Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Schuurplekken schouders bij werkelijk alle dekens... Tips?

 
Profiel   

Mijn merrie heeft precies hetzelfde probleem, toen ik haar kocht had ze een wondje bij de schoft en kale schouders.

Ik gebruik voor haar nu de Kavalkade Alaska dekens:
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -gram.html

Hiervoor heb ik verschillende dekens geprobeerd maar overal kreeg ze weer kale plekken of wondjes van.
Als ik haar heb geschoren doe ik soms uit voorzorg nog een borstbeschermer om, maar dat is bij deze deken eigenlijk niet meer nodig.

Verder gebruik ik met stappen aan de hand of wanneer ze aan de molen staat altijd een stapmolendeken zodat dit niet gaat schuren.

Als het kouder is gebruik ik ook een stapmolendeken als onderdeken en dat werkt voor ons heel erg goed!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 15:02 



 
Profiel   

Daphne__ schreef
Die bh dingen zijn echt rampzalig. Zal niet de eerste zijn die in plaats van schuurplekken op de schouders, grote wonden krijgt op de schoft.

Maar je hebt ook een borstbeschermer van Shires geloof ik. Die heeft geen banden, maar ligt los en maak je vast aan de gespen van de deken. Of de borstbeschermer van Kentucky..

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10142

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10142


Deze ga ik eens bestellen en uitproberen. Ben benieuwd, dank je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:20 



 
Profiel   

SharonIndezz schreef
Ik heb de Optimo voor mijn paard, hele fijne dekens :)


eukje schreef
Ik zie dat je Rambo ook al geprobeerd maar heb je het model Optimo geprobeerd of een gewone Rambo?

Want de Optimo heeft echt een hele andere pasvorm dan alle andere (horseware) dekens met een loopsplit.
Die split zit meer ter hoogte van de schoft en niet bij de schouders, zoals bij alle andere dekens.
Het lijkt zo alsof de deken uit 2 stukken bestaat, het schoudergedeelt hangt echt helemaal los van de schouders, als een soort jurk!

Ik heb deze deken voor onze super brede Ier, die echt geen enkele andere deken past. Maat 215 van andere dekens gaan soms niet eens dicht aan de voorkant of hij zit er als een worst ingeprakt.
Hij heeft een Optimo van 215 en hij zwemt er echt in!
En geen enkel kaal plekje meer....

[ [url=m/iLebGF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tja.. aangezien ik een dikkere- en dunnere deken wil om af te wisselen ivm temperatuur is dat natuurlijk wel een duur grapje. Ik geloof wel dat dit een oplossing kan zijn, dus dan begin ik maar eens met sparen :$

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:25 



 
Profiel   

Ik heb een zeer brede merens, altijd een probleem om een deken te vinden die aan de voorkant niet te strak zit, tussenmaat nodig, dus 190/130, heeft niet ieder merk.

Ik heb een Amigo met losse borstverbreder, die past tot mijn verbazing prima, en ligt verder heel goed.
En pas tweedehands een weather beetha gekocht, die zit ook prima en hier zijn ook liners voor te krijgen, dus fijn als je verschillende diktes wil gebruiken.
Voor de zomer een rambo hoody, past ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:44 



 
Profiel   

Morris schreef
Misschien niet DE oplossing, maar glansspray op de plekken spuiten.


Wilde ik ook zeggen, anti klit gebruiken. Dat werkt echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:46 



 
Profiel   

Denk ook aan de afstelling. Mijn merrie vroeger (kruising) was heel breed in de schouders en was met dekens ook altijd wel lastig. Die moest een maat 'te groot' zodat de schouders goed paste; maar vervolgens waren ze wel te lang. Maar ja dat was dan maar zo; maar voor dat ik daar achter was heeft ze ook wel aardig schuurplekken gehad. Bij nieuwe eigenaar heeft ze altijd 'big neck' western dekens gehad; die paste goed.

Nu heb ik juist vrij iel gebouwde kleine pony's en dat is nog veel lastiger, vaak 'verkleinen' fabrikanten die dekens alleen de verhoudingen kloppen dan helemaal niet. En dan hangen die voorsluitingen veel te laag; waardoor ze schuurplekken krijgen. Die koop ik juist wat aan de kleine kant; en doe ze aan de voorkant heel strak dicht, dan liggen ze iets hoger maar kan die niet naar achter kruipen en dan dus ook geen schuurplekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:59 



 
Profiel   

Eilatan schreef
Denk ook aan de afstelling. Mijn merrie vroeger (kruising) was heel breed in de schouders en was met dekens ook altijd wel lastig. Die moest een maat 'te groot' zodat de schouders goed paste; maar vervolgens waren ze wel te lang. Maar ja dat was dan maar zo; maar voor dat ik daar achter was heeft ze ook wel aardig schuurplekken gehad. Bij nieuwe eigenaar heeft ze altijd 'big neck' western dekens gehad; die paste goed.

