Stalmatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:25

Nadiine__x schreef:
YvonneV schreef:
staat hij dan 's nachts alleen binnen dat hij daardoor zo veel loopt in zijn stal en daardoor er zo'n smeerboel van maakt?

Overigens heb ik een 20 jarige die er ook zo'n smeerboel van maakt en de andere doet het netjes op een hoop.

Je kan eens proberen om alles op een hoop te gooien en kijken of hij het er bij wil gaan doen




Haha je maakt mijn hoop op een zindelijk ruin niet beter :') maar daar was ik inderdaad al een beetje van uit gegaan ja.



Maar het uit egen bevalt me heel erg goed zo! *\o/*


die van mij is dan ook nog een merrie. ;) Fijn dat het zo goed bevalt.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 00:53

Afbeelding

Gisteren het varken even gewassen en daarna besloten om er 2 zakken strokorrel in te gooien.

Moet zeggen, ik was verbaasd vanmorgen..

Ik ben benieuwd hoe de week vorderd...

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 01:02

Is het mogelijk om zijn ruwvoer voor in de stal te geven? Ik neem aan dat zijn hooi achter het houten schot ligt. Ik stel me zo voor dat hij een hapje hooi neemt en dan weer naar voor in de stal loopt om buiten zijn box in de gaten te kunnen houden. Als je zijn hooi voor in de stal kunt geven scheelt dat misschien een hoop geloop door zijn stal.

Tantejeanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 08:13

Nadiine__x schreef:
[ [url=m/Psakqn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Bfv40g.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9yl7oM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou ze liggen erin! *\o/*
Mooie dikke uitgezocht met grote blokken eronder voor goede drainage en isolatie :D

Afgelopen 2 dagen had hij een lekkere Bende gemaakt in de inloop stal, want had hem buiten gelaten :')

Vannacht mag hij voor het eerst binnen slapen op zijn nieuwe matten, ik ben benieuwd morgen ochtend! :o


Mooi! Heb je een link van waar je ze hebt gekocht?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 10:16

YvonneV schreef:
Is het mogelijk om zijn ruwvoer voor in de stal te geven? Ik neem aan dat zijn hooi achter het houten schot ligt. Ik stel me zo voor dat hij een hapje hooi neemt en dan weer naar voor in de stal loopt om buiten zijn box in de gaten te kunnen houden. Als je zijn hooi voor in de stal kunt geven scheelt dat misschien een hoop geloop door zijn stal.


Heb ik ook aan gedacht, maar voorin zit zijn voer bak aan de enne kant in de hoek en de deur aan de andere kant, dus dat gaat helaas niet. En een hooinet is mega slecht voor zijn hals + dat het een maaier is dus dat durf ik niet aan..

En achterin de stal zitten raampjes naar buiten waar hij de 24/7 buiten paarden ziet lopen, dus ik vermoed dat het toch een beetje blijft ook


Ik heb de matten via marktplaats gekocht

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 13:10

Afbeelding

Woohooww er is nog hoop! *\o/*

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 07:46

Afbeelding

Ik heb ook zo’n goorlap. Ik was echt verziekt. Paarden hiervoor waren min of meer zindelijk. Poepen doet mijn oudste op 1 plek buiten of in de stal. Plassen altijd buiten. Mijn veulen poept en plast overal waar het haar uit komt. Ik had een loopstal zonder bodembedekking. Maar wat een ranzige stinkende bende werd dat. Urine kan bij mij helaas niet weg. Dus het werd een grote poep vermengd met urine stinkende bende. Ik ben nu overgestapt op vlas en dit scheelt echt enorm!!! Had ik veeeeel eerder moeten doen. Het is wel duurder maar zo schoon nu. En mijn dochter vindt het fantastisch. Die gaat elke keer als ik schone vlas erin gooi er liggend in liggen vlinderen.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 08:27

Kijk maar uit, slecht voorbeeld doet slecht volgen heb ik geleerd... :=
Toen Rena vroeger nog de nachten op stal stond parkeerde ze haar derrière altijd op dezelfde plek om te mesten, dan lag er bij wijze van spreken achterin de stal 1 hoop van een meter hoog in de ochtend _O-

Later bij hooi voorziening in schuilstal, ging madam altijd naar buiten om een poepjes-verzameling langs de rand van de paddock aan te leggen, waar het dan zo veel mogelijk uit de weg lag +:)+ Of aan de voet van de mesthoop weet je wel.

