Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 22:08

Hoi! Ik denk misschien is dit een leuk topic om over te sparren met elkaar, zeker met de nog altijd groter wordende resistentie van de wormen…

Wat doen jullie bij de jonge paarden (tot 4 jaar ongeveer) ontwormen via schema? Ontwormen aan de hand van mestonderzoek? Vinden jullie dit ook nog afhankelijk van de leeftijd in maanden of jaren?

Mijn kennissen doen het allemaal anders en iedereen heeft zijn eigen mening en successen, lijkt mij leuk om met elkaar te delen. :D

Anoniem

Re: Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:18

Mestonderzoek, resistentie is écht een groot probleem en er is 0 uitzicht op een nieuw middel, dus ik zou er zeker niet op goed geluk elke drie maanden een wormspuit in duwen.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:29

Wat ik in theorie doe: 3tal keer per jaar mestonderzoek, maar toch 1x per jaar standaard ontwormen met Equest Pramox. Aangezien ik hier in al die jaren nog maar van 2 paarden een (lichte) wormbesmetting in het mestonderzoek trof (de ene eenmalig, de andere altijd licht positief) en beide paarden intussen gestorven zijn, doe ik minder vaak mestonderzoek de laatste jaren, enkel 1x per jaar ontwormen.

Hangt ook af van de intensiteit van begrazing en zo: hier kleine groepjes, en alle mest wordt weggeruimd, bij grote/onstabiele groepen en/of waar de mest enkel opengesleept wordt, zou ik beter oppassen.

Maar klopt wel dat jonge paarden gevoeliger zijn voor spoelwormen, dus iets meer voorzichtigheid geboden hier.

Ik heb nog een tijdje Equi Parex gegeven als "wormpreventie" (geen idee of het nog bestaat) maar kan natuurlijk niet weten of dit nut had of niet.

rensju

Berichten: 1594
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:03

Tot 3 jaar op schema, allen hebben spoelwormen gehad en na valse mestonderzoeken daar klaar mee.

Bij gezonde volwassenen met goed weidemanagement, durf ik mestonderzoek en 1x pj. standaard.

irmaz

Berichten: 4776
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:05

Jonge paarden zou ik minstens 3x per jaar ontwormen. Afhankelijk van het weiland beheer mogelijk vaker. Dus op schema ontwormen. Net ls Rensju hier ook ervaring met vals-negatieve mestonderzoeken.
Voor volwassen paarden is 1 à 2x per jaar meestal voldoende.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:35

Als ik wormen zie dan ontworm ik en anders 1x per jaar. Verder om de 3/4 maanden een mestonderzoek.

Ik durf niet 100% uit te gaan van het wormenonderzoek. Die zitten er ook wel eens naast. Ik hou me paard goed in de gaten en controleer regelmatig zijn mest.

Ons weide beheer is super fijn, het land word elke dag gemest dit voorkomt toch wel veel ellende onderling.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Jonge paarden op schema ontwormen of via mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 16:24

Op advies van de dierenarts deed ik een combi, een aantal keer per jaar mestonderzoek en daarnaast in het najaar een equest pramox en in het voorjaar een kuur tegen spoelwormen.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 17:18

Hier eerst op schema en toen toch maar op mestonderzoek op aanraden van de dierenarts, gaat om vier tweejarigen en een van een jaar. Daar kwam onlangs ook uit dat er twee een resistentie hebben tegen een bepaald middel, dit had ik zonder mestonderzoek niet geweten, had gewoon verder daarmee ontwormd terwijl de paarden nog steeds vol met wormen zouden zitten.