Bio-Waldboden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:47

GCofOz schreef:
Dat is een goede tip :) Want hij eet echt alles op. Behalve dan houtkrul maar dat vind ik niet fijn spul als bodembedekking.


Meneer vond het NIET lekker :D

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:59

Ben nog steeds benieuwd naar wat er nu eigenlijk allemaal in de Bio-waldboden zit. Kan namelijk aan een flinke lading houtsnippers (gedroogd en van eetbare bomen afkomstig) en boomschors komen.

Heb ook een flinke lading mooie (droge) compost en EM kan ik wel bestellen. Durf (wil) hier best mee experimenteren, kan iemand die het heeft me misschien wat wijzer maken (of beetje opsturen of iets dergelijks) met wat er in zit? Vind het ook wel leuk om te gaan proberen.

Composteer sowieso elk jaar en hout hebben we ook genoeg om mee te werken. Zou leuk en handig zijn voor ons (+ ten opzichte van de kosten)

SaraU
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:37

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar positieve/negatieve ervaringen. Ik vind het te duur om zomaar te proberen… Volgens mij is Venhorst de enige aanbieder. Ik heb bij hun opgevraagd waar ik vanuit moet gaan voor mijn inloopstal van 5 x 5. Zij gaven aan te starten met 4 bigbags, totale kosten € 880. Ik vind dat echt mega veel!

Nu heb ik de stal of leeg (met name in de zomer) of ik doe er vlas in. Nadeel is dat ze de stal dan als een soort kattenbak gaan gebruiken ipv buiten te plassen. Dat zal met de bio waldboden ook wel gebeuren, maar dan kun je het laten drogen ipv te verwijderen.

Iemand die al een alternatief gevonden heeft?

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:08

Op de stal waar ik sta (buitenland) hebben we een gelijksoortige bodem in een ruime inloopstal. Hier wel een kleine negatieve ervaring. Na geruime tijd is er een bacterie in de bodem ontstaan die een luchtweginfectie bij de paarden die er toen stonden had veroorzaakt. Dit moest worden behandelt maar bleef terugkomen. Nu sprayen ze met een middel om dat te voorkomen, vaker in de zomer dan in de winter. Dit lukt goed, maar de paarden willen er dan niets van weten voor een paar dagen. Verder, top spul.

SaraU
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:23

Karlijnxxx schreef:
Op de stal waar ik sta (buitenland) hebben we een gelijksoortige bodem in een ruime inloopstal. Hier wel een kleine negatieve ervaring. Na geruime tijd is er een bacterie in de bodem ontstaan die een luchtweginfectie bij de paarden die er toen stonden had veroorzaakt. Dit moest worden behandelt maar bleef terugkomen. Nu sprayen ze met een middel om dat te voorkomen, vaker in de zomer dan in de winter. Dit lukt goed, maar de paarden willen er dan niets van weten voor een paar dagen. Verder, top spul.

Wow, dat klinkt wel heftig. Wat voor een soort spray wordt er gebruikt dan? En je schrijft dat het een gelijksoortige bodem is. Van een ander merk? Of net een andere samenstelling?

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:37

Hier een loop/schuilstal van 4 x 5, daar 2 bigbags in waarbii 3 x 5 een dikke laag is en daarna aflopend naar de tegels, zodat het normaal past bij de deur naar het erf en 1 van de uitgangen. De andere uitgang is voorzien van een balk. Onder het hooinet liggen rubberen tegels zodat het hooi er makkelijk af te harken is. Nu net 2 maanden bezig en tot nu toe tevreden. Ik heb 2 Haflingers, in het begin erg nieuwsgierig maar ze eten er echt niet van en het blijft niet aan de hoeven hangen naar buiten. Onderhoud kost wel wat tijd, door de kleur is kritisch mesten lastig en hooi eruit harken kan ook lastig zijn. Daarom nu ook die matten. Ze plassen niet perse binnen, de ene ligt er wel in. Tot nu toe een fijn verwerkbaar product. Ik ben erg benieuwd naar de levensduur en hoe de kwaliteit en prijs van nieuwe leveringen gaat zijn. Mijn hoop is nu einde zomer steeds de onderlaag eruit te halen en over de wei te verspreiden en een nieuwe bigbag te verdelen.
Vergis je er echter niet in hoeveel hoger de paarden komen te staan!

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:23

SaraU schreef:
Karlijnxxx schreef:
Op de stal waar ik sta (buitenland) hebben we een gelijksoortige bodem in een ruime inloopstal. Hier wel een kleine negatieve ervaring. Na geruime tijd is er een bacterie in de bodem ontstaan die een luchtweginfectie bij de paarden die er toen stonden had veroorzaakt. Dit moest worden behandelt maar bleef terugkomen. Nu sprayen ze met een middel om dat te voorkomen, vaker in de zomer dan in de winter. Dit lukt goed, maar de paarden willen er dan niets van weten voor een paar dagen. Verder, top spul.

Wow, dat klinkt wel heftig. Wat voor een soort spray wordt er gebruikt dan? En je schrijft dat het een gelijksoortige bodem is. Van een ander merk? Of net een andere samenstelling?


Ander land, ander bedrijf. Ik geef enkel aan dat dit hier het geval is. Wat er precies gestrayd word weet ik niet. Dat hebben ze met een bedrijf uitgezocht.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:24

Ik vraag me af in hoeverre pfas want het is biologisch gecomposteerde boomschors en naalden en geloof kokosvezels toch? Dat zou dan ook gelden voor stro en andere stalbedekking, want ook daar kan pfas inzitten vanuit de lucht vervuild en zou niets meer over het land uitgereden kunnen worden. Ik wil het eigenlijk ook gaan testen, want ben de muizen in de kapot gevreten pakken vlasstro, incl hun gezinsuitbreiding daarin, ook moe..het spul ligt overal. Heb 2 merken strokorrels in de test, maar eentje wordt door 1 paard graag gegeten, zelfs met azijn erover. Ook van het pulver eet ze graag en die krijgen echt veel hooi. Dan heb ik nog een mengsel van koolzaadstro/miscanthus in test, bovenop de stal waar vlas in lag. Miscanthus is ook fijn, maar puur gehakseld miscanthus kun je hier in Limburg niet onder 30,00 per pak krijgen volgens leverancier hier... Het weinige afval van de bio Waldboden spreekt mij wel zeer aan en het schijnt zelfs dat je na een jaar de onderlaag kunt laten liggen...maar ben nog niet in de testfase, dus kan er nog niet over meepraten. Omdat ik aan de grens woon, kan ik het misschien ook rechstreeks laten leveren vanuit Dtsl.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:30

Aangezien PFAS ook (soms echt in hoge gehalten) wordt aangetroffen in de bovengrond in natuurgebieden waar alleen maar blad of naalden van bomen op de grond zijn gevallen is het voor mij niet zo'n grote stap naar de Waldboden.

Maar het is niet getest, dus het is niet zeker :D Ik ga alleen geen honderden euro's uitgeven aan een ''prachtig compostspul voor over je weide'' wat mogelijk mijn bodem verontreinigt :)
(zeker niet omdat deze toepassing van compost plots is 'ontstaan' nádat er partijen compost stil kwamen liggen juist door PFAS problematiek, maar dat is (geef ik grif toe!) mijn eigen doordenkende brein :)

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:55

Bio Waldboden komt uit Zwitserland, die zijn vrij streng sinds 2011...De andere merken zijn niet van Bio Waldboden. Hierbij een kaart met concentraties in Europa https://www.srf.ch/news/schweiz/giftsto ... -zu-finden
Denk dat als we vlas en stro uitgooien van hier op het land, dat er misschien heel wat meer op het land komt. Maar dat is natuurlijk niet van toepassing als je dat niet op je eigen land verwerkt. Ik ben ook nog in dubio, niet zozeer vanwege de pfas maar vanwege de kosten. Wij voeren de mest ook af...dus ander verhaal.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:58

Lijsken schreef:
Ja, en zeer tevreden :j

Het was voor ons lang zoeken naar een bodembedekking die mijn alleseter niet opeet en die hebben we nu eindelijk gevonden. Daarnaast stofvrij en makkelijk in gebruik. Alleen poep er af scheppen en eens in de 3 weken een keer "natte" plekken omwoelen. Nat tussen aanhalingsteken want echt nat wordt het niet.

Ik heb het in een gewone box (4x4 meter) waar ze alleen in de nacht in staan, met een hooinet zodat er wat te knabbelen is.

Het is voor ons ook goedkoper dan stro, omdat we veel minder tijd kwijt zijn met uitmesten en met 1,5 bigbag (als alles goed is) zeker een jaar kunnen doen. (Zo lang heb ik het natuurlijk nog niet liggen, dus dat is een experiment maar het ligt nu een half jaar en de bodem ziet er nog prima uit.)


Dat is fijn om te lezen...ik ga me er ook verder in verdiepen hoe ik uitkom betreft kosten..en hoe minder werk hoe beter, dat is voor mij ook belangrijk en de reden dat ik niet op stro overga. Krijg dat lichamelijk ook niet voor elkaar..elke week alles uitmesten.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:04

SaraU schreef:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar positieve/negatieve ervaringen. Ik vind het te duur om zomaar te proberen… Volgens mij is Venhorst de enige aanbieder. Ik heb bij hun opgevraagd waar ik vanuit moet gaan voor mijn inloopstal van 5 x 5. Zij gaven aan te starten met 4 bigbags, totale kosten € 880. Ik vind dat echt mega veel!

Nu heb ik de stal of leeg (met name in de zomer) of ik doe er vlas in. Nadeel is dat ze de stal dan als een soort kattenbak gaan gebruiken ipv buiten te plassen. Dat zal met de bio waldboden ook wel gebeuren, maar dan kun je het laten drogen ipv te verwijderen.

Iemand die al een alternatief gevonden heeft?


Ik heb strokorrels twee merken in test, ook fijn, maar eentje die blijft eten ondanks azijn erover en zelfs de pulver eet ze van 1 merk en dat vind ik te gevaarlijk. Trouwens ondanks hooi en weidegang genoeg. De vlas heb ik al jaren in gebruik maar ben het muizenpaleis genoeg sinds de kat haar pensioen aangekondigd heeft... ze maken echt alle verpakkingen kapot en een heel gangenstelsel met nesten erin en overal ligt het nu. Denk dat alles waardoor het minder tegen benen spettert uitnodigend is om als plasbak te gebruiken. Miscanthus schijnt ook heel fijn te zijn maar hier alleen voor 30,00 per pak te bestellen. Heb nu in 1 stal waar nog vlas in lag een mengsel koolzaadstro miscanthus toegevoegd..maar ook nog maar 1 week om te testen. Dus kan ik nog niet iets met zekerheid over zeggen..

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:19

Gefjun schreef:
Bio Waldboden komt uit Zwitserland, die zijn vrij streng sinds 2011...De andere merken zijn niet van Bio Waldboden. Hierbij een kaart met concentraties in Europa https://www.srf.ch/news/schweiz/giftsto ... -zu-finden
Denk dat als we vlas en stro uitgooien van hier op het land, dat er misschien heel wat meer op het land komt. Maar dat is natuurlijk niet van toepassing als je dat niet op je eigen land verwerkt. Ik ben ook nog in dubio, niet zozeer vanwege de pfas maar vanwege de kosten. Wij voeren de mest ook af...dus ander verhaal.

(Mijn telefoon opent geen kaart via de link..)
Is dat dan PFAS in grond of in compost.
Want dat zou betekenen dat ze in Zwitserland wel meten in compost? (Wat vreemd is dat ze in NL bij biowaldboden dan geen waarden weten)
Als het in grond is, is het niet relevant want compost is.. compost..
Heb overigens niet gezien dat de grondstoffen zuiver Zwitsers zijn, maar wellicht heb ik ergens overheen gekeken

Ik gebruik geen bodembedekking in mijn schuilstal nu. Heb er matten in liggen :)

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:29

Over de PFAS etc. durf ik niks te zeggen. Daar heb ik geen verstand van, maar ik ben tot nu toe onwijs tevreden over de bio waldboden.
Op stal hebben ze daar nu sinds een aantal weken de bio waldboden en ik vind het tot nu de fijnste bodembedekking om mee te werken en ik heb met bijna alle soorten bodem bedekking gewerkt in het verleden (vlas, stro, houtvezel).
Mijn pony's delen 1 stal samen. De bodem ziet er nog steeds goed uit. Stinkt ook niet wat ik tot nu toe merk.
Qua onderhoud is het echt onderhouds/gebruiksvriendelijk. Uitmesten is een feestje nu. Met een mestvork de mest eruit halen en als je wat van de bodem mee pakt even schudden en dan valt het zo weer op de grond en houd je alleen de mest nog over.
Qua hooi heb ik het hooi ook in een hooinet.
Aan mijn pony's kan ik ook zien dat ze er graag in liggen.
Ik mest elke ochtend 3 stallen uit (de stal van mijn twee Shets en van twee Ezels van stal) en ben met een half uurtje klaar minstens. Dit is inclusief de stal weer recht trekken en heb dan alles van de 3 stallen in 1 kruiwagen.

Hiervoor stonden mijn 2 Shets op houtvezel en daar had ik wel echt meer werk aan uiteindelijk.

Gefjun
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:31

xYaartje schreef:
Over de PFAS etc. durf ik niks te zeggen. Daar heb ik geen verstand van, maar ik ben tot nu toe onwijs tevreden over de bio waldboden.
Op stal hebben ze daar nu sinds een aantal weken de bio waldboden en ik vind het tot nu de fijnste bodembedekking om mee te werken en ik heb met bijna alle soorten bodem bedekking gewerkt in het verleden (vlas, stro, houtvezel).
Mijn pony's delen 1 stal samen. De bodem ziet er nog steeds goed uit. Stinkt ook niet wat ik tot nu toe merk.
Qua onderhoud is het echt onderhouds/gebruiksvriendelijk. Uitmesten is een feestje nu. Met een mestvork de mest eruit halen en als je wat van de bodem mee pakt even schudden en dan valt het zo weer op de grond en houd je alleen de mest nog over.
Qua hooi heb ik het hooi ook in een hooinet.
Aan mijn pony's kan ik ook zien dat ze er graag in liggen.
Ik mest elke ochtend 3 stallen uit (de stal van mijn twee Shets en van twee Ezels van stal) en ben met een half uurtje klaar minstens. Dit is inclusief de stal weer recht trekken en heb dan alles van de 3 stallen in 1 kruiwagen.

Hiervoor stonden mijn 2 Shets op houtvezel en daar had ik wel echt meer werk aan uiteindelijk.


Ah fijn om te lezen, heb een prijsopgave gevraagd bij Venhorst, want ze leveren in NL alleen via hun..

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:49

hebben er mensen het in stal waarvan de paarden s zomers buiten staan? hoe gaat het dan met de bodem?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:56

Begreep dat je de bodem kan laten liggen en dan in het najaar weer op kan starten of iets dergelijks??

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 00:23

Hier voor het eerst waldbodem aan het proberen. Ben heel benieuwd. Net alles erin geschept. Het ruikt in ieder geval wel erg lekker.

Afbeelding