Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:13

Hier weer met morita een rondje gemaakt en weer wat drama bij dezelfde plas maar we konden tussendoor ook even stilstaan om na te denken :')

Daarna Mo nog even gelongeerd maar die was niet helemaal rad dus kort gehouden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:25

Wat waren jullie actief, ik heb de hele dag gewerkt en op voeren vanmorgen na niks gedaan
Manlief heeft de avond gevoerd en ik ben nu gaar en doe helemaal niks meer

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:57

Op vrijdagen werk ik niet, dus lekker uitgeslapen vanochtend. Was wel nodig en voel me nu al weer stukje beter.
Vanmiddag beide ponies aan het werk gezet. Een combi van grondwerk en longeren. Ze zijn allebei zo enorm anders, qua aanpak, qua niveau, qua soepelheid en energie. Ik moet zelf echt even pauze nemen er tussen in om te schakelen.

Doe altijd eerst Vera, als echte shet moet ze altijd eerst even geactiveerd worden, maar als ze eenmaal loopt dan loopt ze ook echt fijn, lekker meewerken en haar best doen. Ben nu begonnen met wijken aan de hand. De eerste pasjes zitten er op. Die is zo soepel als een wormpje, buigt inmiddels alle kanten op.

Dan Bennie. Totaal andere energie. Die moet juist getemperd worden, want anders zit ie al in rengalop als je de lijn laat vieren in de eerst 5 sec.. Gelukkig begint hij nu te snappen dat beginnen met een rustige ontspannen stap ook best mag. Maar geef hem geen impuls, want dan is ie weg... Veel oefenen en gaat steeds beter en eerder naar rust en ontspanning. Pas daarna mag ie naar galop. Maar met grondwerk is ie nog te druk en te snel en zo stijf als een liniaal. Dan krijg ik daar nog geen goede oefeningen uit. En gek genoeg: zet er een kind op, dan doet ie geen stap verkeerd he... Heerlijk dier, houdt me lekker bezig.

Sta je dus eerst met een pony om er energie in te krijgen, sta je met pony 2 juist hard je best te doen om rust te krijgen..

Manlief doet zo de laatste voerronde, ik kom ook de bank niet meer af..

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:46

Pony staat thuis, maar lag zojuist bij de laatste voerronde. Kwam wel gelijk overeind om het beetje hooi dat hij krijgt te eten. Ik ga er zo nog even mee lopen.

Ik las over gedoe met pensionklanten. Ik heb er twee, maar dat zijn da mijn ouders en zus :+
En over samen de paarden doen, ik heb geen partner en heb toen we hiernaartoe verhuisden op mijn strepen gestaan dat ik compleet verantwoordelijk werd voor de verzorging van de paarden. Gezien ik van tevoren al wist dat ik niet altijd van mijn zus op aan kan, en dat voor onderlinge frustraties zou zorgen. En maar goed ook, want ze is nu zwanger.

Morgen maar eens kijken hoe fel het jonkie is. Heb er eigenlijk net te weinig tijd voor voor het goeie, en met deze kou is de motivatie ook ver te zoeken :brr:

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:33

Hier voert mijn man de paarden alleen hooi als ik weg ben. En hij controleert de waterbak. Verder blijft hier alles voor mij liggen. Ook als ik ziek ben oid. Het zijn mijn paarden... Soms wel jammer. Aan de andere kant bemoeid hij zich er niet mee en is dat ook wel fijn. Hij bouwt wel langzaamaan een band met Roos op en dat is echt heel leuk om te zien.

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:19

@denise, fijn dat pony thuis is! Goed de dag doorgekomen?

@malenka, dat is ook pittig als het werk dan blijft liggen!

Hier gisteren drukke,koude maar hele leuke eerste dag in Londen gehad.
Wel met mn gedachten thuis want dochter blijkt flink ziek te zijn geworden en mijn man is 's avonds naar de SEH geweest.
Uiteindelijk alleen een viraal infect luchtwegen (pijn in heup/been was uiteindelijk niets).
Uiteraard is ze in goede handen bij mn man maar toch is het lastig.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:30

@karin: dat zit je idd niet lekker als je zo ver weg bent.

Vandaag weer met gietertjes slepen, want de kraan (die notabene afgesloten was en open stond) zat vastgevroren.

Achter is net het kalf gespeend en afgevoerd, dus de koetjes geven een concert.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:33

oef Karin, das ook wel even wat zo. Hopelijk dochter snel weer beter...

Ik lees wel met verbazing dat sommige partners zo weinig betrokken zijn. Ik zou echt geen paarden aan huis kunnen hebben, als ik alles alleen zou moeten doen! Dat zou ik of geen paarden hebben of ze staan op een pension. Dat is juist iets waar we samen heel veel over hebben gesproken toen we dit huis, met weiland en schuur en stallen kochten; dat we er samen in stappen en dus ook, impliciet, alle zorg delen.
Ik kan met een gerust hart een week weggaan en ML zou alles, zonder speciale instructies, gewoon verzorgen en andersom net zo. Hij longeert, poetst, mest, voert.. Zo ook de schapen, de konijnen, de kippen, de hond en de kat.. In de winter doet hij juist het meeste buitenwerk.

Ok, ik train de pony's, hij geeft ze beweging, hij klust, ik houd de hoefsmid, de entingen en de dekens etc in de gaten en ben meer alert op de gezondheid en fitheid, maar daar is het dan weer vooral mijn hobby voor. We hebben beide onze voorkeuren qua verzorging en onze sterke en zwakke punten en daar is het 'werk' ook vaak, automatisch, op verdeeld.



Ik was net op zoek naar een nieuwe voorraad voor strokorrels. Die prijzen zijn ook echt de pan uit gestegen. Bijna 800 euro voor een jaarvoorraad. Ik denk wel bijna 50% duurder dan vorig jaar. slik.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:53

Het is ook best zwaar. Zeker omdat ik chronisch ziek ben en soms een week niet in staat ben om de paddock uit te mesten. Dat werk stapelt zich op en dat vervolgens wegwerken kost heel veel moeite. Helaas lukt het me maar niet om iemand te vinden die samen met mij van de paarden wil genieten en wat kan helpen. Alleen kinderen en daar kan ik niet echt van op aan natuurlijk. Kost juist ook weer veel aandacht en Roos is nog niet veilig genoeg. Als je het oog er niet voor hebt is ze heel onvoorspelbaar.

Ik heb nu wel contact met een buurman die twee dochters van 11 en 13 heeft. Hij wil dan graag samen met zijn meiden komen helpen. Zij missen paarden om zich heen en hun eigen moeder en vrouw is ook chronisch ziek. Dus ze weten goed hoe dat gaat en willen ook daarom helpen. Dus ik hoop dat het goed uitpakt en we er allemaal wat aan hebben.

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:59

Vriendlief brengt wekelijks de mestaanhanger weg en doet terrein klussen, maar verder bijna niets met de paarden (af en toe voeren als ik weg ben en ik het klaar zet of tussen de middag de wei open doen). Vind dat echt helemaal prima juist.

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:06

@greendragon Ik kom niet uit een paardengezin dus de paarden zijn echt mijn ding maar een van de redenen dat we zo wonen is dat pension echt niet ging in combinatie met onregelmatig werken, stallen waar de paarden nagenoeg niet buiten komen en je in het weekend zelf moest buiten zetten. Wij hadden een groepje en in de winter om ze op de paddock te krijgen moest de een het paard eruit halen en de ander voor de paddock staan met het andere paard anders was de paddock alweer weg. Maar als ik dan moest werken was het lastig en kon er zelden iemand anders in mijn plaats komen. Dus kwamen de paarden er nog minder uit. In de zomer ging mijn vader mijn paard buiten zetten als ik moest werken maar dan moest ie er echt stipt om 9 zijn anders was er geen wei meer beschikbaar.

De paarden zijn echt mijn ding en mijn ouders helpen heus als ik het vraag. Als er iets kapot is in de stal krijg ik echt wel meteen hulp als ik het nodig heb. En tja, ik heb geen partner maar ik vind het wel lekker om te mesten en de hooinetten te vullen, even een rustmomentje.

@Karin oei hopelijk is je dochtertje snel weer fit.

Hier had de grote gisteravond om half 1 zijn hele nachtvoorraad hooi al op gevreten en dat terwijl ie op de trailer ook genoeg hooi had gehad. Dat vond ik wel wat minder maar goed extra hooi gegeven en vanavond maar wat los hooi geven bij binnenkomst en het hooinet hang ik dan wel op het de laatste voerronde.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:23

@malenka: hopelijk gaat het werken met die buren en is het voor iedereen een win-win situatie.

@greendragon: is het met deze prijzen wel wijs om een hele jaarvoorraad te kopen?? Het lijkt me dat zeker na de winter de prijzen voor korrels wel weer zullen zakken.

Ik heb iets dergelijks met de fijne (gewone) houtkrullen. Volgens leverancier niet aan te komen wegens houtstook (omdat er korrels van geperst worden), maar hij heeft wel voldoende voorraad van die grove houtkrullen. Alleen heb ik daar wat 'angst' voor gezien de 2 balen die ik eens geprobeerd heb en daar grote én vooral hele scherpe stukken hout uit gehaald heb. ik moet er niet aan denken dat een paard op stal neer ploft en bovenop een rechtopstaand stuk hout terecht komt ;(

Zo eerst maar weer even een weekvoorraad hooi bij de buuf halen op mijn platte kar :)

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:29

Ik ben blij dat ik wat pakken gehakseld stro heb liggen als alternatief voor de strokorrels. Nu met water in de weer is echt niet fijn.

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:46

Hier geen strooisel, wel rubbermatten en we hebben net 3 kub zand gekregen en verspreidt. Dus weer droge en fijne plekken. Schuilstal opstrooien is mest en plasplek voor Johnny. Net als LN gooi ik het hooi wat ze niet eten in de schuilstal en er hangt een net met gerstestro.

Krin, sterkte, hopelijk knapt ze snel op en kun je nog genieten.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:34

Ik zal straks de boel wat aanharken, want er liggen nu van die grote klompen en die worden alleen maar harder als de vorst aanhoudt.
Meteen een kan heet water over de waterbak leeggegoten zodat het ijs kon smelten. Jasmijn vond het wel lekker en dronk er meteen van.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:23

Mijn man helpt bij de dagelijkse dingen ook niet mee. Soms wel even binnenhalen of hooizak ophangen. Maar dan moet alles er omheen wel klaar zijn.
Wel
Helpt hij wel mee met groter onderhoud. Hooien, weides strak uitzetten. Hooi halen of een baal klaar zetten. Maar mijn hobby en dus ook mijn werk.
Dat zorgt er wel voor dat ik zorg dat alles bijgehouden wordt, netten klaar staan, stallen op de ochtend gelijk schoon zijn. Zo efficiënt mogelijk.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:21

Wij hebben vandaag een hond opgehaald na een positieve kennismaking. Ze ligt nu op mijn schoot.

Kennis gemaakt op de Sallandse Heuvelrug in een sneeuwbui, heel sfeervol haha!

Aurelia even een half uurtje mee gehad naar buiten, morgen op wedstrijd.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:26

Ik heb de paddock zo goed al ging vlak geharkt en een deel afgesloten anders doe je het voor Jan met die bekende korte achternaam :D Waterbakken zijn alvast vol, dus straks kunnen ze zo op stal.

Met het hooihalen ook meteen de 1e lading hardhouten balken bij de buren gehaald (over van de omheining die vervangen is) en naderhand nog een 2e lading. Dat scheelt mij een kapitaal aan hout kopen en nu 'alleen nog maar' op maat zagen en vastleggen.
Maar dit is ongeveer het idee...

Afbeelding

Het deel onder de appelboom blijft gras anders vallen de appeltjes zo beurs :D

Afbeelding

@Robijntjah : foto!!

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:35

Ja foto van de nieuwe aanwinst Robijntjah
DF ziet er leuk uit zo, vordert gestaag

Ik heb de paarden inmiddels weer binnen, paar uur buiten gestaan maar ze vonden er weinig aan want iedere keer als ze me zagen kwamen ze meteen naar het draadje

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:52

Hier stond Boon ook constant voor het hek te murmelen dat ze het etenstijd vond... maar ja dat vind ze altijd :)

Het KNMI-kaartje wordt ik ook niet blij van, ben benieuwd wat daar van over blijft tegen de tijd dat het woensdag is.

Afbeelding

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:58

Ik ben echt blij met mijn man. Mijn hobby is ook zijn hobby. De paarden die we hebben zijn door ons beiden uitgezocht. Als hij uit de nachtdienst thuis komt mest hij ze. Erder doet hij al het grote werk rond de paarden. Ik doe de training, maar mennen is onze gezamenlijke hobby. Verder doe ik alles rond weide afzetten, omderhoud etc, maar als ik hulp nodig heb dan helpt hij.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:03

Afbeelding


8 maanden jong. Komt uit Roemenië en zat sinds augustus bij een gezin in Drenthe in een rijtjeswoning. Maar klagende buren want blaft veel en zij werken veel (niet thuis).

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:12

Hier gingen de paarden helemaal uit hun bol want ik heb ze een stuk gras bijgegeven. Zelfs het hooi was niet meer interessant.

@Robijn veel plezier met de nieuwe aanwinst

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:19

Dat ziet er uit als een hele speelse jongen :) Aan de snuit te zien Snautzer-achtig ?

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:21

belle_boef schreef:
Mijn man helpt bij de dagelijkse dingen ook niet mee. Soms wel even binnenhalen of hooizak ophangen. Maar dan moet alles er omheen wel klaar zijn.
Wel
Helpt hij wel mee met groter onderhoud. Hooien, weides strak uitzetten. Hooi halen of een baal klaar zetten. Maar mijn hobby en dus ook mijn werk.
Dat zorgt er wel voor dat ik zorg dat alles bijgehouden wordt, netten klaar staan, stallen op de ochtend gelijk schoon zijn. Zo efficiënt mogelijk.


Ja zo dus ook. Ik vind het heel fijn en ben blij dat hij z'n eigen hobby's heeft. Doe dingen graag op mijn manier en dat is meestal niet de zijne _O-