Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schuurplekken schouders bij werkelijk alle dekens... Tips?

 
Profiel   

Mijn lieve merrie krijgt steeds meer schuurplekken van de deken. Vooral op de schouders was het erg zichtbaar, maar sinds gisteren is het ook een beetje rood. Ik heb een deken van het merk Equi-M erop liggen en dat was tot nu toe de enige deken die niet 'trekt' op de schouders. De deken heeft ontzettend grote en hoge loopsplitten. Ik dacht dat het hiermee opgelost zou zijn, maar helaas...

Ze is geschoren en ze heeft dus een gevoelige huid na het scheren. Niet scheren zou volgend jaar eventueel een optie zijn, maar op korte termijn is dat geen oplossing. Er komt ook nog bij dat ze een tussenmaat heeft: 175/125 of 175/130 is aan de kleine kant, maar daarentegen is 185/130 of 185/135 aan de grote kant. Ik weet niet wat het precies is, maar bij de schouders lijken alle dekens gewoon niet goed te zitten. De dekens van Decathlon passen tot nu toe het beste en elk ander merk past ronduit niet. Op EquiM na, maar ook daar krijgt ze schuurplekken van dus. En ik heb echt véél dekens gepast, wat een rotwerk :')

Kortom:
Heeft iemand tips, zalfjes, bepaalde dekenmerken die hier een oplossing voor bieden? Wat heeft er bij jou geholpen?

Ik ben momenteel aan het twijfelen om zelf een stuk schapenvacht in de deken te laten zetten op de plekken van de schouders. Als iemand hier ervaringen mee heeft dan hoor ik het graag. Een borstbeschermer met sluiting onder de buik zeg maar, krijgt ze op de plek van de singel schuurplekjes van...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:15 



 
Profiel   

Opzoek naar een dekenmerk met een tussenmaat. Zo heeft rambo tussenmaten en heeft ook een model met loopsplitten (mocht je dat graag willen) ik zou dus meer richting de horseware dekens gaan kijken, deze hebben ook een gladde binnenstof zoals een slaapzak. Ik heb met deze dekens nog nooit problemen gehad met schuurplekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:19 



 
Profiel   

FleurSandro schreef
Opzoek naar een dekenmerk met een tussenmaat. Zo heeft rambo tussenmaten en heeft ook een model met loopsplitten (mocht je dat graag willen) ik zou dus meer richting de horseware dekens gaan kijken, deze hebben ook een gladde binnenstof zoals een slaapzak. Ik heb met deze dekens nog nooit problemen gehad met schuurplekken.


Al geprobeerd, passen ook niet perfect. De dekens van EquiM passen duidelijk beter dan van Horseware, maar ja, zoals ik zei krijgt ze hier ook schuurplekken van :$

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:23 



 
Profiel   

Mijn paard heeft zo een soort van bh en dat is voor geen schuurplekken, als ik zie dat ze een beetje schuurplekken krijgt doe ik die bh even aan (3-4 dagen) en dan ligt het drukpunt op een andere plaats. Dat is zo een heel dun ding dat je rond de borst en schouders van je paard doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:26 



 
Profiel   

cir_der schreef
Mijn paard heeft zo een soort van bh en dat is voor geen schuurplekken, als ik zie dat ze een beetje schuurplekken krijgt doe ik die bh even aan (3-4 dagen) en dan ligt het drukpunt op een andere plaats. Dat is zo een heel dun ding dat je rond de borst en schouders van je paard doet.


Ja zo'n BH is inderdaad handig. Mijn merrie krijgt bij deze bh's schuurplekken onder de buik van het 'bh-bandje'. Lijkt me dat die borstbeschermers niet blijven liggen zonder die band onder de buik, toch..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:29 



 
Profiel   

Amerikaanse/western deken al geprobeerd? Hier heel goede ervaring met schneiders dekens, maar je zou ook eens kunnen kijken bij arthurs westernstore bijvoorbeeld. Die maatvoering loopt ook weer net even anders, en het is ook weer een ander model.
Ook goede ervaring met weatherbeeta trouwens, maar die zul je vast al geprobeerd hebben :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:38 



