[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:39

Leuk verslag. Voor mij ook veel te ver helaas.
Maar wel al 2 keer bij Femke Dolle geweest en volgende week komt ze bij mij thuis voor advies.

Wat voor stenen zijn dat? Weet je dat ook?
De andere kant eindigt net zoals hij begint?
Dus dan inderdaad gewoon er op gelegd.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 19:41

Lavastenen en zijn er inderdaad opgelegd. Beide kanten zien er zo uit. Ze gaf nog als tip om het eventueel op te sluiten door bijvoorbeeld bielzen. Dan heb je meteen een verhoging.
Ik wil daar dus die planken voor gebruiken.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:50

Ik heb een grindbak bij de ingang in de hoek. Paardjes komen er staan als ik bijv met voer aan het rommelen ben.
Het pad wat er langs loopt is verhard dus zo blijft het grind ook schoon. Jaren niks aan gedaan, maar vorig jaar leeggehaald omdat er door omstandigheden veel blubber en rommel in terechtgekomen was. Ik denk dat we het 6 of 7 jaar gehad hebben op deze manier. Shets vonden het ook heerlijk om in te rollen in het voorjaar :=

En toch nog even over Jim (ik twijfelde of ik moest reageren), ik zou echt nog niet nadenken over in laten slapen. Paarden zijn vele malen sterker dan wij mensen, en ook wij hebben het niet over euthanasie door reuma of andere ziekten met chronische pijn die niet direct leiden tot de dood. Je ziet echt echt écht wel vanzelf wanneer een paard niet meer wil!

Dit is niet bij jou van toepassing hoor, maar ik zie het zo vaak gebeuren dan mensen een dier in laten slapen omdat ze het zélf niet aankunnen. Omdat ze het zielig vinden als het dier sleept met een been, of moeite heeft met opstaan (moeite hebben maar uiteindelijk lukt het wel he), of omdat alle snijtanden getrokken moeten worden.

Die dieren hebben vaak nog gewoon levenslust en laten zich niet uit het veld slaan en genieten echt nog van dingen. Als het paard/hond/kat niet meer wil, zie je ze letterlijk depri en lusteloos worden.

Dat is voor mij pas het moment om de knoop door te hakken.

Nogmaals dit is geen aanval of kritiek ofzo hoor, maar een poging mensen het anders te laten bekijken. Een paard kan echt nog een paar goede maanden of jaren hebben ook al issie kreupel.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:00

Hier nog even een foto van de grindbak zoals wij hem hadden :)

Dit is dus een soort loze hoek, maar wel veel gebruikt omdat ze hier altijd komen loeren wat ik aan het doen ben in de schuur enzo :=

Afbeelding

Hopelijk wordt ie over een paar weken weer gevuld, vond het echt een toevoeging.

Maarja zoveel plannen nog 8)7

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:34

Ligt er nooit mest in het grind?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:54

Nee hier mesten ze nooit eigenlijk. Op een ander stukje wel waar we grind in grasroosters hebben. Maar vind wat grindsteentjes in de compost niet erg eigenlijk, wordt de bodem lekker luchtig van _O-

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 09:16

Ik ga van het grind echt een oplossing maken voor de doorgang. Dat is met natweer te glad en daardoor te belastend voor het been van Jim. En voor mijn brakke lijf ook overigens. De andere doorgang krijgt een lading zand :j

Gisteren hebben ze weer heerlijk even op de wei gestaan. Gewoon omdat het kon. Afbeelding

Het bloembed op karton doet het prima. Ik ben benieuwd hoe het er over een paar weken bij staat.
Afbeelding

De heuvel heb ik ingezaaid met luzerne, esparcette en een kruidenmengsel. Dat doet het ook goed. Gezonde snack en stevigheid van de heuvel.
Afbeelding

En na mijn rondje uitmesten stonden ze gezellig met zijn allen aan de passive physio :D
Afbeelding

Ximo gister gelijk even een beurt met de furminator gegeven. Die ziet er niet uit. Er kwam een halve pony vanaf :+
Afbeelding

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:31

Dat begint mooi te groeien allemaal.
Zal mooi worden straks.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 13:30

Ja dat denk ik ook wel. De wereld ziet er heel anders uit als het groen is. Vannacht wel weer wat nachtvorst gehad. En aankomende nacht ook. Dan is het weer voorbij :brr:
Volgende week wordt het lekker weer, dus dan zal alles wel weer een groeispurt krijgen.

Vandaag Noura eens goed onder handen genomen met de furminator. Daar komt een grijs paard onder vandaan :oo
Enorm stekelharig. Een toverballetje. Net als haar grote broer <3

Afbeelding

Afbeelding

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:32

Wat heeft ze grappige lichte lijntjes om haar vlekken, geen scherpe grens

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 15:03

Ja klopt. Als veulen wel overigens, maar dat vervaagt ook.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een nadeel gevonden aan mijn plekje: de combinatie van schoolvakanties en nog net in het dorp staan. 1 kant grenst aan de weg met voetpad. Er zijn al mensen die ze af en toe een pluk gras geven, maar inmiddels is er een pennybrigade die er kilo’s gras in lijkt te schuiven. We hebben daar 2 omheiningen. 1 met lint bij de paarden en 1 met prikkeldraad aan de weg kant en ze gaan gewoon tussen het prikkeldraad door. Vanmiddag om 2 uur stonden ze er, om half 3 nog steeds. Dus toen ben ik er maar even heen gereden. Ik had afgelopen weekend die meiden al eens gezegd dat ze best 1 plukje gras mogen geven, maar dat ze niet zo goed tegen gras kunnen en dat ze daar ziek van kunnen worden. Ook met het oog op andere planten die er eventueel groeien, waarvan ik niet weet of ze giftig zijn. En vandaag stonden ze er weer. Ja, dan heb je aan mij een verkeerde.
We moeten de bosmaaier er nog overheen halen, maar door de natte weekenden kon dat niet zo. Volgende week gaan we dat dus wel doen. Voor nu even snel de bordjes opgehangen die ik al een tijdje had liggen.
Morgen gaat er een stroomdraad tussen 2 rijden prikkeldraad in die ik verbind met de buitenomheining. Jammer dat het zo moet, maar ik doe erg mijn best om ze gezond te houden, gezien de darmproblemen waar ze vandaan komen. Ik heb geen zin in een gras overvloed door voorbijgangers.

Overigens heb ik niks tegen pennymeisjes hoor, vandaag nog met 2 meiden een rondje gewandeld. Maar die komen het gewoon netjes vragen en helpen mee en zijn serieus geïnteresseerd.
Dit is de dubbele omheining. De planten (niet alleen gras, maar ook ingezaaide bloemen en kruiden) zijn plat gelopen over de hele lengte.
Afbeelding

Elke 25 meter hangen nu deze bordjes.
Afbeelding

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:18

Oh wat jammer vd bloemen strook!
Hopelijk valt de schade mee!

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:39

Argh balen is dat!
Ik vind eendjes voeren al storend om te zien.

Hopelijk valt inderdaad de schade aan de bloemenstrook mee.

"En vandaag stonden ze er weer. Ja, dan heb je aan mij een verkeerde.
We moeten de bosmaaier er nog overheen halen, -"

Even dacht ik dat je nogal van straffen met de harde hand was.... _O-

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 15:42

_O-
Hahahaha nee over het lange gras :D

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:03

SafeHaven schreef:
"En vandaag stonden ze er weer. Ja, dan heb je aan mij een verkeerde.
We moeten de bosmaaier er nog overheen halen, -"

Even dacht ik dat je nogal van straffen met de harde hand was.... _O-

Lijkt me een prima oplossing... O:) O:) :D

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:56

Ja ik zou die neiging wel hebben _-:(

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 06:59

Nou, de irritatie zat ook wel hoog vanmiddag moet ik zeggen…

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:17

Bij jou staan ze nog achter een omheining (wel de verkeerde, maar toch) ik heb weleens een groepje kinderen in de wei gevonden. Met 1 pony die gerust aanvalt was dat ook niet zo'n puik idee.

Ze waren elkaar aan het uitdagen om de paarden aan te raken. Dus er naartoe lopen, bang zijn, aanraken en dan keihard wegrennen.

Toen ze me zagen naast de wei achter bosjes gaan zitten, sorry jongens, maar ik zie jullie gewoon.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:38

Damn, ik zou dreigen met de DA rekening door te sturen naar hun ouders. Eens kijken of die het zo leuk vinden om die te betalen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 17:20

In de wei moeten ze echt niet flikken, dan stap ik regelrecht naar de ouders, die ken ik namelijk ook.
Plan was om een stroomdraadje te spannen vandaag, maar ik had niet genoeg dun draad meer en te dik vind ik niet mooi zo in het zicht. Dus dun besteld bij Agradi en van de week maar even spannen.

Vandaag de rest van de heuvel ingezaaid. Morgen krijgen ze dan nog wat regen. Hoef ik ze geen water te geven :+
Afbeelding

Verder doen de zwarte bes en framboos al erg hun best met het maken van bloesem en vruchten <3

Afbeelding
Afbeelding

En ik heb zelf paardenkoekjes gemaakt :9
Vielen goed in de smaak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 18:15

Kort filmpje van vandaag. Stel blije eieren :D
De paarden van de buren stonden er weer. Reden voor onrust :+
En kijk hoe wit Noura wordt. Zoveel witte haren op de buik en flanken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 19:46

Daihyo schreef:
Morgen komt de schuilstal. Ter voorbereiding hebben we het stuk waar hij komt te staan gefreesd. Ik had een tuinfreesje op een landbouwveiling gewonnen. Die startte niet. Kleine reparatie en hij doet het weer *\o/*
En ook voor mij heel handzaam. Het weekend gaan we ook de bloemenstrook inzaaien. Dus heel blij mee!

Maar terug naar de stal. Het hoekje is er klaar voor. Ben zo benieuwd!
[ [url=m/2YbWMt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat grappig. Vorig jaar hebben we op Koningsdag de plek voor de stal gefreesd. Op de 28e is hij geplaatst. En moet je eens kijken wat we nu na een jaar allemaal hebben kunnen realiseren.
Daar ben ik toch wel een beetje trots op *D

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:49

Ja je hebt in korte tijd echt heel veel gerealiseerd.
Zo leuk en m te volgen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 14:24

Heerlijk snoetje van Ximo. Mijn merrietje is zelfde, is nog lang niet door haar vacht.

Wat vervelend van het voeren. Hier weinig voorbijgangers, maar vond eerst lege zakken van brood. Toen ik ene groepje zag aangesproken en daarna was het wel klaar.
Het groeit ook wel goed dicht met braam aan buitenkant.

Heb ook gezegd dat ik camera's aan heb en de bordjes opgehangen met stroom. Heb wel gehoord dat 1 jongen ene keer een klap stroom kreeg, maar daarom hangen die bordjes er ook.

En wat wel scheelt is dat de honden op alles af gaan wat langs loopt, dus stiekem doen zit er niet in of ze moeten op rare tijden komen.

Misschien kan je wel bordjes hangen van camera toezicht en pas op stroom?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 07:28

De pony’s genieten van het mooie weer. Ze hebben een feestje gevierd gister :):)


En even later deden ze dat nog een keer :+
Dat hoekje waar Ximo staat is zijn paddockje. Daar kan de rest dus niet bij.