Voer bewaren waarin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 16:30

Hallo,

Vanaf 1 mei verhuis in naar een andere stal. Hier moet ik zelf het eten gaan verzorgen, wat verder geen probleem is, maar waarin kan ik het beste het eten bewaren?

Ik dacht als eersten aan voertonnen maar hier mijn probleem.
Ik hen straks 4 soorten voer (brokken, muesli, slobber en grasmix) dus heb dan 4 tonnen nodig. Gezien de ruimte waar de tonnen komen niet heel groot is, kan ik geen 4 tonnen naast elkaar zetten. De tonnen 2 aan 2 stapelen zou kunnen maar met volle tonnen is dat toch 15 kilo iedere dag optillen en dat lijkt mij niet handig voor onze rug.

Hier op bokt heb ik al gevonden dat mensen ikea sortera gebruiken maar ik ben bang dat Hier vliegen of muizen inkomen aangezien deze niet volledig afgesloten zijn.

Ik heb ook nog gekeken naar stapelbare prullenbakken maar hier ook nog niet echt iets gevonden.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:34

De eigenaar waar ik mijn weide van huur heeft een kapotte vriezer voor mij daar gezet. Zo'n groot doosmodel (of hoe moet ik het noemen) waar ik dus al mijn zakken in prop. Kan geen ongedierte aan :D

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:36

Als je geen 4 tonnen kwijt kunt, kun je óf de slobber thuis bewaren (neem aan dat je dat niet dagelijks voert nl) óf een tuinkussenopbergkist in vakken verdelen. Is iets handelbaarder dan een oude vrieskist (en beter voor het milieu - als zo'n oude kist gaat lekken zit je met vervuilde grond)

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:50

Ik heb ook meerdere Sortera bakken (37L) in gebruik. Tot nu toe geen last van muizen of vliegen erin.
Er past alleen niet van alles een hele zak in deze maat. Verder heb ik ook nog een voerton (hierin passen 2 zakken Seniores) en zijn er ook nog kunststof kratten in gebruik met een bovensluiting.
https://www.kruizinga.nl/stapelbak-kuns ... WwQAvD_BwE
Deze zijn heel handig en goed stevig en stapelbaar én muisproof. Daar heb ik de voorraad muesli inzitten.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:50

Is het niet het handigste om 1 ton op stal te zetten en het bij jou thuis al in de juiste verhouding te mengen?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:51

emmyniks schreef:
Hier op bokt heb ik al gevonden dat mensen ikea sortera gebruiken maar ik ben bang dat Hier vliegen of muizen inkomen aangezien deze niet volledig afgesloten zijn.

Er komen daar geen vliegen en/of muizen in.
Ik gebruik ze al jaren, met daarnaast ook meerdere keren last gehad van een flinke muizen(en ratten)plaag, maar geen 1 muis/rat in de bakken aangetroffen (ook geen keutels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:56

Ik heb Ikea sortera, geen last van muizen of vliegen. Twee andere stalgenoten hebben dat ook. Dan nog iemand met een kastje met 3 grote laden. En iemand met een opbergbox met 2 voerzakken erin, kleine voerton erop.. en dan voor een week bakjes erop klaar staan.

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 17:00

Dankjewel voor de vele tips

FrNo
Berichten: 3661
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:45

Mocht je bakjes klaar willen zetten, en deze hoeven niet te groot te zijn, ik gebruik lege halverine kuipjes.

Anoniem

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:48

Ik heb een oude vriezer

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:52

Ik heb zelf een aantal kleinere tonnetjes waar ik een deel in doe. Maar ik had ook een grote ton kunnen pakken en daar alle zakken los in maar dat vond ik persoonijk erg onhandig.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:53

Ik heb de muesli en de brokken in een juiste verhouding gemixt en in één ton gedaan, dat scheelt ruimte. Ik gebruik goed sluitende tonnen ivm vocht en ongedierte (met zo'n draaideksel).

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:59

Ik doe het lekker makkelijk.

Mijn voer staat thuis in de schuur. In de 'eenmalige plastic bak' op de werkbank - en van tijd tot tijd een papieren zak met nieuwe inhoud.
Nooit muizen gezien.
(Wij zijn het personeel van katten, dat kan schelen.)

Voor ik naar stal ga, maak ik kleine bakjes en een reserve voorraadje en neem dat mee.
En de ruimte waar anderen hun voerton hebben, heb ik wat kruiden en ander nuttig spul.

(Nadeel: ik koop het eten dus echt zelf, het komt niet per voerleverancier op stal.)

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:09


jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:13

In die grote blauwe tonnen kun je 2 zakken voer naast elkaar in zetten. Zo doe ik het iig op de stal waar ik sta

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:42

Voor de mensen met sortera: past een 15 kilo of 20 kilo zak beetje algemeen voer in een 37 liter bak?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:03

Is het echt nodig om zowel brok als muesli te voeren? Kan je dat eventueel in de juiste verhoudingen mengen en samen in een ton doen?

Zelf meng ik thuis 3 soorten voer (ruwvoervervangers) in de juiste verhouding, en kap het zo in een ton op stal.

ruitje schreef:
Voor de mensen met sortera: past een 15 kilo of 20 kilo zak beetje algemeen voer in een 37 liter bak?


Net wel of net niet denk ik, ik heb tonnen van 75 of 80 liter en van het meeste voer passen daar juist twee zakken in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:12

Nee dan moet je een maat groter, een zak muesli van 15kg past wel in de 60L, met nog net genoeg ruimte over voor een voerschep. Ik heb in de 37L bak mineraalbikkels zitten, zak van 10 kg. Daar kan ik er dan wel weer 2 van in kwijt, maar dat zijn grote zware brokken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:13

ruitje schreef:
Voor de mensen met sortera: past een 15 kilo of 20 kilo zak beetje algemeen voer in een 37 liter bak?


Dat hangt van het soortelijk gewicht af. 20 kilo lucerne is meer volume dan 20 kilo brokjes

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:15

ruitje schreef:
Voor de mensen met sortera: past een 15 kilo of 20 kilo zak beetje algemeen voer in een 37 liter bak?

Het ligt er aan welk voer.
Speedibeet past er net niet in, maar fibrebeet dan wel weer met gemak.
Zo ook subli senior, pavo 18+ en subli zonder.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:17

Ja, ik zit met dat iedereen iets anders voert natuurlijk. Dus moet 'gemiddeld' een beetje passen :+

Als ik dit lees moet ik dan toch op de 60 L uitkomen.

Heb nu van die plastic Xenos bakken maar die breken mij te snel :)

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:46

Ik en een stalgenoot gebruik de Ikea sortera bakken, die van mij zijn nog prima maar bij die van mijn stalgenoot zijn de deksels aangegeten door de muizen/ratten.. daar zijn allemaal muizen hapjes uit :') ook vinden de deksels het stapelen van de bakken met het gewicht van het voer niet zo leuk, die van haar zijn aan het scheuren

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:34

Als je de sortera bakken wilt stapelen dan moet je er een plank tussen doen, volle bakken stapelen worden de deksels inderdaad niet blij van. Maar met een plank er tussen gaat het prima en heb je ook voldoende ruimte om met een voerschep door het klepje te gaan

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:27


tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:35

En ergens een houten kist zoeken en via planken ertussen, deze opdelen in 4 vakken?