Waterleidingen leggen grondwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Waterleidingen leggen grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 20:49

Hoi!

We hebben een 10.000L put laten plaatsen voor drinkwater voor de paarden. Deze willen we aansluiten op enkele automatische drinkbakken.

Nu horen we telkens andere methodes om het te doen en vragen we ons af welke het beste is.
De leidingen komen 80cm onder de grond onder de beton… dus we kunnen er nooit meer aan.

Wat is het beste?
+ socarex buizen 1” leggen in 1 stuk zonder koppelingen. Probleem is dat deze niet in een rechte hoek naar boven kunnen komen naar de drinkbak (buizen zijn niet erg plooibaar).

+ speciale pvc buizen 1” die met koppelingen (gelijmd) worden zodat je mooi recht naar boven kan komen naar de drinkbakken.

2 opties:
- 4 aparte leidingen leggen voor 4 aparte drinkbakken. Dit betekend dan ook 4 gaten in de fundering van de garage boren voor naar de collector te gaan (doen we liever niet aangezien de garage mss wankel wordt??).
Mag een collector aan de buitenkant geplaatst worden of kan dit ook bevriezen? Zodat we niet door de muur zoveel gaten moeten boren.

- 1 leiding leggen en 4 aftakkingen onder de grond die naar de drinkbakken lopen.


Iemand ervaring hiermee??? Hopelijk heb ik het wat duidelijk uitgelegd

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Waterleidingen leggen grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:05

Wij hebben ondergronds socarex buis gelegd, 1 punt boven de grond en bovengronds aftakkingen (socarex naar ijzeren/koperen/rvs? koppelstuk. Niet gelijmd). De buis ligt bij ons in de oversteek van het dak en wordt zo afgetakt naar elke stal.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:04

Wij hebben alles pvc. Alleen bij ons wordt het niet gebruikt voor de drinkbakken, maar voor de sproeiinstallatie.

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 12:02

loulou schreef:
Wij hebben alles pvc. Alleen bij ons wordt het niet gebruikt voor de drinkbakken, maar voor de sproeiinstallatie.


Dus jullie kunnen ook niet aan de ondergrondse koppelingen?
Ik heb maar schrik, moest het zijn dat het ergens lekt, dan kan ik niet meer aan de leidingen omdat ze onder de beton liggen

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 12:03

Laurievc schreef:
Wij hebben ondergronds socarex buis gelegd, 1 punt boven de grond en bovengronds aftakkingen (socarex naar ijzeren/koperen/rvs? koppelstuk. Niet gelijmd). De buis ligt bij ons in de oversteek van het dak en wordt zo afgetakt naar elke stal.


Ja we willen heel graag langs onder naar de drinkbakken gaan, omwille van bevriezingsgevaar

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Waterleidingen leggen grondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:31

Tyleenslang makkelijk verwerkbaar en zelf te leggen koppelingen kunnen ook weer her gebruikt worden. Pvc is hard en niet buigbaar wordt meestal binnen gebruikt is iets mooier om in het zicht te houden in de stal. Ik zou zeggen 1 dikke tyleen naar buiten bijvoorbeeld 32 of 25 mm en dan eventueel de aftakking 20 of 16 mm

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:35

ME10 schreef:
Laurievc schreef:
Wij hebben ondergronds socarex buis gelegd, 1 punt boven de grond en bovengronds aftakkingen (socarex naar ijzeren/koperen/rvs? koppelstuk. Niet gelijmd). De buis ligt bij ons in de oversteek van het dak en wordt zo afgetakt naar elke stal.


Ja we willen heel graag langs onder naar de drinkbakken gaan, omwille van bevriezingsgevaar

Wij hebben op bovenstaande manier 13 stallen aangesloten en nog nooit bevroren leiding gehad :)

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:06

ME10 schreef:
loulou schreef:
Wij hebben alles pvc. Alleen bij ons wordt het niet gebruikt voor de drinkbakken, maar voor de sproeiinstallatie.


Dus jullie kunnen ook niet aan de ondergrondse koppelingen?
Ik heb maar schrik, moest het zijn dat het ergens lekt, dan kan ik niet meer aan de leidingen omdat ze onder de beton liggen



Klopt. Hier ligt het nu 7 jaar zo en gaat prima.