Vitalbix en sportpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 12:53

Hallo!

Ik ben benieuw wie met zijn paard zware arbeid verricht, dus hogere sport rijd.
zowel met koudbloeden als met warmbloeden.

en wie zijn paard ALLEEN vitalbix geeft.
wat krijgt hij dan precies en waarom?

vertel er even bij wat voor paard je hebt, hoe oud, hoe zwaar en wat je ermee doet.

ik ben hier namelijk heel erg benieuwd naar :j

Slechte ervaringen zijn ook welkom, vermeld dan erbij hoelang je de vitalbix gevoerd hebt, wat je precies voerde en of hij verder nog iets erbij kreeg, samen met wat voor paard, leeftijd, gewicht en wat je er op dat moment mee deed.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:02

Alleen vitalbix lijkt mij wat karig.
Mijn pony's krijgen ruim hooi(maar niet onbeperkt) naast een vitamine brokje ;) .

Ik heb als vitamine brokje ook vitalbix geprobeerd en kwam met beide pony's toen amper nog een B proef door, niet voor uit te trappen en na een half uur compleet leeg.
Dus na 2 zakken (heb totaal 5 pony's lopen die het krijg, dus 1 zak was zo op) snel weer wat anders gaan voeren. Zelfs op alleen hooi deden ze het beter dan op vitalbix.

Het gaat om grote maatse shetten die nu op ZZ dressuur enkelspan, M dressuur enkelspan en samen M dressuur 2span lopen, en daarnaast vaardigheid, minimarathons en mendurance wedstrijden. Beide iets aan de volle kant, als ik ze slanker wil hebben zal ik ze echt uit moeten gaan hongeren.

Nu krijgen ze Equilin en gaan ze als de brandweer, weer blij voorwaarts zonder heet te worden, soepel in hun spieren en houden het werk goed vol.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:07

Vanaf welk niveau is hogere sport?
Mijn grote e-pony (tuigpaard) werd dressuurmatig op Zz-licht niveau getraind. In de winter gaf ik haar ongeveer 700 gram active muesli en 200 gram daily complete verdeeld over twee porties per dag. Per portie ook anderhalve schep luzerne er bij. Daarnaast onbeperkt ruwvoer.

Als we wat minder intensief trainden gaf ik minder active en meer daily complete.

Ze deed het er echt fantastisch op, super mooi in bespiering en glansde als een spiegel. Precies een fijne hoeveelheid energie voor het werk.
Ondertussen met actief pensioen, ze krijgt nu alleen nog de daily complete en wat luzerne.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 13:22

Dennis schreef:
Alleen vitalbix lijkt mij wat karig.
Mijn pony's krijgen ruim hooi(maar niet onbeperkt) naast een vitamine brokje ;) .

Ik heb als vitamine brokje ook vitalbix geprobeerd en kwam met beide pony's toen amper nog een B proef door, niet voor uit te trappen en na een half uur compleet leeg.
Dus na 2 zakken (heb totaal 5 pony's lopen die het krijg, dus 1 zak was zo op) snel weer wat anders gaan voeren. Zelfs op alleen hooi deden ze het beter dan op vitalbix.

Het gaat om grote maatse shetten die nu op ZZ dressuur enkelspan, M dressuur enkelspan en samen M dressuur 2span lopen, en daarnaast vaardigheid, minimarathons en mendurance wedstrijden. Beide iets aan de volle kant, als ik ze slanker wil hebben zal ik ze echt uit moeten gaan hongeren.

Nu krijgen ze Equilin en gaan ze als de brandweer, weer blij voorwaarts zonder heet te worden, soepel in hun spieren en houden het werk goed vol.



Dankjewel voor je ervaring! en kregen ze dan de vitalbix hoeveelheid voor zware arbeid? of hoeveel gram gaf je per pony en wat wegen ze ongeveer?
ik bedoel inderdaad naast het hooi haha! :')


Area51 schreef:
Vanaf welk niveau is hogere sport?
Mijn grote e-pony (tuigpaard) werd dressuurmatig op Zz-licht niveau getraind. In de winter gaf ik haar ongeveer 700 gram active muesli en 200 gram daily complete verdeeld over twee porties per dag. Per portie ook anderhalve schep luzerne er bij. Daarnaast onbeperkt ruwvoer.

