[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:45

Die blik van Ximo ook, grootste obstakel ever voor zijn neus op de grond :')

Leuk dat ze een schuur plek hebben zo, maar ben je niet bang dat ze tussen de draad en die boom in gaan piepen? Ximo zal er wel passen maar denk dat Jim en Noura daar wat minder ruimte hebben om te manoeuvreren. Maar kan ook zijn dat het op de foto vertekend.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 19:51

Nee dat past niet. Sowieso door de meidoorn niet. En als die kaalgevreten is, is het draad zo verzet. Ze kunnen zichzelf niet beschadigen als ze het wel doen. In theorie dan….

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:30

Wat kun je daar leuke plekjes maken op jou stuk. Geweldig toch zo,n schuurboom.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 13:43

Nou, het stond nog. Helemaal leeg :9
Afbeelding

Vandaag heb ik er kruiden opgelegd. O.a. Kamille, tijm en kleefkruid.
Afbeelding

Jim had een duidelijke voorkeur voor kamille en tijm. Noura ook wel kamille, maar ook kleefkruid. Mooi om te zien dat ze ook echt onderzoeken naar wat ze wel en niet willen.
Afbeelding



Ook heb ik nog een extra draadje rond de wei gespannen om Ximo buiten te houden. De smurf sneakt de wei in, maar durft er vervolgens niet meer uit en gaat dan neurotisch heen en weer lopen :roll:
Afbeelding

Uiteraard kon dat niet zonder toeschouwers _O- <3
Ze is in de fase dat ze alles vastpakt en er aan gaat lopen trekken :+
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:08

Erg fijn, gewoon die dagelijkse dingen. Straalt zoveel rust en tevredenheid uit.

Hier zie ik dat trouwens ook, bij het aan de hand grazen. De ene dag kiest ze meer van dit, de volgende dag meer van dat.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 18:26

Ja heerlijk om er zo tussen te lopen en dingen te doen. Op vaste dagen doen we wat aan ‘training’ of een wandeling buiten. Sowieso de woensdag en vrijdag. En vaak in het weekend of de maandag ook.
En verder gewoon lekker de dagelijkse dingen rommelen.
Ik moet wel zeggen dat ik een stuk gemotiveerder ben nu het weer droog is.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:33

Leuk die snackstammetjes. Ik wilde dat ook maken toen pensionshet erbij kwam. Ik kwam er alleen al vrij snel achter dat die bewuste shet haar eten het liefst met bak en al op eet :+ Dat gaat hem dus niet worden. :')

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:57

_O-
Ik heb er gelijk een beeld bij.

Vandaag heeft Noura grote paarden dingen gedaan. Ze reageert enorm ril op iets op haar rug. Omdat ik haar volgende winter toch een deken gun als het koud en nat is en ze uiteindelijk toch een keer een zadel op gaat krijgen, moeten we daar iets mee.

Eerst de deken. Ik heb 2 handdoeken meegenomen om iets dat beweegt, maar geen gewicht heeft. En als het er af valt, dan gebeurt er niks spannends mee. Op haar rug accepteert ze wel, maar lopen en dat het beweegt op haar rug en langs haar buik en billen is heul spannend.

Maar uiteindelijk hebben we toch een rondje gelopen. Knap kind. 10 minuten oefenen en het meiske was bekaf :(:)
Het was echt spannend. Daar zit nog wel wat werk in.

Eerst met 1 handdoek. Dat was acceptabel.
Afbeelding

Toen de handdoek op haar kont. Dat was spannend.
Afbeelding

En toen 2 handdoeken op rug en kont. Wat uiteindelijk helemaal niet spannend meer was <3
Knap paardenkind +:)+
En heel moe. Kijk die hangende oogjes :(:)
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 16:46

Another day in paradise <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het uitmesten het snackhoekje weer gevuld met wat eetbaar spul
Afbeelding

En iets heeft mijn boswilg opgegeten >;)
De paarden kunnen hier niet bij. En hij was echt een stuk groter. Hij staat tussen meidoorn, haagbeuk en hondsroos en daar is niet van gegeten. Konijnen?
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:32

Bij ons houden de hazen van de net geplante berkjes, dus iets als een konijn of een haas. Bevers zal je niet hebben :D

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 21:08

Hahaha nee dat vermoed ik niet. Het is zo opvallend alleen dit ene plantje. De rest lijkt niet aangevreten. Ook de boswilgen en amandelwilgen die verderop staan. Heel apart.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 13:18

Vandaag even een rondje met Jim gewandeld. Quality time <3
Afbeelding

Daarna kregen de heren hooi
Afbeelding

En Noura mocht de oprit maaien :9
Afbeelding

Lekker ding is het ook <3
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:41

Ah een leuke selfie.

Hoe is het met Jim nu?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:16

Die schaaltjes zijn wel leuk zo.

Kan die kleine niet van die wilg hebben gegeten toen hij ontsnapt was?

Dekentje op doen is ook wel even spannend. Heb vorig jaar bij mn veulen wel wat lichte dingen op zijn rug gelegd en maalde hij niet om.
Nu gaan oefenen met een vliegendeken en ging aardig. Doet mijn man de bilflap naar beneden en was het even iets teveel :O
Daarna ging het goed, maar had niet de goede maat. De vliegenkappen konden ze zich nog wel herinneren. Hoeven nog niet op, maar even oefenen.....

Ik hang weleens een beetje om hem heen, gooi mn arm erom, mn touwtje en doe de mestvork omhoog over hem heen bijv, dat ze boven hun niks meer eng vinden voor ooit........

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 14:39

Ja dat doe ik ook. Dat vindt ze ook niet eng. Ze kan ook flippen van een vlieg of vliegenspray, dat gevoel zeg maar. Hele lichte aanraking. Komt wel goed :j

De wilg stond echt goed afgeschermd, daar is niemand bij geweest. Tenminste, geen paarden dan :+

Jim gaat wel weer wat beter. Stijf, maar minder kreupel en wat blijer. Ik blijf het wel lastig vinden.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 14:19

Ik heb bij wijze van proef een kleine rondleiding op video gemaakt. Proef als in: dat moet nog een keer een filmpje worden met camera en drone gecombineerd als het veel meer af is Berg zand weg, mesthoop weg, houten palen ipv prikpaaltjes, overal bruin draad. Maar ik wilde het bewerkingsprogramma uitproberen. Best grappig. En te leuk om niet te laten zien.

Maar…. Het was een spontane actie, dus niet uitgemest. En het deel met het witte draad is tijdelijk. Zodra de heuvel wat steviger is, komen er permanente palen, overal isolatoren en bruin draad en loopt de track over de heuvel heen. Dat filmpje komt later nog wel een keer :D

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:34

Leuk filmpje daihyo!
En wat is alles droog! En track nog groen

Had nu en dan wel.moeite om de tekst op tijd te lezen maar kan best aan mijn lees snelheid/traagheid liggen hoor

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 14:44

Nee goed om te weten hoor! Feedback voor het uiteindelijke filmpje is zeker welkom :D

En ja, het is mooi droog. Ik heb het best vervloekt met de regen, het kan op plekken dan glad worden. Maar het is ook zo snel weer droog, super fijn. Dus ik klaag niet zo hard :D
Het groene stuk track is het stuk dat ik er het laatste heb bijgetrokken. Dat deel na het snackhoekje. Dat was wei, dus is inderdaad best nog groen. Ik heb goede hoop dat dat vanzelf zo kaal wordt als de rest. Ik heb aan de track niks gedaan. Dat was allemaal gras. Zeker de track die als eerste is afgezet is al mooi kaal. De plekken die met regen glad en slecht worden gaan we deze zomer aanpakken. En deel door een flinke laag zand op te gooien (die berg die je aan het einde rechts ziet) en een deel met grind. Op de stenen komt nog een hooibak, zodat als het een paar dagen regent, ik daar zo kan voeren dat ze niet per sé de track op hoeven.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:47

Superleuk!!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 18:37

Bedankt!

Vandaag was Laura er weer. Ze heeft gevoetbald :))
Afbeelding

Afbeelding



Daarna de klussen gedaan en creatief met plukken en snackjes.
Ik heb een snacktunnel gemaakt. Ideaal voor in stal en met meerdere paarden.
Afbeelding

En op een andere plek nog een snacknetje opgehangen.
Afbeelding

Noura vond het wel wat :9

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:43

Wat een leuk filmpje zeg!
Misschien heb ik het ergens gemist, maar hoe groot is het perceel waar je op zit?
Vind het echt mooi hoe ruim je paden zijn, die van ons zijn een stuk smaller omdat er anders amper ruimte overblijft en dat vind ik soms wel jammer, maar het is alsnog ruim genoeg voor die 2 van ons.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 08:57

Het perceel is 6000m2, waarvan ongeveer 5000m2 voor de paarden is ingericht. Groot zat voor die 3 van mij :j

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 17:51

Gisteren een super interessante workshop passive physio gevolgd bij Ukie’s paddock paradise. De dag sloot af met een rondleiding. Een combinatie van theorie en praktijk. Super tof om te zien dat wat ik doe de goede dingen zijn. En nog wat leuke ideetjes op gedaan :j
Veel voerplaatsen, maar niet allemaal gebruikt. Hoog en laag. 80% onder de voorknie, 20% erboven.
Afbeelding

Vijver/wadi. Niet super diep, maar wel schuin aflopend, dus goed voor balans.
Afbeelding

Trekkerband gevuld met zand en een op en afloopje (voor de shetten)
Afbeelding

Paardenpuzzel
Afbeelding

Kleine heuvel met voerpaal halverwege (die vond ik heel interessant om bij ons ook te doen), zodat ze schuin staan.
Afbeelding

Enorme heuvel. Veel te groot voor bij ons. Maar die planken aan de zijkant ga ik wel ergens anders toepassen. Ik heb heel veel planken en weet niet zo goed wat ik er mee moet. Maar zo kantjes afwerken is ook wel netjes.
Afbeelding

En de poel. Totaal niet haalbaar. Maar wel tof om te zien hoe ze er gebruik van maken.
Ook heel goed voor de balans.
Afbeelding

De workshop ging vooral in op de theorie, biomechanica en gebruik van het lichaam met passive physio. Wat je bereikt met verschillende voerhoogtes, wat dat doet in het lijf en waarom je wilt dat ze 20% van hoogte boven de knie eten. Met wetenschappelijk onderzoek en foto’s van dissecties er bij. Super interessant.
Een van de kenmerken is dat paarden zichzelf corrigeren en bijvoorbeeld vierkant gaan staan. Ze pakken een hapje hoog en eten dat op neutrale hoogte weer op. Aanspanning en ontspanning van de kleine spieren.
Jim, Noura en Ximo doen het even voor <3
Afbeelding

Oh en let niet op zijn vacht. Het is net zo’n mottenbal. Ziet er niet uit momenteel :(:)
Afbeelding

En een oudere foto, maar wel goed te zien hoe mooi haar zelfhouding is door passive physio. Heel blij dat ik haar op jonge leeftijd dit al aan kan bieden.
Afbeelding

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 18:00

Leuk verslag!
Ver weg v ons maar zelf nu al twee x naar Femke Dolle geweest, ook heel inspirerend

Waarom die planken aan de onderkant bij de heuvel? Juist mooi om de kruiden eronder door te eten toch?

Op ukies site zag ik ook een pad met grof (lava?) Grind en stenen, heeft ze nog iets verteld hoe je dat schoon houdt?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 18:40

Nee, dat niet. Lijkt me ook heel lastig, want ze heeft hele grove stenen. Die gaan niet door je mestvork heen. Ik wil ook een grindpad, op 1 van de slechte stukken. Maar wel fijn grind dat door de mestvork heen kan :D
Dit is haar pad. Ligt er ook hoog op. Denk wel 10-15cm.
Afbeelding

De planken zijn wel handig om jonge plantjes te beschermen, zodat ze wel iets hoger kunnen groeien en ze ze er niet meteen met wortel en al uittrekken :+