Schimmel wit in winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 15:37

Omdat het huilen mij bijna nader staat en ik hoopte op een +5 temperatuur om in ieder geval z’n staart te wassen, maar ik deze niet ga krijgen voor zondag.

Zondag moet paardlief echt pareltje wit zijn, maar meneer staat 24/7 buiten en ligt t liefste in z’n eigen mest. (Schimmel eigen) wat zijn jullie wonder middelen zonder warm water en zonder dat ik m’n paard drenk in koud water. Ik heb helaas geen beschikking meer over een solarium of een binnen wasplaats :') soms mis ik de pensionstal wel eens :')
Afbeelding

Dit is zijn hoofd situatie, daar is hij geschoren dus kan ik nog proberen met de droog shampoo van cowboy magic. Maar zijn buik is niet geschoren en zijn staart is ook poepkleur, welke droog shampoos werken daarvoor het beste?

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:43

Niet, sorry :') wij hebben alleen koud water dus ook niet perfect. Voor kleine vlekjes werkt naf brighter than white of zoiets wel, voor in de staart ook wel oké, maar echt helemaal wit wordt mijne er in iedergeval niet van……
Anders toch echt heet water meenemen en dan mengen met koud water en daarmee wassen, want wassen werkt toch het beste…..

Flubberboot

Berichten: 2927
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:45

Heb je daar geen stal waar je hem na het wassen in kan zetten met een bult hooi en een zweetdeken? Anders zou ik inderdaad kijken of je heet water mee kunt nemen en mengen met koud, of alleen op de vieze plekjes wassen met koud water.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:47

Wij deden vroeger koolstof op de gele plekken. Dus vochtig maken/wassen, de koolstof opbrengen en dan laten opdrogen.
Het hielp wel, al wordt het niet stralend wit.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 15:50

senna21 schreef:
Wij deden vroeger koolstof op de gele plekken. Dus vochtig maken/wassen, de koolstof opbrengen en dan laten opdrogen.
Het hielp wel, al wordt het niet stralend wit.


Koolstof waar moet ik dan precies aan denken? Is dat niet zwart?

Autumnn schreef:
Niet, sorry :') wij hebben alleen koud water dus ook niet perfect. Voor kleine vlekjes werkt naf brighter than white of zoiets wel, voor in de staart ook wel oké, maar echt helemaal wit wordt mijne er in iedergeval niet van……
Anders toch echt heet water meenemen en dan mengen met koud water en daarmee wassen, want wassen werkt toch het beste…..



Ja soms denk ik wel eens, waarom kocht ik een schimmel en waarom staat ie aan huis :')

Ik kan wel emmers warm water van binnen halen, dat is geen punt, maar ook dat word weer koud. Vind ik zo sneu voor hem :')

Flubberboot schreef:
Heb je daar geen stal waar je hem na het wassen in kan zetten met een bult hooi en een zweetdeken? Anders zou ik inderdaad kijken of je heet water mee kunt nemen en mengen met koud, of alleen op de vieze plekjes wassen met koud water.



Zeker heeft hij een stal waar hij met genoeg zweet dekens in kan staan! Daar moet hij sowieso de nacht vertoeven gezien hij daar het schoonste blijft.

Ik sta bijna op het punt om ook maar z’n buik te scheren, dan is het makkelijker schoon en sneller droog. We beginnen toch weer met veel trainingen waar hij veel zweet.
Mijn insteek is voornamelijk de beste droogshampoo’s. Is de cowboy de beste of zijn er betere op de markt?
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 25-01-23 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:51

Als het poepvlekken op zijn vacht zijn. Babypoeder erover en vooral geen aaitjes meer geven op die plek :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 15:52

The_Cat schreef:
Als het poepvlekken op zijn vacht zijn. Babypoeder erover en vooral geen aaitjes meer geven op die plek :')

:') :')

Was het maar 1 plek :+

Schimmels wat moet je er mee -O- }:0

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:53

kan je niet even rondvragen bij een stal met warm water en een solarium of je hem daar vlak voor het evenement even kan wassen ?

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:00

billy3105 schreef:
The_Cat schreef:
Als het poepvlekken op zijn vacht zijn. Babypoeder erover en vooral geen aaitjes meer geven op die plek :')

:') :')

Was het maar 1 plek :+

Schimmels wat moet je er mee -O- }:0


Babypoeder strooien en negeren :') zo ging ik op wedstrijd soms haha

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:03

The_Cat schreef:
Babypoeder strooien en negeren :') zo ging ik op wedstrijd soms haha


Vooral dat laatste :') ik start ook in de winter en ik heb ondanks de bruinige vlekken toch een 8 voor de verzorging. Jury’s houden er echt wel rekening mee. Voor een shoot is het jammer maar dat kunnen ze wel shoppen :j

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:04

Afbeelding

(https://hypostore.nl/equixtreme-stain-r ... tener.html)

Dit spul is echt top voor vlekken op schimmels. Dit kan je gewoon op de droge vacht aanbrengen.
Ze hebben ook een shampoo die je evt voor de staart kan gebruiken maar dan moet je die wel uitwassen. Als je de link volgt zit er als het goed is ook een filmpje bij ;)

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:08

Koolstofpoeder (actieve kool) absorbeert heel goed - denk maar aan norrit - , en laat geen zwarte vlek achter. Je veegt het er zo af als het droog is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 16:14

Voor een wedstrijd zal ik ook zoiets hebben van ‘sorry maar te koud’ shoots ben ik niet zo van :+

Maar ik moet mij en paard goed presenteren zondag dus ik wil , misschien voor mijzelf , kunnen zeggen dat ik mijn uiterste best heb gedaan om het poep monster wit te krijgen _O-

Die droog shampoo ga ik bestellen! Filmpje is alleen wel op een zomer vachtje maar goed _O-

Koolstof ga ik ook bekijken waar ik die kan bestellen!
Zal ik jullie zaterdag updaten _O-

prugelpiet

Berichten: 12588
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:15

Kokend water meenemen, mengen, en dan snel wassen? En dan lekker met 2 zweetdekens op stal uit de wind. Dan moet het wel goed komen.

Als je paard echt wit wit moet zijn moet je gewoon wassen. Al die droogshampoos etc. Zijn leuk voor kleine vlekken, maar echt stralend wit word het niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 16:20

Absolem schreef:
kan je niet even rondvragen bij een stal met warm water en een solarium of je hem daar vlak voor het evenement even kan wassen ?


Ik weet een aantal paarden mensen in mijn buurt, maar die staan ook allemaal zonder warm water etc. Er zit wel een Manege op 5km afstand, maar die ziet er al zo onverzorgd uit van de buitenkant dat ik bang ben een virus mee terug te nemen }:0 en het word mij te gortig om hem daarvoor op een trailer te zetten

prugelpiet schreef:
Kokend water meenemen, mengen, en dan snel wassen? En dan lekker met 2 zweetdekens op stal uit de wind. Dan moet het wel goed komen.

Als je paard echt wit wit moet zijn moet je gewoon wassen. Al die droogshampoos etc. Zijn leuk voor kleine vlekken, maar echt stralend wit word het niet.


Kokend water is gelukkig niet nodig, in een paar stappen heb ik warm water uit de keuken. Word ook mijn last resort maar droog shampoo eerst proberen vind ik wat vriendelijker.


Afbeelding

Dit was van de zomer na 1 nachtje in een schone tent stal. De andere kant heb ik geen foto van genomen, maar daar zat heel z’n buik en hals onder :+
Ik zal dus in de ochtend echt wel touch ups moeten doen :Y)

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:12

Ik zou wassen met een emmertje warm water en een spons of harde borstel. Zo winters mijn palomino ook altijd schoon gekregen. Daarna inderdaad lekker inpakken tot ie droog is. Snachts ook deken ophouden. Evt met halsdeel. Ik schep dan laat op de avond ook nog even alle poepjes eruit. Dat scheeld echt de helft, lekker dik opstrooien

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:37

De staart kan je ook met deze temperaturen prima wassen, daar koelt je paard niet van af (of je moet heel fanatiek zijn staartwortel blijven koelen).

Voor de andere vlekken zou ik met een emmertje water aan de slag gaan. Mijn ervaring met droogshampoo's is dat ze de vlekken wel verminderen maar niet echt wit krijgen.

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:47

Bowo schreef:
De staart kan je ook met deze temperaturen prima wassen, daar koelt je paard niet van af (of je moet heel fanatiek zijn staartwortel blijven koelen).

Voor de andere vlekken zou ik met een emmertje water aan de slag gaan. Mijn ervaring met droogshampoo's is dat ze de vlekken wel verminderen maar niet echt wit krijgen.


Eens, dat zie je ook bij de droogshampoo hierboven. Er blijft een bruinige gloed achter

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:52

Ik zweer bij green spot remover. Dit spuit je er op, goed inmasseren tot het flink schuimt en uitwrijven met een handdoek.
Ik heb de staart van mijn haflinger er regelmatig weer wit mee gekregen.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:09

Ik was mijn schimmel met koud water, buiten..
Zolang het water niet bevroren is.

Ik vind het voor mezelf wel koud maar mijn paard lijkt er geen last van te hebben.

Ik zeep eerst manen, staart en benen in, dan het lijf, dan alles afspoelen en deken op

Cowboy magic is leuk vor een klein stukje maar verder vind ik dat het een grote beige vlek wordt (en ook dat is nat)

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:23

ik gebruik altijd zo'n zwart poetsblok, waarmee je het vuil weg schraapt zeg maar.
Maar dat helpt natuurlijk niet op staart en manen.
Ik kon even niet in je bericht terug vinden waarom je paard schoon moet zijn? heb je wedstrijd of is het voor een fotoshoot?
Wat betreft wedstrijd, neem dit keer 1 puntje minder voor de verzorging voor lief.
Wat betreft fotoshoot, vlekken kunnen ook weg geshopt worden.

Succes!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:47

Alles tot op ongeveel de heup was ik gewoon koud, als je dat niet iedere dag doet dan overleven ze dat gewoon voor een keertje. In de regen is het ook niet warm.
Die vlek op de foto zou ik eerst even goed schrobben met water en zeep en dan snel koud uitspoelen. Idem met de buik, die stampen ze zelf ook gewoon nat in de wei als het regent.
Hals is vervelender, dat zou ik dan met een emmer doen.

Itamarka
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:52

Oooh ik ken het zo goed! :D
24/7 buiten en wedstrijden willen rijden. Een schimmel die lekker een modderbad neemt terwijl je op dressuurwedstrijd moet -O- Natuurlijke camouflage zeggen ze, ben je vet mee.
Je paardje is geschoren dus draagt waarschijnlijk een deken? Met hals? Dat helpt al veel.
Verder heb ik zo'n mobiele douche aqua2go pro, die heeft mijn leven veranderd! Ik doe daar koud water in en dan giet ik er nog warm water uit de waterkoker bij zodat ik lauw water heb. Hiermee kan ik vlug de benen en de staart wassen. Het hoofd doe ik met de Milton spray van Leovet.
Werkt best wel goed en hoeft niet afgespoeld worden.
Staart invlechten helpt ook om hem tegen vuil te beschermen. Wel niet in de zomer doen want als ze dan naar een vlieg slaan verschieten ze zich een hoedje :+ En lijkt mij ook wel pijnlijk.
En als je toekomt op wedstrijd vlecht eruit, een drupje cowboy magic erin en je hebt je pareltje :)
Succes! :D
Laatst bijgewerkt door Itamarka op 25-01-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:54

Een schimmel is bijhouden. Elke dag.
Niet een week of dag ervoor een zuiver paard willen gaan krijgen :D
Dan ben je te laat.

Zo'n vlek op de kont of nek krijg je er prima af met wat water uit de waterkoker en beetje koud.
Zo'n badspons met grove kant.
Gewoon op de dag dat hij er zit. Dus ja met wat pech elke dag even een vlek weg halen.
Maar dat is echt 2 minuten werk.

Staart elke week even vlug wassen tot aan de staartwortel.
Dag voor de wedstrijd/keuring goed wassen met biotex groen en zilvershampoo.

Ik waste mijn schimmeltje zelden helemaal, maar hield hem wel elke dag bij.
En kreeg vaak complimenten over hem.

snorkel1986

Berichten: 3039
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:00

Maar opnieuw scheren.. scheelt heel veel en idd ook de buik.. en staart gewoon wassen met groenszeep na het scheren even emmertje sop en borstel er over.. afspuiten zweetmes er over en deken er op