Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:18

Humpiedumpie schreef:
Hetgeen dat op de site van gallagher staat is ook maar 1.20 meter wat ik zo zag? Ben ook erg benieuwd!


Ervaring leert dat 120 cm in 99% van de gevallen voldoende is. En ja.. 100% zekerheid is er niet.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:34

Nee 120 is nu vaker voldoende omdat bijwijze van de wei ernaast met schapen op 80 cm staat.
Maar als iedereen afrasterd met 120 ga je daar geen enkel voordeel meer uit halen.
Veel en veel te laag.

En de wolf heeft on Nederland al vaak genoeg laten zien dat hij dat kan.
Het is maar net hoe groot zijn motivatie is.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:55

Waar heb je nu voor gekozen sunny43?

Mijn houten omheining is 130cm. Ik zou aan de buitenkant stroomdraden kunnen plaatsen. Zit wel op zandgrond dus ze zijn er zo onderdoor. En heb ontzettende weerstand voor lage stroomdraad ivm mijn katten, hond en alle andere wilde dieren die in mijn bos wonen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:09

sunny43 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Hetgeen dat op de site van gallagher staat is ook maar 1.20 meter wat ik zo zag? Ben ook erg benieuwd!


Ervaring leert dat 120 cm in 99% van de gevallen voldoende is. En ja.. 100% zekerheid is er niet.



Dat mensen geloven dat 1.20 hoog voldoende is snap ik niet.
Onze mechelaar wipt daar met gemak overheen en de wolf ook hoor.
Filmpjes van springende wolven kom je wel tegen op internet.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:32

Het is vooral belangrijk dat je geen sloot naast de omheining zit waardoor ze makkelijk er onder door kunnen graven of een bult/object in de buurt die ze als opstap kunnen gebruiken.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:18

loriene schreef:
Dat mensen geloven dat 1.20 hoog voldoende is snap ik niet.
Onze mechelaar wipt daar met gemak overheen en de wolf ook hoor.
Filmpjes van springende wolven kom je wel tegen op internet.



Jawel maar als je Mechelaar kan kiezen tussen een bak voer achter 1.20m vol stroomdraden of een bak voer achter 80cm slap schapengaas, dan kiest ie voor het laatste. Dat doet een wolf ook. Het is wolfremmend, zolang je bure een slechter hek hebben.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:35

Schapenwol schreef:
loriene schreef:
Dat mensen geloven dat 1.20 hoog voldoende is snap ik niet.
Onze mechelaar wipt daar met gemak overheen en de wolf ook hoor.
Filmpjes van springende wolven kom je wel tegen op internet.



Jawel maar als je Mechelaar kan kiezen tussen een bak voer achter 1.20m vol stroomdraden of een bak voer achter 80cm slap schapengaas, dan kiest ie voor het laatste. Dat doet een wolf ook. Het is wolfremmend, zolang je bure een slechter hek hebben.


Je kunt het niet snappen maar... ervaring in andere landen leert dat 120 cm in 99% van de gevallen voldoende is. Dat ga ik dan ook doen. Je kunt ook excuses blijven verzinnen waarom het niet werkt en straks de haren uit je hoofd trekken omdat... je niets hebt gedaan om een aanval te voorkomen.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:38

Jessix schreef:
Waar heb je nu voor gekozen sunny43?

Mijn houten omheining is 130cm. Ik zou aan de buitenkant stroomdraden kunnen plaatsen. Zit wel op zandgrond dus ze zijn er zo onderdoor. En heb ontzettende weerstand voor lage stroomdraad ivm mijn katten, hond en alle andere wilde dieren die in mijn bos wonen.


Ik heb nog niet gekozen, maar heb wel een idee hoe ik het ga doen. Ja aan de buitenkant stroomdraden. Ik heb houten omheining van 100 cm, dus te laat, ik kan daar verhogers op zetten maar het eenvoudigste is waarschijnlijk met tiewraps paaltjes van 120 cm er aan de buitenkant tegen aan zetten. En ja... lage stroomdraden zijn essentieel want wolven zullen heel veel eerder kiezen voor graven dan voor springen.

