Mest composteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:59

Hoeveel compostwormen kopen jullie voor je mesthoop? Ik heb een 40ft container staan waar ik graag een mooie composthoop van maak :)
Ik pak nu iedere worm die ik in de tuin zie en stop die er in maar geen idee of het wat doet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:25

Die komen hier vanzelf, en in bizarre hoeveelheden :=

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:37

8nnemiek schreef:
Die komen hier vanzelf, en in bizarre hoeveelheden :=


Hier ook altijd heel veel wormen die vanzelf komen.
Vorig jaar met opscheppen ook een muis tegengekomen die er leefde. En pissebedden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:12

Hier vogels, wormen, mestkevers, andere insecten op de mesthoop. Mesthoop zie je in de zomermaanden ook echt wel wat verzakken in hoogte. Het fijnste vind ik de mestkevers, behalve op de weides wznt dan ligt de mest nogal verspreid uiteen gehaald wat lastiger op te rapen is :')

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:53

8nnemiek schreef:
Die komen hier vanzelf, en in bizarre hoeveelheden :=


Maar dan staat je compost bak op de grond of de bak op de grond? Mijn container staat nl op het beton dus dan kunnen ze er niet makkelijk in lijkt mij?

Het zou hier voor2 shetjes en een paard/pony zijn, in theorie zou je dan met 40ft aardig ver moeten komen :)
De compost kom je wel weer kwijt maar mest zelf is ontzetten duur om te laten ophalen. Daarom willen wij het toch proberen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:25

Die van ons ligt gewoon op de grond inderdaad.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:03

belle_boef schreef:
8nnemiek schreef:
Die komen hier vanzelf, en in bizarre hoeveelheden :=


Hier ook altijd heel veel wormen die vanzelf komen.
Vorig jaar met opscheppen ook een muis tegengekomen die er leefde. En pissebedden.

Op de vorige wei uitgescholden door mevrouw egel met jongen die er in woonde. Komt nog flink herrie uit zo'n klein beestje.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:08

Citaat:
Op de vorige wei uitgescholden door mevrouw egel met jongen die er in woonde. Komt nog flink herrie uit zo'n klein beestje.


Heb je meneer en mevrouw egel wel eens bezig gehoord.

Maar wat een brutale dame om zo maar in de wei te gaan schelden. Wordt met het jaar gekker. :n

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:28

Zaten in de composthoop en ik was er aan het scheppen, maar stond even raar te kijken inderdaad.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:04

Ik heb ooit compostwormen via marktplaats besteld, geen idee of het nodig was of geholpen heeft. Ik heb er nu iig ruim zat.
Bakken staan wel op de grond maar zijn van die fruitkisten, dus ze staan net iets van de grond en zijn in principe dicht (maar niet kierdicht). Ze komen toch vanzelf.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:50

Wij hebben de mest in een betonnen bak. Maar zelfs dat was gecomposteerd en zat vol met wormen. Dat had ik totaal niet verwacht.

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:25

Wij hebben sinds augustus jl. de paarden bij huis staan. Wij willen de mest graag composteren, maar ik weet niet goed of wij dit wel goed aangepakt hebben tot nu toe.
Wij hebben 2 bakken van 2x2 ongeveer. Beide bakken zijn inmiddels vol, maar het is zeker nog niet goed gecomposteerd. De eerste bak ligt nu al een aantal maanden, maar ik heb dat tot nu toe nog niet omgeschept.
De andere bak is inmiddels ook vol, dus ik kan nieuwe mest eigenlijk alleen nog maar kwijt in bak 1, want die is al wel lekker geslonken, maar is dit een goed idee?
Wij hebben er ook geen gtf en tuinafval bij gedaan. Ik heb nog genoeg blad in de tuin wat ik erop kan doen, is dat aan te raden?
Het is overigens alleen maar mest wat er op de bult ligt. Geen stro of vlas erbij. Af en toe wel een beetje hooi wat onder de slowfeeder vandaan komt.

Hoe vaak scheppen jullie de bult om?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:49

Ik schepte de hoop 2-3 keer per week om. Ik heb gister een nieuwe hoop voor het eerst omgeschept en ik wil proberen 1 keer per week om te scheppen en om de dag met een compostpook (of hoe zoiets heet) lucht erin krijgen. Maar ik kan nog niet zeggen of het sneller, net zo snel of langzamer werkt. Al hoop ik niet dat het langzamer werkt. Maar we gaan het zien. :+

Met 2-3 keer per week omscheppen was het met een paar weken klaar.

Als ik veel zand tussen heb zitten gooi ik het op een apparte hoop, dat gaat langzamer en mag de natuur doen.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:02

Kalea schreef:
Voor hoeveel paarden gebruikte je die 6 compartimenten van 1,5 op 1,5? Probeer uit te zoeken hoeveel ruimte ik moet voorzien.


Op het moment hebben we drie paarden en een shet, het gaat allemaal maar net, maar de compartimenten vullen wel snel. Eentje is nu klaar, eentje bijna en gelukkig heeft van de week een buurman anderhalve vak weggehaald. Hij wil volgend jaar graag weer komen en dat is prima.

Vanaf september zijn het weer alleen onze paarden. Tweeenhalf paard dus, dan zal het weer minder snel gaan. Had niet verwacht dat eentje extra zoveel verschil zou maken!

Hier hebben we de hopen ook op de grond en de wormen zijn er vanzelf ingekomen. Vaak laten we het onderste deel van de hoop liggen, zodat er al wormen in liggen voor de nieuwe hoop. We hebben een klein trekkertje met voorlader en daar verplaatsten we de hopen mee. Af en toe alles naar achteren schuiven is ook een mooi gezicht, wat een rook komt er dan bij de nieuwe hopen vanaf!

