Het leed wat stalling heet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:22

Dreamboy schreef:
Voor mij zou geen van beiden een optie zijn. Zonder hooi op de paddock is voor mij een no go. Bovendien vind ik dat ze veel te weinig buiten lopen.


Akkoord, ik zou geen van beide stallen willen. Dan huur ik nog liever een wei waar ik zelf voor mijn hooi zorg en met water moet zeulen...

Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard van 17u tot 9u op stal moet. Da's best lang hoor, zeker als het weer oké is (ik bedoel oké voor de paarden, niet voor ons als mens, en dat is toch pakweg 330 dagen per jaar, en als ze een schuilstal hebben gewoon 365 dagen..)
Laat staan wat je schrijft over de winter... 3-4u per dag buiten, en dan een 20u per dag op stal? Mij niet gezien hoor...

Ik snap je issue - ik rij zelf ook met de scooter, en voor mij is afstand dus ook wel een dingetje. Misschien woon ik groener dan jij, hier zijn wel een aantal opties, ik kan aan allemaal wel verbeterpunten bedenken maarja da's overal zo denk ik :) Ik heb voor een optie gekozen waar ik veel zelf moet doen (wat qua werk en timing niet alles is), maar met het welzijn van mijn paard op de eerste plaats vond ik dat ik dit wel moet doen. Ik heb het geluk dat ik ondertussen ook een fijne buurvrouw heb daar, en dat we elkaar helpen - zij gaat de ene dag, ik de andere. Voorheen deed ik het altijd alleen, niet altijd handig, maar ik vind dat ik dat als eigenaar wel verplicht ben - ik heb mijn paard gewillen, niet andersom zeg ik altijd.
Ze staat 24/7 op de wei met stal (en daar een betonnetje rond, dus geen blubber), de eigenaar geeft 's ochtends hooi of zet ze aan de overkant (grote graswei), ik (of weigenoot) geven 's avonds korrel + hooi. We mesten zelf uit. We kiezen zelf of we het hooi los (dan voorziet de eigenaar ons van een hooibak) of in netten geven, of en welke korrel we geven, ... Ik betaal 200 euro. We hebben een wasplaats, iedereen heeft een voederkast, materiaalkast, ... De eigenaar voorziet ons van stromend water (hij vult trouwens de waterbakken van de paarden), een toilet, elektriciteit (waterkoker, ijskast), een lavabo zodat we onze handen kunnen wassen, 5 kruiwagens, bezems, rieken, mestboys, ... Stro en hooi zitten mee in de prijs. We hebben een verlichte, gedraineerde buitenbak die door de eigenaar regelmatig gesleept wordt.

Volpension kan ook bij ons, dan staan de paarden van februari-maart tot oktober-november 24/7 buiten, in de winterperiode gaan ze 's nachts binnen. Ofwel doe je dit zelf, ofwel doet de eigenaar dit (tegen een meerprijs, dan voert hij ook 's avonds en mest hij ook uit).

Ik bedoel maar - het moet toch echt beter kunnen dan de 2 opties die jij voorlopig vind? Ik zou blijven verder zoeken. Sorry, ik weet dat je dit niet wilt horen. Maar vind je het oké om je paard zelfs als het aangenaam (paarden)weer is maar 8 uur buiten te laten? Rij rond, bel aan bij mensen als je een weiland ziet. Ik zou echt geen genoegen nemen met die 2 opties, sorry...

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:31

Ach ts, ik ken je dilemma, maar ik raad je aan geen van beide te kiezen. Een paddock in de brandende zon of regen? Zonder hooi? Dat moet je niet willen. Zoek aub verder, waar je je paardje recht mee doet. Ze zijn er wel, ik heb bijv. besloten alles zelf te doen. Dat moet je over 'willen' hebben voor je paard. Succes met de zoektocht, als ik jou was zou ik een adv. op marktplaats zetten of toch wat wensen qua volpensioen inleveren.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 23:44

pateeke schreef:
Goh, mijn ervaring is toch dat staleigenaars er vaak niet voor open staan om je bij te laten voeren. Ik mocht niet eens als ik er was als zr hooi gekregen hadden het hooi zelf in een hooinet steken (zij wilden het niet in het hooinet doen en toen ik het af en toe zelf deed hebben ze mijn hooinet kapot geknipt…. Er zijn stallen waar het wel kan, maar de meeste stallen die ik ken laten dat niet toe …


Hooinet mag gelukkig wel zelf doen. Dat heb ik nagevraagd. Maar idd heb stallen gezien waar ze om 14u laatste verbeurd kregen en je zelf niet savonds nog plukje hooi mocht bijgeven. Echt belachelijk

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 23:48

DuoPenotti schreef:
Hoe staat je paard nu dan?

Mag er bij je oom niet nog een pension paard meer staan?



Op stal 1 staat mijn paard nu. Maar vind dit niet ideaal vandaar de zoektocht.
Ik heb zelf niet de tijd om alles zelf te doen, ben zeker 2 dagen per week weg. Dus standaard bij me oom gaat niet. Paardje erbij tot nu toe geen optie helaas

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 00:16

Kun je geen slowfeedernet ophangen waar je genoeg in kunt doen voor de tijd op stal?

Hoe zien de paddocks eruit in de winter? Zijn deze wel ruim en droog en kunnen ze er met een vriendje in?
Of is het een klein stukje waar ze tot hun knieeen in weg zakken?

Zonder hooi is niet ideaal maar als het wel mooie ruime en droge paddocks zijn met een vriendje. Vind ik het iets minder erg als alleen in een klein rot stukje tot hun knieen in de blub.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:08

Zonnetje97 schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe staat je paard nu dan?

Mag er bij je oom niet nog een pension paard meer staan?



Op stal 1 staat mijn paard nu. Maar vind dit niet ideaal vandaar de zoektocht.
Ik heb zelf niet de tijd om alles zelf te doen, ben zeker 2 dagen per week weg. Dus standaard bij me oom gaat niet. Paardje erbij tot nu toe geen optie helaas


Kan je dan geen verzorger zoeken?
Niet dat ikzelf dat ideaal zou vinden, ik zou het eng vinden af te hangen van een ander, maar het is zoals Anastasia24 zegt: zoek iets waar je je paard recht mee doet.
Of een meerprijs betalen aan de staleigenaar (of aan een derde partij) zodat die de dagen op zich neemt dat jij echt niet kan?

Kies niet voor het minste van 2 kwaden. Zoek tot je iets goed gevonden hebt, dat zijn onze paarden waard. Ook als je je daarvoor een slag in de ronde moet werken of andere dingen moet laten :)

Je staat nu op stal 1 lees ik:
Citaat:
weinig wei, maar ze staan er wel van 10-20u op
maar lees je dan zelf wel waar dat op neerkomt? --> Je paard staat nog steeds 14 uur per dag op stal, in de periode dat het weer het toelaat om ze 24/7 buiten te kunnen laten... Je sust jezelf door bepaalde dingen niet te willen inzien, dat is niet eerlijk naar je paard toe. Sorry TS, ik kom vast heel l*llig over, maar je moet echt kijken naar wat voor je paard het beste/paardvriendelijkste is, ook als je daar zelf faciliteiten voor moet laten vallen. Huur een wei, liefst met iemand anders, zodat je elkaar kunt helpen. Op de dagen dat je krap bij tijd zit zorg je er gewoon voor dat ze eten & drinken hebben, en dan haal je de volgende dag de mest wel weg. Dat gebeurt mij/mijn stalgenoot ook wel eens, mijn stalgenoot had het gisteren nog voor. Helemaal niet erg, ze hebben wat ze echt nodig hebben, die drollen liggen niet in de weg als de paarden ruim genoeg staan, dan is dat echt geen ramp. Ik zou het véél erger vinden mijn paard 14-20u per dag in een brandschone stal te duwen dan op een wei waar een paar drollen liggen...

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:33

LWDaisy schreef:
maar lees je dan zelf wel waar dat op neerkomt? --> Je paard staat nog steeds 14 uur per dag op stal, in de periode dat het weer het toelaat om ze 24/7 buiten te kunnen laten... Je sust jezelf door bepaalde dingen niet te willen inzien, dat is niet eerlijk naar je paard toe. Sorry TS, ik kom vast heel l*llig over, maar je moet echt kijken naar wat voor je paard het beste/paardvriendelijkste is, ook als je daar zelf faciliteiten voor moet laten vallen. Huur een wei, liefst met iemand anders, zodat je elkaar kunt helpen. Op de dagen dat je krap bij tijd zit zorg je er gewoon voor dat ze eten & drinken hebben, en dan haal je de volgende dag de mest wel weg. Dat gebeurt mij/mijn stalgenoot ook wel eens, mijn stalgenoot had het gisteren nog voor. Helemaal niet erg, ze hebben wat ze echt nodig hebben, die drollen liggen niet in de weg als de paarden ruim genoeg staan, dan is dat echt geen ramp. Ik zou het véél erger vinden mijn paard 14-20u per dag in een brandschone stal te duwen dan op een wei waar een paar drollen liggen...


Je maakt een grote vergissing LW Daisy. Een paard hoeft geen 24/7 buiten te staan. Sterker nog dit geeft in een niet ideale situatie, zoals bv een zandpaddock of schrale wei nog extra - aanzienlijke - risico's.
Paarden staan namelijk de hele dag te fourneren in een voor het paard natuurlijke eethouding, dus eten vanaf de grond. *
Een paard moet - om zijn maag en darmstelsel gezond te houden - ook doorlopend ruwvoer tot zijn beschikking hebben (hooi en stro). Paarden mogen echt niet langer dan een paar uur zonder ruwvoer staan, want daar is hun maag/darmstelsel niet geschikt voor. Een zandpaddock of schrale wei is dus geen geschikte plek om een paard langdurig in te laten verblijven. Fourneren is de natuur van het paard en die zal dus in het zand doen; in een schrale wei krijgt een paard ook veel zand binnen. Dit verhoogt het risico op zandkoliek aanzienlijk.
Kun je toch bijvoeren, in een zandpaddock of schrale wei, doe dat dan zodanig dat je paard in een natuurlijke eethouding kan eten. Dus een lage bak (niet zo vanaf de grond i.v.m. zand) en ook niet in een hooinet (ivm risico op nek en rugklachten)

Het aantal uren buitenstaan is echt vele malen minder belangrijk dan de beschikking over voldoende ruwvoer.
De sectorraad paarden stelt dat 4 uur per dag buiten voldoende is. Gestalde paarden moeten in een voldoende ruime en goed geventileerde box staan, met een contactluik (dus niet alleen).

Natuurlijk wil je je paarden lekker lang buiten kunnen zetten, maar zeker in de winter is wei niet altijd mogelijk. Maar het is ook niet het allerbelangrijkste als je je paard maar voldoende beweging geeft. Je paard wordt niet ziek van op stal staan in de juiste condities. Je paard wordt wel ziek van een tekort aan ruwvoer.


-----

*Nek-, hals- en rugklachten, verslikking van voedsel, verstopping in de slokdarm en maag en darm problemen. zijn problemen die voorkomen bij paarden die geen juiste eethouding hebben en niet van de grond eten.
De anatomie van een paard is er op gemaakt om van de grond te eten. Als een paard van de grond eet zakt de onderkaak naar voren waarbij de kiezen perfect op elkaar aansluiten om het voedsel te vermalen. Als het paard op meer dan een meter hoogte zijn voer aangeboden krijgt sluit het gebit minder goed en wordt het voedsel minder goed vermalen. Dit kan tot maag en darmproblemen leiden. Daarnaast zal een paard bij een onnatuurlijke eethouding sneller haken op de kiezen krijgen.
Bij een natuurlijke eethouding loopt de slokdarm van beneden naar boven. Voeren vanaf de grond voorkomt dat de slokdarm verstopt raakt of je paard zich kan verslikken. Paarden zijn zeer gevoelig voor stof en schimmels in de longen. De ideale eethouding voorkomt dat er geen stof in de longen van je paard komt.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:41

Dat vanaf 1700 binnen is mijn inziens wel het minste probleem.
Ja fijn als het langer kan. De winter zo kort zou ik erger vinden.
Maar het is idd de voerrondes maar ook de controle op de paarden die er dan niet meer is.
Het geen hooi in de paddock, dat zijn dingen die ik erger zou vinden dan om 17.00 naar binnen.

Zelf ben ik voorheen wel eens aan fijne stalling gekomen bij particulieren door gewoon langs te fietsen en te vragen of ze plek hadden.
Stonden nergens geadverteerd, maar hadden wel een fijne plek.
Misschien dat een idee, plekjes waarvan je weer daar staan de paarden fijn veel buiten, gewoon gaan vragen.
Nee heb je, ja kun je misschien krijgen. En anders weten die misschien nog wel weer een plekje.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:52

Zonnetje97 schreef:
Waarom zijn er zo weinig stallen die het goed voor elkaar hebben?

Ik zit weer eens te dubben.
Stal 1
Winter:
2-6u grote paddock zonder hooi
2 a 3 keer per dag hooi

Zomer:
Pas in half mei naar wei.
Weinig wei, maar ze staan er wel van 10-20u op
1x pd hooi

Facaliteiten:
Openingstijden 9-21 door de weeks en 9-17 in weekend (krijgen in het weekend laatste hooibeurt al om 17u)
In weekend zelf buiten en binnen zetten
Binnenbak 110x22, geen buitenbak
Dichte stallen met luik
Volpension op stro
365 incl trailerstalling en brok

Stal 2
Winter:
3-4u op middelmatige paddock zonder hooi
3x pd hooi

Zomer:
Zodra goed weer is naar wei soms in feb, maart al
Veel weides staan ze van 9-17 buiten, nooit langer helaas.
2x pd hooi

Facaliteiten
Elke dag van 8-22u open
Ook in weekend wordt alles gedaan
2x binnenbak 2x buitenbak
Stallen met tralies en luik
Vol of half pension op vlas
323eu of 293eu inclusief brok en trailerstalling

Ik twijfel. Stal 1 staan ze langer buiten in de zomer, maar stal 2 staan ze veel eerder op de wei. Qua comfort is stal 2 voor mij beter, maar gaat ook om paardje. Stal 2 heeft wel betere stallen met tralies ipv opgehokt met dichte wanden.

Ik baal alleen zo enorm dat ze de paarden om 17u al binnen halen in de zomer. Daar is ook geen inspraak in.

Wat ik wel kan doen is mijn paard tegenover de stal bij mijn oom in een grote wei met schuilstal zetten voor een paar uurtjes in de avond en in de winter. Maar dan staat hij alleen en zonder zicht op ander paard. Ook niet ideaal dus.

Waar doe ik goed aan....

Is de weide bij je oom geen permanente oplossing? Als die tegenover stal 2 is?
Pony erbij als gezelschap, beetje basisinvesteringen (verharde hooiplaats) voor in de winter, en tegen kleine betaling gebruik maken van de pistes van stal 2?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:38

TS als bij stal 2 een hooinet op stal mag, misschien mag je dan ook een hooinet of hooibak neerzetten op de paddock in de winter zolang je hem zelf vult?

Ik zou ook echt de overstap naar stal 2 maken, luchtige stallen en dat de paarden maar een korte kortere periode hebben op de paddock voordat de wei weer open gaat, lijkt mij wel de beste optie.
Als je zelf meestal 's middag's of 's avonds daar bent kun je prima zelf zorgen dat ze dan nog even extra de benen kunnen strekken. Ook die extra voerbeurt is fijn.

Veel op stal in de winter is niet ideaal, maar als ik naar mijn ruin kijk, die wordt echt dood ongelukkig van buiten in de kou staan en vind in de winter die 5-6 uurtjes ook zat, zolang hij 's avonds nog beweging krijgt. Mijn merrie boeit het niet hoe slecht het weer is, maar in mijn geval heb ik gekozen voor een stalling die beter op mijn ruin is afgestemd.
Ik neem bij ons ook de korte tijd buiten in de wintermaanden voor lief, omdat vanaf dat het weer beter wordt, ze ook weer lekker de wei op kunnen. Bij ons gaan ze vanaf de wei ook tussen 17:30 en 18:30 uur altijd weer op stal, op zich is dat helemaal niet zo verkeerd ik ben er door de weeks altijd 's avonds nog even om ze beweging te geven, wel gaan ze bij ons 's morgens tussen 07:00 en 7:30 uur weer naar buiten.

Belangrijk vind ik wel dat ze altijd te eten hebben, wij mochten in overleg met de stalbaas rubber tegels in een deel van de paddock leggen en daar hooibakken op zetten. Ook zorgen we zelf dat die gevuld blijft, net als de hooinetten op stal.

Kijk ook naar de locatie, is stal 2 een plek waar jij je ook thuis zou voelen?

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:22

Beide opties vind ik niet geschikt. Ik zou verder kijken.

Is er niet iemand die samen met jou in de wei van je oom wil staan? Dan kan je het werk verdelen en komt je paard zomer en winter lang genoeg buiten mét eten.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:31

Optie 2 zou ik kiezen. Belangrijkste zou ik vinden de voer tijd die tussen de ruwvoer rondes zit. Zonder hooi op de paddock? Prima, maar geen 8 uur. De nachten zijn natuurlijk vaak wel langer, maar 5 uur savonds hooi en dan pas sochtends weer? Dan mag dat wel via een slowfeedsysteem moeten. Op een schrale wei vind ik juist mooi, maar dan wel ruwvoer bijvoeren als het nodig is.
Hier staan ze nu op schrale wei, krijgen voor de nacht portie hooi alleen dat ligt er sochtends nog.. :+ in ons hoofd klinkt het vaak ook op een manier die in praktijk heel anders is

Over het zelf bijvoeren; mensen denken dan aan hun eigen paard maar vergeet niet dat dat onrust veroorzaakt op stal en dat wil je niet. Als paarden eigenaar maar ook niet als pensionklant.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:31

Babootje schreef:
LWDaisy schreef:
maar lees je dan zelf wel waar dat op neerkomt? --> Je paard staat nog steeds 14 uur per dag op stal, in de periode dat het weer het toelaat om ze 24/7 buiten te kunnen laten... Je sust jezelf door bepaalde dingen niet te willen inzien, dat is niet eerlijk naar je paard toe. Sorry TS, ik kom vast heel l*llig over, maar je moet echt kijken naar wat voor je paard het beste/paardvriendelijkste is, ook als je daar zelf faciliteiten voor moet laten vallen. Huur een wei, liefst met iemand anders, zodat je elkaar kunt helpen. Op de dagen dat je krap bij tijd zit zorg je er gewoon voor dat ze eten & drinken hebben, en dan haal je de volgende dag de mest wel weg. Dat gebeurt mij/mijn stalgenoot ook wel eens, mijn stalgenoot had het gisteren nog voor. Helemaal niet erg, ze hebben wat ze echt nodig hebben, die drollen liggen niet in de weg als de paarden ruim genoeg staan, dan is dat echt geen ramp. Ik zou het véél erger vinden mijn paard 14-20u per dag in een brandschone stal te duwen dan op een wei waar een paar drollen liggen...


Je maakt een grote vergissing LW Daisy. Een paard hoeft geen 24/7 buiten te staan. Sterker nog dit geeft in een niet ideale situatie, zoals bv een zandpaddock of schrale wei nog extra - aanzienlijke - risico's.
Paarden staan namelijk de hele dag te fourneren in een voor het paard natuurlijke eethouding, dus eten vanaf de grond. *
Een paard moet - om zijn maag en darmstelsel gezond te houden - ook doorlopend ruwvoer tot zijn beschikking hebben (hooi en stro). Paarden mogen echt niet langer dan een paar uur zonder ruwvoer staan, want daar is hun maag/darmstelsel niet geschikt voor. Een zandpaddock of schrale wei is dus geen geschikte plek om een paard langdurig in te laten verblijven. Fourneren is de natuur van het paard en die zal dus in het zand doen; in een schrale wei krijgt een paard ook veel zand binnen. Dit verhoogt het risico op zandkoliek aanzienlijk.
Kun je toch bijvoeren, in een zandpaddock of schrale wei, doe dat dan zodanig dat je paard in een natuurlijke eethouding kan eten. Dus een lage bak (niet zo vanaf de grond i.v.m. zand) en ook niet in een hooinet (ivm risico op nek en rugklachten)

Het aantal uren buitenstaan is echt vele malen minder belangrijk dan de beschikking over voldoende ruwvoer.
De sectorraad paarden stelt dat 4 uur per dag buiten voldoende is. Gestalde paarden moeten in een voldoende ruime en goed geventileerde box staan, met een contactluik (dus niet alleen).

Natuurlijk wil je je paarden lekker lang buiten kunnen zetten, maar zeker in de winter is wei niet altijd mogelijk. Maar het is ook niet het allerbelangrijkste als je je paard maar voldoende beweging geeft. Je paard wordt niet ziek van op stal staan in de juiste condities. Je paard wordt wel ziek van een tekort aan ruwvoer.


-----

*Nek-, hals- en rugklachten, verslikking van voedsel, verstopping in de slokdarm en maag en darm problemen. zijn problemen die voorkomen bij paarden die geen juiste eethouding hebben en niet van de grond eten.
De anatomie van een paard is er op gemaakt om van de grond te eten. Als een paard van de grond eet zakt de onderkaak naar voren waarbij de kiezen perfect op elkaar aansluiten om het voedsel te vermalen. Als het paard op meer dan een meter hoogte zijn voer aangeboden krijgt sluit het gebit minder goed en wordt het voedsel minder goed vermalen. Dit kan tot maag en darmproblemen leiden. Daarnaast zal een paard bij een onnatuurlijke eethouding sneller haken op de kiezen krijgen.
Bij een natuurlijke eethouding loopt de slokdarm van beneden naar boven. Voeren vanaf de grond voorkomt dat de slokdarm verstopt raakt of je paard zich kan verslikken. Paarden zijn zeer gevoelig voor stof en schimmels in de longen. De ideale eethouding voorkomt dat er geen stof in de longen van je paard komt.


Wow, ik schrik echt van deze reactie anno 2022.

Voldoende ruwvoer is belangrijk, maar voor de vertering en vele andere problemen is veel vrij bewegen wel degelijk heel belangrijk.

Ja, dan moet je bijvoeren met hooi. Maar goed hooi en bewegen zorgt ook voor afvoer van zand.

Op stal staan en contact met de buren is echt bij lange na niet voldoende. Dat vinden mensen fijn voor hun eigen gevoel, maar paarden staan dan stil, alleen en kunnen niet kiezen wat ze doen.

Mensen kunnen wel een goede bak aanleggen die in de winter berijdbaar is voor eigen belang en plezier. Dan kan je ook paddocks of paden aanleggen die droog blijven. Inderdaad wel hooi aanbieden en opletten dat het niet op de grond valt. Vrijwel overal zie je oplossingen met hooibakken die prima geschikt zijn.

Je paard trainen geeft nooit voldoende beweging, echt helemaal niet.

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Het leed wat stalling heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:35

Of om 17.00 voeren acceptabel is of niet hangt toch af van de hoeveelheid? Ze kunnen 8 keer per dag 1 handje krijgen of 1 keer per dag onbeperkt. Hoevaak er gevoerd word zegt mij helemaal niks :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:37

Ik denk dat de TS niks heeft aan pleidooien, dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden. De mogelijkheden worden beperkt door het aanbod in haar regio. Je kunt wel vanalles willen, maar als de mogelijkheden er niet zijn, dan houdt het gewoon op.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:48

Tessebes schreef:
Ik denk dat de TS niks heeft aan pleidooien, dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden. De mogelijkheden worden beperkt door het aanbod in haar regio. Je kunt wel vanalles willen, maar als de mogelijkheden er niet zijn, dan houdt het gewoon op.


Heeft toch niks met natuurlijk houden te maken?

Bewezen is dat veel paarden maagzweren hebben en we weten ook dat heel veel paarden vaak nog lang zonder ruwvoer staan.

Tegenover genoeg ruwvoer, hoort genoeg beweging. Daar kom je bijna nooit aan, maar op stal gebeurt er helemaal niks.
Zeker als TS weinig tijd heeft is het fijn dat er in de basis niks mist.

Er waren wel andere opties; een 24/7 buiten plek, die alleen uit modder zou bestaan????

De oom, waar vast wel mee te praten valt dat 1 paard niet fijn is en ook qua werk het delen van de plek veel scheelt.

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:07

Tessebes schreef:
Ik denk dat de TS niks heeft aan pleidooien, dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden. De mogelijkheden worden beperkt door het aanbod in haar regio. Je kunt wel vanalles willen, maar als de mogelijkheden er niet zijn, dan houdt het gewoon op.


Mee eens. Je kan veel willen, maar niet alles is mogelijk en je moet het doen met het aanbod dat er is.
Ik zou het ook fijn vinden als mijn paard in een op zou staan, veel buiten was, onbeperkt ruwvoer etc etc. Maar dat is in mijn regio ook gewoon niet te vinden, zeker niet rekening houdend met het feit dat ik te voet of met ov moet kunnen gaan en het ook betaalbaar moet zijn. In zo’n geval kies je de stal die het best aanleunt bij wat je zoekt ipv “de beste” stal die volledig aan je ideaalbeeld voldoet …

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:12

Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem

Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:21

pateeke schreef:
Tessebes schreef:
Ik denk dat de TS niks heeft aan pleidooien, dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden. De mogelijkheden worden beperkt door het aanbod in haar regio. Je kunt wel vanalles willen, maar als de mogelijkheden er niet zijn, dan houdt het gewoon op.


Mee eens. Je kan veel willen, maar niet alles is mogelijk en je moet het doen met het aanbod dat er is.
Ik zou het ook fijn vinden als mijn paard in een op zou staan, veel buiten was, onbeperkt ruwvoer etc etc. Maar dat is in mijn regio ook gewoon niet te vinden, zeker niet rekening houdend met het feit dat ik te voet of met ov moet kunnen gaan en het ook betaalbaar moet zijn. In zo’n geval kies je de stal die het best aanleunt bij wat je zoekt ipv “de beste” stal die volledig aan je ideaalbeeld voldoet


Maar in hoeverre kan je daarmee akkoord gaan? Geen enkele stal is perfect, er zal altijd iets zijn, ik ben de eerste om dat toe te geven!
Ik kan ook compromissen sluiten - er zijn dingen die ik héél belangrijk vind, en dingen waar ik wel mee kan leven. Ik wil dat mijn paard een schuilstal heeft, daar is weinig compromis mogelijk. Een paar uur per dag aan de overkant, rekening houdend met het weer, zonder schuilstal wil ik nog toelaten - maar 's avonds gaat ze weer naar haar eigen wei, met schuilstal en hooi ter beschikking. Ze verblijft niet 24/7 op een open veld. Dat is voor mij not done.

Het is voor mij ook not done haar op te sluiten in een stal, oa wegens artrose. Ze moét van mij kunnen rondstappen. Kiest ze er zélf voor om een uur lang geen stap te verzetten, dan is dat haar keuze. Maar voor mij is het een must dat zij die keuze zelf kan maken, en dat die haar niet ontnomen wordt door een grendel op de deur.

Zo heeft iedereen zijn eigen "dingen", waar die wel of niet mee kan leven. Het is voor mij niet altijd handig om alles zelf te moeten doen - maar als dat nodig is om ervoor te zorgen dat mijn paard op deze manier gestald kan worden, dan heb ik dat er zeker voor over.

Als het aanbod in die mate beperkt is dat die dingen die van mij echt moéten niet haalbaar zijn, zal de reistijd omhoog moeten, of het stalgeld dat ik ervoor moet neerleggen om toch die opties te krijgen.
Ik snap dat niet "alles" mogelijk is - maar een aantal dingen moéten echt wel. Dat die afhankelijk zijn van het paard (leeftijd, gezondheid, ...) en de eigenaar (financiële mogelijkheden, vervoer, werk, ...) en de omgeving (aanbod), daar kan ik inkomen, maar als er echt absoluut géén opties zijn voor dat wat ik wil/nodig heb voor mijn paard, zou ik persoonlijk mij daar héél rot over voelen naar mijn paard toe, en zou ik haar moeten afstaan, omdat ze écht dat leven verdient dat ik voor haar voor ogen heb. En ik vraag niet veel hoor: altijd buiten, schuilstal, ruwvoer. That's it! Als dat in mijn omgeving niet kan, en ik kan het niet verder gaan zoeken of niet betalen, mag zij daar niet de dupe van zijn.

Superpony mijn paard eet heel de dag vanaf de grond hoor, en heeft nog nooit zandkoliek gehad. De hoeveelheid hooi die zij 's ochtends krijgt maakt dat ze 's avond nog over heeft, + gras.
Je mag niet moeten kiezen tussen a) langdurig buiten staan of b) voldoende ruwvoer. Een paardwaardige stalling biedt die beide opties gewoon standaard aan. Zoniet, is die stal voor mij geen optie.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 20-05-22 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:27

Paardeneigenaren mogen toch ook hun mening hebben en zijn vrij om hun paard naar een andere stal te verhuizen als ze dat willen en die stal beter aansluit bij wat zij belangrijk vinden.
Ik kreeg eigenlijk altijd wel de opmerking dat ik een van de beste klanten was, omdat ik zelden iets aankaartte wat ik moeilijk vind. Maar het moment dat mijn paard gedragsproblemen begint te vertonen en als gevolg van het stalbeleid (niet als enige) ziek wordt, ja dan vind ik het wel aan mij als eigenaar om dit aan te kaarten en verandert er niets, dan te vertrekken….

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:29

Popstra schreef:
Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem

Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.


Tuurlijk wel. Maar als dat niet aansluit bij wat ik voor mijn paard wil, bij wat mijn paard nodig heeft - dan stal ik haar daar niet. Even goeie vrienden, maar dan zoek ik verder tot ik vind wat mijn paard nodig heeft :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:31

Stal 2 zou ik kiezen.
Betere openingstijden (om 8 uur al kunnen gaan rijden in de warme zomer) betere faciliteiten en alles wordt voor je gedaan ook in t weekend en ook nog ns voordeliger.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:42

superpony schreef:
Wow, ik schrik echt van deze reactie anno 2022.

Voldoende ruwvoer is belangrijk, maar voor de vertering en vele andere problemen is veel vrij bewegen wel degelijk heel belangrijk.


Dat is gewoon echt niet waar :D
Vrij bewegen is belangrijk maar als een daarnaast wordt getraind is 8 uur vrije beweging echt niet nodig.
https://www.paardenwelzijnscheck.nl/doc ... beweging-1

Bij de meeste stallen in grote delen van Nederland is weidegang in de winter helaas niet mogelijk.
In paddocks bewegen paarden maar heel weinig, zeker als ze er niet in groepsverband staan. Betekent dus dat het lekker is als je paard nog een aantal uren naar buiten kan in de paddock maar dat je er toch echt zelf voor moet zorgen dat je paard voldoende beweging krijgt. Omdat we de paarden - net zoals veel anderen - niet in eigen beheer hebben, zul je je moeten aanpassen aan het management op stal. Daarom staat het voerbeleid bij mij met stip op 1.
De andere randvoorwaarden kan ik namelijk zelf invullen.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:46

ruitje schreef:
Of om 17.00 voeren acceptabel is of niet hangt toch af van de hoeveelheid? Ze kunnen 8 keer per dag 1 handje krijgen of 1 keer per dag onbeperkt. Hoevaak er gevoerd word zegt mij helemaal niks :)


Ik denk dat een betere verdeling over de dag wel belangrijk is. Ligt er wel aan hoeveel onbeperkt voor jou is.
Maar die van mij kan een grote berg hooi in een paar uurtjes wegwerken.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:49

LWDaisy schreef:
Popstra schreef:
Wat een vooroordelen over stallen weer zeg.
Begrijpen jullie nou echt niet dat een eigenaar van een stal gewoon de baas is en bepaald wat er gebeurd op stal, op zijn terrein, zijn prive??
Als iedereen zelf zus en zo anders of bij gaat voeren word het een lekker zooitje.
Je hebt regels op een stal en die weet je als het goed is voor je daar gaat staan. Houd je daar dan ook aan en doe verder niet moeilijk. Paarden schikken zich wel, baasjes vaak niet. En dat is het probleem

Zo ken ik al 3 pension stallen die er dit jaar mee stoppen, puur omdat de klanten zo verschrikkelijk lastig zijn.


Tuurlijk wel. Maar als dat niet aansluit bij wat ik voor mijn paard wil, bij wat mijn paard nodig heeft - dan stal ik haar daar niet. Even goeie vrienden, maar dan zoek ik verder tot ik vind wat mijn paard nodig heeft :)

Tuurlijk, doe ik ook maar dat weet je dan Voor je er gaat staan. En dan nog kun je soms best gewoon tevreden zijn met wat er word aangeboden en een wensje achterwegen laten.
Mensen gaan vaak gaandeweg ze ergens staan steeds meer ,eisen, voor hun paard. Dat is voor een stalhouder heel lastig. Helemaal als de klanten dan beginnen te muiten door elkaar op te stoken. Je kan gewoonweg niet iedereen het naar de zin maken.
En dan is de stalhouder de boeman of vrouw.