[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:06

Ja precies dat!

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:06

Hoe is het met Jim op de pijnstilling? Is ie weer zn blije ik? Fijn dat ie dan zo even zou kunnen herstellen.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 22:46

Ja hij doet het beter. Loopt beter en zit beter in zijn vel. Ben benieuwd wat de osteopaat zegt.
Dubbel gevoel overigens. Fijn dat hij het er goed op doet, maar ook wel een teken dat hij dus pijn heeft.

Muga

Berichten: 2074
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:10

Ja of ongemak door inderdaad glijden, een uitspatting oid. Ik loop ook als een krant na een zware workout. Dus misschien ontlast je hem nu juist op het goede moment en kan hij even herstellen.

Hoop voor je dat de osteopaat zn ongemak kan verklaren straks en dat ie straks zonder zn pijnstillers ook nog happy is.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 10:04

Ja ik hoop het echt. We gaan het zien :j
Ik hoop inderdaad dat de osteopaat hem weer op de rit kan helpen. Ze gaan trouwens alle 3 een behandeling krijgen. Ook kleine Ximo. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat ervaren :D

Mijn nieuwe metalen prikpalen zijn binnen. Ik wil de track achterin verleggen. Het achterste pad ligt precies onder de esdoorn. Om in de winter toch een pad te hebben, ga ik een soort gebroken lijn het weiland in maken. Het pad onder de esdoorn wil ik straks helemaal frezen, maar door het pad eigenlijk te verleggen, kunnen ze weer helemaal rond lopen over het hoge deel. En kan ik ook het lage deel achterin wat makkelijker afsluiten als het erg nat wordt.

Maar op dat stuk staat nu gras. Om ze niet meteen te overvoeren met gras heb ik afgelopen week al een stuk track erbij getrokken. De wei is even dicht en dit stuk pad kunnen ze kaal grazen. Als dat kaal is, trek ik het volgende stuk pad erbij dat ze dan weer kaal kunnen grazen. Zo hebben ze niet teveel gras inname, iets met suikers.
Afbeelding

Ik ben heel blij dat we onze paddock hebben vergroot. Ze liggen er vaak te slapen of staan er te soezen. Dat stuk is ook altijd droog, er ligt zand. Dus naast de schuilstal een hele fijne plek.

:z <3
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 14:37

Het is echt heel slecht weer. Wat een water :=
Zelfs de paarden zijn verkast naar de stal. Daar staat Jim zelden, die staat liever onder de bomen.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:29

Waar staat nummer 3?

Ik geef ze geen ongelijk, ze zien er ook verzopen uit. En de bomen geven natuurlijk geen beschutting zonder blad

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:47

Ja het is echt slecht nu. Nummer 3 stond onder de camera :+
Ik heb Jim toch maar een deken op gedaan. Heb gelukkig een Smartex die er zo op kan, ook als hij nat is. Noura had ik ook een deken gegund, maar die flipt. Dus ze moet het zelf even redden met de stal. Ik heb ze wel 2x zoveel hooi gegeven en vanavond wordt het droog. Ze overleven het wel. Maar ik vind het wel een beetje sneu :(:)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:19

Ik had gister ook pas voor het eerst dit jaar dat ik medelijden had met de paarden en me afvroeg of ze wel genoeg hooi hadden en het niet te koud etc... we hebben ze extra hooi gegeven en zelfs een moment dacht ik zal ik een deken omdoen... gelukkig schijnt t zonnetje nu weer

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 10:22

Ja gelukkig is het vandaag veel beter weer. En morgen blijft het ook grotendeels droog.
Ze hebben het weer overleefd :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 11:08

Vorig weekend heb ik samen met mijn man de track aangepast. Achterin om de wei hadden we een pad, maar dat ligt precies onder de esdoorn. We hebben nu een gebogen pad door de wei gemaakt. Het stuk onder de esdoorn heb ik al eerder struiken geplant en daar ga ik een zitje voor mezelf maken. De rest ga ik inzaaien met een bloemenmengsel. Zo wordt dat gevaarlijke hoekje toch benut.

Om de track om te leggen, moest er eerst een composthoop verspreid worden. Die ligt nu in kleine hoopjes op de wei, dat ga ik binnenkort uitharken.
De track loopt als een soort gebroken lijn naar de heuvel en weer terug de hoek in en via een pad aan de achterkant sluit het weer aan op de rest. Uiteindelijk gaat het ook over de heuvel, maar die moet nog verder inklinken.
Er stond nog gras, dat moest eerst op natuurlijk :+
Afbeelding

Het pad ligt op het hoogste deel. Nu het kaal is, wordt het veel als slaapplaats gebruikt. We hebben het bewust heel breed gemaakt, zodat dat ook kan. Hoog en droog <3
Afbeelding

Afbeelding

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:34

Ziet er goed uit. Hopelijk nu even een paar dagen droog weer.

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:42

Wat heerlijk dat ze er gelijk gebruik van maken, ook echt gaan liggen! Mijn pony doet ook altijd precies wat ik voor ogen heb als ik iets aanpas. Zo fijn is dat, doe je het niet voor niks.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 15:48

Ja echt he! Heerlijk pad zo ook in het zonnetje. We hebben nog een overkapping liggen van 4x4m en zitten er aan te denken om die op dit stuk te plaatsen. Hebben ze van de winter nog een extra droge plek om te liggen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:49

Goed bezig weer!

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:39

Heel gaaf om te zien hoe het zich steeds meer ontwikkeld van gewone kale wei naar equihabitat <3 Mooi werk!

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 09:54

Bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:04

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:55

Goed bezig en gefeliciteerd

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 12:36

Bedankt voor de felicitaties!

Gisteren heb ik geëxperimenteerd met het zaaibed van Ukie’s Paradise. Dat doe je op karton, zodat gras geen kans krijgt de bloemen weg te drukken. Ik heb er een bloemenmix voor paarden gezaaid, zodat ik het ook af en toe kan plukken. Ik ben benieuwd!
Afbeelding

Verder ben ik erg blij dat het droog is en de zon schijnt :D
Ik heb sinds kort een midibaal voordroog staan. Ik heb wat lopen klooien met hooi. De paarden hebben jeuk en Noura en Ximo af en toe dunne mest. Ik heb nu wat hooi geprobeerd en een mooie combi gevonden van voordroog en heel droog hooi.
Het voordroog voor de eiwitten en het lekker, het hooi zodat ze onbeperkt kunnen knabbelen.
Ik verspreid het voordroog (=errug lekker) over verschillende netten, zodat ze meer lopen en zoeken naar het lekkerste hapje. Dat lijkt te werken. De mest is weer mooi en ze bewegen veel meer. De jeuk wordt heel langzaam ook minder. Wel balen, het hooi dat we hadden zag er zo mooi uit, maar zoveel suiker… :\
Heerlijk plaatje zo toch? <3
Afbeelding

Afbeelding

En ook in de boom hangt een netje. Mijn eigen slowfeeder De Luxe, die ook op Equiday verkocht gaat worden. Stevig geknoopt, handig formaatje dat je overal kunt ophangen. In de dit geval in de boom :))
Afbeelding

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:41

Aan het suikergehalte kan de boer weinig doen. Dat komt door de droogte van vorig jaar. Buiten dat je s'morgens vroeg kunt maaien is er weinig aan te doen aan het suikergehalte in het hooi van vorig jaar. Hopelijk weer geen zo'n droge zomer zodat het suikergehalte dit jaar een normaal niveau heeft.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:08

Nee klopt. Zonde hoor, want het hooi ziet er prachtig uit. Uitgebloeid, grof. Maar wel 20% suiker en dat trekken ze niet :n

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:29

Ook niet in combinatie met stro?

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 16:16

Nee, dat geef ik sowieso al bij. Ik meng het nu met droog hooi. Maar dan heb je het over 1 plak suikerrijk en 3/4 baaltje ander hooi. Geef ik meer gaan ze meteen weer aan de diarree.

Vandaag de ruimte voor onszelf eens aangepakt. Ik heb er 2 tuinschuurtjes staan. 1 voor hooi opslag en 1 voor spullen. Dure spullen liggen achter slot en grendel, maar dit tuinhuisje is super handig voor voer, draad, halsters. Deze gaat ook op slot overigens. Maar dat was een beetje een zooitje geworden in de loop van de tijd door de hoeveelheid spullen. Vandaag hebben we het helemaal leeg getrokken, stellingkast in elkaar gezeg en alles mooi een plekje gegeven. We hebben weer loopruimte :D
Afbeelding

Afbeelding

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:42

Ik geniet zo van je post steeds, van hoe je steeds bezig bent met het mooier maken. Echt heel erg leuk