Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Goedkope oplossing bodem schuilstal

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Al jaren wonen mijn paarden op mijn eigen weide (niet aan huis). Destijds heb ik daar een zeecontainer op laten zetten en die omgetoverd tot schuilstal. Niets speciaals, ze hebben hun eigen gedeelte, flappen voor de ingangen, enzovoorts..

Dat is jaren super gegaan. Ze hielden ook altijd de stallen heel schoon. Maar nu heb ik een nieuw paard en jullie raden t misschien al.. die houdt de stallen dus echt niet schoon!
Ik heb hem nu vanaf afgelopen zomer en ik merk echt dat de bodem van de stal heel veel te leiden heeft.
Het is gewoon een houten bodem. Zonder bodembedekking omdat de paarden gewoon altijd buiten in het zand of gras kunnen gaan liggen.

Het is eigenlijk de bedoeling dat over max. 2 of 3 jaar de paarden aan huis staan, in vaste stallen. Misschien iets sneller dus we willen eigenlijk ook niet meer teveel geld steken in de oude stal/weide. Ik ben al een tijdje aan t nadenken over wat we er het beste mee doen, maar ik kom er niet uit..
Dus misschien heeft Bokt een makkelijke, goedkope oplossing voor de stal die over 2/3 jaar zowieso weg gaat?


Ik had er al aan gedacht om er bv zand of matten in te leggen. Maar gaan de vloeistoffen van het nieuwe paard zijn mest dan niet alsnog in het hout zitten en dat dan bv ineens de hele bodem verzakt?

Alvast bedankt om mee te denken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 13:55 



 
Profiel   

Ik zou denk ik wel voor een mat gaan. Flink dik en met zo min mogelijk naden. Oude transportband oid. En dan zien hoe lang het houd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 14:36 



 
Profiel   

Iets van rubber/vloerzeil/vinyl wat nét iets breder is dan de stal, zodat je het tegen de zijkanten omhoog kunt zetten. Dan komt er ook geen vocht onder.
Een andere optie is de vloer goed schoonmaken en impregneren met iets van vloeibaar rubber of ander product wat gebruikt wordt om daken waterdicht te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 15:16 



 
Profiel   

Wij hebben indertijd gaatjes in de bodem geboord zodat de pies weg kon lopen. De container stond bij ons ook een cm’tje achterover, gaatjes zaten dan ook achterin.
Verder hadden we er rubberen matten in. Die sloten wel vrij mooi aan, maar niet zó mooi dat er niets meer tussen kon lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 15:21 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie tips!

Ik ben zo bang dat met rubber matten, de houten vloer alsnog zou gaan rotten...

Die van de vleoibare rubber kende ik nog niet! Zal ik eens opzoeken. Mijn man is vrij handig en werkt bij een dakwerker (maar doet geen platte daken). Misschien dat 1 van zijn collega's weet of dat werkt..

We hebben ook al geprobeerd om een laagje snelbeton te storten. Maar helaas lopen ze dat kapot..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 18:11 



 
Profiel   

laagje beton en dan rubber tegels eroverheen? Met wel ergens een afvoer?

Wij hebben hier eentje 's nachts op een container stal (met houten bodem) en daar een paar flinke gaten in de bodem geboord, en dikke rubber tegels erop gelegd. Het zal heus rotten (die container is ook al aardig op leeftijd) maar dat zien we dan wel. Eens per jaar maar eruit halen en evt vloer repareren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:16 



 
Profiel   

Eilatan schreef
laagje beton en dan rubber tegels eroverheen? Met wel ergens een afvoer?

Wij hebben hier eentje 's nachts op een container stal (met houten bodem) en daar een paar flinke gaten in de bodem geboord, en dikke rubber tegels erop gelegd. Het zal heus rotten (die container is ook al aardig op leeftijd) maar dat zien we dan wel. Eens per jaar maar eruit halen en evt vloer repareren.