Maar sinds ze jaren samen gestaan heeft met een "ik-schijt-waar-ik-sta" Fjord (wel een lieverd verder hoor ;) ) kan ik 2x daags een strontbende opruimen bij de hooibak omdat ze daar anders de hele dag doorheen staat te trappelen :=

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 09:53

pmarena schreef:
Kijk maar uit, slecht voorbeeld doet slecht volgen heb ik geleerd... :=
Toen Rena vroeger nog de nachten op stal stond parkeerde ze haar derrière altijd op dezelfde plek om te mesten, dan lag er bij wijze van spreken achterin de stal 1 hoop van een meter hoog in de ochtend _O-

Later bij hooi voorziening in schuilstal, ging madam altijd naar buiten om een poepjes-verzameling langs de rand van de paddock aan te leggen, waar het dan zo veel mogelijk uit de weg lag +:)+ Of aan de voet van de mesthoop weet je wel.

Maar sinds ze jaren samen gestaan heeft met een "ik-schijt-waar-ik-sta" Fjord (wel een lieverd verder hoor ;) ) kan ik 2x daags een strontbende opruimen bij de hooibak omdat ze daar anders de hele dag doorheen staat te trappelen :=

Zo dat doen mijn paarden ook... Rondom de hooibak ligt altijd mest
-O-

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:32

Vlas ben ik hier 3jaar geleden mee begonnen, maar de strokorrel van equibedding neemt minimaal 4x meer urine op dan vlas en aangezien mijn andere paard een shire is en dus hele watervallen produceert ben ik daar erg tevreden over! ;)

Vanmorgen was hij weer wat viezer maar heb de natte plek er even uitgehaald en hem weer wat schoon spul erbij gegeven.

Tot nu toe doen de matten echt hun werk goed! Als dit zo blijft ga ik ze er bij mijn shire merrie ook indoen :)F

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 01:15

Nadiine__x schreef:
Vanmorgen was hij weer wat viezer maar heb de natte plek er even uitgehaald en hem weer wat schoon spul erbij gegeven.

Tot nu toe doen de matten echt hun werk goed! Als dit zo blijft ga ik ze er bij mijn shire merrie ook indoen :)F


:D Dat zei ik toch ;)

Fijn spul, makkelijk te leggen en ideaal op stal.

Ik heb wel altijd de 4,5-5 cm dikte gehad, jij hebt de 7,5-8 cm dikte er in gelegd, toch?
Iets dunner werkt ook prima en ligt erg zacht voor ze, vocht wordt goed afgevoerd en wat ik fijn vind is dat ze niet op koud beton liggen. Pleun werkt altijd al haar strooisel naar de randen van haar stal, zonder deze tegels zou ze op kaal beton moeten liggen. Duke is erg gevoelig voor koude, sinds ik deze in de huidige stal heb, valt hij minder af in de winter.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 10:17

Hij staat nu een week op vlas bovenop de matten ipv strokorrel.

Deze keuze gemaakt omdat hij zijn mest door de bodem heen loopt en met vlas dit heel makkelijk eruit kan zeven.

Strokorrel neemt veel meer vocht op, maar dankzij de matten. Zakt de urine weg en heeft. Hij tot nu toe elke ochtend een schone stal en zit hij ook niet meer helemaal onder de stront en urine! *\o/*

Ik hoop dat het zo blijft :)F