Mest composteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:52

Ik doe helemaal niks aan mijn mesthoop. 1 keer per jaar uitrijden. In de winter bouw ik hem op en zodra het weet wordt zoals nu slinkt die hee snel in.

Kalea

Berichten: 415
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 20:32

Wat is dan het voordeel van echt gaan composteren tov het op een hoop laten liggen?
Gaat het dan sneller en/of heb je betere compost?

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:38

Geen idee. Meer dan niks doe ik er niet aan.
Geen tijd voor al wil ik hem komend jaar een zeiltje geven zodat die minder nat wordt. Maar het is echt prima bemesting voor de wei

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:28

okee met compostwormen hoef je niet te keren, maar het gaat wat langzamer dus..scheelt wel een hoop werk denk ik :o Doen jullie de compost er alleen in het voorjaar over of ook in het najaar?
heb ook gekeken naar Bokashi is er iemand die dat doet toevallig?
ik heb ze op vlas staan dat zou er ook bij gaan dan met gemorst hooi ook... ik ga het uitproberen. :o

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:48

Hier bij de moestuin willen ze liever geen compost waar vlas bij zit, duurt lang voor het vergaat.

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:30

Ik laat de mest die ik van de wei schep een jaar liggen op een bult en heb dan hele mooie compost. Ik spit het niet om en de wormen komen vanzelf. Ik maak meerdere bulten en geef ongeveer de helft weg aan mensen met moes en siertuinen.
Ik heb 5 a ponys

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:37

Voor degenen die ook stalbedekking op de mesthoop hebben, wat vinden jullie het snelst verteren?

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:42

Wij hebben nu koolzaadstro, dat verteert echt heel snel :j

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:24

Het hangt ook wel heel erg af van locatie, oriëntatie van de hoop en andere omstandigheden om mooie compost te krijgen. Bij mijn huurhuis had ik de composthoop onder een wintergroene boom die over de composthoop hing en blijkbaar zorgde dat voor de ideale omstandigheden want ik kreeg op 3 - 4 maanden tijd prachtige compost (pure paardenmest, zonder omscheppen). Ik voerde dat af naar de volkstuintjes omdat het teveel was voor mijn kleine stukje toendertijd en ze vochten er nog net niet voor.

Nu een composthoop op een open plek in de wei, in volle zon, en dat composteert echt ontzettend traag maar daar wordt ook steeds nieuwe mest aan toegevoegd dus dat is sowieso niet ideaal.

Op de nieuwe plek wil ik weer gaan composteren, er staan daar ook een paar wintergroene bomen maar die hangen niet over helaas, maar ik wil de composthoop toch daar vlakbij aanleggen in de hoop dat ik daar ook betere en snellere compostering krijg. Ik ga drie compartimenten aanleggen zodat het voldoende kan rusten, en ik ga opnieuw werken met pure paardenmest en zonder omscheppen (naast het dagelijks uitmesten heb ik daar gewoon de tijd niet voor). Bokashi maken overweeg ik om eens te proberen, maar lijkt me ook wel veel arbeidsintensiever en vooral lastig te realiseren met een grote hoop mest aangezien het luchtdicht moet afgesloten worden.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:09

Wij hebben half maart de compost verdeeld over één weitje als experiment. Het bleef er toen een beetje in brokken op liggen, dus ik twijfelde wel. Maar nu 4 weken later ligt het er prachtig bij! De wei heeft nog nooit zo'n goede conditie gehad, en het wemelt van de insecten. Experiment geslaagd :D volgend jaar op grotere schaal!

Kalea

Berichten: 415
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 08:32

Goed om te horen :) We hebben een tweetal weken geleden ook een stuk wei ermee bemest en had ook de indruk dat het te fel bleef liggen. Ik moet nog even geduld hebben dus.
Dit was wel gewoon de oude mesthoop, nog niet bewust gecomposteerd maar was mooi zwart en wemelde van de wormen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:34

Wij hebben het vorige week laten uitrijden door loonwerker. Die gooien het met een kraan in een voertuig die het vervolgens in hele kleine stukjes over land spuit. Ziet er keurig uit

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:02

Dekken jullie het af, ik merk dat het niet afgedekt veel minder in zakt dus toch maar weer afgedekt.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:12

Klein schopje in het topic.

Mijn mesthoop/composthoop ben ik aan het leeg trekken en ik zou alles bij de buurman storten maaaaar, onder op zit al zulke mooie compost of bijna compost. Het liefst zou ik dat over eigen land doen maar ik heb sinds februari een pony er bij die met aarsmaden bij ons is gekomen... helaas wist ik dat niet. Nou zijn ze met zijn 3tjes fanatiek mest eters, zijn allemaal jong dus opzich logisch. Alles heeft uiteraard wormen gehad en ik heb ze ook allemaal ontwormt. Is mijn (bijna) compost nou een besmettingsgevaar of juist niet? Er is mij altijd verteld dat je het zo weer verspreid maar het is zulk mooi spul dat ik wil weten is het een fabel of een feit :)

mysa

Berichten: 10524
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:16

Als hij warm genoeg is geweest, kan het wel.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:16

mysa schreef:
Als hij warm genoeg is geweest, kan het wel.


Kan je dat ergens aan zien? Hij is wel warm geweest en nu met spitten komt er rook vanaf

mysa

Berichten: 10524
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:20

Dan denk ik dat het goed is, dan durfden we het vroeger wel, maar ik ben geen expert.

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:09

Dankjewel, ik ga de gok toch wagen. Aarsmaden zijn meer vervelend als schadelijk, al zou het opnieuw besmetten wel zuur zijn.

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:48

Wij hebben hier 2 mesthopen, gewoon op de grond. Werken altijd met 2 hopen, 1 nieuwe en 1 van het jaar daarvoor.
Ieder jaar perfecte geurloze compost wat inderdaad lijkt op de zakken tuinaarde in tuincentra.

In het voorjaar boor ik gaten met de grondboor, perforeer zeg maar de hele bult en zie 'm dan ook in razend tempo slinken.
Om de mesthopen heen hebben wij een haagbeuk haag en enkele wilgenbomen om het voor de buurt aan het zicht te onttrekken....die zijn in 2 jaar tijd ruim 1 meter gegroeid.
Zomers schieten de brandnetels uit de bult, die maaien we en laten we liggen en zijn vrij snel gecomposteerd.
Verder doen we echt helemaal niets aan de mesthopen.

Afgelopen voorjaar slechts 1 weide bemest met onze compost, het verschil in groei van gras is behoorlijk zichtbaar.

Kalea

Berichten: 415
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 13:32

Momenteel hebben we hetzelfde systeem met twee hopen, dat met die gaten ga ik ook eens proberen. Alleen nuttig in het voorjaar?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:37

Forcalquier schreef:
Wij hebben hier 2 mesthopen, gewoon op de grond. Werken altijd met 2 hopen, 1 nieuwe en 1 van het jaar daarvoor.
Ieder jaar perfecte geurloze compost wat inderdaad lijkt op de zakken tuinaarde in tuincentra.

In het voorjaar boor ik gaten met de grondboor, perforeer zeg maar de hele bult en zie 'm dan ook in razend tempo slinken.
Om de mesthopen heen hebben wij een haagbeuk haag en enkele wilgenbomen om het voor de buurt aan het zicht te onttrekken....die zijn in 2 jaar tijd ruim 1 meter gegroeid.
Zomers schieten de brandnetels uit de bult, die maaien we en laten we liggen en zijn vrij snel gecomposteerd.
Verder doen we echt helemaal niets aan de mesthopen.

Afgelopen voorjaar slechts 1 weide bemest met onze compost, het verschil in groei van gras is behoorlijk zichtbaar.


Ik heb hetzelfde idee met 2 bulten zo op de grond. Wat ook nog een tip is, plaats in de op te bouwen bult geperforeerde stukken regenpijp. We hebben rondom in die pijpen gaten geboord. De pijpen blijven net iets hoger dan de bult uiteindelijk wordt. Zo heb je vanaf het begin mooie beluchting. Bovendien poot ik in de oudste bult elk voorjaar een paar pompoen of kalebaspitten en plant ik er een paar tomatenplanten op. Succes verzekerd. De kalebassen worden zo'n 50 á 60 cm. in doorsnee. Verder mega veel tomaten aan de planten en lekker :)

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:19

henny_w schreef:
Forcalquier schreef:
Wij hebben hier 2 mesthopen, gewoon op de grond. Werken altijd met 2 hopen, 1 nieuwe en 1 van het jaar daarvoor.
Ieder jaar perfecte geurloze compost wat inderdaad lijkt op de zakken tuinaarde in tuincentra.

In het voorjaar boor ik gaten met de grondboor, perforeer zeg maar de hele bult en zie 'm dan ook in razend tempo slinken.
Om de mesthopen heen hebben wij een haagbeuk haag en enkele wilgenbomen om het voor de buurt aan het zicht te onttrekken....die zijn in 2 jaar tijd ruim 1 meter gegroeid.
Zomers schieten de brandnetels uit de bult, die maaien we en laten we liggen en zijn vrij snel gecomposteerd.
Verder doen we echt helemaal niets aan de mesthopen.

Afgelopen voorjaar slechts 1 weide bemest met onze compost, het verschil in groei van gras is behoorlijk zichtbaar.


Ik heb hetzelfde idee met 2 bulten zo op de grond. Wat ook nog een tip is, plaats in de op te bouwen bult geperforeerde stukken regenpijp. We hebben rondom in die pijpen gaten geboord. De pijpen blijven net iets hoger dan de bult uiteindelijk wordt. Zo heb je vanaf het begin mooie beluchting. Bovendien poot ik in de oudste bult elk voorjaar een paar pompoen of kalebaspitten en plant ik er een paar tomatenplanten op. Succes verzekerd. De kalebassen worden zo'n 50 á 60 cm. in doorsnee. Verder mega veel tomaten aan de planten en lekker :)


Hierdoor ben ik alleen maar enthousiaster over de moestuin bakken die over een paar maanden geleden maken en vullen met mest van de paarden :D

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:02

Wat doen jullie met zuring uit de wei? Jkk kan de compost niet in, maar kan dat met zuring wel? Of ook beter apart weggooien?

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:23

Daihyo schreef:
Wat doen jullie met zuring uit de wei? Jkk kan de compost niet in, maar kan dat met zuring wel? Of ook beter apart weggooien?


Die doe ik ook in de groene container. Dat zaad blijft anders te lang goed

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:36

Zuring zonder zaden gaat hier wel mee de composthoop op, met zaden gaat in de groene container. JKK gaat in de grijze.

Oh mijn moeder doet wel JKK in haar composthoop, maar alleen de kleintjes. Ze laat ze eerst helemaal verdrogen, daarna gaan ze er pas in. En zij heeft niet heel veel.