Nu heb ik juist vrij iel gebouwde kleine pony's en dat is nog veel lastiger, vaak 'verkleinen' fabrikanten die dekens alleen de verhoudingen kloppen dan helemaal niet. En dan hangen die voorsluitingen veel te laag; waardoor ze schuurplekken krijgen. Die koop ik juist wat aan de kleine kant; en doe ze aan de voorkant heel strak dicht, dan liggen ze iets hoger maar kan die niet naar achter kruipen en dan dus ook geen schuurplekken.


Hm, interessant om te horen. Mijn merrie is een kruising Lipizzaner en KWPN. Als ik in lengte de goede deken pak (zou eigenlijk maat 175 moeten zijn) dan heb ik dus ook het probleem dat de voorkant niet aansluit en dus hangt of van de nek af staat. De schouders zitten daarentegen helemaal vast in de deken, die duwen als het ware erdoorheen. Als ik een maat groter pak staat het nóg meer af, de deken is te lang, maar de schouder heeft amper ruimte erbij :') Na jouw verhaal durf ik niet meer te zeggen of ze smal of breed is... %)

Even een fotootje erbij voor het beeld:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:37 



 
Profiel   

Dat is van de zijkant best lastig beoordelen :+

Als voorbeeld, dit was mijn breed geschouderde merrie (connemara x zwaar warmbloed paard)

[ img ]




En zo smal zijn mijn ieletjes nu ( mini paardjes)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:52 



 
Profiel   

Mijn ruin is qua pasvorm ook een lastig geval. Ik heb de laatste weken 7 dekens gekocht om te passen, ze zijn allemaal teruggegaan of worden teruggestuurd. Als de lengte goed is, passen zijn schouders er niet in; je ziet in de voorkant van de deken het schoudergewricht / punt van de opperarm door de deken prikken.
Het enige wat hem past is de Bucas met de schouderplooien (Smartex, Irish). Dus niet de Bucas Freedom, want die pasvorm aan de voorkant is totaaaaal anders.

Wat ik nu als best optie had bedacht was een Weatherbeeta ComFiTec Free II houden, aangezien dat de deken was die dan nog het beste paste. Vervolgens wilde ik bij de kleermaker de schouderplooien van Bucas laten namaken. Voor mijn merrie heb ik dat al eens laten doen (bij een Bucas Freedom).
Gelukkig was een vriendin heel goed in Googlen en vond zij uiteindelijk de deken die ik echt wilde hebben (want hiervoor had hij deze ook, ding is alleen lek), en dus heb ik die uit België laten komen.

Lang verhaal kort: ruglengte goed, maar borstsluiting te laag? Kijk of je een kleermaker kan vinden die een plooi kan naaien in de bies die langs de hals loopt.
Hier mijn merrie met zo’n plooi die de kleermaker heeft gemaakt.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:58 



 
Profiel   

Zitten de schuurplekken op de plaats van een gesp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:04 



 
Profiel   

Hilary schreef
Lang verhaal kort: ruglengte goed, maar borstsluiting te laag? Kijk of je een kleermaker kan vinden die een plooi kan naaien in de bies die langs de hals loopt.
Hier mijn merrie met zo’n plooi die de kleermaker heeft gemaakt.
[ [url=m/VlqGHr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ha, dat wilde ik net schrijven.

Hier sinds kort ook een paardje met tussenmaat en flinke schuurplekken.

5 dekens geprobeerd, niets past optimaal. Nu ook plooien genaaid, waardoor de hals past bij de lengte.
En een borstbeschermer erbij, want hij loopt hier veel meer dan op zo'n vorige plekje, dus in een week was er een flinke plek kaal...

Kan nog niets zeggen over resultaat, is nu net een week geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:10 



 
Profiel   

Dominick dekens! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:25 



 
Profiel   

Ja idd plooi laten maken! Dat doe ik ook bij mijn fleece dekens gewoon zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:25 



 
Profiel   

RianneH schreef
Zitten de schuurplekken op de plaats van een gesp?

Nee! Aan op de rondte van de schouder en aan de zijkant, dus niet voren op de borst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:29 



 
Profiel   

Hilary schreef
Lang verhaal kort: ruglengte goed, maar borstsluiting te laag? Kijk of je een kleermaker kan vinden die een plooi kan naaien in de bies die langs de hals loopt.
Hier mijn merrie met zo’n plooi die de kleermaker heeft gemaakt.
[ [url=m/VlqGHr.jpg]Afbeelding[/url] ]



Eilatan schreef
Ja idd plooi laten maken! Dat doe ik ook bij mijn fleece dekens gewoon zelf.


