Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:11

boemel schreef:
DubbelFun, ik heb denk ik even wat gemist.
Wat was er dan en wat begint te werken :o

Meerdere dingen tegelijk;
-ik heb erge last van mijn rug/heupen en kom dus niet aan rijden toe (mede omdat het ook veel te heet was)
-de PP is dicht vanwege eikels
-ze staat dus de hele dag stil en loopt hooguit van de ene voerbak naar de andere.

Hierdoor had ze een behoorlijk 'zwakke' rug gekregen (spieren foetsie) en ze liep ook echt als een bejaard paard.
Nu loopt ze iig weer wat beter en de rug ziet er ook iets beter uit. Dus als het met mij nu ook nog wat beter gaat kan ik er weer eens een zadel opgooien en anders blijven we gewoon dagelijks longeren.

boemel

Berichten: 8506
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:25

Ah oké. Fijn dat het beter gaat. Hopelijk gaat het jou ook snel beter.

Heeft je zadel niet een te brede twist?
Ik had dat voorheen namelijk wel en had toen heel veel last van mn heupen.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:28

Heb je nog tips om die rugspieren een beetje te trainen aan de longe? Die van mij heeft ook zo'n zwakke rug nu en wil dat graag trainen, maar vind dat maar lastig aan de lijn. Hij loopt ook graag in z'n eigen houding (kop omhoog, front eruit, rug weg.... spanjaard).

Karin_deB

Berichten: 8275
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:35

@manzano, balkjes lopen?
Vindt trainen aan de lijn overigens ook lastig hoor. Vindt het zelf ook saai dus dat helpt niet mee haha.

boemel

Berichten: 8506
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:39

https://youtube.com/watch?v=W-0Dznf6ivM&feature=share

Ik vind dit wel een fijne uitleg.

Goed op je eigen ademhaling letten en je eigen beweging rustig houden. En ook opletten dat je met je schouder het paard niet blokt.

Ik ben niet zo'n longeerder, maar mijn loperige en kijkerige Fries zakt tegenwoordig stukken echt fijn in de hals als ik met haar aan het werk ben.

Terug naar stap doe ik puur op mn eigen ademhaling en door zelf langzamer te bewegen.

Grondwerk is ook erg goed voor de rugspieren en balkjes laten lopen ook.

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:50

manzano schreef:
Dit zijn nog funda foto's hoor... niet onze inrichting, dat moeten we ook nog fixen :=
Ben er ook heel blij mee. Vind het wel heel mooi. Wel veel poetswerk ook :=



Je zou maar houtworm krijgen :')

Maar wel prachtig zeg! <3

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:03

Wat balen van je dak Marjan!

Gefeliciteerd met je verjaardag Rover!

Oh echt een prachtig huis Manzano <3 Maar je bent inderdaad wel even zoet met schilderen...

DubbelFun schreef:
boemel schreef:
DubbelFun, ik heb denk ik even wat gemist.
Wat was er dan en wat begint te werken :o

Meerdere dingen tegelijk;
-ik heb erge last van mijn rug/heupen en kom dus niet aan rijden toe (mede omdat het ook veel te heet was)
-de PP is dicht vanwege eikels
-ze staat dus de hele dag stil en loopt hooguit van de ene voerbak naar de andere.

Hierdoor had ze een behoorlijk 'zwakke' rug gekregen (spieren foetsie) en ze liep ook echt als een bejaard paard.
Nu loopt ze iig weer wat beter en de rug ziet er ook iets beter uit. Dus als het met mij nu ook nog wat beter gaat kan ik er weer eens een zadel opgooien en anders blijven we gewoon dagelijks longeren.

Fijn dat Boon al een stukje lijkt op te knappen DF! Hopelijk kun je binnenkort zelf ook weer met haar aan de slag. Wat Boemel al noemde, misschien kan een ander zadel nog iets doen voor je rug en heupen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25539
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:15

Mooi huis, echt mijn smaak!

Als het goed is is de trap nu klaar, alleen de leuning en sommige sierstukjes nog ( andere kleur)
Nu pauze

horsii

Berichten: 7720
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:21

Boemel, wel een hele mooie lucht.

Manzano, prachtig huis. Maar wel veel hout ja.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:21

Grondwerk en longeren is zo ongeveer alles wat ik doen met de pony's, dus ik probeer het vaak ook leuk te houden voor mezelf. Maar je kunt zoveel ook doen als je er naast staat. Ik volg DressuurNatuurlijk op FB; die hebben regelmatig masterclasses met een specifiek thema; gratis te volgen. Nu start een traject rondom lange teugelen. Altijd super interessant.

Mijn sulky; die ik als accessoire bij Vera, de shet, had overgenomen, had al vrijwel direct een lekke band. Dus we hebben even geknutseld hoe je zo'n binnenband moet vervangen. Dat valt nog vies tegen; het is geen fietswiel die je even uit elkaar wipt. Maar het is gelukt!

Dus in theorie kunnen we weer verder met ons men-avontuur. Alleen die pony is nog zo ontzettend scheef! Ze loopt echt als een banaantje met haar hoofd bijna 60 graden naar links... En ze gaat ook half in verzet als ze achteruit tussen de bomen van de sulky moet.. Hier nog genoeg grondwerk te doen voorlopig. Die zondagjes menritjes staan nog maar even op de lange baan ;-)..

Nog zo'n ding: ze vindt de automatische drinkbak in de stal doodeng... Dus water gaat weer ouderwets in een zwarte ton...
Ze krijgt nu haar brokjes in de waterbak ( zonder water uiteraard), in de hoop dat ze haar angst kwijtraakt. Dat motiveert wel; de vreetzak...


DF: wat vervelend zo! Ik dacht dat je bijna elke week wel lekker een buitenritje maakte... Longeer je de kleine ook regelmatig eigenlijk?

LN: knap hoor dat je de motivatie hebt om dat te doen; hier moet ook nog veel geschilderd worden, na de verbouwing van twee jaar geleden. Ik had de zin er niet voor vinden.... Maar jij hebt straks wel een mooi resultaat om trots op te zijn..

Manzano; ik ben zelf niet zo van de hulpteugels, omdat ze me vaak te dwingend werken en dan de boel meer op slot kunnen zetten dan andersom, maar is de Pessoa longeerhulp niet iets wat je kan helpen met de rug? Ik pak daarvoor zelf de dubbele lijnen, maar daar moet je maar net genoeg handigheid in hebben...

Flubberboot

Berichten: 2940
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:33

Als ik longeer zonder bijzet doe ik vooral enorm veel overgangen maken om die rug wat meer erbij te pakken. Hier pakken ze bij ons haast automatisch die rug erbij dan. Als je er dan wat balkjes bij legt is het al helemaal super!

joyce83

Berichten: 5239
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:46

Ik wil hier ook wat meer gaan longeren, heb niet altijd zin/tijd om te rijden en longeren doe je toch wat sneller tussendoor. Als ik longeer dan pak ik er eigenlijk altijd wel balkjes bij ivm knieën van Guus. Verder ga ik toch maar eens nog wat meer informatie verzamelen over goede oefeningen voor de knie. Is draf of galop beter, veel overgangen, zijwaartse gangen en nog belangrijker wat is minder goed? Springen? crossen? Geen idee nog maar voor nu gewoon rustig aan, overgangen, balkjes, achteruit lopen.

Greendraggon dressuurnatuurlijk volg ik ook en sta ook ingeschreven voor het lange teugelen. Ben benieuwd! heb ook al meerdere gratis thema's gevolgd en wordt eigenlijk altijd wel duidelijk uitleg gegeven.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:51

Voor die knie zou ik advies vragen aan de dierenarts. Mijn paard heeft wat andere medische issues; voor hem is zijwaarts beter dan kleinere voltes. Ik longeer hem dus in een grote ruimte en schuif met hem mee om stukken rechtuit te creëren. Hij loopt ook naast de fiets trouwens. Wel benen strekken, maar geen bochten. Hij loopt dan echter rond als een toerist, dus hals strekken / voorwaarts-neerwaarts wil nog niet zo :') Aan de longeerlijn wel; ik longeer dan met een kaptoom, of aan de dubbele longe.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:42

greendragon schreef:
DF: wat vervelend zo! Ik dacht dat je bijna elke week wel lekker een buitenritje maakte... Longeer je de kleine ook regelmatig eigenlijk? ..
Ik reed nog regelmatig 2 a 3x per week toch wel een uurtje buiten, maar dat ging de laatste tijd echt niet meer.
Helaas kan ik met Jasmijn zeer weinig doen. Als ze de wei op mag of honger heeft dan komt er wel eens een drafje of zelfs galopje uit, maar dat ziet er met haar (waarschijnlijk) schouderprobleem niet echt lekker uit. Soms wandel ik 100 mtr langs de weg, maar veel verder moet niet want ik merk dat ze dan moeilijker gaat lopen.

boemel schreef:
Heeft je zadel niet een te brede twist?
Ik had dat voorheen namelijk wel en had toen heel veel last van mn heupen.

Ik heb een boomloos zadel met een zit in A-vorm en ook Boon haar rugvorm is ovaal, dus ik zit zeker niet te breed.

Net terug van de fysio en ze zag ook wel vooruitgang. Ik heb weer wat andere oefeningen gekregen en ze hoopt me binnenkort niet meer wekelijks te hoeven zien :D

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:12

greendragon schreef:
Nog zo'n ding: ze vindt de automatische drinkbak in de stal doodeng... Dus water gaat weer ouderwets in een zwarte ton...
Ze krijgt nu haar brokjes in de waterbak ( zonder water uiteraard), in de hoop dat ze haar angst kwijtraakt. Dat motiveert wel; de vreetzak...


Kom ik net bij de pony's kijken, staat Vera in de stal uit de waterbak te drinken, Yess, Succesje!


DubbelFun schreef:
Ik reed nog regelmatig 2 a 3x per week toch wel een uurtje buiten, maar dat ging de laatste tijd echt niet meer.
Helaas kan ik met Jasmijn zeer weinig doen. Als ze de wei op mag of honger heeft dan komt er wel eens een drafje of zelfs galopje uit, maar dat ziet er met haar (waarschijnlijk) schouderprobleem niet echt lekker uit. Soms wandel ik 100 mtr langs de weg, maar veel verder moet niet want ik merk dat ze dan moeilijker gaat lopen.

och, das jammer van die schouder. Hoe houd je Jasmijn een beetje op gewicht / slank?

Vera moet ik echt aan het werk houden, merk ik. In de paar weken dat ze hier rondloopt is ze al aangekomen. En dat ondanks de beperkte weidegang en het graasmasker... Ik vrees dat ik de pony's toch weer in de nacht op moet sluiten in stal, zodat ik ze qua hooi ook naar eigen behoefte kan voeren. En het was juist zo fijn; samen slapen in de bak, lekker de ruimte...

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:16

Boon eet 3x zo snel en veel als Jasmijn, dus die krijgt gewoon de kans niet om dik te worden. Vaak stopt ze ook al met eten terwijl Boon het nog niet op heeft. Alleen op de wei zit er geen 'ho' op, maar daar komen ze zo weinig dat dát geen probleem is.

Overigens ben ik heerlijk 'Penny' geweest en bij de Action een kaartje met diverse kleuren roze elastische haarbandjes gekocht. Dus Jasmijn loopt nu met 4 vlechten in fel roze rond :)
Kijken hoelang dat blijft zitten :D

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:21

Foto!! :))

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:25

Zal ik vanavond maken... zo eerst eten :)

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:32

Niet heel duidelijk, maar bij deze stond ze iig redelijk stil zonder meteen op schoot te willen kruipen :D Afbeelding

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:34

Haha te lief die roze elastiekjes <3

boemel

Berichten: 8506
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:37

Aah een prinsesje <3

Belker

Berichten: 15365
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:37

Aah een Pennypony <3

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:49

Ahhh <3

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:51

Wat een dotje is het toch :)

En penny zijn is soms zo leuk!

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:21

Tnx voor de longeertips! Ga het nu weer eens proberen structureel op te pakken.
M'n energie in combinatie met het weer maken het een uitdaging, maar gewoon weer proberen.