Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:13

Dekking aan de hand was het.

DubbelFun

Berichten: 88823
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 11:50


Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:02

Belker schreef:
Wij hadden vandaag kennismaking met TREC PTV training.
Een van de leuke dingen om te doen. Mijn man deed met Johnny aan de hand mee en die vermaakten zich super.
[ [url=m/2jQCTs.jpg]Afbeelding[/url] ]



Gave foto!!

@Lynn, lekker vinden ze dat he, de varkens!
Mijn schoonvader doet aan bierbrouwen dus hier met enige regelmaat een emmer vol, ze slobberen het graag op :D

@DF, bij mij werkt die eikelroller/raper dus niet zo lekker.
Vond het veel moeite voor weinig.
Ik vond het sneller gaan met ouderwets harken en rapen.

De zieken blijven hier maar komen. Mn zoon vorige week hoge koorts en dubbele oorontsteking, met antibiotica opgeknapt gelukkig.
Sinds dit weekend mn dochter ook hoge koorts en ik nu ook thuis met koorts _-:(

Mn mesthoop is vandaag uitgestrooid over de wei dus paarden hebben paddock "straf".
En de zonnepanelen liggen *\o/*
Nu bezig met de elektrische CV en dan de inverters dus binnekort van het gas af *\o/*

DubbelFun

Berichten: 88823
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:19

@karin: beterschap en ik ben benieuwd hoe de nieuwe gasloze situatie gaat bevallen. Hebben jullie ook elektra-opslag? (a.i. een wallbatterij oid?)

Qua eikels bedacht ik me dat ik nog een elektrische verticuteermachine in de schuur had staan. Dus die te voorschijn gehaald en heel veel snoeren uitgerold :)
Het werkte iets, maar lang niet afdoende. Heel veel eikels zaten gewoon al vast of te diep in de grond getrapt. De machine haalde ze wel iets los/naar boven, maar lang niet alles verdween in de opvangbak. Dus de good old hark moest er idd alsnog aan te pas komen.

Ik vraag me sowieso af wat te doen met die postzegelwei; er staat meer mos dan gras en heel veel onkruid wat ik óf handmatig er uit moet halen of maaien (wat ook weer jammer is van het gras wat dan mee komt). Bijzaaien heb ik al diverse malen geprobeerd, maar verbetert niets vanwege te veel mos door de bomen. Ik kan het laten omzetten naar zand, maar de paddock+PP is nu groot genoeg en zou mij alleen maar meer ruimte opleveren om te longeren. En ik vind het gewoon beter staan dat stipje groen in het midden :D

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:23

Nog niet maar zijn we wel naar aan het kijken.
Er was iets mee waardoor dat nu nog niet direct kon maar ik kan er even niet opkomen :')
Inzaaien met eetbare kruiden/planten voor de paarden?
Ik heb dat vorig jaar gedaan op een stuk grond wat mega slecht was en is verrassend goed opgekomen!

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:29

Ik zou er denk ik vaste planten in zetten waarvan je kunt oogsten voor de paarden. Er is veel dat ze mogen hebben en vast ook heel lekker vinden.

DuoPenotti

Berichten: 30003
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:48

Beterschap voor de zieken :knuffel:

DubbelFun schreef:
Deze is leuk... onder het mom van 'bij Amerikanen moet alles groter...' https://www.youtube.com/watch?v=Dz_3F0ZW4og

haha, maar het werkt wel :j

Karin, ben ook benieuwd hoe de cv gaat bevallen.
Maar de oude radiators gebruik je dan niet meer of toch nog?

Belker, fijn dat je je paard weer hebt gezien en ook de dekking.
Maar de kans dat het zo vroeg aanslaat is wel kleiner heb ik mij laten vertellen?

Lynn, snap je uitsterf beleid hoor. Als er te weinig aandacht voor is houd het op.
En lekker smullen voor de varkens.



Hier vandaag lekker weer dus de dekens afgehaald.
Ze gingen meteen knuffelen

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 15:27

DubbelFun schreef:
@karin: beterschap en ik ben benieuwd hoe de nieuwe gasloze situatie gaat bevallen. Hebben jullie ook elektra-opslag? (a.i. een wallbatterij oid?)

Qua eikels bedacht ik me dat ik nog een elektrische verticuteermachine in de schuur had staan. Dus die te voorschijn gehaald en heel veel snoeren uitgerold :)
Het werkte iets, maar lang niet afdoende. Heel veel eikels zaten gewoon al vast of te diep in de grond getrapt. De machine haalde ze wel iets los/naar boven, maar lang niet alles verdween in de opvangbak. Dus de good old hark moest er idd alsnog aan te pas komen.

Ik vraag me sowieso af wat te doen met die postzegelwei; er staat meer mos dan gras en heel veel onkruid wat ik óf handmatig er uit moet halen of maaien (wat ook weer jammer is van het gras wat dan mee komt). Bijzaaien heb ik al diverse malen geprobeerd, maar verbetert niets vanwege te veel mos door de bomen. Ik kan het laten omzetten naar zand, maar de paddock+PP is nu groot genoeg en zou mij alleen maar meer ruimte opleveren om te longeren. En ik vind het gewoon beter staan dat stipje groen in het midden :D


Gewoon het stukje behouden zoals het nu is? Dus als mos-stukje. Als je het toch niet echt nodig hebt. En mos is lekker zacht voor de eigen voetjes en prima voor de beestjes/biodiversiteit.


Heerlijk weertje he! Hier lagen de paarden languit in de zon te snurken.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:54

Na verlies van mijn paard vorig jaar lang in de meelees modus gezetten.

Nu zijn we bezig met bouw van nieuwe stallen en ben ik heel benieuwd, welke kleur stallen hebben jullie? Ik wil heel graag kunstof ivm onderhoud en twee slopers.

De opties zijn:
Lichte zand/beige look (extra duur), vind dit wel heel mooi maar vraag me af of het handig is. Of je niet snel vlekken krijgt? Iemand hier ervaring mee?

Andere optie is zwart / antraciet en dan glade planken of houtlook (wederom duurder). Daar nog voor/nadelen?

Heb nu oude houten stallen (donker bruin). Ook prima maar nu we de keuze hebben wil ik graag iets anders voor de nieuwe stal.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:06

In mijn plannen heb ik straks donker gebeitste steenschotten als onderkant en daarboven wil ik het heel licht lavendel blauw schilderen. Misschien nog met een mooie muurschilderingen er op. Want; waarom niet? O:) Maar goed, dat gaat nog wel even duren. Nu hebben we een aan de buitenkant donker groen en aan de binnenkant lichtgrijs geschilderde containerstal.

DubbelFun

Berichten: 88823
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:18

Mijn stal is van beton met wit steenmotief en de onderste rij is donker/rood zodat je het opspattende vuil niet zo snel ziet. Deuren en zijkant nok zijn groen.
Ik heb ooit gekeken naar een nieuwe kunststof stal maar die werd zo duur dat ik daar maar van heb afgezien en hoop dat deze stal het houdt zolang Boon nog leeft :)

Nadeel van kunststof is dat de kleur door zonlicht erg gaat bleken en dat groen dan erg lelijk wordt. Zwart wordt dan wat grijzer. Hoe zand/beige wordt weet ik niet, nooit ergens gezien.

De wei blijft gras zodat ze na het rijden af en toe even kan snacken.
Ik heb nu één ronde met de cultivator gedaan en daarna het mos er af gereden met de grasmaaier en opvangbak. Maar er staat nog zat mos in dus ik ben er nog niet, maar ik heb het wel even gehad. Morgen weer een dag :)

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 17:36

Malenka schreef:
In mijn plannen heb ik straks donker gebeitste steenschotten als onderkant en daarboven wil ik het heel licht lavendel blauw schilderen. Misschien nog met een mooie muurschilderingen er op. Want; waarom niet? O:) Maar goed, dat gaat nog wel even duren. Nu hebben we een aan de buitenkant donker groen en aan de binnenkant lichtgrijs geschilderde containerstal.


Die plannen klinken goed!


Wij hebben één stal van steenschotten, niet gebeitst dus beige van kleur. De andere houten stallen zijn donkerbruin gebeitst. Dat valt ook het beste weg zo tegen de achtergrond vind ik. Op deze foto moesten de bovenste planken nog gedaan worden:

Afbeelding

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:06

Wij hebben ze donkerbruin. Als ze er tegenaan kakken dan valt het niet zo op :')


Lekker de paarden in hun blootje. Ik heb ook staan twijfelen vandaag, maar ik durfde het nog niet aan. Vanochtend was het hier ook nog super mistig en koud!

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:39

Ik had vanmorgen wel een ow oliebol moment... oudje kan niet goed tegen weerwisseling. Dacht ach gaat niet meer vriezen dus iets dunnere deken op gedaan. Tja toen zag ik ijs op de auto en ben maar gaan duimen.. gelukkug goed gegaan maar dalijk weer de dikke deken op.

DubbelFun

Berichten: 88823
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:03

Boon krijgt vanavond ook gewoon de 200 gr weer op. KNMI geeft rond 0 op en dat is een gemiddelde.

Ik was ineens vroegtijdig klaar met de wei; ik heb mijn snoer geverticuteerd 8-) Ik had beter kunnen stoppen toen ik dat zei :D Ik had zo'n handige truc om de machine even met de wielen van de grond te halen als ik over het snoer moest, maar liet hem iets te vroeg weer zakken blijkbaar |o
Dus morgen eerst even de draadjes weer verbinden.

belle_boef

Berichten: 10753
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:17

Ik heb een dunnere deken op gedaan. Van 300 naar 100 voor overdag vandaag. Ze stond vanmorgen gewoon te warm.

Ik had een ongeplande thuiswerkdag. Flink doorgewerkt zodat ik wat klusjes kon doen. Wil een weide een paar meter vergroten dus blad geharkt en palen erin gezet. Wat bomen gesnoeid zodat ze daar niet een kunnen komen.
En dat allemaal voor een paar meter extra, soms ben ik ook echt gek. :')

DubbelFun

Berichten: 88823
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:19

Ach elke meter gras meer is meegenomen en zou hier zeer welkom zijn :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25529
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:39

biancaaaa schreef:
Na verlies van mijn paard vorig jaar lang in de meelees modus gezetten.

Nu zijn we bezig met bouw van nieuwe stallen en ben ik heel benieuwd, welke kleur stallen hebben jullie? Ik wil heel graag kunstof ivm onderhoud en twee slopers.

De opties zijn:
Lichte zand/beige look (extra duur), vind dit wel heel mooi maar vraag me af of het handig is. Of je niet snel vlekken krijgt? Iemand hier ervaring mee?

Andere optie is zwart / antraciet en dan glade planken of houtlook (wederom duurder). Daar nog voor/nadelen?

Heb nu oude houten stallen (donker bruin). Ook prima maar nu we de keuze hebben wil ik graag iets anders voor de nieuwe stal.



Ik heb zwart, was het goedkoopste en als het verkleurd wordt het grijzig en onze loods etc is grijs.

horsii

Berichten: 7689
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:56

Hier een oud klein en verrot groen schuurtje van hout.


War een weer vanmiddag, heerlijk.
Was de kippen kwijt die lagen lekker te zonnen.
Afbeelding
Afbeelding

Net voor het donker nog een ritje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:38

Vandaag zijn de nieuwe paddock platen geleverd. Wel erg lomp bijna midden op de weg. Dus ik moest 2000kg aan platen met de hand de oprit op sjouwen. Gelukkig kwamen een paar bouwvakkers aan de overkant hulp aanbieden toen ik op bijna driekwart was. Ontzettend fijn dat er mensen zijn die spontaan helpen. :D De platen staan nu allemaal op de oprit te wachten om gelegd te worden. Dat gaat ook nog een flinke klus zijn. Maar ik wordt heel blij van de gedachte dat het straks ligt!

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 30003
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:51

Dat zijn er een heleboel :j
Daar ga je blij van worden.
En fijn die hulp.

Horsii dat zijn relaxte foto's :)

Lynn onze schuilstal heeft bruine kunstof planken en die zijn niet verkleurd maar die zitten op de schaduw kant.

Belle lekker bezig,
En DF iets minder lekker bezig :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25529
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:54

Ik had hiervoor ook bruin, was iets verkleurd maar niet heel erg. De nieuwe stal was standaard zwart, andere kleur kon ook wel tegen bijbetaling maar ik vond zwart het mooiste.
geen houtnerf of zo, gewoon normaal en dan verticale planken
Staat pas 6 maanden dus kan nog niks zeggen over wel of niet verkleuren

horsii

Berichten: 7689
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:59

Dat zijn er flink wat, fijn.

Jinte

Berichten: 4835
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:01

:wave:
Long time no see! Ik lees wel mee maar erg druk geweest om actief mee te praten.

Horsii genoten van het lekkere weer!
Malenka mooie voorraad platen! Ga je veel plezier van hebben *\o/*

Hier nu een weekje vrij, waren we wel even aan toe. Want vrij van werk in de zorg betekent natuurlijk niet dat we thuis ook echt vrij zijn.
Ik heb ook wel echt een dipje gehad met die natte periode, was helemaal klaar met het weer. Maar vandaag was genieten *\o/*
Sinds zaterdag hebben we er weer 3 paarden bij. Nu voor 2 weken dus even 14 paarden, en over 2 weken vertrekken er 3, dus weer fijn terug naar 11 :) Dat bevalt ook prima momenteel icm werk en 2 opleidingen.
De 3 nieuwe kudde leden, 2 tinkers en een a pony
Afbeelding
Al lekker op hun gemakje in de kudde
Afbeelding
En vandaag was gewoon genieten <3
Afbeelding
M'n 4 jarige merrie waar ik gister voor het eerst spontaan op heb gezeten *\%/* (ook echt alleen gezeten, totaal nog geen plannen om haar in te rijden)
Afbeelding
En toen ging ik m'n andere merrie halen en kreeg ik er 3 paarden bij cadeau :')
Afbeelding
Verder zijn we druk met plannen maken voor komend jaar, wat we allemaal gaan doen en aanpakken. In elk geval weer een hoop verbeteren maar we willen ook nog wat tracks toevoegen op het nieuwe stuk.

horsii

Berichten: 7689
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:10

Een van jullie tips voor een teken programma? Om de stal in te tekenen voor vergunning