Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:11

Nou ik ben benieuwd wat jullie gebitten zeggen.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:22

Ik kan uit ervaring zeggen dat zowel paarden die snel dik worden als paarden die snel afvallen heel lastig zijn.

In pension was het wel makkelijker met degene die snel dik was dan degene die snel mager is. Bijna nergens was de kwaliteit en hoeveelheid voer genoeg voor de magere.

Aan huis denk ik dat een paard wat snel te mager is dan weer wel makkelijker is. Die kun je thuis heerlijk onbeperkt voer geven. Het is heerlijk om ze de hele dag te zien eten en ik gooi gerust alles vol met ruwvoer als ik wat langer weg moet. Ze krijgen toch nooit te veel.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:24

Beide is moeilijk.
Die ik nu heb te snel dik. Geen rem.
Mijn Kwpn-ers was echt gemakkelijk. Tot het oudje oud werd, toen kreeg ik daar geen spekjes meer op.
Nu was dat ook nogal een pitsert met welk voer, dus kon wel weer wat kopen, dat at hij dan een proefzakje lekker en de grote zak liet hij weer staan...

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:28

Hallo allemaal, ik heb het topic gevonden

Te dik of te mager in een kudde vind ik vooral lastig
Met apart staan niet zo

Net les gehad, op wat druppels na droog gehouden.
Paard stond weer op standje "aan"!
Nu waren de nieuwe struiken ( de kale takjes) de trigger om uit zijn plaat te gaan en erna begon het te druppelen en sprong hij daarvan een meter de lucht in ( met ij nog ernaast gelukkig)
Toch maar 15 minuten grondwerk gedaan en toen hij ontspannen genoeg was de laatste 15 minuten erop. Ging steeds beter alleen de hoek met die struikjes/ takjes hebben wij omzeild.


Instructrice is ook telkens verbaasd hoe iets heel kleins zo groot kan zijn bij hem terwijl met buitenrijden ik langs een bus kan, wapperend zeil etc

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:29

Leuk topic!

Ik kom ook graag mee lezen als dat mag. :D

Woon in midden Zweden en heb nu mijn 4 paarden thuis, 2 (fok)merries en 2 bijna jaarling hengsten (en 1 connemara merrie van de buren). Hopelijk worden dat er in de toekomst nog heel veel meer. :))


Afbeelding

Mijn tandarts zei de laatste keer dat hij bij gezonde gebitten niets zag door het eten van hooi uit netten. Wel uit ruiven, van metaal of ander hard materiaal.

Ik voer ook uit netten, vooral ook om verspilling te beperken. Was er ook benieuwd naar, maar hij zei dus dat het geen verschil maakte (behalve bij paarden die al slechte tand kwaliteit hebben).

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:33

Ik voer ook uit netten, 3 tot 4.5 cm maar ze rekken na verloop van tijd uit

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:33

Thanks iedereen! Ik vind hem ook mega schattig! Kleine ontplofte hamster is het nu :D :D


Karin_deB schreef:
Dat lijkt mij soms zo'n zegen.
Begrijp mij niet verkeerd: voor beide kanten is wat te zeggen.
Maar met 3 pony's die dik worden van lucht vindt ik de balans zoeken wel eens lastig.
Ze zijn nu bij mij alle 3 aan de dikkere kant omdat ik ze niet te lang zonder wil hebben staan, maarja al die kg's extra hebben natuurlijk ook zo hun nadelen.


Heb je al geprobeerd om je hoeveelheid hooi wat in te perken, maar aan te vullen met gerstestro? Nu met de IJslanders is het momenteel niet zo nodig, maar zeker met de Fuchs die ook heel snel dik werd deed ik afgepast hooi voeren, gemengd met gerstestro. En daarnaast onbeperkt aanbod gerstestro zodat ze wel onbeperkt ruwvoer hebben, maar zich niet klem kunnen vreten in hooi.

Lynn_Nikita, lastig eentje die zó reactief is in de rijbak!

En weer de nodige nieuwe mensen in het topic. Zo gaat het steeds sneller :')

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:50

Wij voeren de Welshjes allemaal uit 3x3 netten. De merries hebben overdag ook droog voordroog, snachts gewoon droog hooi. De hengst continue droog hooi, omdat hij dat lekkerder vindt en beter op eet.
Heel makkelijk, een grote bak vullen in het weekend (5/6 plakken), en 1 plak in een ander net voor de dames. Ik werk fulltime en om dat smorgens of savonds bij te vullen vind ik zo'n gedoe, dit is heel fijn makkelijk én weinig verspilling. Wat op de grond valt gaat savonds naar de geiten of eten ze een dag later gewoon nog op

Afbeelding
Afbeelding

De hengst 1 vol net voor de week, en als hij dat eerder op heeft (meestal) heb ik nog ronde netten liggen om er na op te hangen.
Afbeelding

De tandarts moet nog eens komen, ben benieuwd of hij wat van de netten ziet aan de tanden. We voeren pas sinds een aantal maanden alles uit netten en slowfeeders. Ik was het verspillen en het schrokken een beetje moe

Merries zijn nu wel dik vanwege de dracht, de rooie dan := maar die heeft ook goed de neiging om dik te worden, die voer ik al zo min mogelijk ander spul en szomers een graasmasker. Mijn moeder haar merrie is goed onder controle te houden en mijn schimmelmerrietje moet vaak net wat meer hebben, maar die eet uit haarzelf al heel weinig hooi.
Wat zij eet op 3 dagen hebben de andere ponies al 3x op, mijn rooie is de op 2 na traagste.