De kat en de hond zullen waarschijnlijk 1x een opsodemieter krijgen en vanaf dat moment... uit de buurt blijven van de draden. Ik begrijp dat het vooral slakken zijn die de stroom met de dood bekopen omdat zij niet weg kunnen komen, andere dieren wel. Het is niet anders...

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:39

DuoPenotti schreef:
Nee 120 is nu vaker voldoende omdat bijwijze van de wei ernaast met schapen op 80 cm staat.
Maar als iedereen afrasterd met 120 ga je daar geen enkel voordeel meer uit halen.
Veel en veel te laag.

En de wolf heeft on Nederland al vaak genoeg laten zien dat hij dat kan.
Het is maar net hoe groot zijn motivatie is.


Tja die wolven komen uit Duitsland en daar ... doen ze het niet. Vrijwel in alle gevallen gaat ie onder de draad door. Daarom lage draden, goede klap en .. .veilig!

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:42

Dan moet je het nieuws iets beter volgen..

Maar als jij dat genoeg vind... Prima.

Ik ben blij dat hier nog wat hogere staat.
Nog te laag. Maar beter dan de 120 huppel die hij in Nederland al vaak genoeg heeft gedaan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:06

Volgens mij doet Sunny het juiste, want de informatie die zij hier geeft is gebleken uit onderzoek en ervaringen, en is niet verzonnen ofzo.
Ik krijg wel de indruk dat sommige mensen sowieso álles afwijzen. Liever in de tegendraadse modus blijven hangen dan iets gaan ondernemen.

Ik snap wel Jessix's aversie tegen lage draden. Dat heb ik ook. Ik weet niet of daar nog iets op te verzinnen is? (speciale doorgangen voor klein wild?)
Mijn hond begreep helemaal niets van tegen stroomdraad aan lopen. Hij wist helemaal niet waar de klap vandaan kwam, was helemaal van slag en wist niet meer waar hij wel of niet kon lopen.
Ik heb ook een hond gehad die naar paarden in een wei lag te kijken. Toen de paarden dichterbij kwamen kroop ze achteruit en bleef daarbij even in het stroom hangen. Zij was vervolgens bang voor: paarden.

Voor mij zou het dus het veiligste zijn om de honden geen toegang meer te geven tot de weides. Maar ook voor veulens zijn lage draden erg gevaarlijk.
Dus dat maakt het wel ingewikkeld.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:01

Voor mij is dat ook echt een drempel. Mijn hond en katten gaan namelijk altijd mee naar de paarden. Ik zou het vreselijk vinden als ze zo’n klap zouden krijgen. Ben bang dat ze zo’n angst krijgen dat ze het eigen terrein niet meer veilig vinden en elders gaan rondhangen. Ook de doorgaan naar achter zou ik hierdoor voor ze afsluiten waardoor ze misschien eerder richting straat zouden gaan. Geen makkelijke keuze dus. Daarom heb ik hem ook nog niet gemaakt.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:27


sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:30

mijn hond gaat nooit onder draden of over draden... die heeft een keer stoom gehad als pup en sindsdien zijn draden eng. Mee de weide in door een poortje moet eigenlijk aan de riem... want ze vindt het ENG.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:39

Maar jouw hond heeft dan blijkbaar begrepen dat het van het draad kwam. Maar mijn hond had die associatie helemaal niet. Hij rende eerst als een kip zonder kop over het erf en kroop toen onder de mestkar en bleef daar liggen.
Ik vraag me soms zelfs af of zijn epilepsie daardoor is ontstaan of getriggerd.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:45

Wat naar.
Maar waarom zou je eigenlijk zo afrastering plaatsen, tenzij van kleine spul hebt of heel oude paard die zich zelf niet meer kan beschermen of een veulen. Ondanks de wolf hier rond zo lopen heb ik hem zelf tot nu toe nog nooit gezien. Wel dassen, reetjes, damherten en slangen. En tot nu toe heb ik nog geen verhalen gehoord dat een wolf een groot gezond paard heeft gepakt die in een kudde staat. Sterker nog, ik weet maar al te goed hoe handig mijn paarden zijn met hun hoefjes :=

