Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:28

Verbaast me niets. Zolang de hekken niet onder stroom staan kunnen ze tegen hoge hekken omhoog klimmen en hekken rond de 1,30 springen ze idd zo overheen.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:11

Verbaast mij ook niks dat ze hoog kunnen springen, al twijfel ik wel of het daadwerkelijk allemaal echte wolven zijn zeg maar.....

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:12

vierspan schreef:
Ik zag dit net op FB, wolven die over hoge hekken springen:

https://www.facebook.com/groups/2211497 ... 419598602/

Bij dat filmpje met die prikkeldraad is wel duidelijk dat ze een zwakke plek weten uit te kiezen. Namelijk daar waar er spatie is tussen hek en prikkeldraad.

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:18

Zag ook dit in de reacties. Let op. Heftig. Daarom in spoiler.

Spoiler:
Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:37

criollo_yess schreef:
YvonneV schreef:
Volgens mij is het de bedoeling dat hij op die kar blijft staan. Dus de onderkant komt niet in aanraking met de natte grond. ( ik weet alleen niet hoe hoog de instap dan is.) Voordeel 2 is dat je hem dan op de meeste plekken in je land mag zetten als je hem maar regelmatig verplaatst.

Wellicht kan de verkoper er een Raam/ stuk gaas in zetten.


Denk het niet dat die kar eronder blijft. Dan zou je door het frame moeten stappen om er in te komen. Zie 2e foto.


Aan de andere kant zit ook nog een deur

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:38

Ik lees al een tijdje mee hier en in het andere wolven topic. Even kaderen dat de wolven die dit soort hekken springt, dit zichzelf aangeleerd heeft en de wolven hier nog lang niet aan deze fase zijn. Ze zullen heus springen. Maar niet voor de lol, dit soort filmpjes komt bijna altijd uit het Oostblok of nog verder.

DuoPenotti

Berichten: 30096
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:42

Waarom zouden ze dat hier niet gaan doen?
De wolf fence van 120 hebben ze ook bewezen zo over te huppelen.

Zo zouden ze heen grote dieren aanvallen.
Maar koeien zijn al geen uitzondering meer..
Een dus ook al een fjord.

Dus leren hoger springen... Sneller dan je denkt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:09

Die fjord is wel een ouder dier, dus waarschijnlijk ook wat zwakker en daarop uitgekozen door de wolf.

Je hoort nog niet dat de wolf in een kudde paarden komt en een gezond, fit paard uitkiest.

Er zit ook een verschil tussen 1 wolf alleen of een samenwerkende roedel. Ik moet nog zien hoe 1 wolf alleen in de buurt van mijn merrie en ruin gaat komen. En zelfs de shet merrie. Zo schattig zijn ze niet tegen vreemde dieren.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:15

DuoPenotti schreef:
Waarom zouden ze dat hier niet gaan doen?
De wolf fence van 120 hebben ze ook bewezen zo over te huppelen.

Zo zouden ze heen grote dieren aanvallen.
Maar koeien zijn al geen uitzondering meer..
Een dus ook al een fjord.

Dus leren hoger springen... Sneller dan je denkt.


Ik zeg niet dat ze het niet gaan doen. Nu zijn ze gewoon niet zo ver. 120cm is niks vergeleken met die grotere hekken. Daar jaag ik mijn obese labrador nog over als het moet, de wolf hier wordt nog niet uitgedaagd om zo hoog te gaan springen.

Ze kiezen vooralsnog vooral de zwakke dieren en die al afgezonderd staan, zoals die fjord idd.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:18

Nou, hier in de buurt (België) zijn vorige week toch een kudde vlotte grote paarden opgejaagd. Het is dus maar een kwestie van tijd voordat ze ook aan grote gezonde paarden beginnen... En vorige jaar zijn in onze eigen weide met vier volwassen paarden ook enkele wolfsporen gevonden. Ben er zeker van dat ook volwassen paarden prooi zullen worden. En je kunt ze niet tegenhouden met een stroomdraadje extra hoor.

sterregoud
Berichten: 1882
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:24

Op nu.nl weer een lyrisch artikel over de wolven.

https://www.nu.nl/dieren/6225354/dit-ja ... boren.html

Schrijf gerust iets in de reacties, mogelijk dat mensen gaan dat de promo film niet de hele realiteit laat zien. Wolvenpuppies zijn prachtig, ja, maar wat ze aanrichten als volwassen roedel is triest.

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:33

Oakland1990 schreef:
Ik lees al een tijdje mee hier en in het andere wolven topic. Even kaderen dat de wolven die dit soort hekken springt, dit zichzelf aangeleerd heeft en de wolven hier nog lang niet aan deze fase zijn. Ze zullen heus springen. Maar niet voor de lol, dit soort filmpjes komt bijna altijd uit het Oostblok of nog verder.


Duitsland. Google maar op Gloria von Wesel.

Josien_

Berichten: 9042
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:33

Jinthe1 schreef:
Nou, hier in de buurt (België) zijn vorige week toch een kudde vlotte grote paarden opgejaagd. Het is dus maar een kwestie van tijd voordat ze ook aan grote gezonde paarden beginnen... En vorige jaar zijn in onze eigen weide met vier volwassen paarden ook enkele wolfsporen gevonden. Ben er zeker van dat ook volwassen paarden prooi zullen worden. En je kunt ze niet tegenhouden met een stroomdraadje extra hoor.


Als er een makkelijkere weg is zullen ze die naar alle waarschijnlijkheid kiezen. Ik denk niet dat ze nu al snel grote gezonde paarden gaan aanvallen.
Zelfde geldt voor de omheining van 120cm. Zo lang er makkelijkere plekken zijn om aan voedsel te komen gaan ze nog niet zo "moeilijk" doen.
Ze kunnen het gemakkelijk, maar in de regel kiezen ze eerst voor de gemakkelijke weg. Ik heb echter niet de illusie dat op termijn de "wolfwerende" afrasteringen zoals beschreven bij BIJ12 als de makkelijke weg wordt gezien. Of het jagen op grote gezonde dieren.

DuoPenotti

Berichten: 30096
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:49

Kudde gezonde paarden is in Duitsland ook gewoon aan de beurt. Dus daar hoef je hier ook niet lang op te wachten.

De wolf werende omheining Is al diverse malen nutteloos gebleken.

Maar dat staat dan vaak in 1 Lvllig zinnetje zonder de aandacht daar op te vestigen.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 15:52

Het is allemaal net geen oplossing. Helemaal met die kleintjes niet. Dan maakt gezond of niet gezond niet uit. Ze moorden om te moorden. Kunnen die beestjes ook niks aan doen, maar het is wel bijzonder onpraktisch.

Wij gaan vrijdag weer bij een andere stal kijken :) Work in progress

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:42

Jinthe1 schreef:
Nou, hier in de buurt (België) zijn vorige week toch een kudde vlotte grote paarden opgejaagd. Het is dus maar een kwestie van tijd voordat ze ook aan grote gezonde paarden beginnen... En vorige jaar zijn in onze eigen weide met vier volwassen paarden ook enkele wolfsporen gevonden. Ben er zeker van dat ook volwassen paarden prooi zullen worden. En je kunt ze niet tegenhouden met een stroomdraadje extra hoor.


Ze zullen vooral opjagen om te zien of er een zwakkere achterblijft.

En ik snap ook dat mijn shet merrie en veulen het aantrekkelijkste zijn, maar zeker het merrietje haalt flink uit naar alles wat ze niet kent. Hier dus in het begin de honden en de varkens.
Onze kudde is 24/7 samen en zie je ook samenwerken.

Niks helpt volledig, maar het is belangrijk om te zien welke keuzes ze maken. Mensen hebben het alleen over de omheining of een groot, klein, jong of ouder dier, maar het gaat om veel meer.

Het opjagen gebeurt ook overdag, dus dan kan je de paarden helemaal nooit meer buiten zetten. En zoals eerder gezegd; ook niet op stal. Ook daar zullen ze in de buurt komen en voor veel stress en ongelukken zorgen.

Saul

Berichten: 9665
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:30

Voor mijn gevoel kom je een beetje naïef over superpony.
Overigens niet vervelend bedoeld.

Hoe stoer de pony ook is. Een wolf wimpelt ie echt niet zomaar af.

Ik ben het absoluut met je eens dat er overdag ook risico is. Maar denk dat het risico in de avond-nacht-vroege ochtend het hoogst is.

Hier staan ze dus idd overdag wel buiten maar savonds en snachts. Met heeeeeeeel erg veel pijn in mijn hart wel vast.

Ik vind het eng. Hoe mensen het beeld van de wolf romantiseren.

Ja het zijn prachtige dieren maar in mijn ogen is het een kwestie van tijd tot de eerste kinderen gepakt gaan worden.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:46


tienus63

Berichten: 12172
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 17:52

Marigold schreef:
https://t.co/VglQ7HHxxT

Provincie Drenthe en gemeente Westerveld willen om de tafel van over de wolf.

Bijeenkomst voor 3 oktober is al vol.
Ze beraden zich nog of er een tweede avond komt. Er zijn al veel mensen teleurgesteld dat ze zich niet kunnen aanmelden en de roep voor grotere locatie om de bijeenkomst te houden klinkt ook.

Vandaag artikel in Meppeler courant:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:35

In het tempo waarin de wolvenoverlast zich nu ontwikkelt verwacht ik op zijn laatst in 2023 de eerste aanvallen op "gezonde" paarden in NL. Op dit moment worden er steeds vaker (jonge) koeien aangevallen, ook die van 600 kilo. Iedereen die niet midden in de randstad woont zou zich zorgen moeten maken, ik kan het niet mooier maken. De populatie ontwikkelt zich razendsnel.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:51

DuoPenotti schreef:
Waarom zouden ze dat hier niet gaan doen?
De wolf fence van 120 hebben ze ook bewezen zo over te huppelen.

Zo zouden ze heen grote dieren aanvallen.
Maar koeien zijn al geen uitzondering meer..
Een dus ook al een fjord.

Dus leren hoger springen... Sneller dan je denkt.



Die grapjassen gebruiken ook ijzeren haringen om de netten aan de grond te zetten. Dit zijn geen professionals. Wij zijn pas bij een omheining die door hun gezet is wezen kijken. Toen ik hier vragen over stelde hadden ze werkelijk waar geen idee waar ik het over had. Terwijl de stroom dus op alle punten weglekt omdat die haringen in de grond zitten

DuoPenotti

Berichten: 30096
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:51

oohhh dat is echt erg.....

Maar idd er word flink bij gefokt, op af en toe een aanrijding na geen vijand.
Dus ja, dat wil allemaal eten. Dus dat gaat echt nog veel meer leed geven.

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:55

Ze jagen niet zozeer op om de zwakke te pakken, ze proberen er gewoon eentje te isoleren.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:56

Van het schapennet wat ik heb (Voss) is de onderste zwarte draad niet geleidend, dus dat kan prima met een haring oid in de grond worden vastgezet.

Lukasje
Berichten: 11349
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:14

Sommigen reacties zijn toch echt naïef. Denken jullie nou echt dat het gaat om 1 hongerig wolfje dat er een zwakke prooi uitkiest? Dat een wolf fence draadje van 120cm met stroom de wolf tegen houdt? Dat ze geen gezonde paarden of vee aanvallen? Geen mensen ??