Dat is wel een goed idee. Ik zal t eens met mijn man overleggen en dan even wachten tot het iets warmer is. Anders droogt t beton niet natuurlijk :')
En dan ben je natuurlijk iets zekerder dat er niet ineens gaten onder de rubber matten ontstaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:36 



 
Profiel   

En hoe dik zou het 'laagje beton' moeten zijn dan ??
Te dun beton gaat breken door het gewicht van de paarden en het feit dat er een houten vloer onder ligt.
Dus je hebt een dikkere laag beton nodig waar dan ter versteviging ook nog betonijzer in verwerkt moet zitten.
Als je dan over 2 a 3 jaar de container wilt verwijderen zit je met een loeizwaar iets wat een hoop geld gaat kosten om af te voeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:15 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
En hoe dik zou het 'laagje beton' moeten zijn dan ??
Te dun beton gaat breken door het gewicht van de paarden en het feit dat er een houten vloer onder ligt.
Dus je hebt een dikkere laag beton nodig waar dan ter versteviging ook nog betonijzer in verwerkt moet zitten.
Als je dan over 2 a 3 jaar de container wilt verwijderen zit je met een loeizwaar iets wat een hoop geld gaat kosten om af te voeren...



Ook weer waar -O-

Dan toch gewoon rubber?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:40 



 
Profiel   

Ik zou een stuk zeil/vinyl gaan halen bij de Kwantum oid en daar een stevige laag bedding over heen doen óf gewoon het risiko lopen dat de vloer slecht wordt maar nog lang genoeg mee gaat tot de container overbodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:10 



 
Profiel   

Beton zou ik zéker niet aan beginnen. Hout werkt, en paarden geven een flinke puntbelasting op de hoeven, dus dat gaat niet werken.
Vinyl daar gaan ze ook binnen no time doorheen, ook al ligt er een laag zaagsel op.
Ik denk eigenlijk dat je nog de beste kans hebt met een gietvloer, zoals die ook in trailers gebruikt wordt. Maar dát strookt dan denk ik weer niet met de wens 'goedkoop'. Aan de andere kant hoeft het in die container niet perfect glad en mooi te zijn dus een potje zelf knoeien kan lonen.
Vloeibaar rubber kost pakweg 65 euro per 5 liter, en voor een vierkante meter heb je 3 liter nodig. Een 20voetertje is 15 m2, je moet er wel opstaande randen ook in gieten, dus je hebt zo ongeveer een 50 liter nodig. Totaal zo'n 650 euro en een aantal uurtjes flink zweten en vloeken denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:22 



 
Profiel   

Gewoon een plaat betonplex met rubber matten. Wordt ook gebruikt in trailers. Over de huidige vloer heen leggen.

Niks is ideaal. Je kan er ook voor kiezen om de bodem eruit te halen als die over de gehele bodem slecht is. Dikke laag geel zand aanbrengen. Als je de schuilstal over een aantal jaar weg doet het zand verspreiden en klaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:24 



 
Profiel   

Dat wilde ik ook voorstellen Belle boef. Bodem eruit, vullen met zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:59 



 
Profiel   

Sting schreef
Dat wilde ik ook voorstellen Belle boef. Bodem eruit, vullen met zand.

Ja of bodem eruit en dan mud control platen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:01 



 
Profiel   

Dan zit je wel met de ijzeren steunbalken onder de vloer. Zelfs mét een flinke laag zand gaan die bloot getrapt worden óf je moet de boel betegelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:41 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
Dan zit je wel met de ijzeren steunbalken onder de vloer. Zelfs mét een flinke laag zand gaan die bloot getrapt worden óf je moet de boel betegelen.



Bodem eruit zand er in tegels en rubber er ok en klaar is den ik de goedkoopste oplossing

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:18 



 
Profiel   

Tegels kun je iig vaak gratis aan komen op MP oid en soms ook wel oude(re) stalmatten voor weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:49 



 
Profiel   

Super bedankt voor al jullie antwoorden!

Ik ga ze morgen eens doornemen en langs elkaar leggen.
Voor nu:
Bodem eruit lijkt me idd niet zo'n makkelijk klusje ivm steunbalken ed. Daar moet ik me eens in verdiepen. Zand is hier genoeg te krijgen en tegels heb ik ook nog liggen van toen er tegels voor de stallen lagen ipv klinkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:41 



 
Profiel   

Die platen zitten waarschijnlijk geklonken aan de balken, dus zul je met een slijper aan de gang moeten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen