Schimmel wit in winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:13

Ik vraag me vooraf wat er zo ontzettend belangrijk kan zijn, dat andere mensen niet mogen weten dat je witte paard een .... paard is. :D

Zo'n ouderwets schuurblok helpt volgens mij wel aardig tegen grof vuil en anders gewoon emmertje, warm water, shampoo en soppen maar. Daarna goed afdrogen en hij overleeft het wel denk ik.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:58

Opnieuw scheren, want als die viezigheid eenmaal in de vacht zit krijg je dat er op een gegeven moment niet meer uit. Daarna kun je de restjes met een emmertje warm water en shampoo weg halen. Staart kun je prima wassen nu met dit weer!

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:03

Heb je ook geen stroom?
Ik hang de staart van mijn haflinger nog wel eens in een emmer heet water met soda.
Heet water uit de waterkoker, soda oplossen, aanvullen met koud tot handwarm, staart erin laten weken, koud afspoelen en zo nodig een of meer keer herhalen.
Met het sodawater spoel ik ook zn sokken uit en naspoelen met water.

En anders neem ik van thuis jerrycans met zo heet mogelijk water mee en leng dat op stal aan tot handwarm.
Kun je ook het lijf wassen en daarna bedekken met (zweet)dekens.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:06

Opnieuw scheren is wel je optie tot het makkelijkst.m schoon krijgen, maar tenzij je de rest vorige week of de week daarvoor ergens hebt geschoren, moet je niet nu alleen het harige eraf halen. Dan moet het hele paard opnieuw.

Maar dat moet je dan wel ook liever vandaag dan morgen doen zodat eventuele oneffenheden nog even bij kunnen trekken.

Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 01:10

Scheren vlak voor een wedstrijd vind ik altijd zo tricky. Dan zie je vaak zo veel strepen. Zegt het mens met 2 van die witte gevallen.

Mijn pre wedstrijd routine:
Papje maken van baking soda. Vervolgens vieze vlekken inwrijven met water. Daarna papje er tegen aan smeren en doen alsof het een lekker scrubje is. Vervolgens ertegen aan geplakt even laten drogen. Meestal ga ik dan naar de staart. Staart lekker in een emmer warm water met again baking soda. Hardnekkige mestvlekken in de staart wrijf ik in met ossengalzeep. Vervolgens laat ik dat weken.

Ondertussen maak ik de vacht schoon. Gebruik daarvoor een emmer met warm water en een giga scheut wash (shampoo die je niet hoeft uit te spoelen). Met een ruwe spons spons ik dan echt paar keer goed over de vieze plekken tot ik geen vuil meer zie. Daarna weer naar de staart. Nieuwe emmer warm water met wash waar ik hem in hang en ondertussen alle laatste vuil nog eens flink masseer eventueel met hulp van ruwe spons. Soms moet staart nog even een naspoel hebben.
Daarna hele lading antiklit in de staart, talkpoeder er bij als het nog wat witter moet. Daarna strakke vlecht er in. Voor de vacht kan talkpoeder ook, waar talk zit plakt in ieder geval minder troep is mijn idee altijd.

Voor preventie en tussendoor doe ik ook wash trouwens. Gewoon beetje in een klein emmertje en dan tussen door even snel sponsje. Ik gebruik ook een gel of olie tegen modder en mest enzo. Ik haat poetsen en wassen... 2 witte was echt een heel slecht idee wat dat betreft.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:17

Die van mij heeft nooit strepen, goed scheren en scherpe messen is daarvoor de sleutel. :o :D

Is baking soda niet erg slecht voor de vacht? Ik gebruik zelf cowboy magic greenspot remover & hun zilvershampoo.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:59

Change3x schreef:
Die van mij heeft nooit strepen, goed scheren en scherpe messen is daarvoor de sleutel. :o :D

Is baking soda niet erg slecht voor de vacht? Ik gebruik zelf cowboy magic greenspot remover & hun zilvershampoo.


Je ziet ontzettend snel en goed strepen op echt witte schimmels, goed scheren en goede messen is inderdaad de sleutel maar soms is het onvermijdelijk. Dan moet je niet de dag voor de wedstrijd nog even snel willen scheren.

Grenspost remover vind ik top op dunne en geschoren vachtjes, maar op een dikke wintervacht lukt het mij nooit goed om die hardnekkige vlekken weg te krijgen. Of ik doe het fout, kan ook :D

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:47

Ik heb al jaren schimmels, nog nooit last van gehad. Mijn paarden worden jaar rond geschoren. Nu besteed ik het wel uit aan iemand die het goed kan. :D

Op een dikke wintervacht die echt super vies is lukt het mij met greenspot remover ook niet meer. Maar dan eigenlijk met niks want dan zit het er gewoon teveel in. :') Soms is het er dus even mee heen doen als scheren niet meteen kan..

