[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:37

Om een waterton open te houden, kun je ook een plastic fles met een flinke schep zout in de ton laten drijven. Zo'n fles blijft in beweging in het water.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 09:28

Marcella schreef:
Bladeren isoleren en bomen geven beschutting.

Zandbed is bij de stal toch = condens vorming en dan krijg je ijs vorming dus uiteindelijk kouder.

Ja klopt :j
Bladeren geven een isolatielaagje, waardoor de grond ook minder snel bevriest. Alhoewel het zand wel zachter is, want dit is niet bevroren. Blijft toch bijzonder hoe ze dit zelf reguleren.
Ik ben wel echt enorm blij met die bomen. Wat een geluk dat die er al stonden!

Dat met de fles heb ik al geprobeerd. Werkt niet helaas. Isolatie zou nog kunnen met een grotere ton en stro, maar dat was voor deze vorst nog niet nodig. Misschien als het langer en harder vriest. Voor nu hebben we ons prima gered en vandaag dooit het alweer :j

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 19:44

Aaah <3
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:53

YES! :D

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 23:04

Ik heb het wel een beetje geforceerd door er meer te voeren en de 2 voerplekken op het lagere stuk niet te gebruiken. Omdat de grond nog hard was en het regende werd het glad op plekken. Dus nu moeten ze wel meer in en bij de stal staan :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 09:37

<3
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:06

Die kleine kruimel hoort er echt bij he. Goede waker. Ligt hij zelf wel genoeg? Kun je dat zien?

Connor ging daar bijna aan kapot. Die bleef altijd maar waken voor de rest en kwam daardoor zelf serieuze slaap tekort en in medische problemen daardoor. :(:)

Maar zo fijn om te zien dat ze zich allemaal goed op het gemak voelen

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 12:41

Hij is vies, dus dat denk ik wel :D
Hij krijgt ook apart eten, hij vergeet nog wel eens uit de netten mee te eten, dus dan krijgt hij in ieder geval genoeg binnen. Hij is best wel afgevallen ten opzichte van juni. Dus het systeem werkt, maar het moet niet doorslaan zeg maar.

Over Jim maakte ik me meer zorgen. Maar hij gaat gelukkig steeds meer liggen. Hij is vaak heel vies en nat. En ik zie het op de camera ook steeds meer. Hij krijgt ook steeds meer rust in zijn ogen en lijf.
Maar dat duurt wel lang bij hem. Hij draagt een zware last met zich mee :(:)

Die kleine hoort er wel echt bij. Ik zie Noura en Ximo steeds vaker spelen. Ook zo leuk om te zien. Noura is super voorzichtig nu met hem. Maar ze rennen wat af samen.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 17:35

Ik heb een nieuwe app op de iPad. Leuk speeltje :D
Gelijk even een nieuwe tekening van mijn stuk gemaakt. Het voorste stuk (onder) is niet gewijzigd. Alleen struiken geplant. Ik heb voor 35 euro plantjes gekregen van mijn man voor kerst. Al eerder uitgezocht en vorige week geplant. Van elk weitje een strookje afgehaald. Als alles groeit en bloeit, dan krijgen we uiteindelijk een groene doorgang met aan de ene kant de bomen en de andere kant de eetbare struiken. Daar staan nu in totaal verschillende wilgensoorten, meidoorn, duindoorn, bosbes, hondsroos, haagbeuk, hazelaar en kornoelje.

Het achterste (hoge) deel ga ik veranderen. Dat was in eerste instantie een wei van 25x45m, met het idee daar te rijden. Maar dat heb ik veranderd en een stuk bij de stal als ‘bak’ gemaakt. Dit is wel kleiner, maar droger en beter. En kan ik de wei als wei gebruiken. Met afschrapen voor de tegels en zandpaddock heb ik de grond daarvan op w hoop laten gooien in het midden van de wei. Dat wordt onze heuvel. Aankomend jaar gaan we de grote wei in 4 weitjes opdelen, met paden en kruispunt op de heuvel. De zijkanten van de heuvel ga ik inzaaien met een bloemen en plantenmengsel dat ook eetbaar is. Er blijven dan 4 weitjes over van ieder ongeveer 10x20m. En deze week hoop ik een ‘zoutbar’ te maken, zoals de hooiplaats met de planken. Maar dan met een aantal liksteenhouders en nog ruimte voor een klein hooinetje. Planning was vandaag. Maar het bleef regenen. Dus dat komt nog :+
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:51

Wat een leuke tekening! Welke app is dat?

