb daar eens prijs voor laten maken hier thuis.
Geteld aan 100m³ drinkwater per jaar was leidingwater nog steeds een pak goedkoper, ondanks afschrijven op 10 jaar... dus het kan wel, maar goedkoop is het niet.
Was op basis van filters die periodiek automatisch met zout gespoeld werden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 14:29 



 
Profiel   

Hoe veel is vrij veel? En als je ijzer te hoog is, hoe veel mangaan zit er dan in het water?

Aan alleen een filter heb je in de meeste gevallen niks, je zal eerst moeten oxideren voordat je ijzer eruit kan filteren. In veruit de meeste gevallen is het, ondanks de hoge aanlegkosten die je vermeld, toch echt de voordeligste optie drinkwater aan te laten sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:11 



 
Profiel   

Andere puls slaan is goedkoper...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:13 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Andere puls slaan is goedkoper...

Ook interessant. En dan dieper ofzo?

Leidingwater aanleggen alleen kost al een paar duizend euro. Ik huur de plek, dus vind dat wel wat veel. Als het mijn eigendom zou zijn, dan had ik het wel overwogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:15 



 
Profiel   

Hoever ligt het weiland van jouw erf af, een tyleen slang kan je eenvoudig en goedkoop met een trekker of rupskraantje in de grond trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 18:46 



 
Profiel   

Er woont niemand bij, dus zomaar doortrekken is helaas geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:32 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Anne_GTI schreef
Andere puls slaan is goedkoper...

Ook interessant. En dan dieper ofzo?

Leidingwater aanleggen alleen kost al een paar duizend euro. Ik huur de plek, dus vind dat wel wat veel. Als het mijn eigendom zou zijn, dan had ik het wel overwogen.


Je hebt iemand nodig die steeds kijkt in welke grondlaag je zit. De juiste grondlaag kan dieper zijn, maar ook ondieper.
Vaak weten die mannen wel in welke omgeving hoe diep de lagen ongeveer zitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen