Bio-Waldboden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:44

Reactie van Venhorst:

PFAS is niet onderzocht. ''compost is een natuurproduct dus zal wel goed zijn''

Als onderbouwing van de risico's:

Als onderbouwing van dit punt dan nog de volgende links:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gra ... envandaag/

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/com ... mijn-land/

https://vlaco.be/nieuws/pfas-ook-in-de- ... -kringloop

Er zijn legio voorbeelden van compost waar rotzooi in zit. En naar mijn mening is tot het tegendeel wordt bewezen dit product verdacht. Willens en wetens bodemverontreiniging veroorzaken is niet mijn kopje thee.

En dan als nadenker voor de mensen die dit spul over hun bodem verspreiden: de vervuiler betaalt.

Voor mij geen Waldboden. Ik vind dit een nasty maar tactisch bedacht gemarket iets. Het keurmerk waarmee geschermd wordt geldt voor Zwitserland (!) en niet voor Nederland (nog niet, maar dan nog, scherm er dan niet mee? ). En de toevalligheid van een prachtig op compost gebaseerd product in deze tijd vind ik.. te toevallig ;)

JameyDL

Berichten: 202
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:51

Ik ben een beetje nieuwschierig hier en misschien wat dom? heb er wel iets over gehoord maar ook nog niet zo veel, kwa prijs kwaliteit is het voordeliger als bijv je paard op stro te zetten, vlas of een zand bodem bedekking etc. Zitten er gezondheids voordelen aan? Met een inloopstal waarom zou dit beter werken als een ander materiaal of een gewone "box".

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:53

Dank voor de info Akshay! Ik moet zeggen dat ik er wel van baal want qua gebruik is het super, maar dit maakt wel dat ik ga heroverwegen wat te doen in de toekomst.
Ik ben benieuwd of ze dat keurmerk nog gaan binnenhalen.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:58

Lijsken schreef:
Dank voor de info Akshay! Ik moet zeggen dat ik er wel van baal want qua gebruik is het super, maar dit maakt wel dat ik ga heroverwegen wat te doen in de toekomst.
Ik ben benieuwd of ze dat keurmerk nog gaan binnenhalen.


Ipv op land uitrijden dan af laten voeren?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:09

Het is dus niet bewezen dat er PFAS in zit he!
Maar ze hebben dus ook niet bewezen dat het er níet in zit.

En daar wringt het voor mij
omdat ik niet duur wil betalen om een bodemverontreiniging te gaan veroorzaken :D :))

Het is me vooralsnog ook niet de analyse van 200 euro waard om het zelf te testen..

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:11

Akshay schreef:
Het is dus niet bewezen dat er PFAS in zit he!
Maar ze hebben dus ook niet bewezen dat het er níet in zit.

En daar wringt het voor mij
omdat ik niet duur wil betalen om een bodemverontreiniging te gaan veroorzaken :D :))

Het is me vooralsnog ook niet de analyse van 200 euro waard om het zelf te testen..


Ja, helder :j
Goed zorgen voor de wereld om ons heen is voor mij ook erg belangrijk. Wellicht dat ik de bodem dan laat afvoeren ipv over land verspreid. In elk geval ga ik er beter over nadenken nu.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:18

Lijsken schreef:
Akshay schreef:
Het is dus niet bewezen dat er PFAS in zit he!
Maar ze hebben dus ook niet bewezen dat het er níet in zit.

En daar wringt het voor mij
omdat ik niet duur wil betalen om een bodemverontreiniging te gaan veroorzaken :D :))

Het is me vooralsnog ook niet de analyse van 200 euro waard om het zelf te testen..


Ja, helder :j
Goed zorgen voor de wereld om ons heen is voor mij ook erg belangrijk. Wellicht dat ik de bodem dan laat afvoeren ipv over land verspreid. In elk geval ga ik er beter over nadenken nu.

Ik vind het fijn om te lezen dat mijn zorg bij meerdere mensen enige vraagtekens opwekt! :)

In die zin zijn ''we'' massaal in een slecht voor de wereld om ons heen zorgen terechtgekomen.. Ik weet namelijk ook oprecht niet hoe je dergelijke compost dus alsnog verantwoord zou kunnen gebruiken. als je het afvoert gaat het elders alsnog een composthoop op. Tenzij je dit in je restcontainer gaat storten, maar dan gaat het een verbrandingsoven in, of een stortbult..
Of als je boer Hendrik van verderop vraagt, die rijdt het alsnog over zijn akker uit.

En als je nu ook nog (hoge) kosten maakt aan afvoer van het materiaal, hoe zit de kosten/baten verhouding van het materiaal dan? Het is namelijk ook echt niet goedkoop in aanschaf (als je de volumes aanhoudt die ze adviseren) of ik reken verkeerd dat kan ook (of mijn inloopstal is te groot, ook een optie :P :)) )

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:10

JameyDL schreef:
Ik ben een beetje nieuwschierig hier en misschien wat dom? heb er wel iets over gehoord maar ook nog niet zo veel, kwa prijs kwaliteit is het voordeliger als bijv je paard op stro te zetten, vlas of een zand bodem bedekking etc. Zitten er gezondheids voordelen aan? Met een inloopstal waarom zou dit beter werken als een ander materiaal of een gewone "box".


Ik gebruik gemalen stro uit grote balen en volgens de brekenening van venhorst zou ik ongeveer 3x zoveel kwijt zijn per jaar als ik over zou gaan op de waldboden. Dat heb ik dus maar niet gedaan ;) ik kom nu rond de 500 a 600 euro per jaar en hun berekening was tussen de 1300 en 1500 per jaar meen ik me te herinneren.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:36

Ik overweeg het nogsteeds, als mijn paddock deze winter niet zo droog blijft als dat ik hoop. Ik overweeg het voornamelijk omdat mijn merrie astma heeft en een van de kuddegenootjes vlas eet. Ik kan geen alternatief vinden wat voor beide paarden geschikt is.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:47

Akshay schreef:
Het is dus niet bewezen dat er PFAS in zit he!
Maar ze hebben dus ook niet bewezen dat het er níet in zit.

En daar wringt het voor mij
omdat ik niet duur wil betalen om een bodemverontreiniging te gaan veroorzaken :D :))

Het is me vooralsnog ook niet de analyse van 200 euro waard om het zelf te testen..



Als een analyse op pfas €200 kost snap ik eerlijk gezegd niet waarom LV dat zelf nog niet heeft gedaan. Dat is voor zo’n bedrijf geen kostenpost.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:57

belle_boef schreef:
Akshay schreef:
Het is dus niet bewezen dat er PFAS in zit he!
Maar ze hebben dus ook niet bewezen dat het er níet in zit.

En daar wringt het voor mij
omdat ik niet duur wil betalen om een bodemverontreiniging te gaan veroorzaken :D :))

Het is me vooralsnog ook niet de analyse van 200 euro waard om het zelf te testen..



Als een analyse op pfas €200 kost snap ik eerlijk gezegd niet waarom LV dat zelf nog niet heeft gedaan. Dat is voor zo’n bedrijf geen kostenpost.

Omdat niemand er naar vraagt. En de wetgeving het niet eist op een compostproduct.

We gaan pas af als het bodem is geworden en de toegestane norm dan op veel plaatsen ineens de detectielimiet is. :Y)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:19

Kwam na even googlen op dit topic omdat ik ook wel benieuwd ben naar deze bodembedekker. Met name omdat ik bij vlas en zaagsel echt wel 1x per maand de natte plekken eruit moet halen omdat het dan compleet verzadigd is. Het zou gebruikt worden in 2 boxen waar de paarden vrij in en uit kunnen lopen, drempel is zeker geen 20cm hoog dus er zal het nodige naar buiten gelopen worden.
Ik twijfel nog of het de investering waard is. Maar als ik er langer mee doe (ivm ruimte zou ik wel losse zakken op pallet moeten bestellen) en de geur fijner blijft wellicht het overwegen waard.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:36

Maar een analyse op PFAS éénmalig zou toch niets zeggen over duizenden pakken bodembedekking? Deze kunnen toch ook nog fors in kwaliteit verschillen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:48

darkadia schreef:
Kwam na even googlen op dit topic omdat ik ook wel benieuwd ben naar deze bodembedekker. Met name omdat ik bij vlas en zaagsel echt wel 1x per maand de natte plekken eruit moet halen omdat het dan compleet verzadigd is. Het zou gebruikt worden in 2 boxen waar de paarden vrij in en uit kunnen lopen, drempel is zeker geen 20cm hoog dus er zal het nodige naar buiten gelopen worden.
Ik twijfel nog of het de investering waard is. Maar als ik er langer mee doe (ivm ruimte zou ik wel losse zakken op pallet moeten bestellen) en de geur fijner blijft wellicht het overwegen waard.


Dat is toch ook de bedoeling van vlas om eens in de week de natte plekken eruit te halen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:15

Charaz schreef:
darkadia schreef:
Kwam na even googlen op dit topic omdat ik ook wel benieuwd ben naar deze bodembedekker. Met name omdat ik bij vlas en zaagsel echt wel 1x per maand de natte plekken eruit moet halen omdat het dan compleet verzadigd is. Het zou gebruikt worden in 2 boxen waar de paarden vrij in en uit kunnen lopen, drempel is zeker geen 20cm hoog dus er zal het nodige naar buiten gelopen worden.
Ik twijfel nog of het de investering waard is. Maar als ik er langer mee doe (ivm ruimte zou ik wel losse zakken op pallet moeten bestellen) en de geur fijner blijft wellicht het overwegen waard.


Dat is toch ook de bedoeling van vlas om eens in de week de natte plekken eruit te halen.