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 18:05

Adobe Fresco. Ik heb er wel een apple pen bij gebruikt. Met je vingers is het lastiger tekenen

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 15:05

Plan was om vandaag een buitenritje te maken. Laatste van heg jaar, want ze zijn al aardig met vuurwerk bezig overdag. Jim vond het sowieso niet zo’n goed plan en was wat schieterig. Dus safety first en niet naar buiten. Dus mocht Laura hem seniorengym geven. :))
Eerst een uitgebreide poetsbeurt uiteraard.
Afbeelding

Ze had ‘m stukken best leuk lopen. Het is toch anders dan op de manege. En dan was Jim ook nogal afgeleid vandaag. Ik denk dat ze een hoop geleerd heeft :))
En Jim vond het uiteindelijk best heel fijn om weer wat serieus te doen.
Afbeelding

En na het rijden uitgebreid rollen op de natte grond natuurlijk :+
Afbeelding

Noura en Ximo hebben we in stap gelongeerd. Beiden moeten het nog leren, maar ze pikken het snel op. Hebben ze weer wat om over na te denken.
En daarna was het tijd voor de klussen. Ik aan het uitmesten en Laura hooi geven.
Lopend buffet :Y)

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 20:26

Oud en nieuw hebben we ook weer overleefd. Ik stond al om 20.00u bij de paarden omdat de 3e wereldoorlog wel leek uitgebroken, niet normaal. Ik zag ze op de camera uit hun dak gaan, dus ben meteen in de auto gesprongen.
Het was maar net goed gegaan zag ik (foto heb ik de ochtend erna gemaakt) :=
Afbeelding

Met hooi en eten werden ze weer een soort van rustig.
Afbeelding

We mochten de rest van de avond doorbrengen in de boerderij van mijn kennissen. Zij gingen zelf weg, maar de deur werd weer open gemaakt, mijn man en een vriendin die bij ons was hebben onze koelkast geplunderd, monopoly van zolder gehaald en zijn in de auto gestapt. Zo hebben we toch nog een spelletje kunnen doen. De paarden hebben we in de gaten gehouden via de camera.
Om half 12 zijn we naar buiten gegaan. De bakken weer gevuld, wortels en appels mee, brokjes bij de hand. We hebben ze een uur lang staan voeren. Ze hebben 2 rondjes gerend en daarna konden we ze bij ons houden met eten. Of nou ja, we hadden door dat wanneer Noura rustig bij ons bleef, de mannen ook niet gingen rennen. En gelukkig was Noura eigenlijk vrij relaxt. Er is een kilo esparcettebrok in gegaan en een zak wortels en appels. Maar we hebben het overleefd. Ze bleven rustig genoeg.

De dag erna ging alles weer gewoon door.
De paarden lekker een uurtje op de wei
Afbeelding

Afbeelding

Ik aan de arbeid
Afbeelding

Ik vond nog wat onaangenaams op een hoop van Noura. Geen idee wat het is. De meeste meningen zeggen horzellarf. Daar zijn ze eind oktober (na de 1e nachtvorst) tegen ontwormd. Sowieso is het met Noura even zoeken. Ze blijft slappe mest houden. Ik had gehoopt dat het verpakte hooi de oorzaak was, maar nu met onverpakt houdt ze slappe mest. Ze heeft al een zandkuur gehad en advies van de dierenarts was om dat voorlopig elke maand te herhalen en anders röntgenfoto’s te laten maken. Ander spoor is wormonderzoek.
En waar we het ook over hebben gehad is dat de darmflora flink verstoord is door eerdere wormenkuren en -besmetting.
Soms heeft ze mooie ballen, soms is het minder vast. Echt diarree is het gelukkig niet. En gezien haar gevoeligheid soms op haar buik, sluit ik ook maagzweren niet uit. Lastig.
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:40

Mestwater / slechte mest kan met van alles te maken hebben. Mijn ruin krijgt het door wisseling van dieet, dus als ik bij hem iets wil toevoegen aan z’n bakje voer moet dat rustig worden opgebouwd. Op voordroog gaat ook niet goed en dat duurt dan ook vrij lang voordat het over is. Ik ondersteun hem met iets supplementerigs. YeaSacc werkt tot nu toe het beste, maar microcomp deed ook wel wat.

Bij mijn merrie was mestwater voorbode voor hoefbevangenheid; bij de eerste druppel dus gelijk behandelen (bij haar was dan een andere druppel van Den Hoek het belangrijkst, en liver comp). Het was bij haar een teken dat haar lever moeite had, dus die behandelen en de darmen helpen om de lever-meuk af te voeren, zeg maar.
Maar goed, wormen en zand zijn ook wel logische opties, dus die kun je ook eerst uitsluiten (zand) of behandelen (wormen).

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:41

Hey ik lees vooral hier mee, maar ivm dunnere wisselende mestballen was bij mijn paard oerbalans de oplossing. Nu al een haf jaar mooie mest. Is voor hem echt een oplossing geweest

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 16:17

Vandaag reden we langs de oude plek. De duiker zit weer dicht, de sloot was overstroomd en een deel stond blank.
Hoewel het hier ook echt niet kurkdroog is, zijn er zoveel meer droge plekken. Opnieuw bevestiging van de juiste keuze.

De paarden gebruiken de schuilstal ook eindelijk waar hij voor bedoeld is: schuilen :+
Afbeelding

Ik heb Ximo zijn nieuwe kaptoom nog niet laten zien. Viel niet mee in deze maat. Maar By Baukje had er nog 1 op voorraad. Hij is niet mooi? <3
Afbeelding

En de paarden hebben nog lekker gespeeld afgelopen week. Mikado :))
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:40

Mooie kaptoom! Ik vond het in dat kleine maatje ook lastig met de clip, een gewone maat clip stuitert tot voorbij de neusgaten :+

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 16:43

Ja hier zat een biothane lijn bij met een heel beschaafd clipje. Deze lijn is niet zo lang, maar ze heeft ook langere lijnen.
En Ximo’s hoofd is echt klein. Hij past Noura’s veulenhalster perfect zeg maar :=

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 17:45

Met die dagen dat we veel regen hadden, hadden we ook wel modder. Ik heb de plekken in de plattegrond ingetekend. Zo kunnen we er van het voorjaar iets aan doen. Wat niet meer is dan de berg zand die we nog hebben, er op gooien. De plekken waar we een dikke laag zand op hadden gegooid, houden zich namelijk super. Voor nu is het zoals het is. Het zijn een paar plekken. En nu met 2 droge dagen, zijn ze alweer prima begaanbaar. En ook met de regen blijft zo’n 80% van het perceel prima te doen. Dus ik klaag niet :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ze hebben natuurlijk het hoge deel, dat sowieso goed is. En de tegels en het zand bij de schuilstal. Daar ben ik echt enorm blij mee.
<3
Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:12

Met het weer van de afgelopen weken kan je niet moddervrij blijven.
Zolang ze kunnen kiezen en er de mogelijkheid is om ook droog te staan komt het vast helemaal goed.

Selina

Berichten: 14333
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:13

Oh ik ben wel jaloers op hoe het er bij jou bijligt.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:27

Ja geen beginnen aan als er zoveel tegelijk valt. Maar het valt nog alles mee, zeker vergeleken met het zwemparadijs waar je eerst stond!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:20

Met zoveel regen in korte tijd kan je niet ontkomen aan modder. Gelukkig ben je wel weg uit dat zwembad waar je eerder stond.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 18:16

Ik klaag ook zeker niet :D
Nu een paar droge dagen en alles is weer super begaanbaar. Als ik zie hoeveel weides of plekken er nat bij liggen… ik klaag niet :D

Vrijdag hebben we les gehad van Vera Bergmeijer. Dit om het gespuis mentaal bezig te houden, maar ook spelenderwijs te stretchen en te trainen. We zijn vooral bezig geweest met targetten. Leuk om te zien dat ze alle 3 op hun eigen manier met het targetten omgaan :j
Afbeelding

De schuilstal wordt steeds vaker benut. Ik sta bijna alleen maar daar uit te mesten :+
Noura ligt er ook graag <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh, heb ik al gezegd dat Noura weer een groeistuip heeft? Ik heb vriendelijk verzocht daar mee te stoppen :+
Afbeelding

Vandaag een paardenmiddag gehad. Manlief ging voetbal kijken (Feyenoord fan), dat is voor mij een teken om het huis te verlaten _O-
Ik heb een heerlijk rondje met mijn blije ei gereden :+:
Afbeelding

Ik was eigenlijk niet van plan om vandaag iets met Ximo en Noura te doen. Maar ze wilden zo graag. Dus vooruit :+
Met Ximo targetten we in en om de mikado van takken. Zo leert hij beter zijn benen te plaatsen en zijn kleine lijf te gebruiken.
Afbeelding

Met Noura targetten we vooral de pion. Het is inmiddels zo leuk dat ik ‘m meters ver weg gooi en zij hem gaat targetten. Ze is super slim en snel. Maar met de concentratie van een garnaal, dus we zijn niet langer dan 10 minuten bezig :))
Afbeelding

Daarna heb ik de wei nog even open gegooid. Gewoon omdat het kon.
Afbeelding

Ximo had niet zo’n zin in gras. Die besloot mij een hoefje te helpen :Y)
Afbeelding

En zichzelf te belonen uiteraard :+
Afbeelding

La_Lune

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:31

Die boevenkop er ook bij, heerlijk ding is het :D