Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 314 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mest composteren

 
Profiel   

Heel leuk die paarden, maar ook veeeel mest :D

Sinds enige tijd zijn we thuis overgeschakeld van s’nachts op stal naar altijd in paddock met schuilstal (en weide). In het najaar leggen we een heel stuk paddockplaten met zand en in de stal komt een paardenmatras. We gaan dan geen bodembedekking meer gebruiken (als het meezit).

Eerder konden we de mest kwijt op het land achter onze wei, echter is het stuk nu verkocht aan natuur en bos.

De huidige mest gaan we nog onder onze eigen weide laten werken maar vanaf dan zou ik graag proberen composteren.

Er is wel wat te vinden op internet maar ik vind geen antwoord op deze vragen:

-hoeveel ruimte hebben we nodig voor mest van een fjord en een shetlander?
- In de regel mag je mest niet zo laten liggen, geldt dit ook voor composteren?
- hoe lang duurt het om van pure mest naar compost te gaan? (ik begrijp dat er ook groen afval tussen moet)

Zijn er bokkers die dit al doen? Ik leer graag van jullie ervaringen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 16:57 



 
Profiel   

Ik lees ook mee.
Ik heb zelf een composthoop van 2x3 meter, en daar ligt de mest van mijn tinker van de afgelopen twee jaar op, dus dat formaat of ietsje groter moet voor een fjord en shet ook redelijk in de buurt komen.
Als je het mesthoop noemt dan mag het officieel niet, noem je het composthoop dan mag het wel :+
Ik heb in ieder geval gemerkt dat je er niet te veel gras en hooi op moet gooien. Dat gaat schimmelen. Bladeren en gehakselde takken en ander bruin tuinafval is perfect, dan blijft het wat luchtiger en composteert het beter.
Het lukt me zelf niet om er genoeg bruin afval tussen te gooien waardoor het hier niet echt heel lekker wil composteren. Bomvol wormen, maar het blijft een natte, stinkende, klei-achtige smurrie :)) Dus ik lees ook mee voor tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 17:58 



 
Profiel   

Afdekken met een zeil als het teveel regent, zodat je geen kleffe bende krijgt. Water erop in de zomer zodat het niet teveel uitdroogt en er helemaal niets meer gebeurt.

In de zomer kun je een bult in 2 maanden al klaar hebben (warme compostering, bij regelmatig keren), over de winter duurt het veel langer.

Ik heb een aantal kuubbakken gemaakt van pallets, echter kan ik mijn verse compost al 2 jaar niet gebruiken omdat het een habitat voor neushoornkevers geworden is. Ook prachtig, maar net niet handig als je in het najaar de compost wil gebruiken.

Ik composteer trouwens pure paardenmest. De verhouding C:N is prima voor compost en het resultaat geeft enorm vruchtbare bodem voor whatever je wil laten groeien. (Ik composteer een deel, voor moestuin en tuin) de hele wei ermee voeden lukt niet, dan zou ik 40 kuubkisten neer moeten zetten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:02 



 
Profiel   

Ik laat het eens per jaar ophalen want die zooi vergaat niet en blijft maar toenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:07 



 
Profiel   

Hm, jammer te horen.. Composteer je het of laat je het gewoon op een hoop liggen? Dat vergaat inderdaad traag, hier ook.

Klopt het dat ik eerst een drietal “vakken” moeten maken en dan de mest opschuiven naar mate van compostering? Hoe groot moet zo een vak dan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:10 



 
Profiel   

Wij hebben 2 bakken van 1 m breed, 4,5 lang en zo’n 1,20 hoog. Als 1 bak vol is, schep ik het over in bak 2.

De bedoeling was dat als bak 1 vol zou zijn, dat bak 2 het land op kon als compost en bak 1 omgezet kan worden naar 2, zodat 1 weer gevuld kan met verse mest.

Maar, met 2 eponys kom ik niet uit. Veel te veel mest, en naast een verbouwing ook te weinig tijd om telkens om te zetten en uit te spreiden over de wei.

Dus wij gaan waarschijnlijk een mestvaalt aan laten leggen door de loonwerker, die wordt dan 1x per jaar geleegd en gaat dan direct over maisvelden heen. Enkel kosten voor aanleggen en daarna jaarlijks voor het ophalen. Het idee om ontzorgt te worden en er niet meer zoveel werk aan te hebben lijkt mij heerlijk.

Maar het idee van composteren vind ik echt tof. Misschien blijven we dat deels doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:16 



 
Profiel   

Kalea schreef
Hm, jammer te horen.. Composteer je het of laat je het gewoon op een hoop liggen? Dat vergaat inderdaad traag, hier ook.

Klopt het dat ik eerst een drietal “vakken” moeten maken en dan de mest opschuiven naar mate van compostering? Hoe groot moet zo een vak dan zijn?


Ik laat het op een hoop liggen en keer die na een half jaar eens om.. maar het is niet echt een succes en nu ze het komen ophalen ben ik er tenminste vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:47 



 
Profiel   

Had er blijkbaar een romantischer beeld van dan wat het in werkelijkheid is :)
Ophalen is moeilijk qua bereikbaarheid en moeten wegbrengen wil ik liever vermijden.
Ben benieuwd of er nog positieve ervaringen volgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:57 



 
Profiel   

Wij zijn hier ook mee aan het experimenteren en voorzichtig positief. We hebben nu de moestuin ermee bemest en dit voorjaar willen we een weitje van 1200 vierkante meter proberen. Het omscheppen en verdelen vind ik alleen wel erg arbeidsintensief, zeker voor het weitje. En we hebben nog steeds wel mest over (shire + A-pony). Maar mest op laten halen is duur, dus het is wel een mooie manier van gratis bemesting én besparing op de ophaalkosten.

Wij hebben nog niet echt een mooi systeem ervoor trouwens. Dus als iemand foto's heeft? O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:34 



 
Profiel   

Je kan idd omscheppen, als je het allemaal heel goed doet kan het heel snel composteren.

Of laten liggen, dan duurt het lang maar (veel) minder werk. Je kan ook compost wormen kopen, dan gaat het ook wat sneller omdat je dan niet hoeft te wachten op de wormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:16 



 
Profiel   

Ik werk sinds 2004 met vercomposteerde paardenmest in de wei. Ik heb 2 bulten van 2 bij 3 meter. Zo'n bult stapel ik in 1 jaar op met paardenmest(stromest) tuinafval en keukenafval. Eerder had ik er meerdere plastic pijpen in staan tot op de bodem. In die pijpen zaten diverse gaatjes voor de beluchting. Zodra in het voorjaar de 'nieuwste' bult tot rust mag komen poot ik er pompoenpitten op. Ik plaats er dan even een doorzichtige plastic emmer over zodat het goed warm eronder wordt en zodra de plantjes mooi opkomen gaat het plastic eraf. Het voordeel is dat de grote bladeren van de pompoenen de bult in de zomer niet teveel laten uitdrogen en in het najaar heb je knotsen van pompoenen. De bult die een jaar heeft gelegen is prachtige compost geworden en gaat elk voorjaar met een meststrooier de wei op.

De laatste jaren gebruik ik in plaats van plastic pijpen EM-a. Dat zijn Effectieve Micro organismen. Zie de site van Agriton. EM-a wordt ook wel Microferm genoemd. Ook dat doet het prima bij de vertering. Ik heb er geen mestplaat onder want dat gaat je bult verrotten in plaats van verteren. Onze wei wordt verder helemaal biologisch bijgehouden. Geen kunstmest meer. Wel 1x per 3 jaar zeeschelpenkalk en ik strooi er jaarlijks kleimineralen op. Door alleen met compost te werken als bemesting hebben we een heel andere wei gekregen qua grassen en kruiden. Engels raaigras groeit er niet meer maar wel een grote diversiteit aan andere grassoorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:30 



 
Profiel   

Ik laat mijn mesthoop zonder bijvang als vlas, maar wel met gras en blad zeker een jaar op de hoop liggen en keer het dan om het vervolgens nog een jaar te laten liggen (zo krijgt de laatste verse mest ook kans om te composteren). We hebben de hoop in twee delen gesplitst, waarbij een deel het gekeerde deel is - wat na het keren dus nog een jaar ligt. Het andere deel is voor de verse mest. Gisteren het gekeerde, geruste deel leeggehaald (is zo mooi door de kevers en wormen verwerkt na in totaal twee jaar dat het net weer aarde lijkt. Deze 'aarde' gebruik ik het ene jaar om het landje te bemesten en de andere keer voor de tuin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:31 



 
Profiel   

Hoe keren jullie zo'n hoop om? Schuppen jullie zelf met de hand aan zo'n bak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:44 



 
Profiel   

Ga er vanuit van wel? Mijn man zegt dat alleen mest wel zal meevallen en dat de bodembedekking het zwaar maakt. Maar weet niet of dat waar is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 09:17 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Hoe keren jullie zo'n hoop om? Schuppen jullie zelf met de hand aan zo'n bak?

Ja, voorheen deed ik het zelf, maar dat lukt me om lichamelijk klachten helaas niet meer. Mijn man en mijn zoon helpen me tegenwoordig. Ik heb maar twee mini pony's staan, dus over een jaar niet zo idioot veel mest. En mest met bijvang als vlas (dus uit de stal) breng ik weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:38 



 
Profiel   

Kalea schreef
Ga er vanuit van wel? Mijn man zegt dat alleen mest wel zal meevallen en dat de bodembedekking het zwaar maakt. Maar weet niet of dat waar is :)

Klopt. Door de mestkevers en wormen wordt het een stuk beter te verwerken dan wanneer er stro of vlas doorheen zit. Dat is mijn ervaring, althans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:38 



 
Profiel   

Fijn, dat is toch al goed nieuws dan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:06 



 
Profiel   

Hoi ouder topic, ik weet het, maar ik wil toch even wat vragen hier.

