Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:47

Fangio schreef:
Ik stoom opvolgende porties minder lang, omdat hij sneller op temperatuur is. Hier ook een haygain one

Dit. Op de haygain zit een temperatuur meter. Als die in het goede gebied zit zet ik een timer. De 2e portie gaat er dan vaak een half uur in. De derde portie ook.

Opwarmen tot de juiste temperatuur duurt bij de eerste portie ongeveer een half uur/veertig minuten. 1 portie kost mij een uur. 3 porties nog geen 2 uur.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:06

lianne125 schreef:
Er is inmiddels een nieuw merk hooistomer op de markt. De Nuveq. Zelf geen ervaring mee maar ziet er best goed uit. Is in aanschaf wel wat duurder dan de haygain maar deze claimen veel sneller klaar te zijn dmv 360° stoom en je hoeft ze ook niet te ontkalken. Dat is bij haygain natuurlijk wel zo en die zakjes zijn toch rond de 10€. Het is dat mijn paard al wat ouder is en ik al 2 haygains heb, anders had ik het wel een kans willen geven.


Die ken ik niet. Ik ga eens Googlen.

Overigens zijn de zakjes van haygain niet 10 euro als je ze per grotere hoeveelheid besteld bij de nl website van haygain. Dan is het 50 voor 10 zakjes bijvoorbeeld.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:07

belle_boef schreef:
Fangio schreef:
Ik stoom opvolgende porties minder lang, omdat hij sneller op temperatuur is. Hier ook een haygain one

Dit. Op de haygain zit een temperatuur meter. Als die in het goede gebied zit zet ik een timer. De 2e portie gaat er dan vaak een half uur in. De derde portie ook.

Opwarmen tot de juiste temperatuur duurt bij de eerste portie ongeveer een half uur/veertig minuten. 1 portie kost mij een uur. 3 porties nog geen 2 uur.


Bedankt voor je reactie! Dit maakt het toch wel aantrekkelijk om te kijken of ik meerdere porties achtereen kan stomen zodat m'n grote merrie ook (deels) op gestoomd hooi kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:15

Tancreda4 schreef:
Als ik een loterij win zou ik ook voor zo'n grote gaan idd! Ik heb nu ook de kleinste versie. Past net genoeg in voor m'n pony.

Doe jij direct achter elkaar de porties stomen of op verschillende momenten van de dag?


De eerste een uur en de porties erna vaak 45 minuten ongeveer. Per dag stoom ik gemiddeld 3/4 netten in de Haygain. Ik stoom achter elkaar door, anders koelt het apparaat teveel af. Ik merk dus verschil in het gestoomd hooi voeren versus niet gestoomd: heb één met gevoelige luchtwegen en koliekgevoeligheid; dat is allemaal een stuk minder sinds ik gestoomd hooi voer. Maar zoals gezegd; ik heb er drie staan en zou een grotere wel heel fijn vinden.

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:28

Tancreda4 schreef:
lianne125 schreef:
Er is inmiddels een nieuw merk hooistomer op de markt. De Nuveq. Zelf geen ervaring mee maar ziet er best goed uit. Is in aanschaf wel wat duurder dan de haygain maar deze claimen veel sneller klaar te zijn dmv 360° stoom en je hoeft ze ook niet te ontkalken. Dat is bij haygain natuurlijk wel zo en die zakjes zijn toch rond de 10€. Het is dat mijn paard al wat ouder is en ik al 2 haygains heb, anders had ik het wel een kans willen geven.


Die ken ik niet. Ik ga eens Googlen.

Overigens zijn de zakjes van haygain niet 10 euro als je ze per grotere hoeveelheid besteld bij de nl website van haygain. Dan is het 50 voor 10 zakjes bijvoorbeeld.


Oh joh! Ik bestel ze altijd per 10 maar nooit voor die prijs. Toch eens beter googlen dus! Thanks voor de tip.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:33

Ik moest nu met verzendkosten 56 betalen geloof ik. 10 zakjes bij haygain.nl. Dus wel de moeite dan inderdaad!

Gebruiken jullie gewone hooinetten in de stomer?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:35

Tancreda4 schreef:
Ik moest nu met verzendkosten 56 betalen geloof ik. 10 zakjes bij haygain.nl. Dus wel de moeite dan inderdaad!

Gebruiken jullie gewone hooinetten in de stomer?


Ik gebruik inderdaad gewone hooinetten alleen als er metalen elementen aan zitten worden die en loeiheet maar corroderen ook wel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:36

Ja, ik gebruik gewone hooinetten in de Haygain.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:03

Ik had er eerst 1 zelfgemaakt, zelfde idee als hooistomer.nl met een behangstomer. Alleen die stomers gingen om de haverklap kapot. Nu toch een haygain aangeschaft, wat een fijn ding. Ik heb de middelste maat en doe er een halve baal per keer los in. Ideaal ding, wel een rib uit mn lijf...

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:27

Tancreda4 schreef:
Ik moest nu met verzendkosten 56 betalen geloof ik. 10 zakjes bij haygain.nl. Dus wel de moeite dan inderdaad!

Gebruiken jullie gewone hooinetten in de stomer?


Ik gebruik die slowfeedernetten van epplejeck eigen merk erin, zijn regelmatig in de aanbieding, maar die krimpen er wel in, maatje groter nemen dan je nodig hebt dus :Y)

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:21

Voor de mensen met een Haygain, welke hebben jullie? Ik wil er een voor mijn pony bestellen maar ik twijfel erg aan de maat. Het zou voor mij fijn zijn als ik met 1x per dag stomen klaar ben.

In de haygain 600 zou 9-14 kilo passen, maar wij hebben grote balen en aangezien het dan uit elkaar getrokken word betwijfel ik of ik dan met 1x stomen genoeg heb voor een hele dag. De haygain 2000 is ook een optie, maar daarmee heb ik wel weer erg veel hooi. Hoe lang kan ik het laten staan na het stomen? Moet ik daarna weer uitkijken met stof of kan ik het gerust voor 2 dagen gebruiken?

Ik vind het verschil tussen de 600 en 2000 zo groot :')

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:15

rosslover schreef:
Voor de mensen met een Haygain, welke hebben jullie? Ik wil er een voor mijn pony bestellen maar ik twijfel erg aan de maat. Het zou voor mij fijn zijn als ik met 1x per dag stomen klaar ben.

In de haygain 600 zou 9-14 kilo passen, maar wij hebben grote balen en aangezien het dan uit elkaar getrokken word betwijfel ik of ik dan met 1x stomen genoeg heb voor een hele dag. De haygain 2000 is ook een optie, maar daarmee heb ik wel weer erg veel hooi. Hoe lang kan ik het laten staan na het stomen? Moet ik daarna weer uitkijken met stof of kan ik het gerust voor 2 dagen gebruiken?

Ik vind het verschil tussen de 600 en 2000 zo groot :')



Ik gebruik de 600 nu voor 3 paarden. Dan heb ik hem wel 2x aan. Maar als ik hem voor 1 paard gebruik kan ik makkelijk 1 x per dag stomen. Ik doe het in hooinetten. Ik heb ook nog een haygain 1 en daar red ik het ook mee voor 1 paard en 1 x per dag. In de winter kan je het hooi geloof ik 48 uur laten liggen. Bij hogere temperaturen 24 uur. Maar ik stoom nooit meer als 1 dag tegelijk.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 11:19

Ik heb een haygain one, ik gebruik hem voor een haflinger + minishet. Ik moet afhankelijk van het weer 2-3x stomen (als ik uitga van een winterdag, dus dat ze niet op de wei komen). Bij vriezen of veel regen met wind eten ze duidelijk meer. Mijne krijgen onbeperkt.
Persoonlijk stoom ik voor max 24u. Maar liever gewoon eens sochtends en savonds, zodat het altijd vers is. Maargoed, dit moet natuurlijk kunnen en soms lukt mij dat ook niet.

Haygain zelf zegt dit over de houdbaarheid
"Gestoomd hooi kan worden gevoerd vlak nadat de stoomcyclus klaar is en de eerste stoom is verdwenen nadat het deksel is opgetild. Het is in het begin heet maar koelt snel af. De meeste eigenaren melden dat hun paarden het graag warm eten, vooral op frisse ochtenden! Haygain gestoomd hooi behoudt zijn hygiënische eigenschappen voor ten minste 24 uur"
https://www.haygain.nl/pages/faqs

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:49

Ik heb de HG600 en stoom 1x pd. Voor 1 paard en prop hem helemaal vol. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi. Er kan ruim een halve baal gewoon hooi in, zo klein baaltje, niet die grote pakken. De 2000 is echt heel groot.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:18

Fangio schreef:
Ik heb een haygain one, ik gebruik hem voor een haflinger + minishet. Ik moet afhankelijk van het weer 2-3x stomen (als ik uitga van een winterdag, dus dat ze niet op de wei komen). Bij vriezen of veel regen met wind eten ze duidelijk meer. Mijne krijgen onbeperkt.
Persoonlijk stoom ik voor max 24u. Maar liever gewoon eens sochtends en savonds, zodat het altijd vers is. Maargoed, dit moet natuurlijk kunnen en soms lukt mij dat ook niet.

Haygain zelf zegt dit over de houdbaarheid
"Gestoomd hooi kan worden gevoerd vlak nadat de stoomcyclus klaar is en de eerste stoom is verdwenen nadat het deksel is opgetild. Het is in het begin heet maar koelt snel af. De meeste eigenaren melden dat hun paarden het graag warm eten, vooral op frisse ochtenden! Haygain gestoomd hooi behoudt zijn hygiënische eigenschappen voor ten minste 24 uur"
https://www.haygain.nl/pages/faqs


Lukt 2 a 3x stomen op 1 volle boiler van 3.5 liter ? Of vul je tussendoor dan bij?

Ik knijp m, want m'n boiler maakt kortsluiting en nu zit ik in de rats want pony is net klaar met medicatie en gaat goed op gestoomd hooi, maar nu moet ik dus weer gaan weken ofzo?? Hoop zo dat hij gemaakt kan worden.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:30

Ik vul na elke ronde bij met kokend water uit de water koker. Om droogkoken te voorkomen.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:32

belle_boef schreef:
Ik vul na elke ronde bij met kokend water uit de water koker. Om droogkoken te voorkomen.


Wacht je dan tot hij iets is afgekoeld of gewoon dop eraf als je hem net hebt uitgezet ? Ben zo bang dat ik me verbrand :o

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:34

Even voorzichtig de dop eraf, trechter erin en bijvullen.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:10

Nee, ik vul hem altijd bij na iedere keer stomen, ongeveer anderhalve liter erbij. Gewoon uitzetten, dop open en bijvullen

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:19

Helaas is m'n boiler overleden. Twee weken in bezit ongeveer, kan wel janken. Gelukkig kan ik reserve onderdelen krijgen en is haygain echt super snel met reageren en regelen. Echt top! Nu nog even een handig iemand vinden die m kan fixen....

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:36

Iemand wel eens elementen van een HayGain vervangen?

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:47

Ooh wat interessant van dat andere merk, ik ga eens kijken..

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:53

Mijn Haygain (2de hands via marktplaats) was helaas overleden. Gelukkig zijn elementen van de boiler te vervangen en hebben ze hem gemaakt. Als het goed is komt hij vandaag weer binnen en ik kan niet wachten om weer te gaan stomen. Er werd mij geadviseerd om bij meer dan 1x per dag stomen, tussentijds wel het element wat te laten afkoelen, omdat deze te warm zou kunnen worden.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:28

Ik heb de haygain 2000. Stoom elke dag 1 baal voor 3 paarden. Hij is duur, maar heb én geen tijd voor meerdere keren stomen per dag en met huidige stroomprijzen verdient 1x per dag stomen vs meerdere keren stomen zich ook wel weer terug.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer (van Hooistomer.nl of HayGain)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 00:00

Later als ik groot ben wil ik die ook :)) Maar ook heel blij met deze. Oké, wel een hoop extra kosten gehad en misschien beter nieuw kunnen kopen, maar alsnog minder kwijt dan nieuw (en nu weer als nieuw) dus vooruit.

Ik stoom m'n pony d'r portie mee. M'n grote eet echt teveel en dan blijf ik bezig, dus ik hoop dat die t goed blijft doen op het voordroog en een kleine portie gestoomd hooi op de dagen dat ik 2x kan stomen.