Als we wat minder intensief trainden gaf ik minder active en meer daily complete.

Ze deed het er echt fantastisch op, super mooi in bespiering en glansde als een spiegel. Precies een fijne hoeveelheid energie voor het werk.
Ondertussen met actief pensioen, ze krijgt nu alleen nog de daily complete en wat luzerne.


Ja beetje na vanaf het M tot hoger, dat ze wel echt lekker in training staan. :j
Klinkt goed! bedankt voor de reactie!
Hoe was dit paard voor de vitalbix op gewoon sportbrok/muslie, weet jij dat?

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:31

Ondanks dat ik het nog geen zware arbeid vond gaf ik idd de hoeveelheid voor zware arbeid.
Pony's zijn ong 200 kg, dus ze kregen rond de 160 gram.

Nu krijgen ze 50 gram Equilin Balancer en 75 Basic (en de gene die niet in de sport lopen alleen de balancer). Hier op gaan ze super.
Op de Marstall Force deden ze het goed, maar gingen ze zand eten. Subli Mineralenbikkels en Pavo Vital deden ze het ook wel oke op.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:43

Hier deed ze het erg slecht op de Vitalbix DC.
Buiten dat ze het erg slecht wilde eten zat ze erg slecht in haar vacht. Rabbig, dof. 0,0 energie. En opeens giga mok.
Nog wel contact gehad met Vitalbix. Van de mok konden ze niet voorstellen dat het van de Vitalbix kwam. Voor de energie moest ik naast de volle dosering DC een halve schep active gaan bijvoeren.
Voor mij voelde dat niet goed en na 2 zakken ermee gestopt.

Ik heb dr toen overgezet op de Pavo Vital.
Ze kwam weer mooi in haar vacht, ging weer glimmen, kreeg weer voldoende energie en de mok verdween. Ik heb haar nu 11 jaar en buiten die Vitalbix periode om nooit geen mok gehad.

Que energie heeft ze met normale trainingen hier voldoende aan, ook buitenritten van 2-3 uur zijn geen probleem (nu even niet, maar dat is vanwege haar dracht).
Enkel met zwaardere spring/cross lessen en wedstrijden (ook dressuur) mag ze net ff wat meer hebben. In die periode geef ik de dag ervoor en de dag zelf een halve schep Pavo sportfit bij.

Overigens maakt dat niet dat Vitalbix slecht is, het is enkel geen geschikt voer voor mijn paard. Er zijn ook paarden die het weer slecht doen op bv Pavo Vital, Marstall Force of andere merken vitamine/mineralen brokken.

Of jouw paard er voldoende aan heeft en het er goed op gaat doen is echt een kwestie van proberen en het ervaren.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:07

Mijn merrie loopt momenteel niet hoog in de sport, maar wordt wel veel van gevraagd. Ik heb haar sinds juni in eigendom en opgehaald toen zij sterk vermagerd bleek, geen bespiering had what so ever, en een veulen aan de voet en dus nog volop lacteert.

Ik heb haar sinds november/december volledig op de Vitalbix, nadat we gewerkt hebben met Havens en Voermeesters. Deze merken bleken een te hoog gehalte te hebben in suikers en zetmelen, dus verder gezocht en zo terecht gekomen met Vitalbix. Ik heb overigens ook heel veel gehad aan hun adviezen (zelf wel een beetje bijgesteld overigens, maar het gaf een goede richting).

Mijn merrie moet dus aankomen, spier opbouwen én lacteren. Geen eenvoudige opgave. Daarbij komt bovendien dat het een friese merrie betreft, die dus (in verhouding tot bijvoorbeeld een KWPN'er) sneller verzuurd, helemaal in relatie tot haar huidige conditie.

Zij krijgt momenteel tweemaal daags:
    - 1ltr Nutrimash;
    - 3ltr Breed&Grow;
    - Lijnzaadolie;
    - Lucerne+.

Lucerne goed gemixt door de muesli en slobber ook een beetje erdoor gemixt. Hierdoor heeft ze eitwitrijke(en dus energierijke) voeding, waar ze goed op moet kauwen en wat goed wordt opgenomen.

Het mooie van Vitalbix is dat het heel rijk is aan micronutriënten (vitaminen, mineralen) rijk aan eiwit en geen grove hoeveelheden vulmiddel bevat (suiker/zetmeel). Overigens vooropgesteld dat het geen goedkoop diervoeder is en dat je mogelijk, wanneer jij je zou verdiepen in de bestanddelen, met andere leveranciers op een vergelijkbaar resultaat zou kunnen komen. Ondanks de hele situatie komt ze momenteel redelijk rap aan, heeft ze meer dan voldoende energie en herstelt ze goed na inspanning.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 19-01-23 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:14

Ja hoor, mijn paard wat op Z niveau liep had meer dan genoeg aan de Daily complet met wat luzerne.
Ik gaf nog wel wat omega 369 bij, maar verder niet.
Mooi gespierd, gladde vacht etc.

Als je wat een type paard hebt wat iet wat lui is dan zou ik er wat bij gaan voeren denk ik :)

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:22

Super bedankt allemaal!

ik heb zelf een pensionstal met 7 paarden
3daarvan staan al op de daily care van vitalbix. Mijn jonkie staat op de breed en grow
maar mijn volwassen shire die flink hard aan het werk staat, staat nog op havens.

en ik heb dus eindelijk een voeding waar ze het monster fijn op doet, dat is die nieuwe van havens die is heel hoog in energie, daarvan krijgt ze 2x daags 2 kilo en ze krijgt 2x daags een halve schep luzerne brok (ivm astma niet de normale luzerne)

maar eigenlijk wil ik haar ook aan de vitalbix, omdat ik al die rommel niet in haar lijf wil..
ik vermoed dat zij de active erbij moet, maar daar kom ik dan snel genoeg achter.

ik ben dus alleen bang dat ze weer gaat afvallen zonder de luzerne brok..
ik heb nu nog muslie voor een maand ongever. dus ik denk dat ik het daarna gewoon ga proberen!

als het bevalt kunnen we dan namelijk met ze alle zo grote bigbag bestellen dat scheelt toch behoorlijk.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:24

_Jelske schreef:
Mijn merrie loopt momenteel niet hoog in de sport, maar wordt wel veel van gevraagd. Ik heb haar sinds juni in eigendom en opgehaald toen zij sterk vermagerd bleek, geen bespiering had what so ever, en een veulen aan de voet en dus nog volop lacteert.

Ik heb haar sinds november/december volledig op de Vitalbix, nadat we gewerkt hebben met Havens en Voermeesters. Deze merken bleken een te hoog gehalte te hebben in suikers en zetmelen, dus verder gezocht en zo terecht gekomen met Vitalbix. Ik heb overigens ook heel veel gehad aan hun adviezen (zelf wel een beetje bijgesteld overigens, maar het gaf een goede richting).

Mijn merrie moet dus aankomen, spier opbouwen én lacteren. Geen eenvoudige opgave. Daarbij komt bovendien dat het een friese merrie betreft, die dus (in verhouding tot bijvoorbeeld een KWPN'er) sneller verzuurd, helemaal in relatie tot haar huidige conditie.

Zij krijgt momenteel tweemaal daags:
    - 1ltr Nutrimash;
    - 3ltr Breed&Grow;
    - Lijnzaadolie;
    - Lucerne+.

Lucerne goed gemixt door de muesli en slobber ook een beetje erdoor gemixt. Hierdoor heeft ze eitwitrijke(en dus energierijke) voeding, waar ze goed op moet kauwen en wat goed wordt opgenomen.

Het mooie van Vitalbix is dat het heel rijk is aan micronutriënten (vitaminen, mineralen) rijk aan eiwit en geen grove hoeveelheden vulmiddel bevat (suiker/zetmeel). Overigens vooropgesteld dat het geen goedkoop diervoeder is en dat je mogelijk, wanneer jij je zou verdiepen in de bestanddelen, met andere leveranciers op een vergelijkbaar resultaat zou kunnen komen. Ondanks de hele situatie komt ze momenteel redelijk rap aan, heeft ze meer dan voldoende energie en herstelt ze goed na inspanning.


heel erg bedankt hier kan ik echt wat mee! mijn shire verzuurt ook snel en valt ook snel af in gewicht dus ben blij om te lezen dat jou fries er zo van opknapt!

de breed en grow krijgt ze denk ik vooral omdat ze melk moet geven? of krijgt ze die ook om aan te komen in gewicht?

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:28

Nadiine__x schreef:
heel erg bedankt hier kan ik echt wat mee! mijn shire verzuurt ook snel en valt ook snel af in gewicht dus ben blij om te lezen dat jou fries er zo van opknapt!

de breed en grow krijgt ze denk ik vooral omdat ze melk moet geven? of krijgt ze die ook om aan te komen in gewicht?

Breed&Grow is vooral heel hoog in eiwitten. Er zitten wel wat micronutriënten in die handig zijn bij een lacterende merrie, maar dat houdt niet in dat je het niet aan andere "doelgroepen" zou kunnen voeren. Senioren doen het vaak ook goed op merriebrokken en aanverwanten, te meer vanwege het eiwitgehalte. Het werkt in de basis niet anders dan het functioneren bij mensen: eiwitten hebben een grote invloed op de hersteltijd en capaciteit voor spieropbouw. Verder is het heel hoog in calorische waarde door die eiwitten, waardoor ze er gemakkelijk, veel energie uit kunnen halen.

Dus ja, initieel wordt het gemarket op lacterende merries, maar nee, het is niet uitsluitend geschikt voor lacterende merries en je kunt het dus ook juist goed voeren aan senioren, sobere rassen en paarden die moeite hebben met op gewicht blijven/herstellen na zware inspanning.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:17

Geen zware sport, maar mijn minishet heb ik in de zomermaanden voor de sulky en ik wil graag dat ze goed voorwaarts is. Met alleen Vitalbix Daily Complete werkt dat niet, dan loopt ze op haar dooie gemak, te braaf....... Ik geef haar dan wat Active plus muesli erbij, en dan loopt ze prima.
Voor de basisvitaminen is het prima, maar als je meer activiteit wil moet je het aanvullen.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 20:18

Bedankt voor alle ervaringen!

Ik heb ook een voedings advies aangevraahd bij vitalbix, benieuwd wat daar dan uit komt.

Ladygiroc

Berichten: 5090
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:37

Ik voer de daily complete zoals ze in het voedingsadvies aangaven. Daarnaast iets van 20 gram nutrimash om psylium door de roeren 1 keer in de maand, maar de nutrimash geef ik wel elke dag. Daarnaast onbeperkt hooi en af en toe een uurtje gras.

Meer krijgt mijn grote maat shet niet en ze loopt z dressuur, vaardigheid, marathons en onder het zadel, 6 of 7 dagen in de week.

Nynkex01
Berichten: 1128
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:15

Ik vind het mooi voer en een goed verhaal, maar de prijs niet waard. Ik had een paard dat erg gevoelig was op suiker, ze deed het er prima op, maar op goedkoper voer ging het niet minder goed. Ben geen fan van kilo’s brok met een hoop suiker, maar een goedkoper vitamine brokje, Pavo vital of Marstal force voorziet ook in de vitaminen. Wat olie erbij voor extra energie en aanvullen met haver als ze echt meer energie nodig hebben. Ze krijgen hier soja schroot voor de spieren. Gaat ook prima, barst ook niet uit elkaar van de suikers en het is betaalbaar. Nu lopen die van mij niet hoog in de sport, maar Één is nog wel in de groei. En als ze dat wel zouden doen zou ik het precies het zelfde doen maar dan meer haver en olie aanvullen. Als ik me bedenk hoeveel geld ik heb uitgegeven aan duur voer uit onzekerheid om het niet goed te doen voor mijn paard, daar had ik heel wat leuke dingen mee kunnen doen en mijn paard was niet omgevallen. Je niet te bang laten praten voor een beetje suiker, in 10 kg hooi zit immers ook al een kilo suiker dus een paar gram extra erbij gaan ze niet dood aan.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:22

Mijn pony van 1.20 hoog voer ik al zo'n 2 jaar alleen Vitalbix.
Begonnen toen hij ineens na altijd dik geweest te zijn, veel afviel. Door de Vitalbix is hij weer goed op gewicht gekomen en blijft hij stabiel.
Afgelopen zomer liep hij veel mendurance wedstrijden op hoog tempo en toen kreeg hij aan voer:
- hele dag op het gras
- hooi op stal
- 800 a 900 gram Active+
- 3 voerscheppen grasmix
- En dan paar dagen voor en tijdens en na de wedstrijd ook nog veel Nutrismash slobber.
- op wedstrijd dagen ook een extra slobber met electrolyten van een ander merk.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:14

Nadiine__x schreef:
Dennis schreef:
Alleen vitalbix lijkt mij wat karig.
Mijn pony's krijgen ruim hooi(maar niet onbeperkt) naast een vitamine brokje ;) .

Ik heb als vitamine brokje ook vitalbix geprobeerd en kwam met beide pony's toen amper nog een B proef door, niet voor uit te trappen en na een half uur compleet leeg.
Dus na 2 zakken (heb totaal 5 pony's lopen die het krijg, dus 1 zak was zo op) snel weer wat anders gaan voeren. Zelfs op alleen hooi deden ze het beter dan op vitalbix.

Het gaat om grote maatse shetten die nu op ZZ dressuur enkelspan, M dressuur enkelspan en samen M dressuur 2span lopen, en daarnaast vaardigheid, minimarathons en mendurance wedstrijden. Beide iets aan de volle kant, als ik ze slanker wil hebben zal ik ze echt uit moeten gaan hongeren.

Nu krijgen ze Equilin en gaan ze als de brandweer, weer blij voorwaarts zonder heet te worden, soepel in hun spieren en houden het werk goed vol.



Dankjewel voor je ervaring! en kregen ze dan de vitalbix hoeveelheid voor zware arbeid? of hoeveel gram gaf je per pony en wat wegen ze ongeveer?
ik bedoel inderdaad naast het hooi haha! :')


Area51 schreef:
Vanaf welk niveau is hogere sport?
Mijn grote e-pony (tuigpaard) werd dressuurmatig op Zz-licht niveau getraind. In de winter gaf ik haar ongeveer 700 gram active muesli en 200 gram daily complete verdeeld over twee porties per dag. Per portie ook anderhalve schep luzerne er bij. Daarnaast onbeperkt ruwvoer.

Als we wat minder intensief trainden gaf ik minder active en meer daily complete.

Ze deed het er echt fantastisch op, super mooi in bespiering en glansde als een spiegel. Precies een fijne hoeveelheid energie voor het werk.
Ondertussen met actief pensioen, ze krijgt nu alleen nog de daily complete en wat luzerne.


Ja beetje na vanaf het M tot hoger, dat ze wel echt lekker in training staan. :j
Klinkt goed! bedankt voor de reactie!
Hoe was dit paard voor de vitalbix op gewoon sportbrok/muslie, weet jij dat?


Ze heeft ook op gewone sportbrok gestaan, in verhouding moest ik daar veel van voeren om aan dezelfde vitaminen/mineralen/eiwitten te komen. Ook snel meer suiker en zetmeel. Dat vond ik niet zo fijn.
Ze was meer ril, heter; maar niet op een prettige manier.
Iemand gaf aan dat het de prijs niet waard is, dat herken ik echt totaal niet. Voor een sportpaard vond ik dit echt geen dure manier van voeren, icm de kwaliteit.

Elizabeth12
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:23

Nadiine__x schreef:
Hallo!

Ik ben benieuw wie met zijn paard zware arbeid verricht, dus hogere sport rijd.
zowel met koudbloeden als met warmbloeden.

en wie zijn paard ALLEEN vitalbix geeft.
wat krijgt hij dan precies en waarom?

vertel er even bij wat voor paard je hebt, hoe oud, hoe zwaar en wat je ermee doet.

ik ben hier namelijk heel erg benieuwd naar :j

Slechte ervaringen zijn ook welkom, vermeld dan erbij hoelang je de vitalbix gevoerd hebt, wat je precies voerde en of hij verder nog iets erbij kreeg, samen met wat voor paard, leeftijd, gewicht en wat je er op dat moment mee deed.


Hoi,

Mijn paard staat op de Vitalbix en loopt licht tour, dus is flink aan het werk.

Hij krijgt nu de Vitalbix active, nutrimash en luzerne fiber.
Wij gaan binnenkort ook over op de daily complete. (alles volgens aanbevolen hoeveelheid)

Omdat wij net van voer zijn gewisseld ben ik ook wel benieuwd of ons paard voldoende energie blijft houden nu wij volledig op de Vitalbix over zijn gegaan.

Heb jij inmiddels ervaring nu je bent overgegaan?

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 18:53

Ik ben nog niet over.

Ik heb nog voor een maand muslie liggen van havens, dat maak ik eerst open wil dan over opnde daily complete en dan voor de zeer zware arbeid, kan altijd nog afbouwen dacht ik haha

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:41

Die van mij aten het niet zo goed, vonden het niet erg lekker. Ik voer nu oerbalans vitamine brokjes van Vitalstyle.. nog duurder... maar zitten ook veel extra kruiden in. Sinds ik dit geeft, likken ze niet aan de grond..

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:44

Mijn paard reageerde er niet goed op en dit hoorde ik na zoeken vaker. Die wordt er extreem loerderig en schrikkerig op nog veel meer dan op ander voer. Ik lees dit behoorlijk vaak bij vitalbix.

Ik voer nu Marstall vito met een klein beetje muesli (600 gram per dag) van Action Quality maar dat is muesli met geen energie en heel weinig suiker en zetmeel. Dat is eigenlijk vooral om de magnesium en vitamine E mee te mengen.

Veel meer hebben ze vaak niet nodig hoor :) mijn paard loopt er Z dressuur mee wordt 5x per week gereden.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:45

Ik heb mijn paarden jaren op VitalBix gehad. Sinds driekwart jaar over op Pavo Vital en nu voor het eerst geen mok meer.
Ze zien er beter uit (glanzen mooier) en mijn sportpaard kan de trainingen beter volhouden

Ik vind vitalbix een mooi product, maar kennelijk er voor ons een goedkoper alternatief wat beter werkt

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 23:27

Ik heb mijn advies binnen.

Maar nou heb ik alles uitgerekend en kom ik op €165,- per maand uit voor alleen krachtvoer.

Dit vind ik wel echt heel extreem hoor!
Ik zit met mijn huidige voer net onder de €100,— per maand..

Dus niet bepaald "minder voeren" zo..

Advies:
2,2 kilo active+
120ml lij zaadolie (ook van vitalbix mer vitamine e)
En of op de luzerne brok van hartog blijven, of over op de slobber mash van vitalbix in de zelfde hoeveelheid namelijk 0,8 kilo

Dit is dan per dag..

Edit ze krijgt nu:
2 kilo havens (ben de naam even kwijt welke, is vrij nieuw. Hoog in energie... 14)
1 kilo luzerne brok
60ml lijnzaalolie van een ander merk (in verhouding is die iets duurder)

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitalbix en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:40

Ik reed Z2 met 2 keer daags 3 kwart maatbekertje van de vital daily. Verder niks erbij behalve onbeperkt ruwvoer.
Energielevel was top.
Voeradviezen vind ik altijd erg veel van elke voerleverancier.
Gewoon laag/normaal beginnen en opbouwen als je het nodig acht.

miriammiddel

Berichten: 279
Geregistreerd: 18-10-08
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:47

Heb voorheen een Haflinger gereden waarmee ik inter I mee mocht starten en eind 2021 de kür op muziek in de zware klasse (vergelijkbaar toen met Z2 niveau) op het EK voor Haflingers heb gewonnen in Oostenrijk. Hij kreeg gecombineerd vitalbix Daily Complete en active Plus als biks (naast ruwvoer natuurlijk) gok zo'n 1,5-2 kilo per dag. Haflinger deed het er super op. Merkte toen ik van de Pavo overging hierop, dat hij echt heel veel soepeler was, vermoedelijk vanwege suikers. Helaas is hij iets meer dan een jaar geleden plots overleden aan koliek, operatie mocht zelfs niet meer baten.

Nu heb ik nog een andere Haflinger waarmee ik ZZL mee mag starten, die krijgt hetzelfde.