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:55

DuoPenotti schreef:
Een schimmel is bijhouden. Elke dag.
Niet een week of dag ervoor een zuiver paard willen gaan krijgen :D
Dan ben je te laat.

Zo'n vlek op de kont of nek krijg je er prima af met wat water uit de waterkoker en beetje koud.
Zo'n badspons met grove kant.
Gewoon op de dag dat hij er zit. Dus ja met wat pech elke dag even een vlek weg halen.
Maar dat is echt 2 minuten werk.

Staart elke week even vlug wassen tot aan de staartwortel.
Dag voor de wedstrijd/keuring goed wassen met biotex groen en zilvershampoo.

Ik waste mijn schimmeltje zelden helemaal, maar hield hem wel elke dag bij.
En kreeg vaak complimenten over hem.


Helemaal mee eens, alleen deed ik het met washand haha. Elke dag washandje met wat water de vlekken wegpoetsen. Dat kan je nu zelfs nog proberen bij de vlekken, werkt minder goed, maar wel oké. Maar elke dag weghalen hoef je ze ook niet echt nat te maken en veel minder werk als je wel wast.

Staart wassen kan nu ook gewoon met koud water, ik pak pas warm water bij de staart als ik hem volledig tot boven was en dat doe ik ook in de winter. Alleen niet als het echt hard vriest. Benen ook gewoon met koud water en ook nu.

Droogshampoo voor staart heb ik nog nooit 1 gehad die echt goed werkte en op lijf bleef je toch vaak nog vlekken zien. Ik gebruik voor de last minute noodsituatie naf brighter than White op lijf/benen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 10:42

Afbeelding

Strepen, daar doet mijn apparaat niet aan :Y)

Gelukkig! Nee we gaan niet op wedstrijd of een shoot maar paard moet echt representatief zijn. Als het een wedstrijd was had ik sneller ‘jammer dan’ moment gehad en een shoot vind ik nu niet echt interessant.

Maar je ziet, dit is alles wat geschoren is :') en je ziet z’n benen. Die de dag ervoor nog gewassen waren :') dit paard is gewoon huilen soms :')
Ik ben blij dat hij met deken met hals staat. Anders kon ik nog harder huilen }:0

Zaterdag ga ik aan de gang, eerst met de droog shampoos en warm water en probeer hem zo spot mogelijk te ‘wassen’ mocht dat niet werken dan ga ik over op of echt wassen met zeep, of hij gaat voor het nummer 5 model scheren
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:48

Maar zo geschoren is toch sowieso al niet heel representatief? :P

Ik ben ook van het functionele hoor! Maar als je je paard representatief wil voorstellen dan zou ik hem scheren. Want dit is sowieso al beetje winter weide paard. Waar helemaal niks mis mee is! Maar ik zou dan niet in de weer gaan met droog shampoos .

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 10:52

Spenk schreef:
Maar zo geschoren is toch sowieso al niet heel representatief? :P

Ik ben ook van het functionele hoor! Maar als je je paard representatief wil voorstellen dan zou ik hem scheren. Want dit is sowieso al beetje winter weide paard. Waar helemaal niks mis mee is! Maar ik zou dan niet in de weer gaan met droog shampoos .



Gelukkig zit ik niet in de dressuur en of spring wereld :+

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:58

Maar dan hoeft die toch niet stralend wit te zijn?

Lekker boeien dan toch? Het is een paard.

butengeweun

Berichten: 3656
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:18


Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:22

Ik ben nu echt ziek nieuwsgierig naar waar dit paard zo schoon voor moet zijn. Je geheimzinnigheid triggert mijn interesse <<)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:20

Hier (helaas) ook ervaring met een schimmel 24/7 buiten.

Een halsdeken is sowieso een uitkomst, dat scheelt enorm veel poetswerk.
Zijn staart was ik gewoon met koud water en dreft, daarna even laten drogen en een staartzak eromheen. Zijn hoofd werk ik de dag zelf nog even bij met een handdoek en zilvershampoo of gewoon met babydoekjes.

Hier trouwens alleen koud water dus zodra het weer het toelaat was ik hem daarmee en pak ik hem lekker in met fleecedekens.

Zonder deken geen ervaring, dan wens ik je vooral heel veel succes! :')

Esmee_RS

Berichten: 4881
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:32

Britt_xxx schreef:
Ik ben nu echt ziek nieuwsgierig naar waar dit paard zo schoon voor moet zijn. Je geheimzinnigheid triggert mijn interesse <<)

Haha, blij dat ik niet de enige ben _O-

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:38

Ik ben ook wel benieuwd waar een gelige vlek niet kan maar een half geschoren paard wel :D

Als je hem echt netjes wil zou ik hem helemaal scheren en niet patroontje 5. Zit er echt snel genoeg weer aan.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:18

KikiCelinevs schreef:
[ [url=m/jLyQzQ.png]Afbeelding[/url] ]

(https://hypostore.nl/equixtreme-stain-r ... tener.html)

Dit spul is echt top voor vlekken op schimmels. Dit kan je gewoon op de droge vacht aanbrengen.
Ze hebben ook een shampoo die je evt voor de staart kan gebruiken maar dan moet je die wel uitwassen. Als je de link volgt zit er als het goed is ook een filmpje bij ;)

Dit is echt super spul! Enige, op wassen na, waar ik de mijne mee schoon krijg!

Succes!

dioni

Berichten: 830
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:20

Nog een extra tip als je gaat wassen, gebruik een haarfohn! Ik heb de staart van mijn tinkermerrie gewassen, die staart is zo dik dat hij in een vlecht niet droogt en los weer heel snel vies is.
dus gewassen, conditioner erin en gefohnd, ging perfect!

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:33

Balenciaga schreef:
Britt_xxx schreef:
Ik ben nu echt ziek nieuwsgierig naar waar dit paard zo schoon voor moet zijn. Je geheimzinnigheid triggert mijn interesse <<)

Haha, blij dat ik niet de enige ben _O-


Ik sluit me hier helemaal bij aan! Komt er een koper? En wil je verhullen wat voor smeerkees het is :Y)
Ik kan zo snel niks anders bedenken.

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schimmel wit in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:51

Photoshoot?
Voor de prins(es) met het witte paard?
Denk dat het rijtje wel aan te vullen is :D


Dat green spot remover kon mijn sjimpie niet tegen.
Plek in zijn nek ermee gedaan. Even later leek hij op die plek door 100 bijen te zijn gestoken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 21:06

Ah duo wat sneu Y;(

Nou vooruit omdat ik jullie zo nieuwsgierig heb gemaakt we mogen aansluiten bij de subtop training. Ik kan het echt niet maken om dan met een geel paard aan te komen (of iig zonder er moeite voor gedaan te hebben). Ik ga hem niet helemaal wassen, dat is gewoon gemeen met deze temperaturen maar kan het iig proberen met een goede droog shampoo om het ergste weg te krijgen.

Bij ons is patroon 5 juist heel normaal, zeker in de endurance waar je soms even zonder deken met een warm paard staat te wachten bij de keuring, iets haar op z’n hamstrings is dan beter als niks :Y)


Die föhn is een goede! Had er even niet aan gedacht. Paard is echt een koukleum, dus zelfs de warme spons zal m al doen rillen

Hij hoeft echt niet pareltje wit, dat haal ik niet zonder wassen maar ivoor wit _O- moet ik wel kunnen halen. Of marmer wit _O-

Dus nee geen fotoshoot, geen wedstrijd, geen kopers. Moet er niet aan denken dat hij mij nu verlaat :+ maar simpel weg dat ik met een verzorgd paard voor de dag wil komen bij mensen die de tijd en moeite in ons willen steken :D

We beginnen morgen na de training al met voor werk, dan spons ik m toch altijd ligt na voor het zweet, dan kan ik alvast beginnen met de ergste vlekken en de eerste ronde staart.

Ik zal jullie op de hoogte houden met mijn avontuur zonder echt te wassen

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:19

Misschien bestaat er meer als wedstrijden en verkoop ? Misschien moet het wel een spier wit paard zijn , voor een hele bijzondere prins die een aanzoek wil gaan doen.
Dat kan uiteraard niet met poep/pies vlekken.

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:23

[quote="billy3105"]Ah duo wat sneu Y;(

Nou vooruit omdat ik jullie zo nieuwsgierig heb gemaakt we mogen aansluiten bij de subtop training. Ik kan het echt niet maken om dan met een geel paard aan te komen (of iig zonder er moeite voor gedaan te hebben). Ik ga hem niet helemaal wassen, dat is gewoon gemeen met deze temperaturen maar kan het iig proberen met een goede droog shampoo om het ergste weg te krijgen.

Aha wat gaaf! Heel veel succes en plezier zondag met hopelijk een soort van wit paard.