Had ik nog niet van gehoord! Dat is een poging waard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:31 



 
Profiel   

Eilatan schreef
Dat is van de zijkant best lastig beoordelen :+
[ [url=m/4ONLFd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, heb je volledig gelijk in. Valt me nu pas op hoe weinig foto's ik van haar voorkant heb, zonder dat haar koppie ervoor hangt.

Ff moeten zoeken maar hier issie:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:38 



 
Profiel   

Welke Bucas heb je geprobeerd die niet goed lag? Op mijn Haf met brede schouders ligt de Atlantic mooi, heb niet eens de bigneck variant nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:41 



 
Profiel   

verrekieker schreef
RianneH schreef
Zitten de schuurplekken op de plaats van een gesp?

Nee! Aan op de rondte van de schouder en aan de zijkant, dus niet voren op de borst :)


Ah, dat had ik wat duidelijker moeten zeggen, op de aanhechting van de gesp? Ik denk het wel als ik het zo lees (en waar vaak het probleem ligt).
Dekens die niet op die plek een gesp hebben (dus bovenste gesp van de twee) helpen hier ook vaak tegen. Denk aan dekens met een V sluiting, of enkele gesp zoals veel Bucas dekens met de U vorm voor de schouders.
De horseware die je gehad hebt, had die rechte of V sluitingen?

Ook Dominick heeft een interessante voorsluiting voor jouw probleem en de Schneiders dekens die genoemd werden kan je ook krijgen zonder sluitingen, met dichte borst dus.

Leuke merrie trouwens! Van welke lippi hengst is ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:41 



 
Profiel   

:D Nogmaals Weatherbeeta Essential. Heb ik ook op mijn breedgeschouderde Lusitano en een Tinker bij mij op stal loopt er ook mee. Is ook goed verstelbaar aan de voorkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:42 



 
Profiel   

Miran schreef
Welke Bucas heb je geprobeerd die niet goed lag? Op mijn Haf met brede schouders ligt de Atlantic mooi, heb niet eens de bigneck variant nodig


Ik heb even in mijn bestellingen gekeken zodat ik het zeker weet:
Bucas Irish Turnout Extra High Neck
Bucas Freedom Turnout High Neck

Toevallig waren dit beiden High Neck dekens. Beide geprobeerd in maat 175/130 en 183/135

En ja, de big neck variant... ik vind niet echt dat de nek van mijn merrie vergelijkbaar is met een die van een haflinger oid. Kan me dus ook niet voorstellen dat dat de oplossing is. Integendeel zelfs, de nek bij normale dekens staat af van de hals terwijl het in de schouders klemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:57 



 
Profiel   

Ik vind de manier waarop Bucas ruimte geeft aan de schouders supermooi, maar weet niet hoe dat met de highneck zit. De Freedom heeft dat iig minder.
De Atlantic past ook mooi op mijn smallere Haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:59 



 
Profiel   

verrekieker schreef
Eilatan schreef
Dat is van de zijkant best lastig beoordelen :+
[ [url=m/4ONLFd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, heb je volledig gelijk in. Valt me nu pas op hoe weinig foto's ik van haar voorkant heb, zonder dat haar koppie ervoor hangt.

Ff moeten zoeken maar hier issie:
[ [url=m/acu8hr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zou ik wel als breed zien. Nadeel is weer van ruime dekens dat de sluitingen soms ook weer lager hangen. Doe ook de onderste sluiting zo los mogelijk. En trek hem op de bovenste wel goed aansluitend. Een te losse bovensluiting veroorzaakt juist naar achter trekken en schuurplekken. Een sluiting met V deel zal wel beter werken.

Ik heb zoiets ook op mijn mini (al had die onderste bevestiging nog hoger mogen zitten, maar door de hoge split gaat het wel goed)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:02 



 
Profiel   

verrekieker schreef
Miran schreef
Welke Bucas heb je geprobeerd die niet goed lag? Op mijn Haf met brede schouders ligt de Atlantic mooi, heb niet eens de bigneck variant nodig


Ik heb even in mijn bestellingen gekeken zodat ik het zeker weet:
Bucas Irish Turnout Extra High Neck
Bucas Freedom Turnout High Neck

Toevallig waren dit beiden High Neck dekens. Beide geprobeerd in maat 175/130 en 183/135

En ja, de big neck variant... ik vind niet echt dat de nek van mijn merrie vergelijkbaar is met een die van een haflinger oid. Kan me dus ook niet voorstellen dat dat de oplossing is. Integendeel zelfs, de nek bij normale dekens staat af van de hals terwijl het in de schouders klemt


Die big neck is ook niet echt voor 'dikke nekken' maar meer voor brede schouders. Tenminste die mijn merrie had wel, die heeft ook totaal geen 'dikke nek' ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:04 



 
Profiel   

Hier alle paarden op stal onder Horseware deken en echt werkelijk geen eentje met schuurplekken. Wel heb ik voorkeur voor de dekens met V-front borstsluiting.

Deze: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... EQQAvD_BwE
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen