het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7635
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:29

Wij hebben zonnepanelen sinds kort. Zijn nog druk aan het verbouwen dus nog niet perfect geïsoleerd.
Zet nu de vaatwasser, wasmachine en droger veelal overdag aan. Kost me dan meestal niets.
Ook slimme stekker op het elektrische kacheltje zitten dus vanaf dat de zonnepanelen opleveren tot ze stoppen slaat die aan, hierdoor gebruiken we ook al veel minder gas.
Vd zomer gaat de zwembad pomp ook op de zonnepanelen, scheelt heel veel. Energierekening fors gedaald.


De morgenstond heeft goud in de mond <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25494
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:34

Ik heb er dus ook een duurzaamheidslening voor afgesloten 128 euro per maand als ik de volledige 15.000- opmaak maar ik zit nu net iets over de helft Er komt alleen nog rolluiken bij maar dan blijf ik onder de 10.000. Maandbedrag zal dan ook lager worden dan die 128 euro.

Geen warmtepomp en slecht geïsoleerd huis. Wel dakisolatie op de aanbouw en de vloeren hebben wij geïsoleerd maar de muren kunnen hier niet vanwege optrekkend vocht. Willen el nog airco die ook kan verwarmen maar dat kan helaas niet van die lenig, zal dus eigen geld kosten

joyce83

Berichten: 5222
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 07:35

LN ik denk dat het wel gaat helpen. Het is wel een uitgave even maar ja kan in elk geval qua stroom wel besparen. En om gas wat te besparen kun je in de winter overdag eventueel ook een elektrisch kacheltje neerzetten.
Wij hebben er tien maar wordt wat tegengehouden door de bomen voor het huis, maar we hadden zoiets alles wat we opleveren is mee genomen.
Toevallig broerlief laten komen? Denk het eigenlijk niet dan had het wel op de app gestaan :+

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:39

Hier willen we nog zonnepanelen maar op dit moment een te grote uitgave.
Dit jaar al wel flink op gas bespaart. Maar moet een nieuw contract dus ga flink omhoog.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 26-04-23 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25494
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:40

Maar is er in de winter genoeg zon om dat electrische kacheltje te verwarmen? Ik denk juist, maar dat is mijn onervarenheid misschien, dat de momenten waarop het koud is er ook geen zon is. Of is dat niet zo en is het ook in de winter voldoende om bv die airco`s te laten verwarmen ?

nee niet je broer, ik had ook via bokt een aantal namen gekregen maar nu via een tevreden vriendin een naam gekregen en die jongen had voorraad en over 3 weken al plek terwijl ik op veel plaatsen maanden moest wachten

Belle, ik heb het via een provinciale verduurzaming lening, hele lage rente. Ik heb ook veel veel minder verbruikt door amper de verwarming aan te zette en met een timer te douchen maar door die hoge prijzen moet ik nog steeds 1000- euro bijbetalen bovenop een maandbedrag van 350 euro. Het advies was ook maandbedrag flink te verhogen maar maandelijks 700 euro aan energie te betalen is mij te absurd ( en ook onhaalbaar met inkomen en alle andere vaste lasten die ook gestegen zijn.

Ik heb mijn vaste lasten van 2022 en 2023 eens vergeleken en het die zijn 220 euro gestegen, zonder de boodschappen, be zine of paardenuitgave daarbij geteld. Totaal is het dan nog veel hoger en de inkomens zijn echt niet zoveel gestegen.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:44

Voordeel van elektrisch verwarmen op het moment dat er wel wat zo’n is scheelt het altijd. Op die momenten is het gratis. Dus het scheelt altijd op je rekening want op die tijd hoef je niet in te kopen.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:44

Lynn_Nikita schreef:
Wie van jullie heeft zonnepanelen Ik wilde ze niet maar aangezien mijn man altijd akkoord gaat met wat graag wil heb ik maar ja gezegd. Over 3 weken komen ze al. 15 stuks op het platte dak. Bij de verbouwing is er al een kabel gelegd vanaf het dak tot de meterkast dus het aansluiten geeft gelukkig geen rommel.

Vinden jullie het echt zoveel voordeliger? Leef je nu anders, bv meer wassen etc overdag om zo te besparen? Nog andere tips en tricks?


Zo snel al! Wij zijn al sinds november aan het wachten op onze zonnepanelen >;)

Mijn vader heeft ze ook en doet inderdaad bv overdag wassen. Wijzelf gaan er niet echt anders van gaan leven denken we, maar hebben laatst een warmtepomp en elektrische boiler geïnstalleerd, dus zal vooral zijn om de verbruikskosten daarvan wat op te vangen..

@horsii: mooie foto's! <3

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:03

Wauw wat een foto's!

Wij hebben 12 zonnepanelen.
Een slecht geïsoleerd huis.
En dit jaar de verwarming nog niet aangehad.
In de kamer de houtkachel. Keuken en douche met de airco.

Helaas word salderen nu wel minder.

horsii

Berichten: 7635
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:06

Ook op de druilerige dagen leverden ze hier nog op. Maar hier liggen ze dus nog maar kort dus kan geen uitgebreid verslag doen. Hebben er 9 maanden op moeten wachten.


Jullie voorkeur voor lint of koord?
Paarden hebben respect voor draad als er goed stroom op staat. Wel is oudste aan een kant blind.

Belker

Berichten: 15336
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:22

Hier ook al 5 jaar panelen. Ik doe was, droger idd als de zon schijnt. Hier matig geisoleerd huis die met hout CV kachel wordt verwarmd. Gas is vooral voor douchen en eventueel het oude huis verwarmen met extreme kou.

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:02

Op dit moment kan je salderen (dat gaan ze vanaf 2025 afbouwen), dus het maakt helemaal niet uit wanneer je stroom gebruikt. Dat hoeft helemaal niet als de zon schijnt. Ze trekken je opgewekte stroom gewoon van de gebruikte stroom af.
Ik doe dus gewoon de was en de vaatwasser wanneer het mij uitkomt.
Edit: je kan nu zelfs beter in daltarief wassen etc, want dat is goedkoper..... ze salderen eerst op het hoog-tarief namelijk.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:11

horsii schreef:
Ook op de druilerige dagen leverden ze hier nog op. Maar hier liggen ze dus nog maar kort dus kan geen uitgebreid verslag doen. Hebben er 9 maanden op moeten wachten.


Jullie voorkeur voor lint of koord?
Paarden hebben respect voor draad als er goed stroom op staat. Wel is oudste aan een kant blind.


Vroeger had ik bovenste draad lint en de twee eronder koord. Maar lint, ook netjes gespannen, ging wel erg flapperen in de wind en na enkele jaren daarom op sommige plekken doorhangen.

Daarom nu overal koord.

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:12

Wij hebben nu nog veel lint, maar als we de omheining gaan aanpassen wil ik overal koord. Vind het netter, strakker en op lint krijg je na verloop van tijd ook vieze aanslag en in aangezien we hier vol op de wind zitten is het wat Solleke ook zegt best gevoelig.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:19

Zonnepanelen is even een uitgave, maar wij hebben ze nu al dik 7 liggen en hebben al jaren 'gratis' stroom. Met de komst van de elektrische auto nu ook gratis 'benzine'. :)
Wassen deden we al met het daltarief (za-zo).

Ik hoor van dat brede lint dat je er tussen elk paaltje een slag in moet maken. Dat staat minder strak, maar de wind schijnt er minder vat op te hebben waardoor slap hangen wordt voorkomen.

@horsi: dat kleine hondje is leuk, zeker niet meer de jongste gezien dat grijs ??

Hier ligt er weer ijs op mijn waterschaal. Zo wordt het nooit wat met ijn graszaad :)
Paarden zijn wel weer lekker buiten gebleven. Jasmijn haar staart zat ondanks de vlecht weer onder de mest. ik ga vermoeden dat ook het andere hooi wel eens de boosdoener zou kunnen zijn.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:22

Wij hebben koord overal, ging ook prima met de pony die slecht zag destijds.

