Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:26

Oh bah.

Hier bij de kippen geen tunnels ofzo. Maar ook geen voer, trapbak waarmee ze niet knoeien.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:38

Wij hadden ratten onder het dak van het huis. Elke keer als ze het land leeghalen komen de muizen en ratten naar de schuren en dus ook ons huis. Dus elk najaar zijn we er super alert op en als ik de trekkers zie rijden gaan al onze vallen op scherp en dan vangen we echt veel. Vorig jaar hadden we ineens weer ratten onder het dak van ons huis, dus toen is onze buurman, tevens boer én gecertificeerd ongediertebestrijder langs geweest en binnen 2 dagen was het klaar.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:11

O brrr elk jaar weer.
Twee tuinen verder staat nu ook een lokdoos. De buurman naast ons met de compost hoop, geeft niet thuis.
Wij nog een extra vangkooi.
Op advies van de obs nu nog niet op scherp.
Wat vlees erin.
Dan als het weg is, morgen op scherp.

rover_
Berichten: 1360
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:10

Dus toch ratten…was er al bang voor toen ik de berg korrels zag.

Jakkes Dais. Hoe heeft de buurman ze zo snel binnen 2 dagen weg gekregen?
Hoorde van een vriend dat hij veel ratten vangt met een kooi maar 1 paartje is daar te slim voor. Ziet hij op de camera. Hij heeft kippen en konijnen. De ratten gaan gewoon het hok in om mee te eten. Echt irritant.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-23 08:47

Hier hebben we ook wel ratten maar daar ontkom je gewoon niet aan in het buitengebied. Gaan al zeker niet met gif aan de gang want we hebben hier veel roofvogels (die je zo per ongeluk kan vergiftigen). Los daarvan krijg ik het gewoon niet over mijn hart :o

Wat het beste werkt is inderdaad jouw stuk onaantrekkelijk maken. Ik denk horsii, door jullie verbouwingen, dat jullie ook veel 'rommelplekjes' zullen hebben? Dus stapels materiaal enzo. Want dat zijn ideale schuilplaatsen.

Hier merken we het ook, toen we enkel loopeenden hadden (die zeer netjes eten), geen rat te zien. We hebben ondertussen al een half jaar de kippen van mijn zus tijdelijk opgevangen. Die beesten maken er een bende van! En inderdaad, daar zijn de ratten.. tunnels onder het hok enz. Wel frustrerend maar hoop dat het probleem zichzelf oplost als de kippen weer naar mijn zus verhuizen.

De rat is wel heerlijk brutaal trouwens, we komen hem vaak tegen op ons terras, gaat hij ons een beetje zitten aanstaren :+

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:17

Afkloppen.... We hebben toen we hier net woonden een keer een rat en een muis gehad, maar nu al een jaar niks meer.
Helaas is daarmee mijn pleidooi voor een kat ook verdwenen haha

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:20

Haha. Gewoon zelf wat zakken open maken; kijk een rat. Nu moeten we een kat O:)

Dit jaar hebben we er 2 gehad en direct achter elkaar gevangen in een klem.
Zo snel is nog nooit gelukt.
En idd meestal als de maïs er af gaat is het weer even raak.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:24

Muizen hebben we wel heel veel, m’n hele wei zit ook vol gaten. Gelukkig kwam het buurmeisje hier gisteren weer hooi halen voor in de werpkist van de katten :D dus zodra die er zijn ga ik er twee uitzoeken. Rat hebben we 1 keer in de schuur gehad maar daarna niet meer. Hier is nu rond het huis ook veel “zooi” en bouwmaterialen weg waardoor het ook minder leuk is voor alle ongedierte.

We hebben nu wel last van een territoriale vink _O- heb aan de binnenkant al keukenpapier gemaakt en nu is ie er toch weer. Hele tijd getik
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:54

Haha gezellig vinkje!

Wij hebben echt heel veel muizen, maar ook 2 heel fanatieke katten dus dat helpt wel. Ratten heb ik hier eigenlijk nooit sporen van gezien. Ze zullen er allicht zitten, maar goed verstopt dan.
Mollen, daarentegen.... :=

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:09


MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:16

Maartje heel gezellig maar man wat maakt dat beest een herrie.


Even kijken met geluid… echt wordt er helemaal gek van :')

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:41

Ja, zo'n vinkje lijkt leuk, maar is het niet.
Hij ziet zichzelf, maar denkt dat ie een ander vinkje ziet. Het is dus een ware uitputtingsslag voor het diertje.

Koptelefoon maar op Marjan :D

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:42

MarjanB schreef:
Muizen hebben we wel heel veel, m’n hele wei zit ook vol gaten. Gelukkig kwam het buurmeisje hier gisteren weer hooi halen voor in de werpkist van de katten :D dus zodra die er zijn ga ik er twee uitzoeken. Rat hebben we 1 keer in de schuur gehad maar daarna niet meer. Hier is nu rond het huis ook veel “zooi” en bouwmaterialen weg waardoor het ook minder leuk is voor alle ongedierte.

We hebben nu wel last van een territoriale vink _O- heb aan de binnenkant al keukenpapier gemaakt en nu is ie er toch weer. Hele tijd getik
[ [url=m/rN3DYm.jpg]Afbeelding[/url] ]



Even de kit randen van je ramen checken of die daar geen gaatjes in pikt.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:44

Wij hebben ook een rat bij de kippen. We hebben er al eens een gevangen, maar nu is er weer een nieuwe. Ook gewoon een brutale, heb de indruk dat ie overnacht bij de kippen, want ik vind keutels onder en in het broedhok (de kippen leggen al een hele tijd eieren op de grond). Nu is ons kippenhok ook vreselijk rot en zitten er overal gaten, die ik geprobeerd heb provisorisch te repareren. Maar het helpt weinig . Wil wel een nieuw kippenhok, maar eerst moet onze eigen verbouwing maar even klaar :')

Heb nu ook offertes liggen voor de buitenbak en de paddock. Prijzen variëren een beetje van 12 tot 18 duizend euro. De een werkt met een toplaag van kokos (dat wil ik niet heb ik besloten) de ander met doek tussen drainage en toplaag (geen ervaring mee). Eentje geeft aan manegezand te gebruiken (geen idee wat ze daar mee bedoelen) en de andere twee gebruiken leemzand (heeft mijn voorkeur). Allen bouwen ze op door ca. 25 cm af te graven, drainage in sleuven te leggen, drainagezand en toplaag van zo’n 15/20 cm (komt iets boven maaiveld uit dan). Opsluiten middels wal (lange zijdes, korte zijdes met planken) of geheel met planken.

En nu kan ik dus geen keuze maken. Financieel gezien is de goedkoopste natuurlijk het meest aantrekkelijke, maar wat is het verschil met de duurste? Ik zie het er niet aan af op de offertes.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:36

Noska, vragen of je bij andere klanten mag gaan kijken en kijken welke bodem je dan het meeste aanspreekt.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:42

Met een toplaag van kokos, bedoelen ze dan niet kokosvezel door de toplaag heen gemengd, zoals je ook vaak doet met snippers/ vlokken?

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:46

boemel schreef:
Met een toplaag van kokos, bedoelen ze dan niet kokosvezel door de toplaag heen gemengd, zoals je ook vaak doet met snippers/ vlokken?

Ja, maar dat rot ook snel weg. Is wel natuurlijk maar vraagt ook regelmatig aanvullen.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:50

Ja dat bedoelen ze idd. Heb begrepen dat je dan niet kunt slepen en dat het sneller wegrot dan geclaimd (2-3 jaar ipv 6-7 jaar). En dat het een heel karwei is om aan te vullen en er doorheen te werken.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:51

Belle boef, gelukkig niet! Hij heeft t vooral op zichzelf voorzien :+ we hebben ook nog staartmezen die bij de ramen fladderen _O- echt een beestenboel hier

Moska zou idd kijken of ze referenties hebben. En wat een geld… t is dat het veel gedoe scheelt maar voor dat geld kan je heel vaak met de trailer naar een Binnenbak/bak in de buurt rijden om te trainen.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:59

Dat is ook wel zo, maar ik heb er straks twee staan. En elke keer op en neer naar een bak zie ik niet zitten, dan moet er ook een andere auto komen als ik er steeds twee mee moet nemen. Nog los van de hoeveelheid tijd die het kost. En ik wil graag zelfvoorzienend zijn wat dat betreft. Anders hoef ik ze ook niet aan huis.

Het leek me juist heerlijk om zelf een bak te hebben, lekker in de zomer heel vroeg rijden voor de warmte uit en in de winter in de lunchpauze (uurtje eerder beginnen met werken en wat langer doorgaan)

Maar het is een hoop geld inderdaad. Daarom wil ik ook direct de juiste keuze maken (Voor zover je dat op voorhand kunt weten)

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:59

Moska schreef:
Ja dat bedoelen ze idd. Heb begrepen dat je dan niet kunt slepen en dat het sneller wegrot dan geclaimd (2-3 jaar ipv 6-7 jaar). En dat het een heel karwei is om aan te vullen en er doorheen te werken.

Klopt helemaal. Eigen ervaring.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:07

Nou dat leek mij dus helemaal niks :D

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:09

Moska schreef:
Ja dat bedoelen ze idd. Heb begrepen dat je dan niet kunt slepen en dat het sneller wegrot dan geclaimd (2-3 jaar ipv 6-7 jaar). En dat het een heel karwei is om aan te vullen en er doorheen te werken.


Klopt is geen werk om met de hand te doen, machinaal kan wel.
Mijn ervaring is ook dat het met een paar jaar helemaal weg is en zou er zelf ook niet voor kiezen.

MarjanB, de vergelijking tussen prijs binnenbak gebruik en een rijbak aanleggen snap ik op zich wel qua geld.

Ik zou echt geen zin hebben om steeds met 2 paarden heen en weer te rijden naar een binnenbak. Mij teveel gedoe en gesleep
Ik kies nu voor de opties 1. lang rijden, 2. Kort rijden, 3. Longeren, 4. Grondwerk.

Opties 2, 3 en 4 zou ik al niet in een binnenbak doen. Het is gewoon heerlijk om thuis fijn alles te kunnen doen zoals het je zelf uitkomt qua tijd en energie.

Dus, ik snap Moska wel hoor.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:50

Als ik de ruimte en mogelijkheid had zou ik ook voor een eigen buitenbak gaan. Ik ga 1 tot 2 keer per week naar de binnenbak. 1x voor les en de andere keer voor een clinic of extra les. De buitenbak van de RV in het dorp is een half uur stappen en daar ging ik amper naar toe.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:51

MarjanB schreef:
Maartje heel gezellig maar man wat maakt dat beest een herrie.

[ Video ]
Even kijken met geluid… echt wordt er helemaal gek van :')

Ik snap dat je daar niet heel blij van wordt nee :=

Ik zou ook ooit nog wel een goeie bak willen, maar de kosten houden me tegen. Voorlopig nog maar gewoon op zwart zand.