Voer bewaren waarin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:44

Ik heb een toren van de ikea sortera bakken gehad en dat is geweldig. Nu ze aan huis staan heb ik meer ruimte dus staan ze niet zo hoog meer.

@ruitje de grote sortera bakken zijn in NL niet meer te krijgen als ik het mij goed herinner. In België zijn ze er weer wel. Dus mocht je nog een weekendje weg gaan en die kant op gaan zou je daar kunnen kijken. Er past in de grote versie bij mij 1.5 zak seniores priores van subli in :) in de kleine kan ik net geen hele zak kwijt. Nouja misschien als je heeel erg prop maar je wil wel een beetje gemak.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:45

Ik heb het zo, ze kunnen op elkaar maar 4 is teveel gewicht. Je zou evt een 'kast' met 4 plankjes boven elkaar kunnen maken waar je 4 bakken in kwijt kunt als je tenminste wel de hoogte in kan. Per bak past een hele zak voer in.
Afbeelding

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 11:32

ogidni schreef:
Als je de sortera bakken wilt stapelen dan moet je er een plank tussen doen, volle bakken stapelen worden de deksels inderdaad niet blij van. Maar met een plank er tussen gaat het prima en heb je ook voldoende ruimte om met een voerschep door het klepje te gaan


Dat is een goede tip. Gezien de bakken niet heel duur zijn, ga ik hiervoor. Mocht het toch niet werken, kan ik de bakken altijd nog voor iets anders gebruiken

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:42

Hier mijn stellage, simpel gemaakt van wat sloophout/houtresten
Ik heb dus 2 grote en 1 kleine bak, dat paste bij mijn voerbeleid én in de ruimte :)

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:44

Overigens worden die Sortera bakken ook vaak op MP aangeboden.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:53

Ik had ooit van Ikea donkergrijze opbergbakken voor buiten. Echt superwaterdicht en helemaal afgesloten. Daar paste 1/3 tot een halve zak voer in, per bak.

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 11:55

DubbelFun schreef:
Hier mijn stellage, simpel gemaakt van wat sloophout/houtresten
Ik heb dus 2 grote en 1 kleine bak, dat paste bij mijn voerbeleid én in de ruimte :)

[ [url=m/5qFhjT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/N0z6Hb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er echt super uit. Misschien toch m'n vriend even lief aankijken of hij kan helpen met bouwen

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:33

Ibbel schreef:
Als je geen 4 tonnen kwijt kunt, kun je óf de slobber thuis bewaren (neem aan dat je dat niet dagelijks voert nl) óf een tuinkussenopbergkist in vakken verdelen. Is iets handelbaarder dan een oude vrieskist (en beter voor het milieu - als zo'n oude kist gaat lekken zit je met vervuilde grond)

Een tuinkussenopbergkist is niet muisdicht.
Ik bewaar er thuis de voorraad hennepvezel en hooi&stro voor mijn konijnen in, maar regelmatig wordt er ergens door een muisje aan geknaagd.
(tuinkist die uit bestaat uit 5 aan elkaar geklikte delen met een scharnierend deksel)
Deksel is altijd potdicht (liggen een paar stukken stoeptegel op)

Zelf zou ik in geval van TS de grote voertonnen thuis bewaren en bakjes met afgepaste/voor gemixte porties voer mee naar stal nemen. Verzameling kant en klare bakjes dan bewaren in een grote voerton/bak, tenzij je die gewoon ergens op een plank in het voerhok mag/kan bewaren.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:22

tirzasarah10 schreef:
Ik heb een toren van de ikea sortera bakken gehad en dat is geweldig. Nu ze aan huis staan heb ik meer ruimte dus staan ze niet zo hoog meer.

@ruitje de grote sortera bakken zijn in NL niet meer te krijgen als ik het mij goed herinner. In België zijn ze er weer wel. Dus mocht je nog een weekendje weg gaan en die kant op gaan zou je daar kunnen kijken. Er past in de grote versie bij mij 1.5 zak seniores priores van subli in :) in de kleine kan ik net geen hele zak kwijt. Nouja misschien als je heeel erg prop maar je wil wel een beetje gemak.


Via internet zijn de grote 60 liter bakken nog te bestellen en ik zie dat ze bij de locatie bij mij in de buurt ook gewoon op voorraad zijn.
https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=sortera

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:24

Ik heb laatst een kist in elkaar gezet van oude watervaste platen. Omdat de platen herbruikt zijn misschien niet de mooiste, maar het is afgesloten voor ongedierte en paarden krijgen hem ook niet open. Had ook 4 verschillende tonnen, wel zo netjes en compact opgeborgen zo, en heel handig hij staat op wielen dus zo verrijdbaar. Voer zet ik met zak erin, wel zo makkelijk als je het laatste restje moet hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:01

BopjeBo. Ziet er netjes uit hoor, zelfs voor gerecycled materiaal. En het werkt dat is het belangrijkste.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:32

:D thanx!

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:12

Het is een hele mooie kist en op wielen is extra handig.

Maar TS geeft aan niet zoveel vloerruimte te hebben dus ik vrees dat dingen op een handige manier 'de hoogte' in moeten en niet in de breedte :)

BeritSor
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:33


Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:37

Mijn kist is maar 1.20m breed, 40 cm diep en rond de 70 cm hoog, vind ik vrij compact ;)
Staat op de poetsplaats, vandaar het zo compact mogelijk moest en rijdbaar.
De vakken zijn maar 30 cm per vak breed, maar hier zou je natuurlijk nog mee kunnen varieën.

Lastige van de hoogte ingaan is dat je voervakken breed moeten worden en je hoe hoger je gaat er slechter bij gaat kunnen, deksels hebben ook de ruimte nodig om goed open te kunnen dus een bepaalde hoogte nodig. Neem aan dat er toch wel een hele zak voer in moet passen.

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 17:08

Even een korte update. Mijn pony is gisteren verhuisd en ik heb gekozen voor die ikeabakken. Deze heb ik verstevigd met plankjes zodat de deksel niet inzakt.

Afbeelding

kiki_01
Berichten: 32
Geregistreerd: 23-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:34

Zelf bewaar ik mijn voer in een oude vriezer, dan weet je zeker dat de muizen er niet bij kunnen.

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:38

Vraagje, blijft het voer in de bakken van de ikea ook vers zoals in een voerton? Wij moeten onze voer nu in de kast bewaren maar een ronde ton geeft veel meer ruimte dan denk ik de ikea bak. Ik heb vitamine brok waar ik 3 maanden mee doe. Ik hoor het graag.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:14

Het blijft wel vers, ik voer er jaren al zelf uit.... maar als je kast niet 100% muisdicht is kun je best wel een zwaar iets (steen oid) op het deksel leggen óók op de scharnierende klep!!

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:22

DubbelFun schreef:
Het blijft wel vers, ik voer er jaren al zelf uit.... maar als je kast niet 100% muisdicht is kun je best wel een zwaar iets (steen oid) op het deksel leggen óók op de scharnierende klep!!


We hebben nieuwe kasten dus geen idee of ze muisdicht zijn.


Afbeelding
Helemaal rechts is de kast.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:31

Dat smalle deurtje met het gat in het midden?? Kijk eens kritisch naar evt kieren. En anders gewoon proberen, zet desnoods een muizenval op de grond.

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:41

DubbelFun schreef:
Dat smalle deurtje met het gat in het midden?? Kijk eens kritisch naar evt kieren. En anders gewoon proberen, zet desnoods een muizenval op de grond.


Ja dat worden de nieuwe kasten op stal.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:58

Hopelijk heb je geen westernzadel, want dat gaat niet passen :)

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:11

Nee gelukkig niet
Die passen in onze huidige kasten ook niet. Deze kasten zijn paar cm smaller en wat lager dan de kasten die we eerst hadden.

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Voer bewaren waarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:56

Ik heb die stapelbare Ikea bakken vrij snel weer weg gedaan. De kieren die erin zitten maken je voer niet bepaald langer houdbaar en dat vond ik best zonde.

Bovendien, als je ze in je kast zet met je tuig erbij.. Hou er dan rekening mee dat het onwijs veel muizen aan kan trekken want die Ikea bakken zijn gewoon niet luchtdicht en die muisjes ruiken je eten maar al te goed. :=