Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:03

journee schreef:
superpony schreef:
Je hebt zelf ook niet echt een realistisch beeld. Ja, de wolf is er, maar net als met ander wild zouden er maatregelen kunnen komen dat er niet oneindig veel wolven komen rond te lopen.

Omheining aanpassen etc is helemaal geen oplossing en dat is nu al een paar keer gezegd ook.

Ten eerste moet je echt een gevangenis maken van je land wil je een wolf ECHT buiten houden.
Ten tweede heeft dat ernstige gevolgen voor andere dieren.
Ten 3e kan niet iedereen direct de kosten opbrengen om al het land dusdanig te omheinen. En nogmaals; dat zal ook echt nooit overal toegestaan worden dat het eruit komt te zien als gevangenis terrein.
4)bewegingsmelders gaan niet voldoende uithalen overal. Mensen hebben land op afgelegen plekken of dusdanig veel dat het gewoon te ver is om daar iedere keer op te reageren. En dan ben je een slechte baas als je dat niet doet......
Bewegingsmelders gaan ook af op andere dieren en bewegingen, dus dat is echt onbegonnen werk voor grotere stallen en bedrijven.
5)Schapen grazen diverse plekken af en hebben meestal geen eigen vaste weide.

Mensen kunnen en mogen niet zelf schieten. Dat is logisch, want dat vraagt echt wel kennis en ervaring. Maar de wolf goed mogen afschrikken zou al 1 zijn. Als je dus al op tijd bent. Er zijn ook mensen die bijv werken om hun dieren te onderhouden.

Zoals nu wordt gesproken is te makkelijk denken; even een hogere omheining......En al het land waar dat niet kan of mag? Dat blijft kaal liggen? Of kunnen we lekker vol bouwen met huizen.


Superpony, als je op mijn post reageert, het realistische beeld waar ik het over had, komt grotendeels overeen met jouw mening. :D Alleen werd ik ervan beschuldigd op oorlogspad te zijn... In bovenstaande post zeg ik ook niet voor niets dat er heel wat moet veranderen om met wolven te kunnen samenleven.

Ik denk alleen wel dat elk idee/suggestie om je dieren te beschermen welkom is. Bewegingsmelders zullen inderdaad niet voor iedereen werken, maar als hierdoor al 1 dier gered wordt, is dit mooi meegenomen. Overigens kun je tegenwoordig een app op je mobiel zetten om camera beelden te bekijken als er beweging geregistreerd wordt. Hoef je dus niet gelijk in actie te komen als de hond van de buren voorbij loopt. ;)

Nee je hoeft niet direct te reageren als de hond van de buren voorbijloopt maar je bent dan wel wakker als je er een alarm aan vast gekoppeld. En geloof me dat je dan heel vaak wakker bent in het buitengebied. En die bewegingsmelders wil je dan om een aantal hectares plaatsen? Allemaal leuk en aardig maar tenzij jij zelf bewegingsmelders verkoopt worden daar heel weinig mensen blij van.

Rizette
Berichten: 4422
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:18

journee schreef:
Toevallig heb ik hier enige tijd geleden onderzoek naar gedaan.Bij bij12 kun je de wolfaanvallen downloaden, waardoor je kunt zien welke wolf verantwoordelijk is voor welke aanval in Nederland. Elke wolf in Nederland krijgt namelijk een eigen nummer. Net onder darp was vooral 2541M actief (waarschijnlijk is hij bij de opvang gespot) en vlak hiernaast 2664M. Als je naar boven gaat kom je in het territorium van 2397m en 2090F terecht. Deze wolven hebben dit jaar enkele pups gekregen en hier is nu dus sprake van een roedel. In mijn onderzoek heb ik gekeken wanneer de wolven welke dieren hebben aangevallen en hier heb ik dus bovenstaande conclusie uitgetrokken. Verder kunnen ze vertellen wat ze willen, maar ik neem niet alles altijd klakkeloos over en de cijfers liegen niet.

Heb je in jouw onderzoek ook de roedel van 9 wolven in Hierden meegenomen?

journee
Berichten: 806
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:09

Rizette schreef:
journee schreef:
Toevallig heb ik hier enige tijd geleden onderzoek naar gedaan.Bij bij12 kun je de wolfaanvallen downloaden, waardoor je kunt zien welke wolf verantwoordelijk is voor welke aanval in Nederland. Elke wolf in Nederland krijgt namelijk een eigen nummer. Net onder darp was vooral 2541M actief (waarschijnlijk is hij bij de opvang gespot) en vlak hiernaast 2664M. Als je naar boven gaat kom je in het territorium van 2397m en 2090F terecht. Deze wolven hebben dit jaar enkele pups gekregen en hier is nu dus sprake van een roedel. In mijn onderzoek heb ik gekeken wanneer de wolven welke dieren hebben aangevallen en hier heb ik dus bovenstaande conclusie uitgetrokken. Verder kunnen ze vertellen wat ze willen, maar ik neem niet alles altijd klakkeloos over en de cijfers liegen niet.

Heb je in jouw onderzoek ook de roedel van 9 wolven in Hierden meegenomen?


Ik heb gebruik gemaakt van de gegevens van bij12 en de meeste meldingen waren van regio Drenthe. In regio Gelderland is wel te zien dat eigenlijk alle aanvallen door telkens verschillende wolven zijn. (zowel enkele waarvan DNA bekend is als ook enkele onbekende) zeker dit laatste geeft aan dat dit zwervende/jonge wolven betreft. Ook zie je dat er eigenlijk alleen schapen zijn aangevallen. Dit klopt ook met mijn conclusie dat zwervende jonge wolven zich voornamelijk op schapen richten. Echter moet ik eerlijkheidshalve toegeven, dat omdat de daar gevestigde wolven niet voorkomen in de lijst van bij12, ik deze ook niet in mijn onderzoek heb meegenomen...Om de zaak even recht te trekken: De conclusie dat gevestigde wolven een gevaar zijn voor groter vee en niet de zwervende wolven klopt dus wel, maar heeft dus vooral betrekking op regio Drenthe.

Wel vermoed ik dat dit beeld in alle regio's met weinig wild terug zal komen, maar dat zal de tijd leren.

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:12

Jessix schreef:
Ik wil iets met geluid zodat ik wakker wordt als er paniek is. Paarden staan ‘s nachts op stal maar kan me voorstellen dat het toch mis kan gaan als er wolven rondhangen.



das simpel, neem een babyfoon al dan niet met camera.

pol013

Berichten: 9020
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:46

Je wil echt geen bewegingsmelder op je weiland :+
Ten eerste lopen de paarden je dan de hele nacht wakker. En tel daar alle egels, vogels, vossen, katten en ratten etc maar bij op. Zeker weten dat je niet meer slaapt.
Wij hebben ook een wildcamera en daar is genoeg op de zien na een nachtje filmen.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:47

Misschien dat AI daar een oplossing kan bieden? Zodat je alleen een alert krijgt als het een wolf(achtige) betreft?

Overigens hou ik mijn hart vast met die vorst, want zelfs goedgekeurde wolfwerende omheining onder stroom gaat nu (letterlijk) niet werken.

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:55

De kracht kan teruglopen zeker bij een batterij , maar als hij elektrisch gevoed wordt zou het gewoon moeten blijven werken. Misschien -net als zomers- wat vaker een emmertje (kokend) water bij de aarddraad gooien.

DuoPenotti

Berichten: 30153
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:02

Ik zou ook niet weten waarom het nu niet zou werken.
Oke als de draad vol ijzel hangt zoals hier 2 jaar terug kan ik het me voorstellen, anders niet.

Of een zwakke batterij, maar daar heb ik geen ervaring mee

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:29

Aarding werkt minder goed of niet bij vorst.
Werkt emmertje heet water goed ja DF? En hoe lang?

DuoPenotti

Berichten: 30153
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:37

Zal niet direct wat maken denk ik.
Het werkt minder als het droog is, maar vorst zit vaak maar een 10 cm in de grond als het een tijdje vriest en bij extreem misschien 20 (wat al vochtig is anders bevriest het niet) en daaronder zit de vorst al niet meer. En je aardpen zit wel dieper

DubbelFun

Berichten: 88852
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:40

Dat is waar. Het grootste probleem zal dan wel aan het ijzel op de linten/draden zijn.

Lindsey_99
Berichten: 2526
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:07

pol013 schreef:
Je wil echt geen bewegingsmelder op je weiland :+

:D

Onze webcamera kan een selectie maken tussen mensen en (huis) dieren.
Er zit ook een optie in om een selectie te maken van de ruimte/het beeld waarbinnen meldingen van bewegingen gedaan kunnen worden. We krijgen dus op dit moment geen meldingen binnen de wei, maar wel als er voor het hek wat voorbij loopt. Alleen voor een grote wei is het ondoenlijk. Voor een paddock zou het nog wel kunnen.
Wij zien dus wel de katten van de overburen regelmatig voorbij struinen op jacht naar muizen. :Y)
Eufy kan dat o.a.

Rivendell

Berichten: 6853
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:28

-:(-
Ik word zo moe van al die betweters op Facebook. "Dan zet je toch een hekje om je ponies?"
Je kan 't 100 keer proberen uit te leggen, maar die geiten wollen sokken vegans vinden dat WIJ maar alles moeten doen om onze dieren te beschermen. En als we dat niet kunnen, dan moeten we geen dieren hebben.
Echt, ik hoop dat er een wolf komt die hun hond/kind/kat opeet. Kijken wat ze dan zeggen

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:53

hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 02:39

journee schreef:
Superpony, als je op mijn post reageert, het realistische beeld waar ik het over had, komt grotendeels overeen met jouw mening. :D Alleen werd ik ervan beschuldigd op oorlogspad te zijn... In bovenstaande post zeg ik ook niet voor niets dat er heel wat moet veranderen om met wolven te kunnen samenleven.

Ik denk alleen wel dat elk idee/suggestie om je dieren te beschermen welkom is. Bewegingsmelders zullen inderdaad niet voor iedereen werken, maar als hierdoor al 1 dier gered wordt, is dit mooi meegenomen. Overigens kun je tegenwoordig een app op je mobiel zetten om camera beelden te bekijken als er beweging geregistreerd wordt. Hoef je dus niet gelijk in actie te komen als de hond van de buren voorbij loopt. ;)


Er zijn geen manieren om je dieren volledig te beschermen als ze buiten lopen.

Ik denk dat heel veel paardenbezitters dat systeem echt allang kennen hoor. Maar dat gaat niet werken. Zoals mensen al zeggen, reageren die op alles en wordt je vaker wakker.

Als wild door je wei passeert kan je de camera's niet zo neerzetten zoals jij wilt. En dat is nou net het probleem. Mensen willen hun paarden 24/7 buiten kunnen houden en die lopen ook langs camera's.

Mensen willen geen torenhoge gevangenishekken omdat het a) geen porem is en b) wild daar last van heeft.

Ik heb wel een camera aan staan en vooral voor het geluid en herken inmiddels hier aardig de geluiden, maar je slaapt er wel op.
Maar ik hoef ook niet 10ha over te rennen op mn sloffen als ik iets afwijkends hoor.

Ik heb echt respect voor elk levend dier en ondanks dat ik wel kan schieten en mn gezin en dieren altijd zou (willen) beschermen weet ik ook dat op een levend wezen schieten onwijs moeilijk is.
Maar er moet wel iets gebeuren. Mensen die roepen dat we met de wolf moeten leren samenleven, want hij is er nou eenmaal snappen gewoon echt de problemen niet. Gewoon niet, klaar.

En Nederland is HET land van talloze, nutteloze, te dure onderzoeken. Dat duurt te lang. Het is allang allemaal bekend en we zien ook wat hier gebeurt. Uit alles blijkt dat de wolf zich te snel verspreid en teveel schade aan dieren toebrengt.
Dat mag normaal ook niet en daar moet naar gekeken worden. Ook op Europees niveau kan je dit bespreken en kijken wat dit per land doet en welk beleid je daar kan voeren. Er wordt zo vaak een beleid aangepast als het de hoge heren wel uitkomt.

Ik zou zeggen; vang een wolf of meer en laat ze los op het Binnenhof. Ben reuze benieuwd wat hun reactie dan is.

Rivendell

Berichten: 6853
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 06:56

speurneusc schreef:
hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!


Ik zag het in de app. Foto van een flink gat in de nek
Was een Noorse elandhond

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9673
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 07:59

Rivendell schreef:
speurneusc schreef:
hond aangevallen tijdens uitlaten in Ellertshaar (omgeving Orvelte Emmen Nederland!!!)

hou je dieren veilig!!! en vergeet jezelf en je huisdieren niet!!!!


Ik zag het in de app. Foto van een flink gat in de nek
Was een Noorse elandhond

[ [url=m/XWjhCf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je link naar het artikel of was het enkel WhatsApp? Ik vind het niet terug op betreffende pagina namelijk en wil graag delen om mensen te waarschuwen

DuoPenotti

Berichten: 30153
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:27


dierenfan
Berichten: 9673
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 09:23


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:27

Dierenfan: leren samenleven met de wolf wil niet zeggen dat er niets zou moeten gebeuren. Er moet juist van alles gebeuren om te kunnen samenleven met de wolf.
Het is dus niet zo dat mensen die vinden dat de wolf er is, en dat we moeten samenleven met de wolf, dat die vinden dat er niets hoeft te gebeuren.
Het leven zit iets genuanceerder in elkaar ;)

Speurneus:
Ik lees een fb bericht van een particulier die niet weet waardoor haar hond is aangevallen.
Vindt jij het dan niet een beetje voorbarig om hier al te roepen dat het een wolf was?
Wat jij daarmee doet is stemmingmakerij, niet constructief. Oftewel waardeloos!

Lehcar
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-12-19

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:48

Ik lees mee. Ben benieuwd naar nuttige tips.

josien_m_
Berichten: 2442
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:28

Rustgevend weer met die vorst...graven om onder een hekwerk door te komen zal nu niet lukken!

speurneusc

Berichten: 5430
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 22:55

Speurneus:
Ik lees een fb bericht van een particulier die niet weet waardoor haar hond is aangevallen.
Vindt jij het dan niet een beetje voorbarig om hier al te roepen dat het een wolf was?
Wat jij daarmee doet is stemmingmakerij, niet constructief. Oftewel waardeloos![/quote]

waarom doet B12 dan onderzoek als het zeker geen wolf is geweest volgens jou???

B12 doet alleen onderzoek wanneer meerdere tekens erop wijzen dat het een wolf geweest kan zijn, als ze denken dat het het kefferte van de buren is geweest komen ze echt niet, onderzoek kost veel geld en tijd!!!!!!!!!!!!!!! dus wie doet er aan stemmingmakerij??? ikke zeker niet

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:32

Iedereen z’n mening, maar kunnen we het digitaal schreeuwen met uitroeptekens enzo niet doen? Dan verzandt het weer snel in persoonlijke sneren over en weer.

Ik denk er ook vaak anders over dan Nikaas, maar ik vind haar posts nooit onfatsoenlijk. Zullen we met elkaar dit topic gewoon normaal laten lopen? (Zei de ouwe doos…)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:43

Is weer een beetje jammer hè speurneus, dat jij op de één of andere manier leest dat ik zeg dat het zeker weten geen wolf is. Waar zeg ik dat?
Er wordt een onderzoek gedaan. Lijkt me prima. Wacht gewoon even op de uitkomst van het onderzoek, dan weten we of het wel of geen wolf was. In plaats van met grote koppen alvast beweren wat je nog helemaal niet weet.