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:47

Ach wolven pakken ook elanden... en die hebben, naast dat ze heel hard kunnen trappen, ook nog eens een gewei; en toch vallen zij ook te prooi aan de wolven.
En het gaat er niet alleen om of ze je paard kunnen doden, ze beschadigen je paard bij een aanval ook.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:53

Horsepride schreef:
Wat naar.
Maar waarom zou je eigenlijk zo afrastering plaatsen, tenzij van kleine spul hebt of heel oude paard die zich zelf niet meer kan beschermen of een veulen. Ondanks de wolf hier rond zo lopen heb ik hem zelf tot nu toe nog nooit gezien. Wel dassen, reetjes, damherten en slangen. En tot nu toe heb ik nog geen verhalen gehoord dat een wolf een groot gezond paard heeft gepakt die in een kudde staat. Sterker nog, ik weet maar al te goed hoe handig mijn paarden zijn met hun hoefjes :=


Die berichten zijn er wel degelijk (fb pagina discussies nowolves incl. foto's staan er genoeg op), en jouw paarden zijn nog nooit een wolf tegen gekomen, nogmaals een hond is geen wolf, hebben veel overeenkomsten, maar een wolf jaagt om te overleven en is een killermachine, een hond krijgt eten in zijn bak dus hoeft niet zo nodig.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 01:05

Nikass schreef:
Maar jouw hond heeft dan blijkbaar begrepen dat het van het draad kwam. Maar mijn hond had die associatie helemaal niet. Hij rende eerst als een kip zonder kop over het erf en kroop toen onder de mestkar en bleef daar liggen.
Ik vraag me soms zelfs af of zijn epilepsie daardoor is ontstaan of getriggerd.

Mijn hond heeft maar één keer in d'r leven een tik stroom gehad en vond daarna inderdaad die hele plek eng. Snapte niet dat ze wat aan had geraakt, maar wilde daar gewoon niet meer komen. Thuis heb ik dus een houten omheining met enkel boven een stroomdraad. Alles is dus vrij toegankelijk voor alle dieren om mijn hele terrein te gebruiken. Mijn hond is 12 jaar oud, ik zou het wel heel naar vinden als ze zo'n klap krijgt, want ik begrijp dat er ook behoorlijk stroom op moet zitten. Hetzelfde geldt voor mijn katten. Daarnaast bestaat mijn terrein uit een groot deel eigen bos met veel reeën, konijnen, egeltjes en een das.

Als zich hier echt een roedel vestigt dan zou ik denk ik wel moeten. (en dat is dan ook zo gebeurd aangezien de palen allemaal als staan) Maar voor nu... Het voelt echt wel heel letterlijk alsof er een wolf is losgelaten in mijn paradijs.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 01:07

Brainless schreef:
Ach wolven pakken ook elanden... en die hebben, naast dat ze heel hard kunnen trappen, ook nog eens een gewei; en toch vallen zij ook te prooi aan de wolven.
En het gaat er niet alleen om of ze je paard kunnen doden, ze beschadigen je paard bij een aanval ook.

Inderdaad. Je zou je paard aantreffen met een hap uit de borst of bil... Je moet er toch niet aan denken.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 07:37

Hier zou 120 cm nooit genoeg zijn. Omdat ik in Nederland woon en niet in Canada. Wij hebben hier 1 prachtige groep reeën van ongeveer 8 a 10 reeën al jarenlang. Absoluut niet meer. Een wolf die hier langere tijd zou blijven heeft verder geen groot wild en zal vogels en hazen moeten eten of weide dieren en huisdieren. Zijn doel zal niet zijn graven maar wel eten om te overleven. Dan doe je met 120 cm niets tegen zo'n wild dier met overlevingsdrang die met gemak 120 cm springt.
De omgeving speelt een grote rol in de spring behoefte. Ze kiezen voor de makkelijkste weg maar hoe dan ook kiezen ze voor eten.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:29

Precies
Hier leert hij dat over die 120 gaan 100% zeker eten is. Achter een ree aan rennen niet. (als die al niet op is)
Natuurlijk als de buurman 80 cm heeft doet hij dat.
Want zijn instinct heeft hem geleerd zo min mogelijk energie te verbruiken.

