Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:58

boemel schreef:
Tjee, wat gaan jullie snel Gewoonmarie.
Ziet er goed uit.
Wat hebben jullie er precies aan gedaan?


Ze hebben het is vlak gemaakt, aangevuld met woudzand en er daarna polyflokken door gevreesd

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:34

Ziet er goed uit gewoonmarie. Fijn dat dat klaar is.

Malenka, twijfel niet te veel aan je zelf. De reden waarom er gemeld is is niet van belang. Het gaat er om dat jezelf weet waarom en dat je er alles aan doet om ze de best passende zorg te geven.

Ik had les vanavond en reed zowaar in een setje. Vest had ik in de uitverkoop gekocht en sjabrak voor mijn verjaardag gekregen. Ik ben zelf vooral van blauw, grijs en bruin.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:18

De kleren staan mooi Belker

Malenka, trek het je niet te zeer aan. Zie het als mensen die meekijken maar er misschien minder verstand ervan hebben of niet weten dat 1 een blessure heeft en je zelf niet aan durven te spreken en het zo gedaan hebben. an de DB niet doorgeven dat je graag contact zou willen met de melder, puur om uitleg te geven?
Zo heb ik ooit een briefje op mijn poort gehangen, er stond een 25+ paard wat inderdaad veel te mager was maar onder behandeling stond. Mijn telefoonnummer erbij voor en de tekst, paard is oud en staat onder dierenarts controle, als iets aan de hand zou zijn of mensen vragen hadden konden ze mij bellen.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:17

Tja als ik die foto van die pony uit 2015 zie krijg ik toch ook het gevoel dat er meer aan de hand is dan alleen 'oud'...
Ik heb het met Missy ook wel gehad dat als ik haar na de winter schoor omdat ze niet meer uit zichzelf door het haar heen kwam dat ik me schaamde voor alle zichtbare botten, maar dat bleek wel te komen omdat ze gewoon het hooi niet meer genoeg weg kreeg (een kiesprobleem dus). Nadat dit onderkend was en het voerregiem aangepast kwam ze binnen no-time weer bij en zag er weer heen toonbaar uit voor haar 34.

horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 10:32

Mooie bak gewoonmarie.
Ideaal zo'n goede bodem.

Boemel, arme Tess.
Mooie schuilstal.

Frisse Kaatje.

Oeff balen auto inbraken.

Fijn plaatje belker.


Sorry hier druk.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:08

Hier ben ik stilletjes aan aan het voorbereiden op de komst van de paarden. Heb een informatieverzoek naar de gemeente gestuurd met vragen over de aan te leggen bak en te bouwen stallen. Zojuist een pakket besteld voor de grondanalyse voor bemesting en maaiadvies en aan het speuren naar bedrijven die rijbakken aanleggen in deze omgeving (gemeente Westerkwartier) zodat ik offertes kan gaan opvragen.

En mijn jonkie wordt natuurlijk ook voorbereid. Vorige week heeft er voor het eerst iemand op gezeten en dat ging goed. Biedt perspectief voor de toekomst!

Verder lees ik vooral mee en doe ideeën op voor stallen, camera’s en paddock ed.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:11

Ziet er goes uit Belker!

Malenka, ik kan me goed voorstellen dat je je rot voelt daarover. Zelf heb ik een overbuurman die tegen alle andere buren is gaan klagen dat ik zo slecht zorg voor mijn paarden. We waren toen nog bezig met de omheining en we hadden ook nog geen track oid. Ze hadden toen alleen een paddock van 16x35 met verharding, een bergje en zand. Maar nee, ik zorgde heel slecht voor ze had hij tegen iedereen verteld. Nu gaat hij fietsen midden op de dag met zijn hond als het 40graden is, dus ik denk dat we gewoon niet op 1 lijn zitten en nooit zullen komen.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:16

Spannend Moska! Heb je wel al akkoord van de gemeente omtrent stallen en bak?

Gisteren nog een windering rondje buiten gewandeld met de merrie terwijl mijn dochter erop zat.
Merrie had enige overtuiging nodig dat blaadjes niet eng zijn, ook niet in de wind, maar daarna was ze braaf :D

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:26

Nee nog geen akkoord. Heb alleen nog maar vragen gesteld omdat ik geen snars snap van de regels in het bestemmingsplan en de bestemming die op onze percelen ligt (deel wonen en deel agrarisch met dubbelbestemming archeologische waarde 6 (dat heeft de hele omgeving hier en er liggen binnen een straal van een km toch zeker 10 rijbakken). Hoop dat ze me info kunnen geven over wat wel mag en wat niet. En natuurlijk hopen dat wat ik wil, ook mag.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:45

Er is veel over terug te vinden via google, maar vaak komt het er op neer dat je de grondlaag niet mag verstoren.
Iemand hier in de buurt had een iets verdiepte rijbak aangelegd en die is heel stevig op de vingers getikt door de gemeente.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:57

Er is veel te vinden inderdaad, maar duidelijk is het allemaal niet voor een leek op dat gebied. Lees ook iets over bouwwerken groter dan 5000m2 zijn vergunningsplichtig. Is wel een enorm gebouw dan… en even later zie ik weer staan bebouwing groter dan 25m2. En tot 40 centimeter graven lijkt te mogen, maar weer niet als er drainage aangelegd wordt. Gelukkig wil ik geen verdiepte bak, iets ophogen komt eerder in de buurt, dan is graven misschien minder noodzakelijk.

Misschien kunnen we de bestemming laten aanpassen naar wonen (het hele perceel is bij de notaris als tuin bestempeld), dan mag je zonder vergunning een bak neerleggen. Helaas is daar op het perceel waar nu de woonbestemming op zit, geen plek meer voor. Maar goed, laten we eerst maar in gesprek gaan met de gemeente. Hopelijk komen daar nuttige dingen uit.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:05

Ik vind het ook lastig om die regeldingen goed te kunnen lezen. Vaak moet je dan ook maar net geluk hebben dat iemand met jou mee kijkt en dan ook mee kan denken over hoe iets eventueel op een andere manier aan te vliegen of in te delen.

MarloesHJ

Berichten: 2469
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:16

@Moska wij hebben ook grond met archeologische waarde en wij mogen maar 30 cm graven. Dat het geheel jarenlang als akker is gebruikt en er echt niets meer te vinden is daardoor vergeten we maar even.

Dingen als bouwvlakken spelen ook nog mee. De locatie waar wij de bak willen maken ligt buiten het bouwvlak en tevens op twee verschillende percelen met twee verschillende bestemmingsplannen. Het duurde 1,5-2 jaar voordat wij de vergunning hadden. En het omzetten van agrarisch naar wonen voor het huis was op papier heel logisch en gemakkelijk maar had in de praktijk de nodige voeten in de aarde.
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 02-02-23 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:16

Hier liggen ook overal bakken, maar inmiddels is het hier bijna onmogelijk om nog toestemming te krijgen voor een bak.
Voor wat betreft het bestemmingsplan kan je het makkelijkst kijken naar https://www.ruimtelijkeplannen.nl.
Klik dan op "plannen zoeken". Vul dan je adres in en dan kom je op de kaart op de juiste plek uit. Rechtsbovenin kan je de kaartlagen even op luchtfoto zetten, dan kan je de plek wat beter aanklikken waar je daadwerkelijk wat wil gaan doen (bijv. achterop je perceel). Als je vlaggetje op de juiste plek staat klik je links op het geldende bestemmingsplan (soms zie je meerdere plannen en moet je even kijken welke meest recent is). Dan zie je rechts in het scherm de bestemming naar voren komen. Bijv. "agrarisch". Als je op die bestemming klikt kom je automatisch bij de regels uit voor jouw gemeente en jouw bestemming. Dan zie je vaak eerst wat er mag en daaronder een kopje "bouwregels".

Hoe de notaris het heeft aangemerkt is niet zo relevant. Dat is vaak belastingtechnisch en heeft lang niet altijd wat te maken met je bestemming.

En vergunningvrij/vergunningplichtig is ook weer wat anders dan de bestemming....

Altijd goed om met de gemeente in gesprek te gaan.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:35

Ik weet wat het bouwvlak is op het perceel met bestemming wonen, daar is (ook in de praktijk) geen ruimte meer. Blijft over het perceel agrarisch met die dubbelbestemming. Daar staat op zich wel duidelijk in dat graven tot 40 cm mag, maar vanaf daar verlies ik het overzicht in de bouwregels. Ik lees volgens mij dat de tweede (waarde)bestemming, archeologisch, leidend zou zijn. Maar dan is dan tegenstrijdig aan wat bij de bestemming agrarisch staat. Hoop dat de gemeente snel reageert.

MarjanB

Berichten: 16469
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:48

Waarschijnlijk heb je dan een omgevingsvergunning nodig en moet de bak aangesloten liggen op het woonperceel. Dat is hier ook het geval

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:05

Dat zou niet verkeerd zijn, is ook al de bedoeling :D denk dat de bak niet een probleem gaat zijn, maar de stallen is een ander verhaal. Ze zouden eventueel nog in een van de garages kunnen, mochten we niet mogen bouwen. Alleen dan zit de opening van de boxen noodgedwongen op de noordzijde. Droom van mooie buitenboxen/inloopstal, maar weet nu niet welke kant ik uit moeten dromen :P

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:37

@gewoonmarie wat ziet je bak er top uit. Had je post gisteren even gemist. Wat gaat die verbouwing bij jullie super snel zeg!
@Belker leuk setje, soms moet je het ook een beetje bij elkaar scharrelen :D
@dubbelfun zou kunnen vind het lastig beoordelen op afstand met zo’n leeftijd. Ik weet alleen dat toen ik nog in de journalistiek werkte met enige regelmaat dergelijke verhalen langs kwamen. Toch wel een tiental per jaar. En lang niet altijd blijkt de situatie echt schrijnend te zijn. Meestal is het echt gebrek aan kennis.
@moska succes met alle bureaucratie en het uitzoek werk. Hopelijk verloopt het allemaal wat soepel.


Vandaag Flor en Rosegold herenigd in de paddock. Maar dat ging iets minder leuk dan ik had verwacht := . Over de staldeur waren ze steeds heel lief naar elkaar en oortjes naar voren... Toen zette ik ze vandaag voor het eerst weer bij elkaar en Flor veranderde ineens in een ware draak :roll: ga even kijken of het straks wat afkoelt, maar anders moet ik even een andere oplossing verzinnen. :x

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:50

oei, dat is minder.....

hebben ze eerder al eens bij elkaar gestaan of nu voor het eerst?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:04

DuoPenotti schreef:
oei, dat is minder.....

hebben ze eerder al eens bij elkaar gestaan of nu voor het eerst?

Dat zijn moeder en dochter. Dit is wel de eerste keer dat ze bij elkaar in staan nadat ik haar uit de opfok heb gehaald afgelopen zaterdag.

Afgelopen dagen hebben ze elkaar wel gezien en wat gesnuffeld met een hek ertussen en dat ging allemaal heel vriendelijk.

Inmiddels is het rustig, maar Rosegold mag nog niet bij het eten.

horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:19

Hier was dat precies zo toen Kyra uit de opfok kwam. Trok snel bij.
Ook moeder en dochter.


Hier vrees ik ook voor de stal vergunning.
Agrarisch met waarden..

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:25

Moska schreef:
Ze zouden eventueel nog in een van de garages kunnen, mochten we niet mogen bouwen. Alleen dan zit de opening van de boxen noodgedwongen op de noordzijde.
Op zich is het noorden niet verkeerd hoor; er komt zelden wind uit het noorden en koud kunnen paarden prima tegen. Het westen is veel vaker erg nat en het zuiden te warm.


@Stephanie: misschien hangt er nog een vreemd luchtje aan ?? Leg er eens een deken van Flor op.
Niet mogen eten is simpel op te lossen... 2e voerplek er bij.
Meestal lost het zichzelf met een paar dagen wel op.

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:27

Moska schreef:
Dat zou niet verkeerd zijn, is ook al de bedoeling :D denk dat de bak niet een probleem gaat zijn, maar de stallen is een ander verhaal. Ze zouden eventueel nog in een van de garages kunnen, mochten we niet mogen bouwen. Alleen dan zit de opening van de boxen noodgedwongen op de noordzijde. Droom van mooie buitenboxen/inloopstal, maar weet nu niet welke kant ik uit moeten dromen :P

Op zich is noord niet zo erg toch?
Ik heb ze nu op Zuid-zuid-west. Dat zou ik nooit doen als ik keuze had.

rover_
Berichten: 1364
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:31

Oei Stephanie dat is even schrikken. Fijn dat wat rustiger is. Hopelijk krijgt ze de rust om te eten. Heb je meerdere voerplekken?

Hier opening schuilstal op het Noorden en ik vind het ideaal. Nooit regen of hitte van die kant. Enkele keer wat sneeuw of koude wind maar is op 1 hand te tellen.

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:33

Warmte heb ik op zich niet eens last van.... maar die wind..... Zeker in combinatie met regen is dat echt vervelend.