En ook zonnepanelen hier. Sinds deze winter stoken we elektrisch en het scheelt flink wat op de rekeningen moet ik zeggen

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:24

Wij 'stoken' nu overdag meer elektrisch (IR-panelen) , maar 's ochtends warmt de cv het huis nog wel op tot 17 graden en gaat dan uit.

_Lorette_

Berichten: 12110
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:27

Ik plaats even een reactie om jullie terug te kunnen vinden met het nieuwe topic, maar ben verder niet actief aanwezig.

Wij hebben lint als buitenste omheining en alleen koord bij het draadje dat we steeds verzetten. Het lint heeft hier nog nooit voor beschadigingen gezorgd als ze er een keer in kwamen of doorheen gingen en is beter zichtbaar. Ik vind het wat robuuster staan. Maar het klopt dat de wind er veel meer vat op heeft, het daardoor sneller slap hangt en er aanslag op komt. Wij kregen lint met prikpaaltjes niet strak, daarom noodgedwongen koord voor de strookbegrazing. Dat is ook een apart stroomcircuit, zodat ik niets aan de permanente omheining vast hoef te maken.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:38

Buiten om hebben wij hekwerk en permanent kabel. Dat is van die omhulde ijzerdraad.
Binnenin breed lint. Koord komt er hier niet in na het zien van verschrikkelijke wonden.

Bij lint zijn de isolatoren erg belangrijk. Van die rubberen binnenin die met een schroef vast staan.
Wat er nu staat staat zeker al 10 jaar en klappert nauwelijks.
En we zitten hier in het open veld. Geen luwte van een bosrand of zo.

En dan zetten we nog kleiner af met prikpaaltjes. Dat met smal lint

boemel

Berichten: 8452
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:48

Hier bruin koord van Gallagher. Omdat het mooi dik is, rustig oogt (we houden van ons uitzicht) en eenvoudig te spannen is, daar waar het toch wat losser wordt.

horsii

Berichten: 7635
Geregistreerd: 06-11-05

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:33

Dubbelfun, ja mn kleine vriend wordt bijna 12.

Bedankt voor al jullie tips mbt omheining


Ik ga opschieten, moet naar het werk.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:39

Werk ze!

Hier de buitenboel weer schoon, inkl. Jasmijn haar staart. Ik had het losse graszaad uit de hooibakken gehaald en in de mestkruiwagen gegooid. Draai ik me om staat die kleine vrolijk alsnog dat spul op te eten |o

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:08

Hier hebben wij 40 zonnepanelen. Ik probeer wel vaak als ik een wasmachine programmeer voor mijn werk hem dan overdag te laten draaien. Meestal draai ik 's avonds niet zoveel was.

Verder heb ik de bovenste rij lint en de onderste twee rijen koord. De onderverdeling met prikpalen maak ik met smal lint. Dat vind ik wat makkelijker dan koord om in de prikpaaltjes te klikken.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:20

Nieuw topic alweer!! Heb gewoon echt de tijd niet om jullie bij te kunnen houden hoor :') Maar toch even een berichtje, zodat ik jullie wel terug kan vinden :D

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:13

Wij hebben enorm gasverbruik.
Maar sinds ik een stomer heb ook aardig wat elektra verbruik. Voor nu scheelt de terug levering wel aardig op de rekening, dus is altijd meegenomen.
Ik doe overdag vrij weinig qua verbruik, maar dat is ook meest gunstig, dus komt wel goed uit.

BrankaZ

Berichten: 3886
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:21

Hier hebben we sinds een aantal weken 16 zonnepanelen. Omdat onze boerderij een bedrijfspand is kon dat op het bedrijf van mijn vriend. De panelen geven tot nu toe een prima opbrengst en we hebben zeker al terug geleverd. Zolang de salderingsregeling nog bestaat is dat extra mooi.
Wasmachine en vaatwasser nog extra bewust overdag aan zetten. We willen nog airco laten aanleggen. Niet alleen om in de winter te verwarmen, ook in de zomer te koelen want het wordt aan de zonkant van onze jaren '30 boerderij behoorlijk warm in de zomer.
Uiteindelijk willen we kijken wat we nog meer kunnen doen om ons gasverbruik te verminderen. B.v. koken op inductie.