En dus als er nu 100 weides zijn.
10 van 120 hoog. 90 stuk lager.
Dan zul je inderdaad kunnen gaan zeggen die van 120 werken.

1 die zijn er minder dus de kans dat hij daar in de buurt is is al minder. Plus als hij 100 meter verder loopt en de wei is gemakkelijker zal hij dat doen.
Gaat iedereen de weides 120 maken ga je vanzelf zien dat het niets doet.

En ik vind het verontrustend dat hij nu dan zelfs nog zo vaak in de 120 weides is geweest.
Terwijl er volgens de kenners nog genoeg wild is. Ze niet springen en te weinig weides omheind zijn zoals ze willen.
Als dat echt zo goed zou helpen zou dat getal op nul staan omdat er genoeg voedsel omheen is.

Dus net zoveel onzin als ze zijn schuw. Doden alleen via de keel, alleen in het donker. enz

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:57

Voor nu (en de wolf is hier nog niet actief) heb ik gekozen voor ‘s nachts op stal. Overdag is er altijd iemand thuis en er is zicht op de paarden. De mini’s staan voor het huis. Ik houd de berichten goed in de gaten.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:03

DuoPenotti schreef:
Precies
Hier leert hij dat over die 120 gaan 100% zeker eten is. Achter een ree aan rennen niet. (als die al niet op is)
Natuurlijk als de buurman 80 cm heeft doet hij dat.
Want zijn instinct heeft hem geleerd zo min mogelijk energie te verbruiken.

En dus als er nu 100 weides zijn.
10 van 120 hoog. 90 stuk lager.
Dan zul je inderdaad kunnen gaan zeggen die van 120 werken.

1 die zijn er minder dus de kans dat hij daar in de buurt is is al minder. Plus als hij 100 meter verder loopt en de wei is gemakkelijker zal hij dat doen.
Gaat iedereen de weides 120 maken ga je vanzelf zien dat het niets doet.

En ik vind het verontrustend dat hij nu dan zelfs nog zo vaak in de 120 weides is geweest.
Terwijl er volgens de kenners nog genoeg wild is. Ze niet springen en te weinig weides omheind zijn zoals ze willen.
Als dat echt zo goed zou helpen zou dat getal op nul staan omdat er genoeg voedsel omheen is.

Dus net zoveel onzin als ze zijn schuw. Doden alleen via de keel, alleen in het donker. enz


Dat idd! Ik prijs me gelukkig hier in omgeving geen wolven. Mijn paarden slapen lekker daar waar ze willen en genieten vollop op hun bevroren weide en slapen daar heerlijk

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:43

dierenfan schreef:
Hier zou 120 cm nooit genoeg zijn. Omdat ik in Nederland woon en niet in Canada. Wij hebben hier 1 prachtige groep reeën van ongeveer 8 a 10 reeën al jarenlang. Absoluut niet meer. Een wolf die hier langere tijd zou blijven heeft verder geen groot wild en zal vogels en hazen moeten eten of weide dieren en huisdieren. Zijn doel zal niet zijn graven maar wel eten om te overleven. Dan doe je met 120 cm niets tegen zo'n wild dier met overlevingsdrang die met gemak 120 cm springt.
De omgeving speelt een grote rol in de spring behoefte. Ze kiezen voor de makkelijkste weg maar hoe dan ook kiezen ze voor eten.



Een wolf verblijft niet langere tijd in een een gebied waar te weinig eten is, maar trekt door op zoek naar een plek om een roedel te stichten. Waar een roedel zit worden geen jonge trekkende wolven geaccepteerd. Dus al er weinig te halen valt, trekt hij verder en dat kan gewoon 60 km op een dag zijn. In gebieden waar een vaste roedel zit, is er meestal voldoende wild. De boeren in de buurt weten dat de wolf er altijd is, dus maatregelen nemen is onoverkomelijk. Juist de eenzame wolven op trek komen regelmatig in gebieden waar de wolf nauwelijks komt, waardoor er ook weinig aandacht is voor beschermende maatregelen.
Laatst bijgewerkt door sunny43 op 18-12-22 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt