Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Doorzaaien: wanneer, met wat en wat te doen met kalken?

 
Profiel   

Ik wil binnenkort onze weitjes gaan doorzaaien. Het is al een aantal jaar intensief begraasd met strookbegrazing.
De paardenmest wordt versleept en in principe 1x per jaar gekalkt.

Nu is dat allemaal wat achtergebleven qua onderhoud en heb ik een inhaalslag te maken. Afgelopen zomer hebben we ook strookbegrazing toegepast en na kaalgrazen de wei dicht gedaan en gemaaid en de mest versleept. We hebben meerdere weitjes en elk weitje had 2-3 maanden rust.
Ik heb het perceel overgenomen midden in het weideseizoen, dus ik heb hier niets aan veranderd. Dat wil ik het komende jaar anders doen, zodat de grasmat iets beter behouden blijft.

In oktober is de laatste wei dicht gegaan en heb ik alle weides gemaaid, gesleept en een maand later gekalkt. Omdat er zeker 2 jaar niet is gekalkt, wil ik dit in maart nog een keer herhalen. Ik heb een mengsel met calcium en magnesium gebruikt. Er stond vorig jaar aardig wat boterbloem en zuring, dus het was/is hard nodig.

Door het intensieve begrazen met strookbegrazing, zijn er ook wat minder dichtbegroeide plekken ontstaan en moet ik gaan doorzaaien. Het liefste doe ik dat met een mengsel met verschillende grassen en kruiden. Maar welke moet ik nemen? Iets met bomen en een bos :+
En wat is wijsheid? Nu eerst doorzaaien en over een maand kalken of andersom?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 12:44 



 
Profiel   

Eerst kalken (kan nu al, zelfs beter dan tot maart wachten), dan een maand later evt bemesten en daarna pas zaaien (vanaf april zeg maar). Het is nu nog te koud, de grond moet eerst opwarmen voordat je (goed) kunt zaaien.

Ik zaai gewoon met BG11 (meerdere raaigrassoorten plus een aantal andere grassoorten waaronder timothee en zwenkgras), maar je kunt natuurlijk prima ook Barenbrug of Pavo paardengraszaad kopen. Is wel veel duurder, en uiteindelijk blijven toch alleen de sterke grassoorten over, dus ik doe dat niet. Ook in die speciale paardengrasmengsels zit trouwens raaigras, vergis je niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:55 



 
Profiel   

Dat kalken vind ik altijd een beetje een wassen neus sinds ik hier op de wei grondmonsters heb laten nemen. Veel last van o.a. boterbloem, en het hele beeld waarop mensen gaan kalken zeg maar. Maar zo'n beetje het enige dat volgens het rapport wel okee was en er niet op hoefde, voor een gezonde paardenwei, was kalk :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:00 



 
Profiel   

Gebruik je eigen mest om uit te slepen?
Dan zou je nog kunnen overwegen om tussen elke laag mest bijvoorbeeld wat lavameel te verstuiven.
3 vliegen in 1 klap. Je bodem wordt weer gemineraliseerd, compost stimuleert het bodemleven en je hebt bemesting.

pmarena schreef
Dat kalken vind ik altijd een beetje een wassen neus sinds ik hier op de wei grondmonsters heb laten nemen. Veel last van o.a. boterbloem, en het hele beeld waarop mensen gaan kalken zeg maar. Maar zo'n beetje het enige dat volgens het rapport wel okee was en er niet op hoefde, voor een gezonde paardenwei, was kalk :=


Ik denk dat het grootste probleem van een gemiddelde paardenwei verdichting van de bodem is, wat ook weer boterbloem bijvoorbeeld oplevert.
Dan zou een gulle gift aan compost voor en najaar al een flinke verbetering moeten tonen.


Laatst bijgewerkt door Matheno op 24-01-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:02 



 
Profiel   

pmarena schreef
Dat kalken vind ik altijd een beetje een wassen neus sinds ik hier op de wei grondmonsters heb laten nemen. Veel last van o.a. boterbloem, en het hele beeld waarop mensen gaan kalken zeg maar. Maar zo'n beetje het enige dat volgens het rapport wel okee was en er niet op hoefde, voor een gezonde paardenwei, was kalk :=


Jij zit op zeeklei, daar zitten (restanten van) schelpen in. Kalken op klei hoeft idd zelden.
Op zandgrond is kalken een must, waar Daihyo zit is ook zand denk ik, of (deels) rivierklei, en dat heeft ook sneller kalk nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:03 



 
Profiel   

Ibbel: Okee, eerst kalken en dan zaaien. Maar dan kunnen de paarden er dus niet op. Hoe lang voordat ze er dan op kunnen na het zaaien?
Er zijn ook fructaanarmere mengsels met maar 5 of 10% raaigras. Zou dat wel werken? Of maakt dat niet zoveel uit?
Het gras is maar voor het lekker erbij, hooi en stro zal nog steeds hun hooivoer blijven.

pmarena: wij hebben ook zuring en zelf op wat kalere plekken mos :=
Waar heb je dat laten doen?
Maar gezien de verspreiding van de paardenmest en het niet kalken kan het toch bijna niet anders dat kalk noodzakelijk is? :+

Matheno: ja, eigen mest. We laten de hopen liggen en na het verweiden wordt het gemaaid en gesleept en krijgt het minimaal 2-3 maanden rust. Heeft lavameel tussentijds dan nog nut en tijd genoeg om opgenomen te worden? Of bedoel je echt in compost? Want een composthoop hebben wij dus niet. En met 6 paarden ook de ruimte echt niet. Onze mesthoop heeft een betonnenbak en is met een jaar vol. Dus dat gaat nooit lukken, voor compost zouden we dan nog ergens anders mest moeten leggen.

Ibbel: wij zitten op leem, met daaronder zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:05 



 
Profiel   

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Onze weides zijn ook intensief begraasd en mijn paard loopt er nu 's winters dag en nacht op.
Zelf ben ik van plan om komend weekend te gaan kalken. Er is regen voorspeld, dus dat is het ideale moment.
Ze zeggen altijd; eerst kalken, een paar maand erna mesten, dus dat houd ik altijd braaf aan. Hoewel ik de afgelopen paar jaar niet gekalkt heb, dus het mag vast weer eens.

In het voorjaar ben ik van plan om de wei eerst te verticuteren. Alles lekker los trekken, daar had ik een aantal jaar geleden veel succes mee. Dan meteen mesten, en ik gebruik dan een paardenwei-grasmengsel om door te zaaien.
Dan laat ik het gras groeien totdat het in bloei staat en zaden heeft gemaakt. Het mooie daarvan vind ik dat het zichzelf nog eens verder uitzaait. Én dan is het gras een stuk armer, minder suiker, dus beter voor de paarden.. en natuurlijk beter voor de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:06 



 
Profiel   

Compost is in principe niet op basis van mest, maar op basis van plantaardig afval. Hier komt er (mits de loonwerker aan een voldoende kleine hoeveelheid kan komen) ook weer compost op. Ik moet uitzoeken hoeveel fosfor er op een particuliere paardenweide mag (de loonwerker moet het kunnen verantwoorden namelijk), maar daarna gaat er zo veel mogelijk op. Waarschijnlijk tussen de 30 en 40 ton per hectare (we hebben 0.65ha op het moment, dus 10-13 ton).

Er bestaan groen-compost en gft-compost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:09 



 
Profiel   

Ah OK, nee ik dacht dat het eerst opgeslagen werd.
Dan zou ik eerder de bodem bewerken met lavagruis, buiten de mest om. Op leem en kleigrond is dat erg nuttig. Breekt de bodem wat open zodat het bijvoorbeeld niet keihard wordt en verdicht bij droogte.

Zuring zie je veel op mineraal arme en verdichte grond.

Mizora schreef
Compost is in principe niet op basis van mest, maar op basis van plantaardig afval. Hier komt er (mits de loonwerker aan een voldoende kleine hoeveelheid kan komen) ook weer compost op. Ik moet uitzoeken hoeveel fosfor er op een particuliere paardenweide mag (de loonwerker moet het kunnen verantwoorden namelijk), maar daarna gaat er zo veel mogelijk op. Waarschijnlijk tussen de 30 en 40 ton per hectare (we hebben 0.65ha op het moment, dus 10-13 ton).

Er bestaan groen-compost en gft-compost.


Hier afgelopen week ook weer compost erop gegaan. Kan het mooi de bodem ingetrokken worden door het bodemleven en inregenen voor het actieve weideseizoen weer begint.


Laatst bijgewerkt door Matheno op 24-01-22 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:10 



 
Profiel   

Daihyo schreef
pmarena: wij hebben ook zuring en zelf op wat kalere plekken mos :=
Waar heb je dat laten doen?
Maar gezien de verspreiding van de paardenmest en het niet kalken kan het toch bijna niet anders dat kalk noodzakelijk is? :+


Poeh, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer... gewoon een bedrijf in grondbemonstering voor paardenweides... er kwam een meneertje de monsters nemen en poosje later kregen we een rapportje van enkele pagina's waarin alles uit de doeken werd gedaan van hoe de grond er aan toe was, en een plan van bemesten enzo, wat-wanneer-hoeveel. Dat vond ik toch een fijner idee dan zomaar in het wilde weg zakken met euro's leegstrooien over de wei, zeg maar :=

Hier was het behoorlijk verwaarloosd. Overal lag stront. Stond vol met JKK en Bereklauw. Problemen die we hadden: Heel veel boterbloemen van verschillende soorten. Veel klaver en ook mos :j Zuring ook wel maar niet zo veel als die andere dingen hierboven.


Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-01-22 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:10 



 
Profiel   

pmarena: Oh dat is wel opvallend ja. Dan zou je inderdaad zeggen: kalken :D

Mathena: lavagruis ipv kalk vind ik ook wel interessant. Ik heb al gekalkt met calcium/magnesium en dan zou dit wel een betere aanvulling zijn. Weer anders. En wat opengooien kan ook geen kwaad nee.
Strooi je dat net als kalk?

8nnemiek: en wanneer kunnen je paarden er dan weer op?
Ik laat overigens ook het liefst uitbloeien. We hebben 1 'winterwei' die kapot gelopen mag worden, dus die gaat nu af en toe open. En dan nog 3 weitjes die nu rusten vanaf oktober. Zodra die open kunnen, gaat de winterwei weer dicht voor rust.
Verticuteren heb ik ook aan gedacht, maar ik wil ze ook wel op tijd weer op de weide. Beetje een dilemma dus :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:15 



 
Profiel   

Wij hebben overigens hier en daar mest / composthopen. Bij het uitmesten van de wei (paddock paradise indeling) heb ik bepaalde punten uitgekozen waar ik de stront ben gaan neergooien zodat ik niet elke keer helemaal terug hoefde met de kruiwagen. De achterste hoopjes die verdwijnen eigenlijk vanzelf de grond in :=

Maar de hopen vooraan daar gaat ook oud hooi op, GFT- en snoeiafval, gemaaid gras, bladeren, houtkorrel-mest enzo.

Het irritante vind ik wel altijd dat het op de strontkar (voorheen brachten we de kak weg) sneller leek te composteren dan gewoon op een hoop :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:17 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Matheno: lavagruis ipv kalk vind ik ook wel interessant. Ik heb al gekalkt met calcium/magnesium en dan zou dit wel een betere aanvulling zijn. Weer anders. En wat opengooien kan ook geen kwaad nee.
Strooi je dat net als kalk?


Ja, dat kun je net als kalk strooien.

Verticuteren vind ik persoonlijk altijd een beetje discutabel.
Je opent je bodem voor korte termijn, maar haalt wel je complete bodemleven overhoop. Compost op de weide heeft dan een beter effect naar mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:18 



 
Profiel   

pmarena schreef
Wij hebben overigens hier en daar mest / composthopen. Bij het uitmesten van de wei (paddock paradise indeling) heb ik bepaalde punten uitgekozen waar ik de stront ben gaan neergooien zodat ik niet elke keer helemaal terug hoefde met de kruiwagen. De achterste hoopjes die verdwijnen eigenlijk vanzelf de grond in :=

Maar de hopen vooraan daar gaat ook oud hooi op, GFT- en snoeiafval, gemaaid gras, bladeren, houtkorrel-mest enzo.

Het irritante vind ik wel altijd dat het op de strontkar (voorheen brachten we de kak weg) sneller leek te composteren dan gewoon op een hoop :=

Wij hebben een periode met heel veel kevertjes gehad. Dan waren de hopen binnen een dag gehalveerd. Geweldig :D
Maar we hebben ook periodes gehad dat we nog hele hopen hadden.

Qua lavagruis, maakt het nog uit welke er op gaat?
Is dit dan bijvoorbeeld iets? https://www.bol.com/nl/nl/p/lava-lavagr ... oductTitle

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:20 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Qua lavagruis, maakt het nog uit welke er op gaat?
Is dit dan bijvoorbeeld iets? https://www.bol.com/nl/nl/p/lava-lavagr ... oductTitle


Zoiets is prima, alleen een beetje duur. ;-)
Wij kopen het in bulk voor rond de 95 euro per ton.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:26 



 
Profiel   

Ja, maar zoveel heb ik niet nodig. Max 50kg is voor nu genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:27 



 
Profiel   

Daihyo schreef
8nnemiek: en wanneer kunnen je paarden er dan weer op?
Ik laat overigens ook het liefst uitbloeien. We hebben 1 'winterwei' die kapot gelopen mag worden, dus die gaat nu af en toe open. En dan nog 3 weitjes die nu rusten vanaf oktober. Zodra die open kunnen, gaat de winterwei weer dicht voor rust.
Verticuteren heb ik ook aan gedacht, maar ik wil ze ook wel op tijd weer op de weide. Beetje een dilemma dus :

Ik doe het in delen. De grootste wei die wordt als eerste gemest en doorgezaaid, en dan ook gesproeid bij droog weer. Ik begin daar meestal vroeg in het voorjaar mee, zodra er veel regen is voorspeld maar de temperatuur wel al minimaal 10 graden is overdag. Vaak staat die in Mei dan al in bloei. Dan gaat die wei open, en gaat de volgende wei dicht en dan wordt die gemest. Een dikke maand later staat die dan in bloei, en dan kan die wei weer open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:30 



 
Profiel   

Oh dat is wel haalbaar inderdaad. Plan was wel om ze er in mei op te hebben.
Welk graszaadmengsel ga je gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:41 



 
Profiel   

Ik gebruik het Pavo grasmengsel. Bij de voer-boer hier in het dorp kun je dat per kilo kopen, dus dat is ideaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen