Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6321
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:40

Superpony ik heb niet al je berichten terug gelezen maar zeg je nu echt dat jouw shetje zich wel kan verdedigen omdat ze gemeen reageert op andere dieren? := Vreselijk naïef.
Je geit of varkentje is misschien wel onder de indruk van een klap van een ponytje maar een hongerige wolf zal het echt geen reet boeien. Al helemaal niet als het een roedel is. En al helemaal niet als zij de kleinste in de kudde is.

Ik zit in Brabant waar alleen in Januari een wolf is gezien maar ik vind het ook spannend worden hoor (maar misschien ook omdat ik hier veel over de wolf lees). Gooi savonds laat de deur net even iets harder dicht als de hond nog op een donker veldje achter in de tuin moet plassen :+

Ik hou van wildlife, ben natuurgids in Zuid-Afrika en heb tussen de wilde dieren geleefd en verschillende spannende aanvaringen gehad. Maar de wolf hier vind ik eng. Juist omdat ze aan mensen gewend zijn, zijn ze onvoorspelbaar.
Laat ik een wilde leeuw schrikken is de kans groot dat hij weg rent omdat ie doodsbang is van de gekke wezen op 2 benen. De wolf hier, hmm zou me niet verbazen als hij zich durft te verdedigen. Ze zijn ons immers al gewend (bepaalde roedels dan). De mensen die zeggen dat ze snel naar buiten rennen als ze onrust horen en even een roedel hongerige wolven wegjaagd in z'n pyjama: think twice.

Wilde herten en zwijnen pakken? Prima. Die hebben nog vlucht instinct en een eerlijke strijd om zich te verstoppen of weg te komen. Opgesloten paarden of schapen die alleen bang hoeven te zijn voor een takje die daar een half uur geleden nog niet lag: oneerlijk. Zo oneerlijk.
Één geruststelling: prooi is zo in shock dat ze weinig mee krijgen van het hele gebeuren. Ook die schaapjes die enkele uren later pas overlijden, zijn zo in shock dat ze echt niet denken 'dju m'n darmen liggen eruit dat doet zeer'.

dierenfan
Berichten: 9669
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:46

Vergeet niet als de wolf geen contact met de grond heeft vat hij ook geen stroom. Daarom zitten vogels op stroomdraad zonder schokken te krijgen... springen en klimmen is zo aangeleerd. Zeker als honger om de bocht komt kijken

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:33

Ik verbijster mij werkelijk over de naïviteit van sommigen hier…
Maar misschien is het ook jezelf voor de gek houden tegen beten in? Kop in het zand?
Maar de andere kant vind ik ook lastig, de paarden zolang binnen houden ivm de kans dat…
Maar ik heb niet de illusie dat een struik of schrikdraadje of net de kans verminderd…

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:43

waar ik in het begin van het topic zei dat de boel hier nog buiten liep, zal ik wel ook toegeven dat de schrik wat heeft toegenomen en de boel hier ‘s nachts op stal gaat met alle deuren dicht.

Superpony, ik ben geen stresskip, maar ik vind jou wel heel naïef overkomen. Je shetje gaat het echt niet winnen omdat ze uithaalt.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:49

Ik zag net wel een aangename bijkomstigheid van de wolf….er gaat gesproken worden over het toestaan van tenten op de weilanden waar mensen hun dieren dan veilig in weg kunnen zetten.Dat zou fantastisch zijn voor de paarden die nu geen beschutting hebben ivm vergunningen.

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:52

Hoe maak je een weidetent wolf-proof dan?
En over schuwheid: hier zijn ze niet schuw, lopen gewoon door de tuinen. Vorige zomer terwijl mijn buurman op het terras zat. Hij heeft ze op een paar meter afstand kunnen filmen.

ikkedus
Berichten: 3309
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:54

Hoe gaat een tent dan helpen om de wolf buiten te houden? Daar kunnen ze toch zo onderdoor of doorheen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:05

Kleine nota...
Hoe zit het dan met katten die binnen een tuin gehouden worden dmv een stroomdraad boven de omheining? Die raken toch ook geen grond als ze tegen de omheining klimmen? Maar krijgen wel stroom?

Merlen

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:50

Art_Ificious schreef:
Kleine nota...
Hoe zit het dan met katten die binnen een tuin gehouden worden dmv een stroomdraad boven de omheining? Die raken toch ook geen grond als ze tegen de omheining klimmen? Maar krijgen wel stroom?


Boven of onder elke stroomdraad bevestigd men een aardingsdraad zodat ze beide draden raken.
https://www.koltec.nl/hoe-werkt-kattenschrikdraad

Nyaleti

Berichten: 6321
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:00

Art_Ificious schreef:
Kleine nota...
Hoe zit het dan met katten die binnen een tuin gehouden worden dmv een stroomdraad boven de omheining? Die raken toch ook geen grond als ze tegen de omheining klimmen? Maar krijgen wel stroom?


Dit is bijna altijd met een speciale halsband om

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:04

Merlen schreef:
Art_Ificious schreef:
Kleine nota...
Hoe zit het dan met katten die binnen een tuin gehouden worden dmv een stroomdraad boven de omheining? Die raken toch ook geen grond als ze tegen de omheining klimmen? Maar krijgen wel stroom?


Boven of onder elke stroomdraad bevestigd men een aardingsdraad zodat ze beide draden raken.
https://www.koltec.nl/hoe-werkt-kattenschrikdraad
OK interessant. Dit wist ik niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 00:37

Saul schreef:
Voor mijn gevoel kom je een beetje naïef over superpony.
Overigens niet vervelend bedoeld.

Hoe stoer de pony ook is. Een wolf wimpelt ie echt niet zomaar af.

Ik ben het absoluut met je eens dat er overdag ook risico is. Maar denk dat het risico in de avond-nacht-vroege ochtend het hoogst is.

Hier staan ze dus idd overdag wel buiten maar savonds en snachts. Met heeeeeeeel erg veel pijn in mijn hart wel vast.

Ik vind het eng. Hoe mensen het beeld van de wolf romantiseren.

Ja het zijn prachtige dieren maar in mijn ogen is het een kwestie van tijd tot de eerste kinderen gepakt gaan worden.


Ik ben absoluut niet naïef. Ik kijk naar wat er reeds gebeurt is en probeer daar een lijn te vinden welke keuzes wolven maken.

Er is echt wel een verschil tussen 1wolf alleen of een samenwerkende roedel. De wolf alleen zal ook tactische keuzes maken.

Ik vind mensen naïef als ze denken dat afschieten nu alles oplost bijv. Wat heb ik eraan als een wolf in Brabant wordt afgeschoten?

Ik vind mensen naïef als ze denken dat opsluiten van paarden gaat helpen. Een wolf wacht wel als hij niks meer kan vinden.

Ik vind mensen naïef als ze denken dat op stal staan veilig genoeg is.
Net zoals sommige omheining te makkelijk is, zijn veel gebouwen ook niks waard om de wolf tegen te houden.

En dan hebben we het nog niet over alle andere problemen.

Op de Veluwe zijn er ook al problemen met zwijnen geweest. Zijn iets makkelijker tegen te houden, maar op de hei en in het bos zoeken mensen ze zelf op MET hun kinderen. En die zwijnen zijn allang niet bang meer.

Hier lees je alleen wat allemaal niet helpt, maar zoals eerder gezegd, niks doen werkt sws niet.
Als we nu kijken naar waar de wolf slachtoffers maakte zijn het toch nog steeds de vrij makkelijke prooien.

Mensen willen hier voorspellen wat de wolven allemaal gaan doen, maar dat weten we nog niet. Heel veel paarden en pony's staan nog achter een banketstaaf draadje, of alleen, of ouder, etc etc.

Vooralsnog is het naar het gedrag kijken en welke keuzes de wolven maken. Dan kan je kijken tot hoever ze te weren zijn zolang ze rondlopen. Bij alles roepen dat niks werkt hebben we niks aan. Net als afschieten.....dan moeten we dat toch echt zelf doen bij een zichtmelding en niet op jagers wachten. Maar zo stoer zijn mensen echt niet.

Voor de reacties, lees......ik zeg niet dat onze shet de wolf aankan. Ze staat nooit alleen en in kudde verband.
Heb ook gezegd dat ik de reactie van onze paarden EN de shet merrie op andere dieren zie.
Dus daarom zou willen weten welke keuzes een wolf maakt. De zwakke pony alleen of de kudde die zullen samenwerken.

Ik zeg niet dat ze het redden, maar wel misschien tijd rekken zodat je weet dat er wat aan de hand is en hopelijk kan reageren.
In tegenstelling tot de paarden ergens afgelegen op een wei bijvoorbeeld.

Het gaat niet om een shetlander, maar de reactie van paarden op vreemde dieren.

En wij doen echt alles om ze te beschermen. Beter meer dan minder. Ze staan hier niet achter een banketstaaf draadje.

dierenfan
Berichten: 9669
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 06:01

Wij hebben een container. Vrije in en uit loop. Onze paarden wegen 800 kg plus...als ik zie hoe ze die container mishandelen...daar gaat geen tent heel blijven haha
Afgezien van het feit dat ik Tsjechische wolfshond dwars door heras hekwerk met staaldraad heb zien gaan....een tent gaat een wolf echt niet buiten houden. Betreffende hond was binnen paar minuten dwars door hekwerk geknaagd....

Onderschat wolven echt niet. Geen enkele omheining die je hier in NL zonder vergunning mag zetten houdt een wilde wolf tegen. Het is gewoon schijnveiligheid. Ik hoop van harte dat wij nog heel lang wolf vrij zijn. Momenteel geen enkele reden om ons zorgen te maken gelukkig. Als het ooit zover komt zullen we op moeten sluiten maar hoe??? Geen idee ik ben zo enorm tegen opsluiten in een box er moet dan iets anders gecreëerd worden. Ik denk dan aan soort inloopstal rondom beton en kennelpanelen plus stevige overkapping. Dat met rondom extra omheining met stroom. Geen idee maar soort gevangenis zal het wel worden. Enkel wel iets of wat loopruimte voor ze

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:56

Maar op knaaghoogte van de omheining kan je toch stroom zetten aangezien hij dan wel aarding maakt met de grond ? Of als je echt vies wil spelen prikkeldraad of scheermesjesdraad... Dan zal die het hopelijk snel vergeten om te proberen de omheining stuk te knagen.

Zo'n zeer sterk beveiligde paddock zal het dan idd wel moeten worden vrees ik. Veiligheid boven mooi zicht helaas.

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:18

Art_Ificious schreef:
Maar op knaaghoogte van de omheining kan je toch stroom zetten aangezien hij dan wel aarding maakt met de grond ? Of als je echt vies wil spelen prikkeldraad of scheermesjesdraad... Dan zal die het hopelijk snel vergeten om te proberen de omheining stuk te knagen.

Zo'n zeer sterk beveiligde paddock zal het dan idd wel moeten worden vrees ik. Veiligheid boven mooi zicht helaas.

In prikkeldraad met scheermesjes staan je dieren bepaald niet veilig.

Popstra
Berichten: 13850
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:22

Je kan wel leuk blijven observeren wat de wolven doen voor je zelf stappen onderneemt maar dan mag je wel hopen ze het niet bij jou dier doen.
Dat zeggende, ik weet ook geen oplossing....

Ik blijf het zot vinden dat dit allemaal maar MAG gebeuren wat die beesten allemaal aanrichten.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:42

Het wordt nu bij ons wel eng vind ik.. Wij hebben onze kudde 24/7 buiten staan, maar er zijn dagelijks aanvallen in deze regio (Uffelte, Dwingeloo, Diever, etc).

DuoPenotti

Berichten: 30080
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:05

Prikkeldraad hebben we hier 18 jaar geleden overal weg gehaald.
Zou ik het nu weer toe gaan voegen? Nee.
En als ze dan niet gebeten worden maar daar in paniek door vliegen kun je ze alsnog inslapen.

3 hectare voorzien van op diverse hoogtes stroom. laag om niet onderdoor te graven, wat dus altijd wel ergens stroomverlies heeft door gras enz dat er tegen groeit. Halfweg voor klimmen en bijten en dan nog boven op.
Dat duurzaam is, wat gaat dat kosten?
Wie gaat mij daar in tegemoet komen? De mensen die je ziet schrijven (als een kip zonder kop) oh wat mooi die wolf hier, dat wil zeggen dat we een goede natuur hebben?
Of zeggen dat de boeren maar moeten omheinen? Met echt een duidelijk anti boer statement.

Nee die kletsen alleen maar wat.
Niet in de gaten hebbend als de natuur echt zo goed was ze amper dichtbij bebouwing kwamen, dan hadden ze zat te vreten in het bos.
Dan was de leefruimte groot genoeg, maar nu moeten ze wel uitspreiden naar bebouwing omdat ze in elkaars leefruimte komen.

Maar die gaan mijn omheining niet betalen, die leggen daar geen duizenden euro's voor neer.
Maar ik hoop wel dat als ze eens lekker gaan dauwtrappen in dat mooie buitengebied ze eens heel bang worden....heel bang....

Daarnaast al die omheiningen waar niets meer door kan.
Waar gaan reetjes , als ze er nog zijn, dan grazen? Hoe kunnen zij nog vluchten als er overal versperringen staan?
Waarom mogen zij niet beschermt worden tegen de wolf?

sterregoud
Berichten: 1882
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:17

Ja, reetjes zijn zo mooi, en die dreigen nu te verdwijnen. In het wolvengebied in Drenthe hoor je al, dat ze er niet meer zijn. Iets zuidelijker, Havelte, nog wel een enkele ree gezien.
Gisteren zelfs moeder met kalf, <3 , maar ik dacht ook, hoe lang nog ?
Als die populatie uitbreidt, dan zijn ze binnenkort er niet meer.

En op de nu.nl pagina allemaal mensen die meekletsen, wat mooi dat de natuur herstelt, nu de wolf er weer is. Blablabla..

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:10

In afgelopen 2? maanden 2x ree gezien, 1x eentje die mij eerst niet zag (mooi <3 ), en 3 langs dagelijkse paadje die schrokken. Ik ben veel meer reeen gewend en buurvrouw zegt zelfde (loopt ander rondje met hond). Zorgelijk is mild uitgedrukt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:24

Stroomverlies bij begroeiing van gras heb ik eigenlijk nog nooit echt iets van gemerkt. Takken van bomen en struiken helaas wel.
Hier heb ik altijd 8,0 op de draad staan ongeacht of er gras tegen groeit of niet.
Bij een sterk apparaat die ook geschikt is voor aantal km lint/draad zou dat geen probleem mogen zijn als er wat gras tegen groeit.

DuoPenotti

Berichten: 30080
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:32

Maar heb je de draad nu 5 / 10 cm boven de grond zitten?
Ik niet, dus nu wat lang gras merk ik ook niets van. Zeker omdat hoe langer het is ook hoe minder groen en dus stroomdoorlatend.

Maar wil je dat een wolf niet gaat graven moet het laag, heel laag bij de grond zitten.
Zeker nu in deze tijd van het jaar is het gras dan altijd nat. Laat ik mij niet voor kunnen stellen dat dat geen stroomverlies geeft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:55

Balko schreef:
Ik verbijster mij werkelijk over de naïviteit van sommigen hier…
Maar misschien is het ook jezelf voor de gek houden tegen beten in? Kop in het zand?
Maar de andere kant vind ik ook lastig, de paarden zolang binnen houden ivm de kans dat…
Maar ik heb niet de illusie dat een struik of schrikdraadje of net de kans verminderd…


Ik heb iemand gesproken die er net wat meer verstand van heeft en ook diverse beelden heeft bekeken. Gevraagd hoe hij over onze omheining denkt. Sloot, meters dichte bramenstruik, gaas en stroom.

Hij weet ook niet of een struik voldoende is, maar zegt alles te doen wat je kan doen.