Wij zijn inmiddels ruim een jaar bezig met composteren van onze paardenmest. Dit gaat eigenlijk best wel heel goed moet ik zeggen. We hebben zes ‘compartimenten’ van anderhalf bij anderhalf, als er eentje vol is schuiven we door naar de volgende. We hebben nu een logéPaard, dus nu gaat het mest de mest allemaal wat sneller, maar die blijft tot september, dus volgende winter hebben we dat probleem niet meer.

Maar goed, nu dus mijn vraag: wanneer weet je of compost klaar is? Wij hebben één hoop, die is prachtig om te zien, net aarde. Ik wilde de hoop in kruiwagens gaan scheppen om naar de moestuin te brengen, maar zag dat er nog allemaal wormpjes in zaten. Nu houden wij enorm van onze wormpjes, dus ik heb alles weer terug de hoop op gegooid, maar had toen wel meteen de vraag of de wormen er tot het einde toe in blijven of dat op een gegeven moment de hoop klaar is en de wormen verhuizen (naar hopelijk de volgende hoop) Weten jullie dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 11:24 



 
Profiel   

Die wormen blijven er best lang in, maar die zijn ook fantastisch voor je moestuin!
Geen zorgen om maken, in de andere bulten komen en zijn ook genoeg wormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 11:32 



 
Profiel   

Dank je wel Matheno. Ik dacht dat het speciale wormen voor de mesthoop, dat het geen regenwormen zijn zeg maar, maar als jij zegt dat ze het in de moestuin ook geweldig doen, dan ga ik lekker scheppen. Komt er weer ruimte vrij voor nieuwe mest!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 11:45 



 
Profiel   

Elsje123 schreef
Dank je wel Matheno. Ik dacht dat het speciale wormen voor de mesthoop, dat het geen regenwormen zijn zeg maar, maar als jij zegt dat ze het in de moestuin ook geweldig doen, dan ga ik lekker scheppen. Komt er weer ruimte vrij voor nieuwe mest!



Hier gaat ook alle compost op de moestuin, de bloemenborders, door het gazon en de weides.
Beste bemesting die er is als je het mij vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 11:52 



 
Profiel   

Op zicht: is het zwart en ziet het er niet meer uit als mest? Dan vind ik het goed voor de moestuin.
Op geur: Ruikt het naar bosgrond? Dan is het helemaal perfect voor mijn potplantjes :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 12:20 



 
Profiel   

Elsje123 schreef
Hoi ouder topic, ik weet het, maar ik wil toch even wat vragen hier.

Wij zijn inmiddels ruim een jaar bezig met composteren van onze paardenmest. Dit gaat eigenlijk best wel heel goed moet ik zeggen. We hebben zes ‘compartimenten’ van anderhalf bij anderhalf, als er eentje vol is schuiven we door naar de volgende. We hebben nu een logéPaard, dus nu gaat het mest de mest allemaal wat sneller, maar die blijft tot september, dus volgende winter hebben we dat probleem niet meer.

Maar goed, nu dus mijn vraag: wanneer weet je of compost klaar is? Wij hebben één hoop, die is prachtig om te zien, net aarde. Ik wilde de hoop in kruiwagens gaan scheppen om naar de moestuin te brengen, maar zag dat er nog allemaal wormpjes in zaten. Nu houden wij enorm van onze wormpjes, dus ik heb alles weer terug de hoop op gegooid, maar had toen wel meteen de vraag of de wormen er tot het einde toe in blijven of dat op een gegeven moment de hoop klaar is en de wormen verhuizen (naar hopelijk de volgende hoop) Weten jullie dat?


Voor hoeveel paarden gebruikte je die 6 compartimenten van 1,5 op 1,5? Probeer uit te zoeken hoeveel ruimte ik moet voorzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 22:44 



 
Profiel   

henny_w schreef
De laatste jaren gebruik ik in plaats van plastic pijpen EM-a. Dat zijn Effectieve Micro organismen. Zie de site van Agriton. EM-a wordt ook wel Microferm genoemd. Ook dat doet het prima bij de vertering. Ik heb er geen mestplaat onder want dat gaat je bult verrotten in plaats van verteren. Onze wei wordt verder helemaal biologisch bijgehouden. Geen kunstmest meer. Wel 1x per 3 jaar zeeschelpenkalk en ik strooi er jaarlijks kleimineralen op. Door alleen met compost te werken als bemesting hebben we een heel andere wei gekregen qua grassen en kruiden. Engels raaigras groeit er niet meer maar wel een grote diversiteit aan andere grassoorten.

Hoe gebruik je dit? Hoeveel en hoe vaak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 23:09 



 
Profiel   

Elsje123 schreef
Dank je wel Matheno. Ik dacht dat het speciale wormen voor de mesthoop, dat het geen regenwormen zijn zeg maar, maar als jij zegt dat ze het in de moestuin ook geweldig doen, dan ga ik lekker scheppen. Komt er weer ruimte vrij voor nieuwe mest!


Het zijn inderdaad compostwormen en geen regenwormen. Maar ze planten zich goed voort als er genoeg te eten is, dus dat is geen probleem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-22 23:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 314 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen