Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:15

Je mag er altijd hier een ophalen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:23

horsii schreef:
Je mag er altijd hier een ophalen.


:D dank je! Kan donderdag baaltjes halen in de ochtend en avond Midibalen kijken dus hoop dat ik dan weer ff klaar mee ben

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:58

Balen van het hooi Marjan.
Zijn de kleine baaltjes zo duur dan?

Hier wordt zaterdag de eerste partij hooi geleverd. Blij dat we afgelopen weekend alles al in orde gemaakt hebben.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:00

boemel schreef:
Balen van het hooi Marjan.
Zijn de kleine baaltjes zo duur dan?

Hier wordt zaterdag de eerste partij hooi geleverd. Blij dat we afgelopen weekend alles al in orde gemaakt hebben.


5 euro per baaltje dus normale prijs

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:07

Hoi allen, ik ga ook weer proberen aan te haken :D

Wat een gedoe dat voer he. Ik heb nu twee grote ronde balen voordroog van ongeveer 350 kg a €65,- Ik had eerst mooie kleine baaltjes hooi van €6,60 per stuk voor ongeveer 20 kg.
Dat werd toch wel prijzig, zeker omdat een van mijn paarden 15 kg per dag weg kan werken hihi.
De voordroog had iets schimmel, maar is wel mooi en beter voor mijn astma paard qua toch. Maar toch, die schimmel is weer suboptimaal.
Stro is ook €6,- per klein baaltje en voor vlas betaal ik nu €8,-

Omdat ik pas net de paarden aan huis heb, heb ik geen idee wat normaal is en vind ik het allemaal maar duur ;)
Ben dus benieuwd wat jullie betalen!

Verder hebben we een showroomstal op het oog, die we zelf af moeten breken en weer op kunnen bouwen. Fingers crossed voor de vergunning, maar dat zullen we niet weten voordat we de keus moeten maken voor de stal. Waarschijnlijk gaan we de gok gewoon wagen, in het ergste geval verkopen we hem weer...
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 07-02-23 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:08

Balen dat het hooi tegenvalt Marjan.
Ik betaal hier ook €5 per baal maar ik heb een hele fijne loonwerker dus ik ga ook niet shoppen, hooi is eigenlijk altijd van mooie kwaliteit (tuurlijk zit er ook wel eens een slechter baaltje tussen want soms is er wel eens wat condens opgekomen) maar dat is maar eigenlijk sporadisch.

Hier was de auto al aan het bevriezen toen ik er rond kwart over vijf instapte. Verkast naar het zwembad en daar was de auto een anderhalf uur later weer aan het bevriezen en met de paarden binnen halen was de grond al goed hard. Ben benieuwd hoe hard het gaat vriezen vannacht.

Gisteren met de grote een heel fijn lesje aan de hand gehad. We mochten voor het eerst met teugels er aan werken (gewoon normale lengte teugels, geen lange teugelwerk ofzo) en er vielen echt wat kwartjes. Wat wijken, schouder binnenwaarts gedaan, en het begin gemaakt met travers. Dat pakte hij meteen super goed op dus dat was ook weer snel klaar.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:11

Ik betaal 5.50 voor kleine baaltjes onverpakt hooi.

Voor een pellet hennepstrooisel (=15 pakken) betaalde ik van de week 189,- waar het 2 maanden geleden nog 162,- was.

Ik hou sinds ik de paarden aan huis heb op jaarbasis bij wat ik kwijt ben aan brok, hooi en bodembedekking.
Het stijgt elk jaar weer.
En dan tel ik de rest maar niet op bij elkaar :D

Balen van je balen Marjan! Duur grapje en veel gedoe zo.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:12

Ja niet shoppen als je tevreden bent snap ik zeker! Als astma geen probleem was geweest, had ik de kosten voor hooi ook voor lief genomen.
Alleen dat hooi nat maken met deze temperaturen kwam me snel mijn neus uit ;)

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:16

Als ik jullie hooi verhalen lees ben ik steeds blijer het van onszelf te hebben.

manzano

Berichten: 23941
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:25

Ik heb nu wel goede adressen gevonden gelukkig. Heb nu balen van zo'n 25kg voor 5,-. Moet wel stomen ivm een hoester, maar dat is met een elk hooi.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:36

Dat kan ik me goed voorstellen DuoPenotti.
Al mag ik niet klagen. Krijg al een tijdje mooie kwaliteit hooi tussen de eur 4 en eur 5 per baal thuis aangeleverd.

Ze eten met zn tweeën 1 baal hooi per dag. Dat is ongeveer eur 80,00 per maand per paard.

Stal is met rubber matten. Ik heb 2 toiletplekken voor ze van gehakseld stro.
Ik gebruik 2 balen per maand. Dat is dan eur 8,00 per paard per maand.

Dan krijgen ze nog balancer, wat luzernebrok en wat muesli. Ik denk dat dat max eur 25,00 per maand per paard is.

Ondanks dat we maar 5000m2 (4000m2 weiland) voor de paarden beschikbaar hebben, overwegen we om een paard erbij te nemen. Ik ga er vanuit dat Tess een soort van pensioen krijgt. Ondanks dat er animo voor haar is, merken we beide dat verkopen ons echt heel erg aan het hart gaat.

Paard komt mentaal vanuit een diep dal. Ze was erg bang voor mensen en eigenlijk voor de hele wereld. En ze is nu zo'n fijn en lief dier in de omgang. Als ik tegen een heel fijn adres aan loop, verander ik wellicht van mening, maar nu kan ik het nog even niet over mijn hart verkrijgen.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:53

Ik heb hooi van Venhorst momenteel. Duur en ook niet altijd goed. Het eerste pak zat vol kluiten en was heel stoffig. De tweede zat vol riet. Nu ben ik met de derde bezig en die is mooi. Helaas heb ik met de droogte van afgelopen zomer geen goede leverancier gevonden die kon leveren voor 1 jaar en voor dit jaar is het ook maar afwachten.

Mijn vlas was nu ook schreeuwend duur. Ruim 8 euro per pak. En ik heb een oud pallet gekregen die, ik vermoed, al een tijd in het magazijn stond ofzo. Werkelijk ieder pak is kapot gevreten door muizen.

Boemel, verkopen kan altijd nog. Ik zou ze ook moeilijk weg kunnen doen hoor :=

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:05

Niet fijn Dais! De hoofdprijs betalen en dan niet blij zijn met de kwaliteit.
Over Venhorst heb ik ook mindere verhalen gehoord.

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:12

Ja, beetje balen wel. Voor zoveel geld verwacht je toch meer :o

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:11

Ik houd alles bij wat ik uitgeef aan ze maar schrik er toch wel van wat ze per maand kosten. Maar leg ik het naast stalgeld neer en dan de uitgaven wat ik daarbij ook zou hebben dan ben ik evengoed goedkoper uit. Maar dan heb ik het wel over een oudje wat SP eet, een dierenarts regelmatig op de stoep en dan telt het wel aan. En ook hier en daar wat nieuwe spullen moeten kopen, aanpassing aan de wei etc.

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:18

Simbaa schreef:
Alleen dat hooi nat maken met deze temperaturen kwam me snel mijn neus uit ;)

Al eens gedacht aan een hooistomer? Toen Missy nog leefde (en hooi kon eten) had ik een hooistomer gemaakt en dat werkte perfect; geen last van hoesten en ze vonden het heerlijk.

@marjan: zonde van het hooi.
Algemeen gedacht denk ik dat als je veel slechte plekken er in hebt (en dus flink wat weg moet gooien) dat je net zo duur uit bent als met kleine baaltjes.

@boemel: mooi beslissing voor Tess +:)+

@qua Venhorst heb ik ook geen beste ervaring; veel te duur én véél te stoffig (proefbaal). Ik heb zelfs een filmpje opgestuurd hoe stoffig het was (en kreeg toen gratis een 2e proefbaal). Maar op mijn vraag of ik dan een partij van de kwaliteit van de 2e baal kon krijgen werd gezegd dat die partij ondertussen alweer verkocht was en het dus afwachten was wát ik zou krijgen. Voor dat geld en onduidelijkheid over de kwaliteit ga ik geen aankoop doen.

Hier was de bodem weer hard en de roosters te koud, dus weer hooi in de netten. Dit keer hadden ze door waar ze moeten zijn :)

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:01

De kwaliteit is inderdaad heel wisselend, maar bij nood moet je soms wat en dan is het fijn dat het bestaat. Nu hebben ze een baal die ze graag eten gelukkig.

Hoe heb jij de stomer gemaakt?

Ik moet mijn hooi ook altijd nat maken anders gaat Indy hoesten, maar opzich vind ik het niet zoveel moeite. Een gieter erover en klaar.

Het is echt een mooie dag vandaag <3

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:30

Ik had een hele grote kliko met onderin een gat voor de behangafstomer en 2 zijplankjes waar roosters op lagen zodat ik in 2 lagen hooi rechtop kon zetten (dus geen plakken stapelen). Er ging haast een hele baal in (ik meen 9 plakken). Om het deksel deed ik een elastiek met haken zodat het deksel goed dichtgedrukt bleef.

Enige nadeel is dat je de behangstomer niet buiten kan zetten want dan bevriest ie dus die moest ergens binnen staan. Voordeel van de kliko was dat er grote wielen onder zitten en hij dus makkelijk overal naar toe te rijden is.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:32

Wat een mooie foto!

Boemel, ik begrijp je beslissing helemaal.
En verkopen kan altijd nog

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:14

Dais_ schreef:
De kwaliteit is inderdaad heel wisselend, maar bij nood moet je soms wat en dan is het fijn dat het bestaat. Nu hebben ze een baal die ze graag eten gelukkig.

Hoe heb jij de stomer gemaakt?

Ik moet mijn hooi ook altijd nat maken anders gaat Indy hoesten, maar opzich vind ik het niet zoveel moeite. Een gieter erover en klaar.

Het is echt een mooie dag vandaag <3

[ [url=m/zSOJgl.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb een haygain op marktplaats gekocht nadat ik continue behangstomer maar had die te snel stuk gingen. Was een koopje en nog steeds blij mee. Pakje wat wat slechter is gaat direct de stomer in. Bij goed hooi kan ik zonder maar als het te lang ligt wordt het toch stoffig en begint die van mij direct te hoesten. Apparaat gaat hier niet meer weg. En zoveel robuuster dan zelfbouw.

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:36

Een zelfmaakstomer kan qua druk ook niet op tegen een echte, maar die kosten dan ook nieuw een rib uit je lijf ;(
Buuf hier had er ook eentje (een 'halve' ) en ik was toentertijd niet echt onder de indruk van het gestoomde hooi, maar die had ook hooi waar wat meer stof in zat én die deed er een halve baal zo uit het pak in (strakgeperst), dus niet los gemaakt of zelfs met ruimte tussen de plakken.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:55

DubbelFun schreef:
Een zelfmaakstomer kan qua druk ook niet op tegen een echte, maar die kosten dan ook nieuw een rib uit je lijf ;(
Buuf hier had er ook eentje (een 'halve' ) en ik was toentertijd niet echt onder de indruk van het gestoomde hooi, maar die had ook hooi waar wat meer stof in zat én die deed er een halve baal zo uit het pak in (strakgeperst), dus niet los gemaakt of zelfs met ruimte tussen de plakken.


Daar kan ook bijna niks tegenop.

Ik had hem voor €300 op marktplaats. Daarvoor al 2 behangstomers stuk laten lopen in 2 maand tijd. De haygain stomer kan echt meer hebben. En die €300 koste de dierenarts ook al om de eerste keer langs te laten komen bij het hoesten toen ik er nog niks van wist. Duur is het zeker maar alternatieven zijn vaak ook duur. Kwestie van strepen denk ik.

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:03

Missy was toen het stomen begon (daarvoor járen hooi natgemaakt) al dik in de 20, dus dan is een uitgave van toen al 2000 euro wel even een overweging :)

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:54

Ik kon laatst ook een tweedehandse overnemen voor 1000 euro, maar ik zit hier met opslag. Nu met die kou zou ik hem niet kunnen gebruiken want het vriest net zo hard in mijn stallen als buiten. Mijn merrie doet het gelukkig goed met nat hooi. Sinds ze aan huis staan en ik zelf alles kan regelen zijn haar luchtwegen enorm opgeknapt en stabiel :)

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:00

Ik heb die van mij ook verkocht omdat het eigenlijk maar een paar dagen per jaar waren dat ik echt geen natgemaakt/koud hooi wilde voeren. De laatste jaren dat ze nog hooi at en het vroor dan hing ik een hooinet in de kliko en gooide er een 1,5 liter heet water over. Dan 15 minuten even laten uitlekken/dampen en dan voerde ik dat. Dat werkte ook goed én er hoefde niets naar binnen.