Een wolf springt in 1x over een hek, of springt naar de bovenste legger en dan eraf, of hij gebruikt het hekwerk om te klimmen. Dat alles is bij een haag al veel moeilijker door geen houvast. En bij ons is het echt onmogelijk om door de bramen te gaan. Had al foto in mn bestand voor iemand gemaakt en ook gestuurd, dat zit van bodem tot boven echt pot en pot dicht. De haag is ook erg breed.

Daarnaast heb ik gevraagd of een wolf zo goed de kudde kan bestuderen en het risico neemt bij verminderd zicht op de kudde.
Bij honger zullen ze altijd van alles proberen, maar nog steeds zien ze wel degelijk dat de wolf doortrekt en voor gemak en overzicht kiest. Daarom zie je ze ook langs de weg, midden op het land etc.

De reden dat het niet in dierentuinen wordt gebruikt is het gebrek aan mogelijkheden om het aan 2 kanten te onderhouden en het verlies van het zicht van het publiek. Dus het is nooit getest. Waar je al zou gaan testen in een ruimte met publiek.


Popstra schreef:
Je kan wel leuk blijven observeren wat de wolven doen voor je zelf stappen onderneemt maar dan mag je wel hopen ze het niet bij jou dier doen.
Dat zeggende, ik weet ook geen oplossing....

Ik blijf het zot vinden dat dit allemaal maar MAG gebeuren wat die beesten allemaal aanrichten.


Voor je zelf stappen onderneemt? Onze plek is het meest hermetisch afgesloten van alles wat ik tegenkom. Daarbij hebben we 24/7 volledig zicht EN gehoor op de paarden.

's Avonds halen we ze dichterbij en staan ze bijna tegen ons huis. Dan staan ze niet achter de buitenste omheining, maar weer een binnenste en kan alles zien en horen op de camera.

We hebben 1 zwakke plek bij een hek. Daar zouden ze overheen springen en in het stuk van de varkens komen. Die beginnen vast ook niks, maar die slaan zo keihard aan dat je direct wakker bent.

En men moet wel verschillende dingen proberen om erachter te komen hoe je ze wel kan weren.
Alles moet geprobeerd worden; geur, stroom, zicht, geluid, reflectie misschien.

Mensen roepen zo makkelijk, maar zolang paarden nog op de weg lopen omdat de omheining bagger is, heeft zeker een wolf nog veel kansen.
En niet alleen de wolf............want zolang ik in de paarden zit, al teveel narigheid gezien door idioten, gewone honden etc. En die kunnen nu ook hun gang gaan als alles op de wolf wordt gegooid en dieren niet worden onderzocht na een aanval.

Overigens nemen zelfs veeartsen het nog niet zo serieus. Ik vertelde laatst hoe we ze hebben staan 's nachts vanwege vooral de veulens en toen zei de veearts letterlijk; je hoeft niet bang te zijn voor die ene wolf.

Popstra
Berichten: 13850
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:04

Ik bedoel in het algemeen. Iedereen is zoekende wat nu het beste is om ze tegen te houden. Zouden graag goede voorbeelden zien. Ik ook, maar moet er niet aan denken we intussen de klos zijn!

Laten we eerlijk wezen, je plaatst niet zomaar wat. Het moet degelijk zijn en dat kost wat.
Kosten die wij particulieren allen zelf mogen ophoesten. Als je dan investeerd moet het wel gewoon goed zijn.
Vandaar iedereen wil weten wat is nu echt goed!?

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:34

DuoPenotti schreef:
Maar heb je de draad nu 5 / 10 cm boven de grond zitten?
Ik niet, dus nu wat lang gras merk ik ook niets van. Zeker omdat hoe langer het is ook hoe minder groen en dus stroomdoorlatend.

Maar wil je dat een wolf niet gaat graven moet het laag, heel laag bij de grond zitten.
Zeker nu in deze tijd van het jaar is het gras dan altijd nat. Laat ik mij niet voor kunnen stellen dat dat geen stroomverlies geeft.


Als je 24/7 een flinke klap stroom op de draden hebt staan dan brand het gras gelijk weg zodra het de draad raakt.