Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe omgaan met verschillende voedingsbehoeftes in 1 kudde?

 
Profiel   

Hallo Bokkers,

Hebben jullie tips hoe om te gaan met verschillende voedingsbehoeftes in 1 kudde.

Ik heb 3 ijslanders:
- 2 drachtige merries uitgerekend in juni; en
- 1 merrie die redelijk schraal gehouden dient te worden.

Voor nu:
Ik heb twee inloopstallen en had al bedacht om de drachtige merries, vanaf februari, 3 uur per dag in de inloopstallen apart te voeren. Zodat zij dan 3 uur per dag onbeperkt kunnen eten. De rest van de dag eet de kudde samen uit slowfeeders. Hebben jullie nog ideeen?

Hoe om te gaan als het weideseizoen begint of als de veulens er zijn? Voor de merrie die schraal gehouden moet worden is strookbegrazing goed, elke dag een klein stuk erbij. Ongeschikt voor de drachtige merries of veulens. Het mooiste is natuurlijk om de merries met veulens alle ruimte en gras te geven. Tips?

Qua huisvesting heb ik een weide van 1 hectare, een paddock van 25 X 8 meter en 2 inloopstallen van beide 4 x 3,5 meter.

Het heeft echt mijn voorkeur om het grootste gedeelte van de dag de paarden allemaal samen te houden.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:19 



 
Profiel   

De ene merrie op rantsoen via graasmasker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:20 



 
Profiel   

Aan een graasmasker heb ik ook gedacht. Doe je die dan 24/7 om? Lijkt niet comfortabel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:25 



 
Profiel   

Pfff altijd lastig paarden in een kudde die que voerbehoefte niet aansluiten. Ik heb geen tips, want ik worstel met hetzelfde en hoop wat van de tips mee te kunnen nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:29 



 
Profiel   

Staan ze snachts ook op de wei?
Zo ja, de niet-drachtige snachts op de paddock. Dan savonds de merries en veulens op een nieuw stuk wei laten. Smorgens als het meeste eraf is gegeten de niet-drachtige met graasmasker erbij doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:41 



 
Profiel   

Ze kunnen nu dag en nacht vrij rondlopen op wei en paddock en dat wil ik zo houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:44 



 
Profiel   

Ik zou dan in ieder geval de drachtige merries niet op stal zetten om ze bij te voeren, maar juist een x aantal uur op de volle wei zodat ze deze alvast kunnen afmaaien voor de niet-drachtige.
Dus:
Deel A is standaard wei en redelijk kaal
Deel B is waar je de merries en veulens al hebt laten grazen en waar je telkens een stukje strook bijvoegt bij A
Deel C is waar nog niks op heeft gestaan, en dat voeg je steeds verder naar deel B.

Snap je mijn uitleg? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:48 



 
Profiel   

Een graasmasker.Mijn Haflinger werd moddervet en heeft nu 24/7 het masker op.Hij heeft er geen last van,kan er mee drinken enz.Ook in de winter heeft hij het op.Zijn vriend heeft het niet nodig.Ze staan 24/7 in de wei met stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:48 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Ik zou dan in ieder geval de drachtige merries niet op stal zetten om ze bij te voeren, maar juist een x aantal uur op de volle wei zodat ze deze alvast kunnen afmaaien voor de niet-drachtige.
Dus:
Deel A is standaard wei en redelijk kaal
Deel B is waar je de merries en veulens al hebt laten grazen en waar je telkens een stukje strook bijvoegt bij A
Deel C is waar nog niks op heeft gestaan, en dat voeg je steeds verder naar deel B.

Snap je mijn uitleg? :=


Goed idee voor het weideseizoen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:00 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Staan ze snachts ook op de wei?
Zo ja, de niet-drachtige snachts op de paddock. Dan savonds de merries en veulens op een nieuw stuk wei laten. Smorgens als het meeste eraf is gegeten de niet-drachtige met graasmasker erbij doen?


Ook een goed idee! Thanks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:01 



 
Profiel   

Wij hebben er 6 in een kudde en 3 schraal, 2 oudjes en 1 jonkie. Die laatsten krijgen extra door ze tijdens het mesten apart te zetten met hooi en extra voer. Dat varieert van jonge paardenbrok tot geweekt voer. De oudjes 2x per dag en jonkie 1x per dag.
Maar dit kan alleen doordat we in de ochtend en eind van de middag een mest-/voerbeurt hebben (deze hebben we verdeeld). Anders is dat niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:02 



 
Profiel   

wij hebben in een groep van 10 met twee oudere merries die meer mogen eten.
ik doe dan zomers hen in een vol blok gras, is het meeste er uit dan gaat de rest er achteraan en schuif ik de twee oudjes door naar het volgende blok en eten die vast het meeste er uit.
en nee dan staan ze niet allemaal bij elkaar,maar wel naast elkaar en dat kan ook.
dus je zou met je drachtige merries dit straks ook kunnen doen.
de veulens moeten toch veel ruimte hebben om te kunnen rennen,dus moet je toch een flink stuk voor ze hebben.
is dat dan bijna leeg, dan laat je de pony die schraal moet er op en kun je eventueel met pluk hooi bij voeren?

je oplossing voor nu is denk ik wel prima, om ze een aantal uur wat extra te voeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 19:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen