[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:40

Oh... blij mee zijn, dat ze het hooi minder lekker vinden: kan heel goed betekenen dat het minder suikerrijk is.
Schuren door te rijk hooi is een probleem wat ik met mijn pony's ook gehad heb .Ze krijg hier alleen maar hooi van een paardengras mengsel ( weinig tot geen engels raai), aangevuld met ( gecertificeerd) graszaad hooi. Sinds ik dat doe is de jeuk weg, en de wat te natte mest ook.

Het graszaadhooi is echt schraal, dat eten ze niet perse graag, maar dat maakt het zo geschikt voor onbeperkt voeren: Dat eten ze echt naar behoefte ( en niet voor het (suikerrijke) lekker :)

Op momenten voer ik naar behoefte wel meer rijk hooi bij, maar dat is dan haast als een soort krachtvoer, en niet de basis portie

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 23:53

Ja precies :D
Ik vind het allang prima. Graszaadhooi voer ik liever niet. Geen idee waar ik dat kan krijgen in de buurt ook. Vlogman heeft het misschien wel.
Ik meng het nu. 1 plak suikerspin en de rest volkoren brood :))
Ze wisten de suikerspin er feilloos eerst uit te eten :Y)

Ximo vond er het zijne van. Ging demonstratief met zijn kont naar me toe staan _O-
Afbeelding

Maar ja, als je dit dan ziet, weet je dat het beter voor hem is :j
Afbeelding

Gelukkig was Jim er om de kleine man te troosten :(:)
Die vreet trouwens alles wat hooi eet, dus van zijn kant geen problemen met de nieuwe pakken.
Afbeelding

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 03:01

Daihyo schreef:
Ja precies :D
Ik vind het allang prima. Graszaadhooi voer ik liever niet. Geen idee waar ik dat kan krijgen in de buurt ook. Vlogman heeft het misschien wel.
Ik meng het nu. 1 plak suikerspin en de rest volkoren brood :))
Ze wisten de suikerspin er feilloos eerst uit te eten :Y)

Ximo vond er het zijne van. Ging demonstratief met zijn kont naar me toe staan _O-
[ [url=m/ejVjRm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ja, als je dit dan ziet, weet je dat het beter voor hem is :j
[ [url=m/1wQX5E.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig was Jim er om de kleine man te troosten :(:)
Die vreet trouwens alles wat hooi eet, dus van zijn kant geen problemen met de nieuwe pakken.
[ [url=m/hkR68P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat hoop ik niet want dan is Jim meer een soort wolf dan een pownie.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 08:46

_O-
Hooi heet dus. Het was al laat :Y)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 11:32

Hoe blij kun je zijn met poep zeg... ook Noura krijgt steeds mooiere mest. En dat terwijl we dit pas sinds donderdag voeren.
Afbeelding
Afbeelding

Verder staan ze nog dagelijks op het weitje dat voor de winter bestemd is. De rest houd ik dicht, dat mag gaan groeien. Maar omdat er op het winterweitje nauwelijks gras meer staat, krijgen ze ook daar een plakje hooi.
Afbeelding

En verder heel druk bezig met de voorbereidingen voor Equiday. Ik sta er voor het eerst als standhouder om Equinoji wat meer op de kaart te zetten. Naast voedingsadvies ga ik daar ook snacknetjes en slowfeeders verkopen in maten die ik zelf heel handig vond, maar niet te vinden zijn. Dus ben ik ze zelf maar gaan maken en inmiddels gebruiken steeds meer mensen ze :+
Voor Equiday moet er een mooi voorraadje mee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 15:19

Jim is al een paar dagen niet okee. Chagrijnig tegen Noura, niet rad. Zijn slechte been speelt op. Nu is het wat glad geweest op een paar plekken en hoop ik dat hij daar wat last van heeft. Spierpijn of iets. Maar ik heb er geen goed gevoel over. In de hoop hem met wat wandelen wat los te lopen, heb ik een klein rondje gedaan achterlangs. Helaas was hij zelfs in stap niet goed en werd dat met wandelen ook niet beter.
Morgen de dierenarts bellen en plan van aanpak maken. Zelf denk ik aan: pijnstilling en een paar weken later de boel even goed los laten masseren om te kijken wat dat doet. En dan maar hopen dat dat het is en dat zijn slechte been niet te slecht is. Want dan komt de onvermijdelijke beslissing waarvan ik had gehoopt dat dat nog een paar jaar zou duren….. :(

:+:
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:21

:(:) sjips. En het is natuurlijk ook koud geweest afgelopen dagen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 15:34

Ja kou en nattigheid helpen het niet. Ik hoop dat dat het is. Maar zo rot is hij nog niet eerder geweest.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:01

Wat balen van Jim!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:48

Ai.. Dat is naar, wat kun je je dan ongerust maken he?
Ik duim voor jullie dat het toch meevalt.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:01

Wat vervelend voor Jim maar ook voor jou. Kun je hem een stukje geven waar Noura er even niet bij kan? Dat de oude man even wat meer rust heeft?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 08:16

Ja dat kan. Alleen is Jim onrustiger zonder Noura dan met Noura (verlatingsangst).
Hij staat al 2 jaar in reservetijd sinds hij geblesseerd is geraakt. Het is op en af geweest, maar tot een paar weken terug eigenlijk best okee en redelijk stabiel.
Het zijn van die kleine dingetjes die het anders maken. Fysiek ongemak, maar ook gedrag en humeur.
Plan dat ik aan de dierenarts voor wil leggen: op pijnstilling (bute) zetten. Binnen nu en een paar weken alles even helemaal los en ontspannen masseren om te kijken of dat het probleem is. En dan kijken hoe hij reageert.
Als dat goed gaat is dat voor een paar maanden prima. Dan in de zomer afbouwen om te kijken hoe het zonder gaat. Krijgt hij dan een terugval, dan moet ik er ernstig over na gaan denken of het eerlijk is om hem de winter in te laten gaan.

Mijn hart breekt als ik er maar aan denk. Maar dat doet het ook als ik zo naar hem kijk.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:25

Jeetje wat klote!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 08:55

Ja ik twijfel ook enorm aan alles momenteel. Is de huisvesting wel goed, heb ik niet te lang gewacht met ander hooi, kan ik hem nog ergens ondersteunen, waar heb ik hem tekort gedaan, welke behandeling is nog eerlijk?
Ik vind het echt enorm lastig. En heel heel heel moeilijk. Maar dat zal iedereen wel hebben die in deze fase komt: hoe eerlijk is het nog en hoe ver wil je nog gaan?

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:32

Jim boft dat je zo goed nadenkt over wat goed voor hem is. Sterkte!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 10:10

Dank je :)

Woensdag komt de dierenarts. Afgesproken om eerst klinisch te kijken, omdat de foto's een half jaar geleden een stabiel beeld lieten zien en ik klinisch belangrijker vind.
Mocht het nodig zijn, kunnen er altijd nog foto's gemaakt worden.
Ik heb om de dierenarts gevraagd die er ook een aantal keer bij is geweest toen hij net geblesseerd is geraakt. Geen idee of hij dat zich nog allemaal herinnert, maar ik vond het een prettige dierenarts, kijk op de beweging en recht door zee.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:25

Ik denk dat Jim heel veel mazzel heeft met jou als baasje. Twijfelen is logisch, je wilt het beste doen, maar wat is het beste... maar twijfel niet aan jezelf.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:02

Sjips wat een slecht nieuws. Maar als ik het zo lees ken je je paard heel goed en ga jij zeker het juiste voor hem beslissen..hoe moeilijk ook. Sterkte. En ik hoop dat het woensdag als bij wonder toch mee blijkt te vallen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:59

Nou, vandaag kwam het hele spul van achter naar voren gegaloppeerd. Jim voorop. Hij bokte er zelfs op los. Schiet mij maar lek... Ik hoop maar dat hij daar nou weer niks aan over houdt.
Zouden paarden ook een winterdip kunnen hebben? :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:29

Ja dat kan best hoor. Connor was met grijzig weer ook altijd bleee, meeh stram, moeizaam bewegen (artrose, ir, lever en longproblemen) en uit zijn humeur. Maar scheen de zon dan was het joepie lang leve de lol en meneer voorop. :j Ook Karuna had van die wisselende dagen. Dagen dat het echt niks was en beroerd kreupel en dagen weken dat er weinig tot niks mis leek ondanks haar cushing en hoefkatrol problemen en gedeeltelijke kruislamheid.

Bij beiden heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden. Slechte dagen mag, mits niet langer dan een week achter elkaar en te ondersteunen op die momenten met stevige pijnstilling. Maar uiteindelijk bij beiden is hun geestelijke welzijn de doorslag geweest. Ze gaven beiden opeens aan dat de levenslust weg was.

Een voordeel van pijnstilling is daarmee kun je in ieder geval pijn uitsluiten

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:43

Wat naar om te lezen, maar helaas wel herkenbaar. Mijn ruin had vanaf zijn 15e een blessure met ups and downs. Ook een paar keer al de afspraak gemaakt en dan was hij weer goed en super vrolijk. Ik hield van hem en hij was mijn alles, maar het heeft me wel jaren veel energie gekost.
Sinds de verhuizing was hij ook best goed en hij is 23 geworden, maar op een ochtend was het opeens zomaar helemaal over en uit. Het enige was dat ik er toen wel vrede mee had omdat je ergens al een tijd bent voorbereid.

Je kan ze niet missen en het wordt nooit makkelijk.

En zelfs als we fouten maken of iets teveel of te lang proberen, doen we dat feitelijk uit liefde. We zijn maar mensen en proberen het goed te doen. En dat voelen ze vast en zeker ook.

Zeker bij dieren die aftakelen is het goede moment kiezen lastig. Je bent altijd te laat, maar ik vind niet dat dat altijd per definitie zo slecht is. Als ze eten, drinken, rondlopen, kunnen liggen en opstaan en zich nog goed voelen in hun kudde zijn we echt niet zo slecht als we ze nog even bij ons houden.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:16

mooi gezegd!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 09:19

Ja zeker. Zo sta ik er ook in. En de dierenarts met mij. Die zei zo ongeveer hetzelfde: "Hij hoeft niks meer, kan hier lekker scharrelen, is de meeste tijd goed genoeg, hij kan nog wel ff mee."
Wel gaat hij nu voor 3 weken op de bute, om te kijken wat het doet. Daarna staat de osteopaat gepland. En hopelijk zit hij dan weer wat beter in zijn lijf. Hij was al een stuk beter, maar nog niet rad. Dus even comfortabel maken om hem er uit te trekken. En zo niet, dan weten we ook waar we aan toe zijn, maar de dierenarts verwacht dat hij wel weer okee wordt. Verder moet hij blijven bewegen. Rust roest. Hij vond de plek die we hebben daar ideaal voor, mooi ingericht en groot zat. Alleen de bodem aanpakken op wat gladde plekken moeten we wel doen. Waarschijnlijk is dat de boosdoener. Maar goed, dat plan was er al, maar daar moet de grond eerst wat harder voor zijn, zodat de shovel er over heen kan. We hebben nog een berg zand te verdelen en ik wil op wat plekken iets van lavasplit ofzo doen. Dat is ook ruw en valt mooi weg in de zwarte grond. Projectje voor deze zomer.

Verder heb ik nog wat foto's gemaakt: [ITP] Het leven in ons paardenparadijsje
En Noura heeft haar eigen topic. Volgende week is ze alweer jarig *\o/* [ITP] Kleine meisjes zijn niet klein meer: LC Tecum Special Moon

Jimmy <3
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:35

Toch fijn als je ‘s ochtends komt en ziet dat ze nog overal wat hooi over hebben. Super fijn. Ze krijgen niet onbeperkt, maar afgewogen. Plus stro. Ze doen er lang genoeg mee tot de volgende voerbeurt.
Afbeelding
Afbeelding

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:02

Ohhh..dat is inderdaad zó fijn!!

Ik voer gestoomd hooi, en je kunt je voorstellen dat het zó goed voelt als er nét een randje over is, maar dan niet zoveel dat het zonde is (omdat je dan te veel weg moet gooien)