Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:04

Nikass, waarom vind jij deze beslissing idioot? Mij lijkt deze beslissing niet meer dan logisch.

De kinderopvang is verantwoordelijk voor de kinderen onder hun hoede. De meeste hebben vaak een hek van ruim 1 meter wat wel de kinderen binnen houdt, maar zeker geen wolf buiten. Natuurlijk is de kans maar klein dat er wat gebeurt. Maar klein betekent niet onmogelijk. Hoe vaak valt een hond niet onverwachts uit, juist naar kwetsbare kleine kinderen. Dan wordt ook vaak gezegd:Dat doet ie anders nooit hoor...

Sommige risico's moet je gewoon niet willen nemen. Ik ga ervan uit dat de kinderopvang best naar oplossingen zoekt, maar dit soort dingen kosten vaak tijd. Een aangepast hek bijvoorbeeld, dan kunnen de kinderen waarschijnlijk weer veilig buitenspelen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:29

Ik vind het geen reëel risico.
Ik mag aannemen dat de kinderen sowieso altijd onder toezicht zijn, en in een normale kindveilige omgeving spelen. (ik bedoel daarmee dus dat ze niet in hun eentje in een groot bos of langs een drukke weg zijn)
Mocht er op dat moment een zwervende wolf voorbij komen, dan zijn daar dus leidsters bij en dan gaat hij echt geen kindjes grijpen.
Door dit soort acties schets je een verkeerd beeld van de wolf en maak je mensen (en kinderen) onnodig angstig.
Daar heeft niemand wat aan.

Als het kinderdagverblijf iets wil doen kunnen ze beter zichzelf wat meer informeren en vervolgens zorgen voor juiste voorlichting voor ouders.

Enige tijd geleden liep ik met mijn honden te wandelen in een losloopgebied in Ede.
Ineens stond mijn hond oog in oog met een groot wild zwijn.
Niet bepaald ongevaarlijk! Ik schrok me een hoedje en we sloegen gauw een andere route in. Betekent dit dat ik nooit meer met mijn honden het bos in ga? Nee, natuurlijk niet!!
Wil ik dat alle wilde zwijnen worden afgeschoten? Absoluut niet.
Ik denk dat vooralsnog de kans dat ik een wolf tegenkom een stuk kleiner is.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:33

Wat een vergelijking weer :')

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:50

Je bagatelliseert weer door het een zwervende wolf te noemen. In dit gebied zijn al dik een half jaar tig zichtmeldingen van 2 wolven, ze blijken redelijk honkvast.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:00

Ik vind wel dat Nikaas gelijk heeft mbt het buitenspelen op de opvang. Als de wolf blijft, en dat zal wel, moeten we ermee samenleven. Om nu uit voorzorg kinderen die onder toezicht op een kdv buiten spelen, gaat imo te ver. Ik neem aan dat het kdv niet middenin het bos ligt, met allerlei verborgen hoeken waar de kinderen uit zicht zijn?

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:08

sterregoud schreef:
(...) ook omdat de wolf dus niet verjaagd mag/ kan worden.

"... halve waarheden worden soms grote 'lijken'".

Doodschieten mag niet.

Verjagen als in: herrie maken, voor mijn part stenen gooien en bang maken: graag.
Alleen maar heel erg verstandig.


PS. : 'zwervende wolf' lijkt mij geen bagatel.
Juist de 'zwervers', op zoek naar een eigen territorium zijn het gevaarlijkst.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:12

Het ligt dus in het bos.

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:15

Nikass schreef:
Ik vind het geen reëel risico.
Ik mag aannemen dat de kinderen sowieso altijd onder toezicht zijn, en in een normale kindveilige omgeving spelen. (ik bedoel daarmee dus dat ze niet in hun eentje in een groot bos of langs een drukke weg zijn)
Mocht er op dat moment een zwervende wolf voorbij komen, dan zijn daar dus leidsters bij en dan gaat hij echt geen kindjes grijpen.
Door dit soort acties schets je een verkeerd beeld van de wolf en maak je mensen (en kinderen) onnodig angstig.
Daar heeft niemand wat aan.

