Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:52

Aahhhh wat schattig die kleine koeien!

Nou hier heerlijk gereden in de les. Had er een week niet op gezeten en schoonzus kwam en zei al ben benieuwd of je verschil voelt. Als de hoefsmid is geweest kan ze echt heel lekker lopen. Leuk ook om te horen van mensen die aan de kant staan dat het steeds beter uit gaat zien.

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:06

Robijntjah schreef:
Heb je daar een hele vlakke ondergrond voor nodig?


Nee, dit stuk wei is redelijk vlak, maar ook met onregelmatige ondergrond gaat het goed. Alleen met heel erg lang gras heeft ie wel wat moeite.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 17:08

Als je veel wei hebt en veel paarden brengt dat ding vast zijn geld wel op :)

Ik heb ook nog een lekker rondje hei gedaan. Langs de weg er naar toe was er eea 'optocht' met veel toeterende auto's met vlaggen. Ik heb geen idee waar het om ging, maar Boon had er iig niets van.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:03

Oh kijk dat bied perspectief. Het was heerlijk weer hè?

Heb er toch niet opgezeten, kreeg weer meer zeer en vandaag ben ik gegaan voor auto rijden ipv paard. Na de storm maar eens opnieuw een poging wagen.

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:14

Gaaf ding, Quir.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 18:40

Ik meld me ook! fijn topic om inspiratie op te doen. Wij hebben eindelijk een woning gevonden met een stukje grond zodat mijn paard en pony aan huis kunnen komen staan. 1 april krijgen we de sleutel

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:20

Quad klinkt veelbelovend! Gaan we zeker overwegen. Ik heb er geen verstand van, welke “specs” hebben jullie voor de quad?

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:28

Onze quad is te licht, ik doe alles met mijn oude auto of last de overbuurman met zijn betere quad slepen.

Zandheuvel ligt, met de hand wat vlakker gescheptmaar ik ben tevreden. Is Stevie grkbd met wat dienen eronder meteen heel vast

Ook nog de resterende Haag in de grond gezet en draad ervoor gespannen. Alleen nog een voerbak maken en is ook achter alles klaar ( op de nu scheve poort na)


Ook de kinderen hebben plezier
Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

De dakdekker heeft mij vanaf het dak op de foto gezet toen ik de buurvrouw oppikte voor een ritje. 1 schoorsteen is eraf, over paar maanden wordt de andere gerenoveerd.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-01-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:31

Ja wij hebben wel een vrij zware quad er voor. 400 cc. Geen idee wat dat verder in houd :+
4 wheel drive en heeft in Afghanistan rondgereden!

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:37

Robijntjah schreef:
Ja wij hebben wel een vrij zware quad er voor. 400 cc. Geen idee wat dat verder in houd :+
4 wheel drive en heeft in Afghanistan rondgereden!

_O-

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:06

sinds we hier wonen (12 jaar nu) heb ik een draadloze camera in de stal (met nachtzicht, geluid etc) en de ontvanger bij huis. De ontvanger hangt wel buiten en dan met een draadje naar binnen, want blijkbaar was de 300mtr die tussen de camera en ontvanger zou moeten kunnen volgens de fabrikant, gerekend zonder muren oid.... :')
De wifi haalt het niet tot aan de stal, ook niet met versterker, dus vandaar de keuze voor een draadloze..
ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe camera. Wil eigenlijk wel graag de 2 merrie/veulenstallen kunnen bekijken en dus een 2e camera. Echter is mijn systeem zo oud dat ik geen 2e camera meer kan kopen :+ dus dat wordt een nieuwe..

wat voor cameras hebben jullie? wifi kan dus niet. De afstand die overbrugd moet worden is zo'n 50 a 60mtr, maar dan wel met muren :') Ik zou dan graag 2 camera's willen en de ontvanger kan op een tv worden aangesloten (heb ik nu ook)

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:19

Ik heb een Aszhonga, betaalbare (70 euro) 4G camera (hebben ook geen wifi op stal) van AliExpress die in NL voor 400+ euro verkocht wordt onder andere namen. :))

Oude print screen met veulentje van 4 uur oud. <3
Afbeelding

En ook super beeld in het pikkedonker.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:26

Goed beeld en wat een lieve foto's (die neusjes <3 )

MarloesHJ

Berichten: 2469
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:56

Ik heb Ezviz camera’s in de stal en op het erf hebben we google camera’s. Beiden werken prima alleen vind ik de Ezviz minder met live kijken want dat doet ie soms slecht.

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:34

Hallo!

Zou iemand misschien wat vragen willen beantwoorden over onze stallen (in de bouw)

Voor de was-poetsplaats hebben we 2 palen gekocht om de paarden tussen vast te zetten. Op welke breedte zullen jullie die zetten?

Hoe groot moet een mesthoop worden voor 4 paarden op vlas en 4 paarden op stro?

Verder zijn we druk bezig met paddocks, is er iemand die ervaring heeft met paddock matten (van de paddockmaker) op een zachte veengrond? :)

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:48

sophianemo schreef:
Hallo!

Zou iemand misschien wat vragen willen beantwoorden over onze stallen (in de bouw)

Voor de was-poetsplaats hebben we 2 palen gekocht om de paarden tussen vast te zetten. Op welke breedte zullen jullie die zetten?

Hoe groot moet een mesthoop worden voor 4 paarden op vlas en 4 paarden op stro?

Verder zijn we druk bezig met paddocks, is er iemand die ervaring heeft met paddock matten (van de paddockmaker) op een zachte veengrond? :)


Voor paddock matten op veengrond zal je minimaal een laag zand aan moeten brengen. Ik heb daarvoor een leem/geel zand mengsel. Dit voorkomt dat de roosters snijden.
Ik heb 2 plekke. Waar ik dat niet heb en daar verdwijnen de roosters inmiddels de grond in.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:36

Ik lees graag mee :D

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:48

Ik kan je met al je vragen niet helpen helaas. Hier zijn de aanbindplaatsen aan de schuur gemaakt met ringen, ik zit op zandgrond en ik heb ook niet zoveel paarden als jij.

Ik heb dit weekend de tractor om zeep geholpen. x) Gelukkig niet erg, en makkelijk repareerbaar met een stomme, domme zet van mezelf. Dat moet dan deze week weer gerepareerd worden. De verkeerde as aangezet.. Ochja, als je niets doet kan je ook niets mis doen zeker?

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:14

Ik vind het prettig als aanbind palen wat dichter bij elkaar staan, zodat je beide kanten genoeg ruimte hebt om er makkelijk en veilig langs te kunnen, maar ook makkelijk met een zadel in je handen zonder te proppen of te bukken.

Nu heb ik ze nog gewoon op de gang staan (met jonge paarden niet echt zo fijn := ), maar wil graag een brede wasplaats (minimaal 3m) en dan de palen op ongeveer 1,20/1,30m.

Zoals dit, even plaatje van Google.
Afbeelding

Paddock matten wel heel goede ervaringen mee, maar niet op veengrond (wel op klei).

Malenka

Berichten: 7578
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:44

Ik houd sowieso niet van paarden vast zetten en al helemaal niet aan twee kanten. Dus aan mij heb je ook een slechte qua advies. Mijn ervaring met veen is dat alles er in zakt op den duur. Ik verwacht dat je het inderdaad wel een tijd red met voldoende zand onder de roosters/platen.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 10:02

neile schreef:
Ik kan je met al je vragen niet helpen helaas. Hier zijn de aanbindplaatsen aan de schuur gemaakt met ringen, ik zit op zandgrond en ik heb ook niet zoveel paarden als jij.

Ik heb dit weekend de tractor om zeep geholpen. x) Gelukkig niet erg, en makkelijk repareerbaar met een stomme, domme zet van mezelf. Dat moet dan deze week weer gerepareerd worden. De verkeerde as aangezet.. Ochja, als je niets doet kan je ook niets mis doen zeker?


Haha ocharme!

En herkenbaar, dit weekend eerst gestart met het wegmaaien van overblijvende plukken gras/onkruid en het metaal van de regenwaterput geraakt, schroef van de grasmachine kapot... dan maar verder met wilgen knotten, elektrische handzaag geblokkeerd en echt muurvast. Het was geen goed klusweekend hier :+

Welkom allemaal nieuwe!

@sophieanemo: Wasplaats geen ervaring mee sorry, hier zetten we de paarden maar aan één touw vast.

@Quir: jaloers op jouw sneeuw <3 <3 en wat een schattige foto's zo van de camera.

@Duopenotti: jouw bruinbonte is echt wel een knap dier!

@Lynn_Nikita: eindelijk het zand toch gekregen! Ik dacht eerst van de foto dat het maar een kleine berg was, maar met jouw kinderen erbij zie je dat het best een heuse berg is :D Wat vinden de paarden ervan?

En dan nog super schattige kalfjes gezien <3


Dit weekend heeft een vriendin Guffý getraind in de piste van de buren. Ik vrees dat ik het paardrijden even on hold moet zetten -O- 21 weken zwanger nu maar vind mezelf te zwaar worden en bekken zit wat in de weg. Lekker frustrerend maar gelukkig is verliefd kijken naar je eigen pony ook heel leuk *D

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:17

Malenka schreef:
Ik houd sowieso niet van paarden vast zetten en al helemaal niet aan twee kanten. Dus aan mij heb je ook een slechte qua advies. Mijn ervaring met veen is dat alles er in zakt op den duur. Ik verwacht dat je het inderdaad wel een tijd red met voldoende zand onder de roosters/platen.


Alles zakt indd. Maar de rede van een laag zand op veengrond is bij mij om een stabiele laag te hebben voor de roosters zaagt ze niet snijden.
Wat zakt is de gele plaat door het extra gewicht van het zand.

Maar zelfs zonder zand zakt veengrond. 1/2xm per jaar.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:23

Maar is dat zakken niet alleen in droge periodes?? En stijgt/welt het weer als het veel regent ??

Hoe is het weer bij jullie. Hier is Cora nog niet echt wakker al is het wel flink herfstig met wind en regen. Ik had gisteravond al de regendekens met halsjes op gedaan en ik zag ligplekken in de schuiltent.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:25

DubbelFun schreef:
Maar is dat zakken niet alleen in droge periodes?? En stijgt/welt het weer als het veel regent ??

Hoe is het weer bij jullie. Hier is Cora nog niet echt wakker al is het wel flink herfstig met wind en regen. Ik had gisteravond al de regendekens met halsjes op gedaan en ik zag ligplekken in de schuiltent.



Nee het zet niet weer uit. Veen is een organische laag die onder druk steeds verder inklinkt. Droogte versneld dat proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:26

Hier vallen de windstoten ook alles mee, wel veel regen.