Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:08

Niet te geloven dat eigenaren van ponies etc. dergelijke belachelijke maatregelen met torenhoge kosten moeten gaan nemen om te voorkomen dat hun dieren wolvenvoer worden!

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:14

Ik vind het een mooi plan hoor!
Laten we elkaar steunen en proberen te helpen. Er zullen weinig hekwerken of zelf geknutselde stallen zijn die 100% wolfproof zijn, maar we moeten proberen het ze zo moeilijk mogelijk te maken als we zelf met onze eigen middelen kunnen.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:32

DubbelFun schreef:
Overigens heb ik ook nog geen bouwhekken van 3 mtr hoog gezien, wel van 3 mtr breed en 2 mtr hoog. Dus die zou je op zijn kant kunnen zetten.
Ook vraag ik me wel af of een wolf de gepuntlaste mazen niet los kan trekken, zó dik is dat draad ook niet én rond-op-rond dus weinig aanhechtingsoppervlak.


als hij gaat knagen krijgt hij stroom zolang je de onderste draden maar dicht genoeg bij elkaar zet

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:22

@YvonneV: dat is waar.

Ik vraag me af of een schapenhek er vlak voor (cm of 50) ook helpt tegen het omhoog springen ?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:59

Wij zijn ook aan het nadenken over iets om voor de stallen te maken wat de wolf mogelijk op afstand houd. Iets wat je op de dag weg kan halen en 's avonds als de paarden op stal staan kan opzetten. Iets wat een schok geeft oid waardoor hij er vandoor gaat ipv om de stallen heen blijft lopen.

De kleine ponys hebben echt een binnenstal waar ze dus noodgedwongen in opgesloten kunnen worden, maar mijn paarden hebben buitenboxen. De deuren zijn 1.30m maar ook daar moeten nu dus tralies voor komen. Iemand nog een goed adresje die zoiets op maat zou kunnen maken? Ik denk aan een soort rek wat je dan boven op de staldeur moet bevestigen.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:34

Er zijn weefrekken die je later nog op de deur kan schroeven. Even stallenbouwer vragen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:48

tamary schreef:
Er zijn weefrekken die je later nog op de deur kan schroeven. Even stallenbouwer vragen.

Ja zo iets inderdaad. Ik zag met rondje Google al dat de meeste stallenbouwer ook op maat maken, dus zal eens wat offertes opvragen.


Nu dan nog iets verzinnen waardoor de wolf al een klap stroom krijgt voordat hij überhaupt bij de staldeur kan komen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:08

Jessix schreef:
Wij zijn ook aan het nadenken over iets om voor de stallen te maken wat de wolf mogelijk op afstand houd. Iets wat je op de dag weg kan halen en 's avonds als de paarden op stal staan kan opzetten. Iets wat een schok geeft oid waardoor hij er vandoor gaat ipv om de stallen heen blijft lopen.

De kleine ponys hebben echt een binnenstal waar ze dus noodgedwongen in opgesloten kunnen worden, maar mijn paarden hebben buitenboxen. De deuren zijn 1.30m maar ook daar moeten nu dus tralies voor komen. Iemand nog een goed adresje die zoiets op maat zou kunnen maken? Ik denk aan een soort rek wat je dan boven op de staldeur moet bevestigen.


Die zocht ik ook. Ik wilde alleen een neerklapbare variant zodat je overdag ze wel buiten kan laten kijken. Niet te vinden. Van die simpele met een V in het midden werden er wel wat aangeboden op bv tweedehands

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:22

Hier zitten er in met zeg maar een extra deurtje er in.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:26


DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:35

DuoPenotti schreef:
Hier zitten er in met zeg maar een extra deurtje er in.


zo heb ik dat bovendeurtje. Kan dus dicht.
(voerbak heb ik niet zo)

Ik heb de wanden van Menten-Hilkens uit Haelen.
Toen was de prijs heel netjes.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:38

Ik kan dit soort rekken alleen vinden in kombinatie met een vaste (schtuif)deur, niet los zodat je ze zelf kunt plaatsen.
Het is wel een heel mooi systeem.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:46

Ik denk als je dat vraag aan zo'n stallenbouwer dat ze dat wel voor je kunnen maken :j
Als je deur dat gewicht aankan dan. Want dit is wel van dat dikke staal.
Maar persoonlijk zou ik dat dunne ook niet snel durven.
Hoe ze het soms doen weet ik niet, maar toch hoor je wel eens van paarden met kaak of been in de spijlen. En met de juiste afstand en materiaal dat minder snel buigt lijkt me die kans kleiner. Of althans dat hoop ik misschien dan maar :)

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:50


DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:18

@YvonneV: deze deur is een echte bovendeur, dus zul je de oude bovendeur eerst moeten verwijderen. Een 'deur in een deur' of 'deur voor een deur' is dan handiger.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:52

een bovendeur is vaak zo uit de scharnieren te tillen. Op de bestaande scharnieren kan je dan een spijlen of gaasdeur hangen.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:00

Bij mij lukt dat niet omdat het overstekende dak dan in de weg zit. Je krijgt de deur niet hoog genoeg opgetild om hem uit de scharnierpunten te krijgen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:32

Ik heb inderdaad wel weefrekken gevonden maar ik heb liever een geheel. Mijn stal is zelfgebouwd dus ik ontkom denk ik niet aan iets op maat maken. Het idee van de weefrekken is wel wat ik zoek maar dan volledig tralies.

Bah… ik vind het zo naar om van die dichtgetimmerde hokken te moeten maken. Gewoon niet leuk dit. :(

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:48

Jessix schreef:
Ik heb inderdaad wel weefrekken gevonden maar ik heb liever een geheel. Mijn stal is zelfgebouwd dus ik ontkom denk ik niet aan iets op maat maken. Het idee van de weefrekken is wel wat ik zoek maar dan volledig tralies.

Bah… ik vind het zo naar om van die dichtgetimmerde hokken te moeten maken. Gewoon niet leuk dit. :(


Als je stal zelfgebouwd is is het ook niet zo moeilijk om een tralie bovendeur te maken. Een raamwerk van (hard)hout maken. in de onder balk ondiepe gaten boren en de bovenbalk doorboren en daar stukken verwarmingspijp door schuiven. Bovenop een latje zodat ze niet naar boven kunnen schuiven

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:49

Tipje van koos de timmerman ;) neem één dikke lat, boor de gaten tot op de juiste diepte en zaag dan de lat door midden óf leg 2 latten op elkaar en zet ze met een schroefje aan elkaar en boor dan de gaten op diepte. Dan weet je iig zeker dat de gaten recht op elkaar vallen ;)

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:55

Bedankt voor de tips maar mijn deurframe en post zijn van rvs. Dus daar valt weinig aan te timmeren. ;) Daarbij ben ik er helemaal oké mee als een bedrijf dat nu op maat wil maken. Installeren doen we dan zelf wel weer.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:21

Mijn deuren hebben een omlijsting van metaal, maar zijn wel 'gevuld' met hout. Wel zo handig als de kleinste ook naar buiten wil kijken :)

Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 15:29

DubbelFun schreef:
Mijn deuren hebben een omlijsting van metaal, maar zijn wel 'gevuld' met hout. Wel zo handig als de kleinste ook naar buiten wil kijken :)

[ [url=m/QByXTZ.jpg]Afbeelding[/url] ]



:knuffel: :')

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:54

Mooi opgelost! :)

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:58

DubbelFun schreef:
Mijn deuren hebben een omlijsting van metaal, maar zijn wel 'gevuld' met hout. Wel zo handig als de kleinste ook naar buiten wil kijken :)

[ [url=m/QByXTZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook daar kan een wolf door naar binnen.