De mestcrisis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

De mestcrisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:38

Het ziet ernaar uit dat de boeren straks als gevolg van de mestcrisis minder mest op hun land mogen uitrijden. Treft dit nu ook de hobbymatige paardenhouder? Is er iemand die hier meer van weet en kan uitleggen wat dit verder betekent? Ik heb 4 paarden en rijd de vast mest ook altijd over het land uit, ik vraag me af waar ik straks mogelijk rekening mee moet houden? Ik hoor het graag.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De mestcrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:04

Moet je een mestboekhouding bijhouden?
Want daar zit de beperking voor de boeren, verantwoorden hoeveel er op een perceel gaat. Zonder die eisen valt er weinig te beperken.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: De mestcrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

ik denk dat kleinschalige paardenhouderijen zich (nog) geen zorgen hoeven maken.

De mestcrisis is er voornamelijk voor om de veehouderij te decimeren. Voedselproductie moeilijker en duurder te maken, en de kunstmestfabrieken te steunen.

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De mestcrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

Boven de 3,5 ha land moet je verplicht mestboekhouding bijhouden. Je moet dan je mest laten analyseren en mag 170 kg/ha uitrijden. Kom je daar niet aan met je paardenmest, dan kan je ook nog drijfmest uit laten rijden.
Onder de 3,5 ha is een mestboekhouding niet verplicht en kan je 170 kg/ha drijfmest uit laten rijden plús je eigen mest.

De paardeneigenaren die hun dieren aan huis hebben staan op kleinere percelen zijn dus goud waard voor de mestcrisis: loonwerkers komen met geld toe de mest van hun agrarische klanten bij je brengen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 39 min geleden

juval schreef:
ik denk dat kleinschalige paardenhouderijen zich (nog) geen zorgen hoeven maken.

Klopt

Citaat:
De mestcrisis is er voornamelijk voor om de veehouderij te decimeren. Voedselproductie moeilijker en duurder te maken, en de kunstmestfabrieken te steunen.

:)
Ja hoor.

Als bioloog gesproken: paarden zijn geen herkauwers en er zijn verschillen qua spijsvertering - en qua gebruiksdoel.
(Zoals Engels Raaigras goed is voor herkauwers die melk moeten produceren, maar minder ideaal voor paarden die met hun spieren moeten werken.)

Verder is mest uit een paardebox doorgaans voorzien van stro, en is er minder vermenging van mest met urine.
(Ideaal: stallen met sleuven oid waardoor de urine weg kan.)
...dat soort zaken scheelt enorm mbt stikstof.