Haha inderdaad. Minimaal zelfs. Ik deed zelf altijd twee keer per week zelfs. Nu met tarwestro elke dag en dat bevalt heel goed.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:20

Iris82 schreef:
Maar een analyse op PFAS éénmalig zou toch niets zeggen over duizenden pakken bodembedekking? Deze kunnen toch ook nog fors in kwaliteit verschillen.

Ik ga er even vanuit dat ze dit in gigantische batches maken.
Maar inderdaad, als ze 1x analyseren op 1 batch weet je nog niets over de volgende.

Daarom werkt het bij grond ook zo dat voor elke partij grond die wordt verhandeld o.a. PFAS gegevens bekend moeten zijn. Omdat je je bodem niet mag (wil) vervuilen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:53

pluisje88 schreef:
Charaz schreef:

Dat is toch ook de bedoeling van vlas om eens in de week de natte plekken eruit te halen.


Haha inderdaad. Minimaal zelfs. Ik deed zelf altijd twee keer per week zelfs. Nu met tarwestro elke dag en dat bevalt heel goed.


Klopt, maar ik begrijp dat het bij de bio waldbodem dus niet hoeft en daarmee zou het dus voordeliger uit kunnen pakken. Daarom benieuwd naar die bodembedekking en ervaringen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:05

Nou ik ben heel benieuwd maar in de praktijk werkte dat nooit bij mij. Datzelfde zeiden ze tegen mij ook over stro korrels. Dat was ook binnen twee weken hele vieze stinkbende. Ik zou voor twee stallen meer dan het dubbele betalen dan wat ik nu in een jaar opstrooi. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren als ik eerlijk ben..

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:01

Maar wat is dan het verschil tussen waldbodem en "gewone" compost?

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:32

Lijsken schreef:
Het ruikt naar bos, en in vergelijking met stro lijkt de ammoniakgeur uit de stal te zijn verdwenen :j


Ik heb geen aandelen overigens ;) En ook nog geen ervaring hoe het zich in de winter houdt als het minder snel droogt


Ik was aan het googlen naar reviews over Bio-Waldboden en kwam dit topic tegen :)

Nu ben ik erg benieuwd hoe het jouw bevalt nu we wat verder in de winter zitten en het buiten bij jou buiten (mogelijk) ook erg nat is waardoor jouw paarden eventueel wat langer op stal moeten blijven.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:41

Het bevalt heel erg goed bij 1 paard, hij is behoorlijk schoon op stal waardoor de hele stal droog blijft behalve zijn poep/plas plek. Poep schep je er zo vanaf. De plas plek kan ik makkelijk opzij scheppen, opvullen met droog materiaal vanuit de rand van de stal en de natte plek langs de kant laten drogen. Bevalt voor hem dus erg goed, al droogt het met dit weer wel wat minder goed dan in de zomer, waardoor dat wat langer duurt. Hij staat wel altijd droog en schoon.
Paard 2 is een smeerkees die overal poept en plast, de hele bodem omspit en de boel door elkaar husselt. Mest was in allemaal kleine stukjes door de hele bodem verspreid, overal wat het…nouja niet echt nat maar ook niet fijn. Die hebben we net deze week terug gezet op stro.

Qua kosten is waldbodem voor mij goedkoper dan stro. Wel duurder in aanschaf maar het blijft lang liggen. Daarnaast bespaar ik €600 aan kosten voor mestafvoer omdat de mestput veel minder snel vol raakt dan met stro en ik dus 2x minder hoef te laten legen.

Overall zou ik het zeker aanraden bij paarden die redelijk schoon zijn van zichzelf, als ze gevoelig zijn voor stof of als ze andere bodembedekking opeten. Een gemiddeld paard dat veel buiten staat gaat vast ook goed. Voor smeerkezen vind ik het niet geschikt.

Edit; ik haal er nooit iets uit en strooi alleen bij als de bodem onder de 25cm komt. Dat gebeurt soms doordat ze er toch wat uitlopen of ik met mesten een beetje meeschep.

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:47

@Lijsken.

Dank je wel voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan :) Ik denk dat deze stalbedekking wel eens dé oplossing zou kunnen zijn voor een van mijn hengsten. Die eet tot nu toe alles op waar hij in stal op staat ;( Hij is netjes op stal (hengst dus mest op één hoop :D ) Ik ga het voor hem zeker proberen :)

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:57

Ja, die van mij is dus ook zo’n veelvraat én heeft astma en dit is tot nu toe verreweg de beste oplossing voor hem.

Je kan ook eerst een klein proefpakketje bestellen. Ik heb dat eerst gedaan om te zien hij het opat. Hij nam 1 hap en spuugde daarna alles uit, lesje geleerd O:)

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:43

Dat is een goede tip :) Want hij eet echt alles op. Behalve dan houtkrul maar dat vind ik niet fijn spul als bodembedekking.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 15:33

Voor paarden die alles eten en paarden die niet tegen stof kunnen is het denk ik wel een hele mooie oplossing.