 
Profiel   

Daarom heb ik bucas en dan het irisch model. Daar zitten plooien in en dat geeft schouder ruimte. Geen schuurplekken bij mijn fjord en ik wil ook geen ander merk meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:43 



 
Profiel   

Ik denk dat die niet bestaan zonder band aan de buik. Ik doe ze ook nooit langer dan 5 dagen aan, anders krijgt mijn paardje ook schuurplekken. En soms wissel ik ook de ligging van het deken (heel kleine gaatjes) en zo komen de drukplekken altijd ietje anders te liggen. Of soms eens wisselen van deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:43 



 
Profiel   

amyz schreef
Amerikaanse/western deken al geprobeerd? Hier heel goede ervaring met schneiders dekens, maar je zou ook eens kunnen kijken bij arthurs westernstore bijvoorbeeld. Die maatvoering loopt ook weer net even anders, en het is ook weer een ander model.
Ook goede ervaring met weatherbeeta trouwens, maar die zul je vast al geprobeerd hebben :=


Westerndekens heb ik nog niet geprobeerd, dus dat is zeker nog een optie! Waarom zijn die dekens precies anders dan 'normale' dekens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:45 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Daarom heb ik bucas en dan het irisch model. Daar zitten plooien in en dat geeft schouder ruimte. Geen schuurplekken bij mijn fjord en ik wil ook geen ander merk meer.


Bucas dekens liggen helemaal niet goed helaas :n Gelukkig werkt het voor jou wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:46 



 
Profiel   

cir_der schreef
Ik denk dat die niet bestaan zonder band aan de buik. Ik doe ze ook nooit langer dan 5 dagen aan, anders krijgt mijn paardje ook schuurplekken. En soms wissel ik ook de ligging van het deken (heel kleine gaatjes) en zo komen de drukplekken altijd ietje anders te liggen. Of soms eens wisselen van deken.


I'll give it a try, dank je wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:47 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt overal schuurplekken van (vooral in de winter), dekens, halsters, dekjes, singel, peesbeschermers.. echt heel frustrerend. Heb zoveel mogelijk met bont gekocht (dekjes met bont rand etc) en ik spray zijn voorkant en achterkant schouders, hals, plekken waar dekensingels lopen etc elke dag in met equishine en dat is tot nu toe het enige wat werkt tegen de schuurplekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 09:57 



 
Profiel   

nnicolex schreef
Mijn paard krijgt overal schuurplekken van (vooral in de winter), dekens, halsters, dekjes, singel, peesbeschermers.. echt heel frustrerend. Heb zoveel mogelijk met bont gekocht (dekjes met bont rand etc) en ik spray zijn voorkant en achterkant schouders, hals, plekken waar dekensingels lopen etc elke dag in met equishine en dat is tot nu toe het enige wat werkt tegen de schuurplekken.


Klinkt echt ontzettend vervelend, zo erg is het bij die van mij gelukkig niet. Thanks voor de tip! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:10 



 
Profiel   

Misschien niet DE oplossing, maar glansspray op de plekken spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:10 



 
Profiel   

verrekieker schreef
amyz schreef
Amerikaanse/western deken al geprobeerd? Hier heel goede ervaring met schneiders dekens, maar je zou ook eens kunnen kijken bij arthurs westernstore bijvoorbeeld. Die maatvoering loopt ook weer net even anders, en het is ook weer een ander model.
Ook goede ervaring met weatherbeeta trouwens, maar die zul je vast al geprobeerd hebben :=


Westerndekens heb ik nog niet geprobeerd, dus dat is zeker nog een optie! Waarom zijn die dekens precies anders dan 'normale' dekens?
een quarter horse al eens bekeken? Dat zijn paarden met stevige front en vaak breder gespierd dan een "gewoon warmbloed" maar vaak ook compacter gebouwd dus kort.

Echter zeg ik vaak... Want zowel mijn zus haar merrie (Zangersheide paard) en mijn Merho (warmbloed) hebben brede front en dekens vinden is voor ons ook lastig, merho heeft ook schuurplekken op de schouders. Alleen dekens met halve of volledige hals blijven bij hem redelijk goed liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:24 



 
Profiel   

Ik zie dat je Rambo ook al geprobeerd maar heb je het model Optimo geprobeerd of een gewone Rambo?

Want de Optimo heeft echt een hele andere pasvorm dan alle andere (horseware) dekens met een loopsplit.
Die split zit meer ter hoogte van de schoft en niet bij de schouders, zoals bij alle andere dekens.
Het lijkt zo alsof de deken uit 2 stukken bestaat, het schoudergedeelt hangt echt helemaal los van de schouders, als een soort jurk!

Ik heb deze deken voor onze super brede Ier, die echt geen enkele andere deken past. Maat 215 van andere dekens gaan soms niet eens dicht aan de voorkant of hij zit er als een worst ingeprakt.
Hij heeft een Optimo van 215 en hij zwemt er echt in!
En geen enkel kaal plekje meer....

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:38 



 
Profiel   

Staat je paard in de stap molen ? Want daar is geen 1 deken voor dat helpt. Idd de optimo deken is heel fijn wel heel duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:43 



 
Profiel   

Geen bh of borstbeschermer op doen. Dat zijn echt rotdingen. Krijg je plekken op andere plaatsen van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 10:49 



 
Profiel   

Ik heb de Optimo voor mijn paard, hele fijne dekens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:09 



 
Profiel   

verrekieker schreef
amyz schreef
Amerikaanse/western deken al geprobeerd? Hier heel goede ervaring met schneiders dekens, maar je zou ook eens kunnen kijken bij arthurs westernstore bijvoorbeeld. Die maatvoering loopt ook weer net even anders, en het is ook weer een ander model.
Ook goede ervaring met weatherbeeta trouwens, maar die zul je vast al geprobeerd hebben :=


Westerndekens heb ik nog niet geprobeerd, dus dat is zeker nog een optie! Waarom zijn die dekens precies anders dan 'normale' dekens?


Ze zijn natuurlijk ontworpen voor de gemiddelde Quarter zeg maar, dus hebben een totaal ander model, zeker op de schouders :D In principe gemaakt voor brede paarden, maar op Arabs liggen ze doorgaans ook ideaal dus of je paard breed is of niet zegt wat dat betreft niet gek veel (hoewel arabs natuurlijk wel weer heel rond gebouwd zijn).
Vaak hebben ze ook iets van schoftvrijheid overigens. En de maten zijn anders omdat ze in inch gaan, en niet in cm.

En mocht dat niet werken zit je ook meteen in de goede hoek voor een full body slicker als alternatief voor de bh :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 11:15 



 
Profiel   

Weatherbeeta Essential, valt wel iets krapper, dus zeker maat 6,0 proberen. Zijn bij Agradi wel eens leuk geprijsd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:15 



 
Profiel   

Ik had voor mijn haflinger ook een borstbeschermer eronder. En dan het deken, daarvan kreeg hij geen schuurplekken. :)

https://www.agradi.nl/harrys-horse-lycr ... xkQAvD_BwE

Zoiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:17 



 
Profiel   

Een stapmolen/longeerdeken opdoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:19 



 
Profiel   

Die bh dingen zijn echt rampzalig. Zal niet de eerste zijn die in plaats van schuurplekken op de schouders, grote wonden krijgt op de schoft.

Maar je hebt ook een borstbeschermer van Shires geloof ik. Die heeft geen banden, maar ligt los en maak je vast aan de gespen van de deken. Of de borstbeschermer van Kentucky..

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10142

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10142

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:10 



 
Profiel   

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehoren/accessoires/borstbeschermer-weatherbeeta-deluxe

Ik gebruik deze voor mijn merrie. Appaloosa, dus dunne vacht en vaak schuurplekken op haar borst. De decatlon heeft een bh die tussen de voorbenen aan een band (soort singel) vastzit, maar die begon te pillen aan de buitenkant.

Het slabbetje, zoals ik hem altijd noem, is wat dikker van stof en verplaatst totaal niet. doet een beetje aan een sjabrak denken qua stof. Voordeel is ook dan hij gewoon onder de deken kan (sommige moeten aan de binnenkant en buitenkant van de deken gestopt worden (zoals die van Kentucky).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen