het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:22

Behalve verbruik is inductie zoveel fijner, makkelijk schoon te maken, snel warm en ook snel afgekoeld

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:38

Ja, inductie is inderdaad fijn!

Mijn vriend kwam net vertellen dat ie met Tess in het bos ging wandelen.
Nou is Tess fijn in het bos als je erop zit en aan de lange lijnen, maar ik vind haar helemaal niet fijn om mee te wandelen. Iets met een erg hoog tempo, nerveus en nogal in je aura zitten :D

Hij is nu in het bos aan het wandelen met een erg frisse Tess en met z'n puberdochter, die helemaal niet van paarden houdt en ook niet van in het bos wandelen, dus ik snap er even niks van en hoop vooral dat ze alledrie heelhuids terugkomen :=

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:44

Oh dat klinkt als een waar avontuur boemel! Ik zou eigenlijk juist meegaan en dan stilletjes meeluisteren _O-

Hier koken we nog op gas. Hebben genoeg zonnepanelen op ons dak voor 2 huishoudens dus we willen wel graag over op inductie maar we willen nog zo veel…

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:03

Koken op inductie is voor je gasverbruik niet echt 1 van de eerste dingen die je moet doen.
Daar verbruik je zo weinig gas mee dat dat niet echt wat gaat schelen in je kosten. Maar mooi en handig is het wel.

Je douche tijd verminderen dat levert veel meer op.
Zeker met een warmtepomp. Maar dat is natuurlijk een hele andere investering.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:36

:') hij heeft stoertjes gegeten boemel _O-
Hier 24 panelen en komt nog warmtepomp. We hebben nu een elektrische verwarming aan en gebruiken bijna geen gas meer. Echt ideaal!

Met kaat bij de dierenarts geweest, spier scheuring en hematoom. 2 a 3 maanden rust.. ga proberen om Amy overdag alleen op de track en kaat even alleen maar in de paddock want die doet soms zo gek met Amy over de track. Amy was het er net niet mee eens en stond alweer in de waterbak. Soms krijg ik echt een punthoofd van dat beest |o :')

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:41

Ha ha, ik denk t.
Ze zijn veilig thuis gekomen, maar ze hadden de ronde bos volgens mij in sneltreintempo gelopen :D

Echt vervelend voor Kaat.
En Amy is nog een echte kleuter <3

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:55

@marjan: dat is geen fijn nieuws; spierscheuring kan heel pijnlijk zijn en heling gaat niet zo snel. Het kan ook een kwetsbare plek blijven zeker als het spiervlies ook gescheurd is.

@boemel: mooi dat ze veilig thuis zijn... lijkt me niet bevorderlijk voor het humeur.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:56

Balen van Kaat Marjan.

Dapper van je vriend Boemel. Maar hij doet het wel even. Ook wel fijn als je partner mee helpt met de paarden.


Ik vond het vandaag maar frisjes. Wel lekker tijdje buiten bezig geweest.
Het is nog work in progress. De snippers en het karton voor eronder waren op.

Afbeelding
Afbeelding

Nu mogen alle zaadjes wel uit gaan komen.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:12

Lynn_Nikita schreef:
Behalve verbruik is inductie zoveel fijner, makkelijk schoon te maken, snel warm en ook snel afgekoeld


Ik haat echt die inductie. Ik zou bijna een nieuwe keuken nemen om terug te kunnen naar gas :=

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:14

Haha bijzondere actie boemel!

Ach wat vervelend Marjan. Ken wel paarden die prima van hersteld zijn. Maar dan moeten ze niet te gek doen nee.

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:47

Inductie haten? Heb je zo'n vervelende plaat dan?
Wij hebben een keuken uit de jaren 0, maar hebben gas vervangen door inductie. Niet zozeer vanwege gasverbruik, maar inductie is gewoon veel fijner en minder schoonmaakwerk. En mijn man liet het gas vaak ook gewoon aanstaan. Dan zaten we te eten en dan kwam ik er na een tijdje achter dat het vuur nog volop aan stond :')

Wij hebben hier 12 (oude) zonnepanelen. Ze leveren echt heel weinig op en met de huidige tarieven is het helemaal treurig.

Wij verbruiken relatief veel gas en nog veel meer stroom. Ons huis is nagenoeg niet geisoleerd en we hebben ook nog enkele ramen met heel dun dubbel glas en deuren met enkel glas.
We hebben sinds kort elektrische vloerverwarming in de badkamer. Daar hebben we ruim een jaar geleden voor gekozen vóór die hele energie crisis, maar nu blijkt dat dus echt heel duur te zijn nu de energieprijzen zo idioot hoog zijn.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:49

We hebben super geïsoleerd huis, maar oude CV en hoog verbruik.
Ik vind gas echt 100x fijner. Je hebt ook gas op glas. Ook super makkelijk met schoonmaken.
Ik heb geen ervaring met andere platen. Deze zat al in het huis. Is een Miele, dus zou op zich redelijk moeten zijn zou je zeggen.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:06

Misschien nostalgie Manzano?
Zo zijn er ook veel mensen die een e-reader niet fijn vinden ten opzichte van een echt boek. Terwijl ik alleen maar voordelen zie. Ik denk dat ik meer dan 10.000 boek bestanden heb, maar ik lees amper :D

Omdat mijn vriend er al met Tess vandoor gegaan was, heb ik op Diekke een mooie ronde gemaakt met mijn achterbuurvrouw.
Diekke voelde blij en soepel, dus ze mag vrijdag gewoon weer meelopen in de les :D

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:18

@Marjan: balen van de spierscheur! Mijn grote bonte heeft dat ook gehad, schouderspier bij hem. Heeft 6 maanden gekost, had hem gewoon op de wei lopen al die tijd. Na 6 maanden nooit meer één pas op gekreupeld.

@belle_boef: leuke moestuin <3

Dais_

Berichten: 4047
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:21

Mijn ouders hebben ook een hele nieuwe dure merkplaat inductie en mijn moeder is er heel veel op aan het schelden. Wij hebben een goedkoop plaatje en nooit problemen mee.

Ereader ben ik ook fan van, ideaal lezen in het donker zonder nachtlampje. Al moet ik wel zeggen dat ik bij de Bieb altijd ff naar binnen kijk om inspiratie op te doen en die boeken download ik vervolgens weer via Kobo. Ik werk naast de bibliotheek en boeken trekken me toch wel aan, maar ik vind het sneu geld terwijl ik een kobo abonnement heb.

Lekker dat je nog op buitenrit bent geweest Boemel. Ik ben net klaar met werken en ik ga de paardenstallen maar eens uitmesten.

Dit weekend krijg ik weer hulp met het zetten van palen. Ik heb nog behoorlijk wat plastic palen staan en die wil ik nu allemaal gaan vervangen voor houten palen. Zodra dat af is gaan we in de stallen beginnen. De reserve stal en zadelkamerstal worden dan afgebroken zodat er voorlopig een inloopstal gerealiseerd kan worden en later in het jaar 2 grote stallen.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:35

Belle Boef, inderdaad een leuke moestuin. Lekker eten uit eigen tuin.

Doet me er aan denken dat mijn vriend pas weer wat heeft geknutseld voor mijn zaaisels. Een verstelbaar rek :o

Afbeelding
Afbeelding

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:19

Moestuin moeten we hier nog aanpakken. Staat nog boerenkool en prei in van vorig jaar. Prei lijkt nog wel goed, maar de boerenkool begint uit te lopen en bloeien. Hadden we ook veel te veel van staan. Tot grote vreugde van de paarden. Moestuin ligt naast land en ze staan regelmatig van de boerenkool te snacken tussen de stroomdraden door.

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:21

Wat chique rek voor de zaaisels 8-)

Hier n kleine moestuin, vooral m'n schoonmoeder is daar wel mee bezig.


Ga even bijlezen :o

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:26

Even een vraag tussendoor voor degenen met paarden en kinderen aan huis; onze shet is indertijd verkocht met de expliciete boodschap dat hij niet geschikt is voor kinderen. Ondertussen heb ik ook een redelijk vermoeden waarom - het is er eentje die best nog wel eens wat grenzen uit wil proberen. Na een vakantie bleek hij tegen zijn iets te aardige verzorger te zijn op gesteigerd, en heeft hij met kappen van een voorpootje een mooie donkerblauwe arm veroorzaakt. Heeft ie uiteraard prompt bij mij ook geprobeerd en lik op stuk gekregen, probleem opgelost. Maargoed, niet iets wat je graag rondom kinderen ziet, gezien hij rechtopstaand met de pootjes boven kinderkopjes uitkomt.
Op dit moment nog niet echt een probleem, de oudste is nog geen twee en loopt niet los rond. Maar, mijn partner is niet echt een paardenmens en ziet gevaar niet altijd aankomen. Kleine kinderen worden groter, en ze kunnen natuurlijk altijd een keer onbedoeld in de wei komen.
Is dit een situatie waarvan jullie zouden zeggen, er zit altijd een risico in het houden van paarden en kinderen, of zeggen jullie dat is de kat op t spek binden, ruil de shet om voor een kindvriendelijker exemplaar?

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:31

Ik zou deze wegdoen. Ongeluk zit in een klein hoekje en zo’n exemplaar maar die hoek een stuk groter.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:35



Ik wordt langzaam steeds blijer van die bonte. Ik vermoed zo maar eens dat er in de toekomst wel wat hindernissen onder de vrouw gaan volgen

mooney

Berichten: 7791
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:35

Ik gooi er even een ego post tegenaan. Maar na 3 dagen ontzettend doorstomen (ma sleuteloverdracht, vandaag beesten over) hebben we nu echt de pony's aan huis.

Afbeelding

Afbeelding

Getup

Berichten: 8332
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:40

Wow , gefeliciteerd Mooney!

Jade, ik zou een kindvriendelijker exemplaar halen. Er kan met elke pony wel wat gebeuren, maar je moet geen ongelukken gaan opzoeken.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:47

Proficiat mooney!

Ik zou de niet-zo-kindvriendelijke shetlander houden, maar doe sowieso geen dieren weg. Wij hebben in huis ook zo'n 'probleem': een baby van 10 maanden en een fretje. Fretten staan ervoor bekend heel graag te speelbijten, en ook ons fretje neemt graag happen uit tenen of vingers. Hoort nu eenmaal bij het diertje en aan mij om ze gescheiden te houden.

Maar iedereen beslist natuurlijk zelf met welk risico die al dan niet wil leven. Wij gaan de paddock ook extra afzetten zodat onze baby niet per ongeluk bij de paarden binnen kruipt. Dus ik snap je dilemma :j

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:52

Leuk dier Belle Boef! En wat is ie mooi schoon <3

Hartelijk gefeliciteerd Mooney. Wat een fijn gevoel hè.

Ik heb net mijn vriend opgegeven voor een Trecles met Diekke.
Hoewel hij best leuk kan rijden, is hij buiten de bak best wat onzeker. Ik hoop dat dit zijn zelfvertrouwen een boost geeft :o