Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:15

DubbelFun schreef:
Zuring is ook een ramp, daar neem ik meestal een hele scherpe spa voor.

Ik heb de JKK-steker weer eens van stal gehaald en dat werkt perfect. Op een bepaald moment zie je het verschil niet meer tussen een echte paardenbloem en dat biggenkruid en dan zie je aan de steker dat je een 'echte' paardenbloem te pakken hebt (door de hefboomwerking en de penwortel trek je de paardenbloem de grond ín ipv dat ie er uit komt zoals het biggenkruid).


Dat bighenkruid heeft toch ook een pen?
Maar dan een veel vervelende rozet die alles verdringt?

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:02

Ik had niet het idee dat er een sterke penwortel onder zat, wel een kluitje wortels bij elkaar. Ze lieten iig heel makkelijk los (uit het gortdroge zand :D )

Anne200

Berichten: 474
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Garderen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:26

Hoi allemaal!
Ik ben op zoek naar tips…

Onze bak ligt vrij strak tegen die van de buren..
Nou verandert er continu iets naast de bak en zijn er diverse doorkijkjes aan hun kant. In de zin van verschillende schuttingen waar dan ineens iets tevoorschijn komt.

Mijn paarden zijn een heel stuk gewend inmiddels, maar ik vind t toch vervelend en schrik zelf ook.

Nu zit ik te denken om hek het tussen ons en hun dicht te maken over 40 meter.
Hoe zou ik dit beste kunnen doen en vooral ook hoe hoog zou het dan moeten zijn..

hebben jullie misschien tips?

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:34

Leuk geregeld met zo’n cadeautje LN.

Hier gelukkig gisteren ook een buitje.

Oei zo’n echte zuringsteker Belker? Die heb ik maar vind het een onding. Met de smalle spa gaat het me makkelijker af.

Zag in de wei opeens best veel boterbloem. Had ik eerder niet (denk kruipende…) wat doen jullie hiertegen?

Lastig Anne, als je dicht maakt en alleen veel hoort kan ook weer voor schrikreacties zorgen.
Qua hoogte in ieder geval zo hoog dat je het zelf - als je erop zit - niet meer ziet dan ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:11

Poeh anne, lastig. Ik zie ook liever de dingen waar de paarden van kunnen schrikken dan niet zeg maar _O-

Hier een mini buitje gehad, van mij had het wel even stevig mogen regenen.
Heb vanmiddag om 1 u les, hoop dat het niet net zo benauwd is als gisteren.

[ITP] 25 jaar aan PRE dames

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:12

@anne: een schutting mag niet hoger zijn dan 1,80 en een beetje paard kijkt daar zo overheen. Voor hoger heb je een vergunning nodig en het is maar de vraag of je buren daar akkoord mee gaan.
Verder is het natuurlijk ook een flinke windvanger en moet dus goed stevig zijn en kan dus flink in de papieren lopen.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:25

rover_ schreef:
Leuk geregeld met zo’n cadeautje LN.

Hier gelukkig gisteren ook een buitje.

Oei zo’n echte zuringsteker Belker? Die heb ik maar vind het een onding. Met de smalle spa gaat het me makkelijker af.

Zag in de wei opeens best veel boterbloem. Had ik eerder niet (denk kruipende…) wat doen jullie hiertegen?

Lastig Anne, als je dicht maakt en alleen veel hoort kan ook weer voor schrikreacties zorgen.
Qua hoogte in ieder geval zo hoog dat je het zelf - als je erop zit - niet meer ziet dan ;-)


Onze weides (muv hooiwei) zien ook helemaal geel vd boterbloem. Vorige week in 1 wei helemaal weggemaaid maar zijn alweer voltallig terug |o ik laat bodemonderzoek doen, waarsch is de bodem te zuur en wordt het najaar kalken

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:40

Mooie achtergrond bij mooie foto's Robijntjah.

Hier dit jaar ook redelijk wat boterbloem en dat vind ik wel wat vreemd, want het was er vorig jaar amper en we hebben netjes gekalkt en bemest.

Vanmorgen de zadelmaker hier gehad. Ik had namelijk helemaal geen goed gevoel bij mn zadel. Was ineens hartstikke wijd en hij maakte lawaai.

Kopijzer doormidden, boom in de lengte gescheurd. |(

Zadel gaat retour fabriek en is minimaal 4 weken weg. Was pas 1x eerder voor gekomen volgens de zadelmaker. Ik heb dus echt pech.

Echt bizar dat zoiets dus spontaan kan gebeuren.
Zadel is nooit gevallen of iets dergelijks.

Gelukkig heb ik nog 2 zadels, dus kan wel rijden. :o

Auto moet ook naar de garage, maakt een raar geluid.

1 van de kittens heeft een afwijking bij de genitaliën. Het is het kitten dat bij ons zou blijven en de verwachting is dat het wel goed gaat, maar mag geen jonkies krijgen.

Het is niet helemaal mijn week geloof ik :D

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:55

Achgossie arme poezel is t een kween?

En auto is ook oliebol en gelukkig zit er op je zadel als t goed is garantie. T is alleen zo onhandig!

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:06

MarjanB schreef:
Achgossie arme poezel is t een kween?

En auto is ook oliebol en gelukkig zit er op je zadel als t goed is garantie. T is alleen zo onhandig!


Een kween? Nee, dat niet. Meer als een cloaca bij een vogel, maar kitten is de sterkste en grootste van allemaal, dus niet direct reden tot zorg.

Mijn zadel gaat gelukkig onder garantie en de auto is even afwachten :o

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:22

Hmmm klinkt interessant is t een poes of een kater?

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:23

Een poes. En echt een joekel, dus das wel vreemd. Meestal zijn de katers groter.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:28

Oh grappig! Nou weet je dat ook weer :+

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:29

@boemel: je krijgt gewoon alles in één keer. Vanaf nu kan het alleen maar beter gaan :)
Sneu voor poesje, maar jonkies was geen vereiste toch ??

Vanochtend weer even de oorlog tegen het biggenkruid opgepakt en ik ga er steeds meer zien ;(

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:34

Nee hoor, jonkies is zeker geen vereiste. Het is alleen even afwachten of ze er echt geen last van gaat krijgen.

Succes met je strijd tegen het biggenkruid :D

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:38

Hmmm mijn paddock staat vol met iets wat ObsIdentify herkent als herderstasje maar als ik naar biggenkruid kijk kan dat t ook zijn :( zucht!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:06

De grondbladeren zien er idd wat hetzelfde uit, maar die kleine apart gevormde 'blaadjes' aan de steel verraden het herderstasje. Het biggenkruid is echt net een paardenbloem al heeft de paardenbloem zachtere/sappiger lichter groen blad.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 12:07

boemel schreef:
Nee hoor, jonkies is zeker geen vereiste. Het is alleen even afwachten of ze er echt geen last van gaat krijgen.

Succes met je strijd tegen het biggenkruid :D


Was het het poesje dat ze steeds in de kattenbak ging leggen? Misschien had de mama het dan al in de gaten?


Dames, biggenkruid is opzich gewoon OK he? :D Mooi bloemetje, zelfs goeie indicator (komt meestal voor in 'armere' graslanden, ipv overbemeste graslanden) en goed voor de insecten. Ik zeg het toch maar effe :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:17

Denk dat de verhouding andere eetbare dingen tov biggenkruid de uitdaging kan zijn. Zowel bij ons in de wei als bij mijn moeders buurvrouw in de achtertuin zijn stukken waar het eigenlijk alleen maar biggenkruid is (met af en toe een verdwaalde weegbree). Maar ik zou dan voor een andere aanpak gaan dan uitsteken.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:27

Inderdaad Solleke_Noah, dat klopt. Ik zat daar zelf ook aan te denken.
Best bizar dat ze het kitten met de afwijking aan de genitaliën steeds apart legde in de kattenbak en de normale kittens in metselkuip en dozen verstopte :o

Als onkruid de overhand heeft, dan moet je volgens onze loonwerker alles dood laten spuiten en opnieuw inzaaien in de herfst.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 12:38

boemel schreef:
Inderdaad Solleke_Noah, dat klopt. Ik zat daar zelf ook aan te denken.
Best bizar dat ze het kitten met de afwijking aan de genitaliën steeds apart legde in de kattenbak en de normale kittens in metselkuip en dozen verstopte :o

Als onkruid de overhand heeft, dan moet je volgens onze loonwerker alles dood laten spuiten en opnieuw inzaaien in de herfst.


Gek hoe ze dat toch merken he. Maar fijn dat het poesje bij jullie mag blijven!


Alles doodspuiten is wel heel rigoureus, dan verniel je het bodemleven ook direct. Biggenkruid heeft rozetten op de grond, kan goed tegen droge/arme en redelijk zure grond en matige betreding. Dan zou ik eerder denken aan de bodem mild lostrekken en kalken?

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:51

Solleke_Noah schreef:
Dames, biggenkruid is opzich gewoon OK he? :D Mooi bloemetje, zelfs goeie indicator (komt meestal voor in 'armere' graslanden, ipv overbemeste graslanden) en goed voor de insecten. Ik zeg het toch maar effe :+

Ik lees dat het voor paarden giftig is en achterhandverlamming kan veroorzaken. Vaak is het dan ook niet zo best voor de lever.

Mijn postzegel is zo klein, daar komt geen loonwerker voor. Áls ie met een machine al de poort door komt kan hij er niet meer draaien :D

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 12:57

DubbelFun schreef:
Solleke_Noah schreef:
Dames, biggenkruid is opzich gewoon OK he? :D Mooi bloemetje, zelfs goeie indicator (komt meestal voor in 'armere' graslanden, ipv overbemeste graslanden) en goed voor de insecten. Ik zeg het toch maar effe :+

Ik lees dat het voor paarden giftig is en achterhandverlamming kan veroorzaken. Vaak is het dan ook niet zo best voor de lever.

Mijn postzegel is zo klein, daar komt geen loonwerker voor. Áls ie met een machine al de poort door komt kan hij er niet meer draaien :D


In grote hoeveelheden dan waarschijnlijk?

Soit, better safe than sorry kan ik helemaal volgen he :D hier blijven ze er vanaf alleszins, maar goed, da's geen garantie.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:08

Hier is het gras duidelijk in de minderheid en ze eten dus van het biggenkruid. Hoeveel ze er van zouden moeten binnen krijgen om problemen te geven weet ik niet. Het is duidelijk niet zo giftig als Taxus, maar idd ik loop liever het risiko niet.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:18

Hmm nou hoop dan naar dat t herderstasje is..

Afbeelding
Verder is m’n gps stuk :') (heb handmatig mest gestrooid)
Afbeelding