Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7722
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:45

Hoihoi, ik lees hier al een hele tijd mee en kom graag mee kletsen.

Wij krijgen 4 juli de sleutel van ons nieuwe huis en gaan 31juli over en de paarden ook.
We gaan een flinke verbouwing tegemoet dus het paarden stuk moet nog even wachten.
Ze mogen niet op het gras dus gaan voordat de paarden komen wel laten frezen als dat gaat.
We zitten op zand grond.
Stalletje staat nu in onze tuin en daarachter is de paddock.
Na de verbouwing willen we een paddock Paradise maken.
We hebben wel maar een beperkte ruimte van 2000m2 voor de paarden maar er moet iets leuks van te maken zijn
Stalletje passen ze denk ik niet in dus dan wordt het tijdelijk een tent tot de vergunning rond is voor een nieuwe stal.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:18

@Horsi: welkom. Dan ga je een drukke tijd tegemoet :)
Frezen zou ik niet doen als je paarden vanwege gezondheidsredenen niet op het gras mogen. Ze gaan dan juist door het zand lopen struinen opzoek naar stukjes gras met misschien zandkoliek tot gevolg.
Omzetten (gras onder en zand naar boven) of gras wegschrapen en afvoeren en dan desnoods nieuw zand om de boel wat op te hogen er over.
@qua tent kan ik de paneeltent aanbevelen of tijdelijk iets huren van https://www.schuilstal.com/

Mijn schuiltent is 3,60x4 mtr en 2,40 hoog.
Afbeelding

horsii

Berichten: 7722
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:52

Oja dat klinkt wel logisch eigenlijk ja
De jongste is zeer gevoelig voor hoefbevangenheid, ook al van voordroog dus ze mogen echt geen gras.
Ik dacht handig te zijn met frezen en ze er dan op te laten, dacht dan blijft het gras wel weg.
Ga zondag eens zien hoeveel gras er ook staat, dan gaan we langs om te bespreken wat eventueel achter blijft etc.

Ja wordt lekker druk. Dakkapel gisteren ingemeten. Hopelijk net voor of net na het nieuwe jaar plaatsen.
Zolang we geen aanbouw en dakkapel hebben kunnen we nog niet aan de slag met de grote klussen.

Als het huis af is het paarden stuk, dan kippen en als laatste onze eigen tuin.
Deze draken gaan mee.
Afbeelding

Mooie tent, groot genoeg voor twee? Vind dat moeilijk inschatten.

boemel

Berichten: 8510
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:10

Welkom Horsii!

Ik zou toch even checken met de gemeente of een tent mag. Hier mag het namelijk absoluut niet.

Hebben ze voor de zomer echt een tent nodig?

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:13

Wij hadden destijds een schuilstal op wielen illegaal in ons weiland (agrarische bestemming) geplaatst. Na 20 jaar staat 'ie er nog. Nu met geen mogelijkheid meer te verplaatsen. Hij mag inmiddels wel gesloopt worden, omdat we hem niet meer gebruiken. Ik zou het er best op durven te wagen, als je maar in je achterhoofd houdt dat het mogelijk is dat je hem moet verwijderen.

horsii

Berichten: 7722
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:14

boemel schreef:
Welkom Horsii!

Ik zou toch even checken met de gemeente of een tent mag. Hier mag het namelijk absoluut niet.

Hebben ze voor de zomer echt een tent nodig?


Gemeente loopt achter met vergunningen dus wordt waarschijnlijk pas van de zomer dat er een nieuwe stal gaat komen.
Tent mag zoiezo op het tuin stuk. Paarden stuk moeten we idd nog even in verdiepen.
Maar als het daar niet mag dan doen we m in het tuin gedeelte of we nemen de gok dat die weg moet en verplaatsen m dan alsnog naar het tuin gedeelte.
Het gaat dus om de winter. Nu op pension staan ze de zomer ook zonder schuilstal.

Belker

Berichten: 15366
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:15

Welkom Horsii.

Zo eindelijk weer thuis en gesetteld. Helaas bleek dat het subframe van mijn auto doorgeroest te zijn. Bekend probleem, garantiewerk, maar wel balen. De trekauto is er even niet. Wel een geluk dat er niks is gebeurd met de trailer erachter. Gelukkig mag de station ook 1800kg trekken, in geval van nood, kan ik wat doen.

horsii

Berichten: 7722
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:18

Oef dat is een flinke tegenvaller,gelukkig garantie werk.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:15

horsii schreef:
Mooie tent, groot genoeg voor twee? Vind dat moeilijk inschatten.
Om in te staan en te eten groot genoeg, maar als ze beide willen liggen zal het krap worden.
De overkapping van schuilstal.com is wel breder (tot 6 mtr), maar weer minder diep (2.40) en dus regent het bij een verkeerde windrichting wel meer in.
Ik had trouwens ook 2 E'tjes, nu 1,5 :)

@belker: dat is idd wel geluk hebben. Eng idee hoor.

Net weer 2 tubtrugs onkruid gestoken terwijl de meiden onder de appelboom stonden. De stier kwam even buurten, maar ze vonden hen iet interessant. Overigens was Boon het gras na 15 minuten ook zat en wilde terug naar de paddock, want daar lag hooi.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:31

Ik hoorde hier net een rommel en volgens BR zit er regen en onweer in de buurt.

Iemand verstand van koeiendracht ??
Onze buurkoe is drachtig en de buren weten niet hoever ze is. Iemand hier enig idee hoe ver ze zou kunnen zijn ??
Afbeelding

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:36

Een koe draagt 9 maanden. Net zoals bij paarden zal de ene heel dik worden en de ander minder, dus zo van de foto kan je er weinig van zeggen.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:54

Dan is het idd afwachten tot er iets naast staat :)

MarjanB

Berichten: 16570
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:37

Met koeien is t idd net als met paarden. Over het algemeen redden ze zich er wel mee. Alleen als je heel lang pootjes ziet of als ze elke keer gaan liggen en weer opstaan dan is t wel tijd om een dierenarts te bellen. Vaak gaan ze liggen en gelijk in 1 ruk door met bevallen.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:48

Wat ik er van lees bevallen Highlanders idd heel makkelijk. Het was alleen dat ik benieuwd was wanneer het ongeveer zou kunnen komen :)

Het heeft vannacht toch nog wel aardig geregend; de paddock is best wel vochtig, maar geen plassen.

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:43

Tof uitzicht DF! Mooie koeien ook.

Regen hebben we vandaag nog niet gehad, maar mijn man is 25km verderop aan het werk en hij had het over flinke buien. Niks van gezien hier.

Zojuist ook weer 2 volle kruiwagens onkruid getrokken. Dit keer met een dubbel paar handschoenen zodat ik me niet steeds zo'n zeer doe aan die distels. Dat hielp wel goed.

Nu maar snel gaan paardrijden, voordat ik dadelijk weer zo'n spierpijn heb dat ik geen zin meer heb :') .


Afbeelding
Zaterdag ging het vlas bloeien. Inmiddels is het helemaal blauw. Altijd mooi <3

Malenka

Berichten: 7620
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:45

Vlas is prachtig!

Hier hebben we begin van de middag een hele zware stortbui inclusief onweer gehad. Maar dat was echt maar heel erg kort.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:05

Voor bramen en distels heb ik handschoenen met leer. Niet zo duur bij Van Cranenbroek. Je kunt gewoon vol in de braam grijpen en geen doorns in je handen krijgen, ideaal.

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:11

Goed om te weten! Ik had nu mijn snijbestendige handschoenen aan van het bekappen en daarover lederen/suede achtige klushandschoenen die normaal veel te groot zijn. Nu zijn mijn handen en armen dus gewoon nog heel na 2 volle kruiwagens te hebben geplukt :D

Gelukkig zie je ook wel dat ik iets heb gedaan. Ik heb in de weides echt hele struiken met distels... nu dus al flink wat struiken minder en de weitjes lijken gelijk groter.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:46

Ik heb nog nooit vlas in bloei gezien, wel staat hier het koolzaad nu vol in bloei.

Verder net het gras in de tuin gemaaid na de 'maai Mei niet'-maand. Doe ik ook niet meer ;( Gras van 40 cm hoog met alleen maar Biggenkruid in bloei.
Helaas ook nog een pad vermoord; stomme beest sprong zo onder mijn maaier ;(

boemel

Berichten: 8510
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:14

Hier toch wel een paar goede buien.
En die waren wel weer welkom.

De nieuw ingezaaide stukken hebben hier bijna geen gras, maar kleine varkenskers.

Is dat t zelfde als dat biggenkruid? Nee toch?

Het lijkt hier dus prachtig groen, maar denk dat we hele kale stukken hebben als we dat verwijderen.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:41

Nee, dat ziet er heel anders uit als Biggenkruid. Kleine Varkenskers groeit idd heel breed, is éénjarig, maar zal zich wel uitzaaien.

boemel

Berichten: 8510
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:00

Eten de paarden het?
Ze staan nu nml nog niet op dat stuk

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:12

Geen idee, ik kan iig niet vinden dat het giftig is.

Hierachter (bij de Highlanders) is net een 20 m3 bak met mest over het land gegaan. Arme beesten... er stond al niet al te veel gras (het oppervlak is ook gewoon te klein voor die beesten die 24/7 er op staan), maar nu eten ze het helemaal niet meer... ik hoop voor hun dat het snel gaat regenen.
Afbeelding

boemel

Berichten: 8510
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:15

Ah das wel sneu voor ze.

DubbelFun

Berichten: 88839
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:16

Ik hoop dat ze haar ongeboren kalf nu nog even binnen houdt.