Als het kinderdagverblijf iets wil doen kunnen ze beter zichzelf wat meer informeren en vervolgens zorgen voor juiste voorlichting voor ouders.

Enige tijd geleden liep ik met mijn honden te wandelen in een losloopgebied in Ede.
Ineens stond mijn hond oog in oog met een groot wild zwijn.
Niet bepaald ongevaarlijk! Ik schrok me een hoedje en we sloegen gauw een andere route in. Betekent dit dat ik nooit meer met mijn honden het bos in ga? Nee, natuurlijk niet!!
Wil ik dat alle wilde zwijnen worden afgeschoten? Absoluut niet.
Ik denk dat vooralsnog de kans dat ik een wolf tegenkom een stuk kleiner is.


Uit je verhaal maak ik op dat je zelf nog niet oog in oog met een wolf hebt gestaan. Wel geef je aan dat je een veilig route kiest als jouw hond een zwijn tegenkomt, omdat dat OOK potentieel gevaar op levert.

De kinderopvang kiest in dit geval ook voor de veiligste route. Niets meer en niets minder. Jij bent zelf verantwoordelijk voor jouw hond en het is dan ook jouw keuze welke risico's je acceptabel vind. De kinderopvang is verantwoordelijk voor de kinderen van een ander. Dit is nogal een verschil, en logisch dat de lat dan wat hoger ligt. Dit heeft niets te maken met bangmakerij of het willen afschieten van dieren, ongeacht of het een zwijn of wolf betreft.

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:23

Janneke2 schreef:
sterregoud schreef:
(...) ook omdat de wolf dus niet verjaagd mag/ kan worden.

"... halve waarheden worden soms grote 'lijken'".

Doodschieten mag niet.

Verjagen als in: herrie maken, voor mijn part stenen gooien en bang maken: graag.
Alleen maar heel erg verstandig.


PS. : 'zwervende wolf' lijkt mij geen bagatel.
Juist de 'zwervers', op zoek naar een eigen territorium zijn het gevaarlijkst.


Als je de meldingen op bij12 erbij pakt dan blijkt de laatste veronderstelling onjuist, hoewel dit zo wel word vertelt. Zwervende wolven pakken misschien vaker een schaap omdat dit een makkelijke prooi betreft, en zij de omgeving niet kennen. Juist gevestigde wolven blijken vaker brutaler te worden, bij mensen het erf op te gaan en ook achter groot vee aan te gaan, ongeacht of het een solitaire wolf of een roedel betreft. Hoe langer een wolf op een plek is, hoe zelfverzekerder hij wordt blijkbaar.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:25

Ik vind het ook een foute beslissing mbt de kinderopvang in Darp.

Ik kan me voorstellen dat er VOORLOPIG
ivm overleg met de ouders
geen kinderen buiten spelen.

En daarna (met een woord dat verwijst naar Knor uit het vrolijke weekblad Donald Duck) een paar goede wolvervallen installeren.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:51

journee schreef:
Janneke2 schreef:

PS. : 'zwervende wolf' lijkt mij geen bagatel.
Juist de 'zwervers', op zoek naar een eigen territorium zijn het gevaarlijkst.


Als je de meldingen op bij12 erbij pakt dan blijkt de laatste veronderstelling onjuist, hoewel dit zo wel word vertelt. Zwervende wolven pakken misschien vaker een schaap omdat dit een makkelijke prooi betreft, en zij de omgeving niet kennen. Juist gevestigde wolven blijken vaker brutaler te worden, bij mensen het erf op te gaan en ook achter groot vee aan te gaan, ongeacht of het een solitaire wolf of een roedel betreft. Hoe langer een wolf op een plek is, hoe zelfverzekerder hij wordt blijkbaar.


... ik heb nog eens braaf Bij12 doorgespit.
Ik geef toe, de pagina is niet tot en met november bijgewerkt.

Het grootste aantal meldingen van schade komt uit Drenthe, aldus Bij12.
Hier is ook (ten minste) een roedel gevestigd.
De oudste roedel is gevestigd op de Veluwe, en ik citeer 'waar geïnvesteerd is in preventie en de wolf voornamelijk wild eet'.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:06

Nou ja, voornamelijk is een ruim begrip. Hier op twee vierkante kilometer heel wat aanvallen op schapen de afgelopen twee jaar.

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:23

Toevallig heb ik hier enige tijd geleden onderzoek naar gedaan.Bij bij12 kun je de wolfaanvallen downloaden, waardoor je kunt zien welke wolf verantwoordelijk is voor welke aanval in Nederland. Elke wolf in Nederland krijgt namelijk een eigen nummer. Net onder darp was vooral 2541M actief (waarschijnlijk is hij bij de opvang gespot) en vlak hiernaast 2664M. Als je naar boven gaat kom je in het territorium van 2397m en 2090F terecht. Deze wolven hebben dit jaar enkele pups gekregen en hier is nu dus sprake van een roedel. In mijn onderzoek heb ik gekeken wanneer de wolven welke dieren hebben aangevallen en hier heb ik dus bovenstaande conclusie uitgetrokken. Verder kunnen ze vertellen wat ze willen, maar ik neem niet alles altijd klakkeloos over en de cijfers liegen niet.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:31

Janneke2 schreef:
sterregoud schreef:
(...) ook omdat de wolf dus niet verjaagd mag/ kan worden.

"... halve waarheden worden soms grote 'lijken'".

Doodschieten mag niet.

Verjagen als in: herrie maken, voor mijn part stenen gooien en bang maken: graag.
Alleen maar heel erg verstandig.



PS. : 'zwervende wolf' lijkt mij geen bagatel.
Juist de 'zwervers', op zoek naar een eigen territorium zijn het gevaarlijkst.

je mag een wolf tegenhouden door bv een wolf-werend-hek te plaatsten, maar je mag hem absoluut niet op-en verjagen. Als hij in jouw tuin zit mag je hem wettelijk gezien niet verjagen!
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149206 ... geen-optie

Citaat:
De wolf is in Europa beschermd, op grond van het Verdrag van Bern (1979) en de Europese Habitatrichtlijn. De wolf mag in ons land niet worden gedood, gevangen of opzettelijk verstoord. Met dat laatste bedoelen we verjagen.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:54

@Brainless
Ik begrijp 'verstoren' als het dier actief opzoeken op de vaste plek waar de roedel verblijft.

Ik heb geen plannen om wolven te vangen of te doden, maar zou het dier in mijn tuin, of voor mijn fiets opduiken, of vlakbij de wei van Knollie -
reken maar dat ik lawaai maak, smijt met spullen en het beest zo snel mogelijk van mij vandaan wens te hebben.

Nergens lees ik dat dit niet mag,
sterker nog :
het beleid is dat wolven per se bang moeten blijven voor de diersoort mens.

@Journee
Ik zal die 'dwars route' ook eens bewandelen.
... en het 'wildtekort' in Drenthe helpt ook niet mee.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:58

On topic?! Wolfwerende omheining daar hadden we het over.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:47

Journee, Sterrengoud, jammer dat jullie steeds reageren alsof je op oorlogspad bent. Volgens mij probeert iedereen in dit topic mee te denken over een juist beeld van de situatie en een oplossing om te leren samenleven met de wolf.

Sunny43: iets minder rigide mag ook wel.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:08

Nikass, rigide?

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:20

Nikass schreef:
Journee, Sterrengoud, jammer dat jullie steeds reageren alsof je op oorlogspad bent. Volgens mij probeert iedereen in dit topic mee te denken over een juist beeld van de situatie en een oplossing om te leren samenleven met de wolf.

Sunny43: iets minder rigide mag ook wel.


Wat jammer dat jij het delen van ervaringen zo ervaart. Sommige van ons proberen gewoon een realistisch beeld te geven over waar men in wolf territorium mee te maken krijgt, hoewel deze ervaringen per gebied kunnen verschillen. Hier kunnen anderen zelf hun conclusies uit trekken en misschien hun beslissingen betreffende hekwerk en manier van paardenhouden op aanpassen.

De wolf is er nu en daar zullen we het mee moeten doen, dat dit voor veel mensen onzekerheid en angst met zich mee brengt is een vast gegeven. Net als de meeste mensen heb ik ansich geen problemen met de wolf. Wel heb ik problemen met het huidige beleid. Ik heb problemen met het feit dat onze dieren niet meer veilig zijn en onze dieren moeten inleveren op goede leefomstandigheden, terwijl velen van ons zich hier al jaren voor inzetten. Ook vind ik het onredelijk dat als mensen bereidt zijn om veel geld aan preventieve maatregelen uit te geven, (als dit financieel überhaupt mogelijk is) de gemeente vaak geen medewerking kan/wil geven.
Ik heb het idee dat dit op sommige punten in België beter is geregeld. Hier zou in Nederland echt meer aandacht voor moeten zijn en ook zeker wat in moeten veranderen om met de wolven samen te kunnen leven.

Om even on topic te blijven, in sommige situaties (bijvoorbeeld als de gemeente geen hoog hekwerk toestaat) kunnen als extra maatregel misschien bewegingsmelders gebruikt worden, eventueel in combinatie met camera en licht of geluid. Zo kan eventueel wolf bezoek in de gaten worden gehouden en hier zonodig maatregelen voor worden getroffen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:47

Je hebt zelf ook niet echt een realistisch beeld. Ja, de wolf is er, maar net als met ander wild zouden er maatregelen kunnen komen dat er niet oneindig veel wolven komen rond te lopen.

Omheining aanpassen etc is helemaal geen oplossing en dat is nu al een paar keer gezegd ook.

Ten eerste moet je echt een gevangenis maken van je land wil je een wolf ECHT buiten houden.
Ten tweede heeft dat ernstige gevolgen voor andere dieren.
Ten 3e kan niet iedereen direct de kosten opbrengen om al het land dusdanig te omheinen. En nogmaals; dat zal ook echt nooit overal toegestaan worden dat het eruit komt te zien als gevangenis terrein.
4)bewegingsmelders gaan niet voldoende uithalen overal. Mensen hebben land op afgelegen plekken of dusdanig veel dat het gewoon te ver is om daar iedere keer op te reageren. En dan ben je een slechte baas als je dat niet doet......
Bewegingsmelders gaan ook af op andere dieren en bewegingen, dus dat is echt onbegonnen werk voor grotere stallen en bedrijven.
5)Schapen grazen diverse plekken af en hebben meestal geen eigen vaste weide.

Mensen kunnen en mogen niet zelf schieten. Dat is logisch, want dat vraagt echt wel kennis en ervaring. Maar de wolf goed mogen afschrikken zou al 1 zijn. Als je dus al op tijd bent. Er zijn ook mensen die bijv werken om hun dieren te onderhouden.

Zoals nu wordt gesproken is te makkelijk denken; even een hogere omheining......En al het land waar dat niet kan of mag? Dat blijft kaal liggen? Of kunnen we lekker vol bouwen met huizen.

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:25

superpony schreef:
Je hebt zelf ook niet echt een realistisch beeld. Ja, de wolf is er, maar net als met ander wild zouden er maatregelen kunnen komen dat er niet oneindig veel wolven komen rond te lopen.

Omheining aanpassen etc is helemaal geen oplossing en dat is nu al een paar keer gezegd ook.

Ten eerste moet je echt een gevangenis maken van je land wil je een wolf ECHT buiten houden.
Ten tweede heeft dat ernstige gevolgen voor andere dieren.
Ten 3e kan niet iedereen direct de kosten opbrengen om al het land dusdanig te omheinen. En nogmaals; dat zal ook echt nooit overal toegestaan worden dat het eruit komt te zien als gevangenis terrein.
4)bewegingsmelders gaan niet voldoende uithalen overal. Mensen hebben land op afgelegen plekken of dusdanig veel dat het gewoon te ver is om daar iedere keer op te reageren. En dan ben je een slechte baas als je dat niet doet......
Bewegingsmelders gaan ook af op andere dieren en bewegingen, dus dat is echt onbegonnen werk voor grotere stallen en bedrijven.
5)Schapen grazen diverse plekken af en hebben meestal geen eigen vaste weide.

Mensen kunnen en mogen niet zelf schieten. Dat is logisch, want dat vraagt echt wel kennis en ervaring. Maar de wolf goed mogen afschrikken zou al 1 zijn. Als je dus al op tijd bent. Er zijn ook mensen die bijv werken om hun dieren te onderhouden.

Zoals nu wordt gesproken is te makkelijk denken; even een hogere omheining......En al het land waar dat niet kan of mag? Dat blijft kaal liggen? Of kunnen we lekker vol bouwen met huizen.


Superpony, als je op mijn post reageert, het realistische beeld waar ik het over had, komt grotendeels overeen met jouw mening. :D Alleen werd ik ervan beschuldigd op oorlogspad te zijn... In bovenstaande post zeg ik ook niet voor niets dat er heel wat moet veranderen om met wolven te kunnen samenleven.

Ik denk alleen wel dat elk idee/suggestie om je dieren te beschermen welkom is. Bewegingsmelders zullen inderdaad niet voor iedereen werken, maar als hierdoor al 1 dier gered wordt, is dit mooi meegenomen. Overigens kun je tegenwoordig een app op je mobiel zetten om camera beelden te bekijken als er beweging geregistreerd wordt. Hoef je dus niet gelijk in actie te komen als de hond van de buren voorbij loopt. ;)

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:16

Nou.. Ik heb eens een paar dagen een wildcamera langs de afrastering gezet, als die een melder had gehad, had ik zestien keer per nacht m'n bed uit gekund. Onvoorstelbaar wat er 's nachts allemaal rondloopt. De paarden kwamen trouwens ook negentig keer in beeld. :)

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:19

Nikass, ik weet niet wat jij met die opmerking over oorlogspad wil ?

Jij lijkt niet te begrijpen dat mensen wel degelijk dreiging ervaren van de aanwezigheid van wolven.
Je schrijft dat als er leidsters bij zijn, de wolf geen kindje zal pakken. Bij Ermelo was de schaapsherder erbij (en het was overdag ) toen de wolf een schaap pakte. Dat hielp dus niet…

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:41

mysa schreef:
Nou.. Ik heb eens een paar dagen een wildcamera langs de afrastering gezet, als die een melder had gehad, had ik zestien keer per nacht m'n bed uit gekund. Onvoorstelbaar wat er 's nachts allemaal rondloopt. De paarden kwamen trouwens ook negentig keer in beeld. :)


Bij de bewegingsmelders is het natuurlijk wel de bedoeling dat ze buiten het hek komen, en dan zodanig afstellen zodat ze alleen afgaan als er iets langs het hek loopt. Anders kom je inderdaad niet meer aan je nachtrust toe.. :+

Alhoewel het soms misschien wel leuke live beelden zijn vanuit je luie stoel. :D

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:51

Ik wil iets met geluid zodat ik wakker wordt als er paniek is. Paarden staan ‘s nachts op stal maar kan me voorstellen dat het toch mis kan gaan als er wolven rondhangen.