Als de hoop in het begin nog vers is, is ie enorm hoog, na verloop van tijd slinkt zo’n hoop enorm en kan je er twee samenvoegen. Zo zijn we altijd aan het schuiven, echt enorm leuk.

FrNo
Berichten: 3662
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:21

Jaren geleden had ik een salamander of hagedis in de mesthoop die ik leeg haalde.

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 23:22

Bedankt voor de info Elsje123. Ik denk dat we dan gaan beginnen met een viertal compartimenten. Lijkt me ook wel leuk om mee bezig te zijn, vrees alleen dat ik een hoop niet zelf omgeschept krijg.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 23:28

Ik vind het omscheppen idd zwaar.. maar wij hebben van 1 hoopje met een week of 4 tot 6 super mooie compost.. onze tuin en de weilanden doen het er iig heel goed op..

Wij hebben verder geen bakken ofzo maar gewoon losse hoopjes op de grond.. komen genoeg wormen in uit zichzelf.. en wij temperaturen de hoopjes.. dan weten we of een hoopje ook 'aan' gaat en of het er niet te heet in wordt.. hoopje mag eigenlijk niet warmer dan 78 graden worden.. als het hoopje boven de 78 graden komt gaan de bacteriën dood en soms hebben we zelfs as in het hoopje omdat het van binnen dan verbrand..

Afanaisa91

Berichten: 1345
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:13

Ja, compartimenten zullen het omscheppen zeker makkelijker maken.
Ik heb 1 bult met mest en oud hooi. Vorig jaar nog het meeste weg laten halen door een boer die het wilde hebben. Toen weer vers begonnen met deze hoop. Halfverteerd spul gaat in de moestuinen bij de zuurminnende planten. En wat er achterblijft gaat toch echt met de hand 1x om.

Ik zit op zandgrond en las van de winter dat eeuwig gieren funest is voor het bodemleven. Dus dit jaar wil ik het ook op de wei gaan gebruiken. Ben benieuwd wat dit met ons lapje doet!

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:12

Hier t zelfde op zandgrond.. gieren, om ploegen.. etc.. gewoon echt niet goed voor de grond.. hier waaien in de zomer halve akkers weg omdat de bodem zo arm is..

Wij laten de weien nu met rust en gooien er alleen de compost op.. hebben nog veel last van mos wel, maar het grote aantal paardenbloemen begint wel wat af te nemen.. maar we zijn we ook al 10 jaar mee bezig.. heeft gewoon echt heel veel tijd nodig om weer te herstellen..
En is ook moeilijk omdat t aangrenzende land van de boer gewoon gemest en gespoten wordt enz.. niet echt handig, maar je doet er weinig aan.. ik hoop dat de boeren uiteindelijk ook meer deze kant op zullen gaan qua (biologische) akkerbouw want anders blijft er straks in de bodem gewoon niets meer over qua voedingsstoffen.. en dat is echt zonde want daar wordt normaal ook co2 opgeslagen etc..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:04

Prairy schreef:
henny_w schreef:
De laatste jaren gebruik ik in plaats van plastic pijpen EM-a. Dat zijn Effectieve Micro organismen. Zie de site van Agriton. EM-a wordt ook wel Microferm genoemd. Ook dat doet het prima bij de vertering. Ik heb er geen mestplaat onder want dat gaat je bult verrotten in plaats van verteren. Onze wei wordt verder helemaal biologisch bijgehouden. Geen kunstmest meer. Wel 1x per 3 jaar zeeschelpenkalk en ik strooi er jaarlijks kleimineralen op. Door alleen met compost te werken als bemesting hebben we een heel andere wei gekregen qua grassen en kruiden. Engels raaigras groeit er niet meer maar wel een grote diversiteit aan andere grassoorten.

Hoe gebruik je dit? Hoeveel en hoe vaak?


Bedoel je de EM-a? Als de temperatuur boven de 15 graden uitkomt giet ik een bekertje van ongeveer 100 ml. in een tuingieter van 10l. Deze vul ik aan met regenwater. Laat de gieter een halve dag in de zon staan. Zo vermeerderen de goede bacteriën zich razendsnel. Daarna giet ik de gieter leeg over de compost/mestbult. Daarna steek de bovenste laag van de bult, zo'n 15 cm. op de kop zodat de EM-a mooi in de bult verwerkt zit. Dat doe ik eens ik de 3 á 4 weken. Je kunt zo'n gieter met EM-a ook in de stal over je strooisel uitgieten als deze stinkt. Binnen een uur ruik je absoluut geen geur meer in je stal.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:23

Hebben jullie schotten om je composthoop? En waar zijn die van gemaakt? Of hebben jullie de hopen gewoon zo op de grond liggen?
Ik zat te denken aan 3 kanten planken of pallets maken als schotten. Maar rot dat niet weg?

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 12:32

Ik had hetzelfde idee met paletten aan 3 kanten, zal wel gaan rotten maar mss OK voor paar jaar?

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:57

Wij hebben het gewoon op de grond liggen..

Em-a hebben we overigens ook goede ervaringen mee :j

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:07

Speciaal voor dit topic even een fotootje gemaakt van onze composthopen. We hebben drie planken tussen elk deel. Er loopt dan wel soms wat van het ene compartimenten over in het ernaast, maar dat is niet anders.

Afbeelding

Helaas lopen de vakken niet op volgorde van leeftijd, afgelopen winter was er een beetje chaos ontstaan door de hoeveelheid mest en het samenvoegen van vakken. Maar goed, gelukkig weten we zelf hoe het zit. De derde van rechts gaan we langzaamaan leeg halen en in de moestuin gooien. De rest is nog niet helemaal klaar.

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:17

Henny_W, dat was precies wat ik graag wilde weten, bedankt!