Het is soms wel lastig, ik wil ze natuurlijk niet allemaal apart hebben staan met hun voerbehoeftes, maar ik denk dat na een paar jaar de balans wel gevonden is.

@MarliesR, aten ze bij jullie dan wel het stro? Mijn moeder haar merrie trok zorgvuldig het stro uit het net en liep het door haar stal (staan op vlas).

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:53

Ik voer hier nu uit een hooinet van 4,5 x 4,5
Eigenlijk zou ik wel kleiner willen maar merk dan dat ze gaan slopen en de blijft heel.
Hebben jullie paarden daar geen last van dat ze gefrustreerd raken bij een kleinere maas?

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:57

Ik voer al jaren uit netten en tot nu toe geen commentaar gehad van de tandarts
Stro heb ik ook vaker geprobeerd maar dat eten ze niet dat trekken ze eruit en ligt dan overal

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:57

Wat een leukerd Marlies. Nu echt een propje.

Hier krijgen ze tarwestro uit een net en eten ervan als ze niks hebben. De paarden hier stoppen niet met eten dus nu met voordroog te dik. Meer werken is nu niet mogelijk dus de volgende keer weer normaal onverpakt hooi en dan ook weer meer werken.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:03

Ik kom ook graag meelezen :D sinds 3 weken de paarden (weer) aan huis.

Hier een spekje en een halve tinker jaarling dus gok dat ze beiden niet snel te mager worden :')

De draken
Afbeelding
Situatie nu met huurstallen
Afbeelding
Afbeelding
En de plannen, half februari zijn de wanden van m’n inloopstal klaar en dan kunnen ze 24/7 de wei op en af en dan wordt t daarna een pp
Afbeelding

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:16

Ik meld me even zodat ik jullie weer kan vinden. Man wat ouwehoeren jullie snel :))

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:38

KittyDylan schreef:
@MarliesR, aten ze bij jullie dan wel het stro? Mijn moeder haar merrie trok zorgvuldig het stro uit het net en liep het door haar stal (staan op vlas).


Ja zeker! Had ze wel gerstestro? Tarwestro vinden de meeste paarden niet interessant en is meer voor bodembedekking. En tussen de ene en de andere leverancier kan (net als met hooi) ook nog wel eens flink wat verschil zitten...


Ohja, die nieuwe loods is ook echt gaaf! Gaat altijd zo snel in het begin :D

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:39

Ik kan het nu al nauwelijks bijhouden... :)
Wel lekker bijlezen steeds..

We gaan hier binnenkort het weiland opnieuw omrasteren. Er komen creo palen met 110 cm hoog gaas. Ook voor creo palen gekozen voor de lange levensduur. In de natte klei rot alles hier relatief snel weg. Al meerdere palen (eigenlijk) moeten vervangen in de afgelopen jaren.

Gaas met kleine mazen, zodat er geen hoefjes in kunnen blijven hangen, en om de minischapen binnen te houden. Die zijn 100 keer erger dan een shetlander in mijn ervaring.

Ik had een shetje die dik werd van lucht en een volbloedje van 30 die in de winter graatmager kan worden als je niet oplet. De ene mocht niet op gras en de ander heeft het hard nodig. Het kon niet verder uit elkaar lopen. Zo lastig... Alles apart houden, letterlijk alles..

Shetje heeft het ook niet gered (HB), nu een welshje en het oudje; dat gaat een stuk beter, matcht beter op alle fronten, maar heb nog geen weideseizoen meegemaakt, dus ben erg benieuwd.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:45

Hi, ik kom ook meelezen :D

Mijn paard staat in pension, maar heb een grote droom dat hij ooit aan huis kan komen.

Momenteel zijn we wel op huizenjacht, maar de markt werkt niet echt mee nu... ;(

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:48

Leuk dat je er bent Marjan, mooie plannen.
Welkom voor alle nieuwkomers.

Kathleen_vW

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:02

Kijk, die bakken wil ik ook, KittyDylan en Marjan. Ik had ze online al gevonden, maar vond ze best aan de prijs. Ik heb nu op marktplaats een zoekfunctie aanstaan, maar ik wil dan weer wel 4 dezelfde.

Marjan: Mooi plan hoor!

Mayka: Succes met zoeken! Wij hebben ook een paar keer achter het net gevist, maar hadden na een half jaar toch beet.

Ik twijfel of ik met omheinen rekening ga houden met wolven. Bij ons achter een paar 100 meter verderop is een maand of wat terug een schaap doodgebeten en deze wolf heeft in de omgeving bij meerdere schapenboeren huis gehouden. Nu pakken ze niet zo snel een paard, ook de veulens niet, maar als zo'n dier de wei in komt en de paarden in het hek jaagt, kunnen ze zich ook lelijk verwonden als er echt paniek in de tent is. Daarnaast kan een loslopende hond zo'n situatie natuurlijk ook veroorzaken. Ik heb het er met de leverancier van de hekken besproken, maar hij heeft ook in België 180 cm. hoog gezet in een gebied waar een roedel leefde, en zelfs daar kwamen ze nog overheen.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:03

Welkom alle nieuwkomers!

Ik heb jaren gevoerd uit netten, omdat ik het vele versmeren altijd zo zonde vond. Zover ik het altijd heb begrepen van de tandartsen, is het metaal de boosdoener ook bij graasmaskers voor de tanden.

Alleen ben ik er toen er bij Woods de kissing spines werd geconstateerd per direct mee gestopt en ik gooi het gewoon overal weer op de grond. (hing ze namelijk op idd).

En eerlijk gezegd valt het mij nog alles mee met het versmeren bij de dames, allemachtig wat kunnen die 2 bunkeren zeg! Hahaha...

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:15

Kathleen_vW schreef:
Kijk, die bakken wil ik ook, KittyDylan en Marjan. Ik had ze online al gevonden, maar vond ze best aan de prijs. Ik heb nu op marktplaats een zoekfunctie aanstaan, maar ik wil dan weer wel 4 dezelfde.


Hele fijne bakken zijn het. Wellicht wat (oud) boeren in de buurt die er hebben staan? Wij hebben vroeger een agrarisch bedrijf gehad, geloof dat ze daar van "over" zijn. Ook nog een poos gediend als drinkbakken toen we nog grote paarden hadden.

Hopelijk nog eentje er bij binnenkort, want we hebben zelf nog wel een bak staan.

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:16

DuoPenotti schreef:
Ik voer hier nu uit een hooinet van 4,5 x 4,5
Eigenlijk zou ik wel kleiner willen maar merk dan dat ze gaan slopen en de blijft heel.
Hebben jullie paarden daar geen last van dat ze gefrustreerd raken bij een kleinere maas?


Hier ook van die gefrustreerde paarden, dan slopen ze ook de bak of waar het ook over zit. Staan ze echt als idioten te trekken. Kan nooit goed zijn voor hun spieren ook.

Mijn paard had wel slijtage van haar graasmasker. Direct mee gestopt nadat ik dat zag, maar dan is de schade er wel al :(


Welkom aan alle nieuwelingen :-)

Kathleen_vW

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:26

Ik heb alles hier zo'n beetje op onbeperkt hooi staan. 4 hooi beurten en 2 brok beurten (heb nu geen paarden hoog in het voer staan, anders krijgen ze een 3e keer om de hoeveelheid te spreiden).

06.00 hooi
08.00 brok
09.00 naar buiten en hooi
17.00 naar binnen en hooi
18.00 brok
22.30 hooi

Ze staan bij daglicht buiten, dus de tijden schuiven naarmate de dagen langer worden.

Eef krijgt op stal het hooi in een net omdat ze het 's nachts door heel de stal sleept naar de waterbak toe, want ze sopt. Kon ook iedere dag dik een kruiwagen kletsnat stro onder de waterbak vandaan vissen. Op de paddock krijgen ze in grote netten aan de paal, maar ik ben ook geen fan van die trek bewegingen en ik heb er twee die bij een beetje wind last van de ogen krijgen omdat ze kleine deeltjes van het hooi in hun ogen krijgen. Daarom wil ik eigenlijk aan de bakken beginnen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:51

manzano schreef:
Ik meld me even zodat ik jullie weer kan vinden. Man wat ouwehoeren jullie snel :))


+1 :j

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:55

Wat gaat het nieuwe topic weer rap!
Ik zal mijn best doen af en toe te reageren, maar het valt niet mee 4 pagina’s te lezen en te onthouden om daarna te typen :Y)

Een heeeeeerlijk wollige mini ijsco, wat aan doenlijk. Sowieso wintervachtjes, heerlijk.

Wat gaat de bouw van de stal snel Jinte!

Het renovatieyoutubekanaal, ik hou er van en ga het volgen!

Hier hebben we 3x3 mazen, redden ze zich zeer kundig mee. Of het heel erg vertraagt nog weet ik niet, ,aar het scheelt aanzienlijk qua verspillen. Tanden hebben geen schade!
Laatst bijgewerkt door Wieke op 27-01-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kathleen_vW

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:03

Wat leuk dat jullie gaan kijken! Het is wel in het engels, he? Wel super leuk, doe ik het toch niet alleen voor familie en vrienden :D