Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:40

Oeff dat is snel rot.

Hier eerste jaar de paarden thuis. Kan ze niet op stal zetten dus blijven buiten.

Helaas geen muizen in de vallen.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:53

Oh daar moet ik ook weer eens naar kijken. Had er 2 in het lege hooihok gezet omdat de tegels weer erg aan het wiebelen waren (gangen graven).

horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:59

Rot beesten.

Hier alle zakken strokorrels aangevreten een grote ter.ing zooi ...

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:59

Hier geen optie voor op stal zetten dus blijven ze buiten met Oud en Nieuw. Net als DF krijgen ze rond 23:45 nieuwe volle hooinetten, gevuld met heel lekker hooi. Gewoon een duur baaltje kruidenhooi van de voerleverancier. Ze rennen een rondje en gaan daarna lekker staan eten. Ik heb het hooi op 2 plekken, dan kunnen ze zelf kiezen waar ze willen staan.

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:00

Wat balen Horsii. Sterkte met de troep.

pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:02

horsii schreef:
Rot beesten.

Hier alle zakken strokorrels aangevreten een grote ter.ing zooi ...


Wij hebben hier al het voer in tonnen, is dat een optie?

En van mijn schoonouders een oude vriezer overgenomen, ook ideaal als voeropslag. ;)

horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:11

Al het voer ligt afgesloten.
Alleen de strokorrels zitten in zakken, 1000kg bodembedekking kom ik niet in een bak of tonnen kwijt.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:17


horsii

Berichten: 7627
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:20

Lief meegedacht maar daar krijg ik geen 1000 kg in kwijt hoor.

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:27

Die deur… tja dat is niet meer op te lossen helaas.

Hier knalde het van de week en ze keken niet op of om. In het slechtste geval sluit ik ze op op stal maar denk dat ik ze de paddock bij geef. Vooral Kaatje is buiten het rustigst. Als ze mag kiezen wil ze zien wat er gebeurt. Dus ik zorg gewoon dat ik thuis ben als het los gaat en dan even zien wat het beste werkt. Ze zijn in elk geval verslaafd aan wortels dus haal gewoon een nieuwe zak en die stop ik tussen het hooi in dat ze lekker afgeleid zijn.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:33

Bij mij blijven de paarden ook buiten met oud en nieuw. Als ik bij ze ga staan (buiten de omheining omwille van veiligheid) blijven z rustig.

Over ruwvoer: wij gaan er nu vreselijk snel doorheen. Per paard bijna 20kg per dag... Ze schijnen het nodig te hebben want ze zijn absoluut niet dik. Maar ik ga wel veel sneller door mijn voorraad dan verwacht. Duur grapje zulke vreet machines.

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:35

Mijn 19 jarige merrie is een enorme stresskip.
Al van alles geprobeerd maar beste werkt gewoon om haar ruimte en overzicht te geven en voor mij om niet te kijken haha. Verder gewoon uitzingen.
Als het de dagen voor oud en nieuw erg nat is gooi ik ze op de wei, anders blijven ze op de paddock.

Van het weekend nog lekker op pad geweest, allebei mn kinderen wilden een rondje hobbelen :D
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:37

@malenka: dat is best veel. Ik geef ze hier wel iets meer, maar echt niet zoveel meer.

@karin: leuke wandelfoto's :)

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:01

Dat is pittig. Als ik dat voer kan ik Fiesta rollen…….
Genieten Karin.

Ik was gisteren in Luxemburg buitenrijden. Mijn vriendin op haar paard, haar dochter op de nieuwe pony en ik op de vertrouwde fjord, echt genieten. Bewolkt, koud, maar heel ,ekker rondje.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:51

Malenka schreef:
Bij mij blijven de paarden ook buiten met oud en nieuw. Als ik bij ze ga staan (buiten de omheining omwille van veiligheid) blijven z rustig.

Over ruwvoer: wij gaan er nu vreselijk snel doorheen. Per paard bijna 20kg per dag... Ze schijnen het nodig te hebben want ze zijn absoluut niet dik. Maar ik ga wel veel sneller door mijn voorraad dan verwacht. Duur grapje zulke vreet machines.

Heb je je hooi getest?
Dit jaar best veel hooi met weinig eiwit
Weinig eiwit weinig verzadiging.

Misschien dat je het daar in kunt vinden.
Zijn bokkers die daar wel veel over weten

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:55

Malenka schreef:
Bij mij blijven de paarden ook buiten met oud en nieuw. Als ik bij ze ga staan (buiten de omheining omwille van veiligheid) blijven z rustig.

Over ruwvoer: wij gaan er nu vreselijk snel doorheen. Per paard bijna 20kg per dag... Ze schijnen het nodig te hebben want ze zijn absoluut niet dik. Maar ik ga wel veel sneller door mijn voorraad dan verwacht. Duur grapje zulke vreet machines.



Heb je dan niet ontzettend arm voer wat enkel vulling is?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:27

Met oudjaar gaan de paarden op stal met de radio aan (dat zijn ze gewoon - muziek tot we het licht uit komen doen). Dat is vorig jaar heel goed gegaan, maar onze stallen liggen achter het huis (ver van de weg) met achter ons perceel alleen maar akkers en daarna bos. Met muziek en licht aan krijgen ze niet heel veel mee van het vuurwerk. Ik ga iets na 12 wel kijken en meestal sluit ik niet lang daarna ook af voor de nacht.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:42

Hier gaan de paarden met oud en nieuw op stal met een berg hooi en de luiken dicht. Doen we al jaren zo en ze doen het elk jaar goed! We hebben helaas geen radio op stal. We willen nog wel graag camera's zodat we ze goed in de gaten kunnen houden. We verwachten vooral dat Kayin heftig gaat reageren. Is een echte streskip en is nog niet helemaal gesetteld.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:43

Normaal krijg ik eiwitrijk voer van de leverancier. Maar ik vrees dat het nu inderdaad niet het geval is. Ik heb het zelf niet laten testen. Ik geef ze nu wel flink luzerne bij en ga eens navraag doen over het ruwvoer. Als extra vulling (voor als de voordroog op is) krijgen ze ook gerstestro in een net. Dus ze hebben echt altijd eten.

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:15

Met oud en nieuw op stal met lekker wat extra los hooi (naast hun hooinet) en de radio aan (wel op een zender wat geen vuurwerkgeluid afspeeld :+ )
Vlak voor middernacht geef ik ze ook wat wortels extra zodat ze wat hebben te eten en het licht aan in de stal voor eventuele flitsen.

Meestal wacht ik tot het ergste geluid en flitslicht weg is en dan gaat het licht en de radio uit.
Licht staat altijd aan tot de laatste ronde dus dat is niet vreemd, radio staat meestal aan als ik ze doe poetsen ed maar laat ik een paar avonden van tevoren dan gewoon aan zodat het niet vreemd is.

Dais_

Berichten: 4038
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:35

Vuurwerk hebben wij hier gelukkig weinig last van. We wonen echt in the middle of nowhere. Zal in de toekomst wel veranderen met de bouw van een nieuw dorp dichtbij, maar tot die tijd is het wel lekker rustig voor de paarden.

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:12

Wij zitten ook in een gat maar ook boven op een plateau en als het helder weer heb je wel last van de twee naastgelegen dorpen die lager liggen.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:27

Hier gaan de paarden met de jaarwisseling op stal met een berg hooi... Ik geloof dat wij niet eens thuis zijn dan, dus ik ga er maar gewoon vanuit dat ze nog leven als ik thuis kom :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:43

Ik ga ook weer aanhaken.

Hier blijven de paarden op de track en we gaan er af en toe even bij staan met wat lekkers.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:13

Hier valt vuurwerk ook wel mee.
Al hebben sommige etters wel bedacht dat je juist kunt knallen in het buitengebied want daar is geen controle.
Een paar jaar terug hebben we wel echt overlast gehad door mensen in een vakantiehuisje naast ons.
De hele week al bommen en de dag daarna 2 dode duiven (toeval?) en tig vuurpijlen in de wei.
En ik dan maar denken dat de mensen voor rust naar een vakantiehuisje gaan met oud op nieuw.

Maar ik heb ze dan ook binnen.
Alle lichten aan en de radio harder.
Als ik thuis ben geef ik net van te voren hooi.
Maar dat zijn we helaas ook niet altijd en dan moeten ze het toch maar doen met het netje wat ze eerder gekregen hebben.

Hang er wel een camera neer en zie dat ze wel wat rondjes draaien, maar echt druk maken niet.