Wei verdelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Wei verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 11:41

Afbeelding
Heb een wei van ongeveer 1 hectare die ik wil gaan verdelen ivm het gelijkmatiger begrazen en gras de kans geven om te rusten. ideaal zouden 6 stukken zijn, maar weet niet of dat gaat lukken.
De lange strook is de toegang en de plek waar eten/water en schuilstallen staan.
Iemand suggesties hoe het andere grote vlak te verdelen? Ik wil het met prikpaaltjes en lint gaan doen en met poortgrepen op de buitenomheining (houten palen met lint). En liefst zo dat ik niet telkens alles hoef te verplaatsen als ik een volgend vak open zet. Lange zijde is 136 meter lang en korte zijde is 79 meter.
Het is voor 1 pony en paard. Ze hebben ook nog ongbeperkt hooi ter beschikking.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wei verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 12:21

Gewoon rechttoe rechtaan?
Met prikpaaltjes kan je geen hoeken maken, dus dan moet je wel hoekpalen zetten of gewoon lange lijnen maken.
1 HA min het pad = 8000 m? is een 1250 m² per stuk = 25*50 = net iets groter dan een bak. Dit is niet super groot en is in een paar dagen opgegeten. Ik zou drie stukken prefereren en dan met vaste omheiningen ertussen en strookbegrazing.
Dan heb je 50*50 ongeveer), geef je de eerste 3 dagen 50*10 en schuif je de dagen erop telkens een paar meter op.
Kan je 10 dagen per stuk doen en heeft elk stuk 20 dagen rusttijd.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 13:00

Duhelo schreef:
Gewoon rechttoe rechtaan?
Met prikpaaltjes kan je geen hoeken maken, dus dan moet je wel hoekpalen zetten of gewoon lange lijnen maken.
1 HA min het pad = 8000 m? is een 1250 m² per stuk = 25*50 = net iets groter dan een bak. Dit is niet super groot en is in een paar dagen opgegeten. Ik zou drie stukken prefereren en dan met vaste omheiningen ertussen en strookbegrazing.
Dan heb je 50*50 ongeveer), geef je de eerste 3 dagen 50*10 en schuif je de dagen erop telkens een paar meter op.
Kan je 10 dagen per stuk doen en heeft elk stuk 20 dagen rusttijd.


Rechttoe rechtaan inderdaad, ging me meer om bv constructies met lint op een spoel etc. Dat je niet de hele tijd alles moet loshalen enzo. Maar ik denk dat het daarvoor te lange stukken zijn.
Vaste omheiningen is geen optie, ik huur de wei nl. Met prikpaaltjes heb ik vaker stukken/vakken afgezet, zie niet in waarom je geen hoek zou kunnen maken?
Heb gisteren het verdeeld in 3 stukken, (1 vak links, daar stond de sproeier van de boer van de overkant mooi in te sproeien, 1 vak waar ze nu in staan en 1 groot vak aan de rechterkant dat ik nog wel verdelen in meerdere stukken) toen waren de paaltjes op, maar dat komt nog wel. Het pad heb ik een stuk smaller gemaakt voorbij de stallen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:16

Ik heb stukken lint van de juiste breedte (40 meter in mijn geval) met links en rechts handvatten, met een flinke eind extra lint er aan bij de handvatten. Oogjes in de vaste palen, handvatten er in haken, prikpaaltjes er tussen, extra flapje lint tussen de isolator op de vaste paal steken zodat er stroom op staat en klaar.
Bij verzetten trek ik alle paaltjes er uit, gooi die 5 meter verder, maak het lint links en rechts los, hang het in het volgende stel oogjes, prik alle paaltjes er weer tussen, etc.
Omdat je eerst het lint spant staan de prikpaaltjes ook nog eens keurig op rij :P

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wei verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:00

Voor lintbegrazing doe ik dat idd ook op de manier van Ibbel, maar dan heb je wel de vaste omheiningen nodig voor je basisstukken zeg maar.

een hoek met prikpaaltjes, ik krijg nooit de draad mooi op spanning omdat de paaltjes verbuigen in de hoek.

Het hangt natuurlijk af wat je wil, 3-6 vastere stukken dat je de paaltjes niet hoeft weg te halen, dan maak je gewoon "vaste" omheiningen maar met prikpaaltjes ipv houten paaltjes, en dan kan je de draden gewoon op maat snijden. Als je wil verplaatsen dan zijn de systemen met een spoel wel handig.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Wei verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 09:54

Dankje Ibbel en Duhelo, dat ga ik ook doen; lint op maat met grepen erop. Heb dat nu voor 1 vak al gedaan omdat dat zo uitkwam.
Er staat een vaste omheining om de hele wei van palen en lint. Op de bepaalde palen wil ik dan bevestigings ogen vastmaken aan de palen voor de grepen. De eigenaar van de wei moet af en toe op de wei zijn, helemaal achterin dus ik moet sowieso iets maken dat open kan zonder dat je een uur bezig bent om het weer dicht te maken. En het is wel handig als de verdeling een beetje gelijk blijft qua formaat, dus dan zijn die ogen op de vaste palen handig.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wei verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:57

Ah, op die manier!
Dan zou ik idd met die ogen werken, de linten op maat snijden, en dan kan je die idd naar believen indelen of openzetten zoals het uitkomt.
Ik werk in het begin van het seizoen op de kleinere stukken met strookbegrazing eenmaal de eerste laag af is laat ik de strookbegrazing weg en gaan ze gewoon om de paar dagen op nieuwere stukken, en zodra het gras niet echt meer bijgroeit zet ik de boel open. Zeker vanaf september als het ook weer natter wordt zodat ze minder kapot lopen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:10

Wij hebben voor een weiland van 1 ha juist géén vaste indeling. Een vaste omheining buitenom voor de veiligheid en dat is het.
Omdat we dan het gras zo beter kunnen gebruiken voor strookbegrazing, makkelijker kunnen kiezen welke delen ze wanneer krijgen en makkelijker bewerkbaar blijft voor de loonwerker.

Wij doen alles met haspelpalen en (groene!) prikpaaltjes. Daarmee zetten we alles af van kleine weitjes tot halve hectare stukken. De haspel palen dienen desgewenst tevens als poort. We hebben meestal 1 a 2 van deze palen in gebruik. Als we dan willen hooien, mest rijden etc is met een haf uurtje werk het hele weiland weer helemaal leeg en opgeruimd.
https://www.agradi.nl/ako-haspel-classicline.htm

Geen enkel probleem voor langere stukken. We gebruiken draad, geen lint. Dat helpt wel veel denk ik. Kan gewoon keurig strak genoeg gezet worden. Ik wordt ook altijd helemaal kriegel als het niet netjes staat. Je zet de 'eind' paal gewoon ergens aan vast en strak trekken maar.
Voor hoeken gebruiken we nu wel vaak 2 prikpaaltjes naast elkaar voor de stabiliteit. Al zijn de palen van de haspel constructie daar ook prima geschikt voor (maar dan met een isolator er op ipv een haspel). Maar tevens: wat is de functie van een haakjes hoek? Bochten zijn eigenlijk veiliger.

Daarnaast zijn die palen ideaal om in huis te hebben als je ineens een loge hebt of als een paard tijdelijk apart moet of je een logee krijgt. In 10 minuten heb je een heel nieuw weiland staan.

Helemaal in het begin hadden we wel een vaste 'midden' omheining waarmee we dan met de palen aan stookbegrazing deden. Maar daar zagen we op dan duur eigenlijk geen voordeel meer van en hebben die zelfs weg gehaald.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 11:34

pol013 schreef:
Wij hebben voor een weiland van 1 ha juist géén vaste indeling. Een vaste omheining buitenom voor de veiligheid en dat is het.
Omdat we dan het gras zo beter kunnen gebruiken voor strookbegrazing, makkelijker kunnen kiezen welke delen ze wanneer krijgen en makkelijker bewerkbaar blijft voor de loonwerker.

Wij doen alles met haspelpalen en (groene!) prikpaaltjes. Daarmee zetten we alles af van kleine weitjes tot halve hectare stukken. De haspel palen dienen desgewenst tevens als poort. We hebben meestal 1 a 2 van deze palen in gebruik. Als we dan willen hooien, mest rijden etc is met een haf uurtje werk het hele weiland weer helemaal leeg en opgeruimd.
https://www.agradi.nl/ako-haspel-classicline.htm

Geen enkel probleem voor langere stukken. We gebruiken draad, geen lint. Dat helpt wel veel denk ik. Kan gewoon keurig strak genoeg gezet worden. Ik wordt ook altijd helemaal kriegel als het niet netjes staat. Je zet de 'eind' paal gewoon ergens aan vast en strak trekken maar.
Voor hoeken gebruiken we nu wel vaak 2 prikpaaltjes naast elkaar voor de stabiliteit. Al zijn de palen van de haspel constructie daar ook prima geschikt voor (maar dan met een isolator er op ipv een haspel). Maar tevens: wat is de functie van een haakjes hoek? Bochten zijn eigenlijk veiliger.

Daarnaast zijn die palen ideaal om in huis te hebben als je ineens een loge hebt of als een paard tijdelijk apart moet of je een logee krijgt. In 10 minuten heb je een heel nieuw weiland staan.

Helemaal in het begin hadden we wel een vaste 'midden' omheining waarmee we dan met de palen aan stookbegrazing deden. Maar daar zagen we op dan duur eigenlijk geen voordeel meer van en hebben die zelfs weg gehaald.


Draad heb ik ook aan gedacht, maar er was nog honderden meters lint ;-) Ik ga even kijken voor een haspel, volgens mij heb ik die ook nog zien liggen in de berg spullen. Waar een 'hoek' nodig is aan de kant van het pad zet ik meerdere paaltjes bij elkaar of ik maak er meer een bocht van.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:43

Afbeelding
Afbeelding

De palen in actie. Normaal zitten er geen handvaten aan de eindpaal.
Zo kun je alles eigenlijk heel makkelijk verplaatsen, verlengen, verkorten en strak zetten.

Met lint zou ik het waarschijnlijk niet durven overigens. Dan weet ik niet of het netjes blijft.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wei verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:47

Hoe heb je die haspels nou vastgezet Pol? Ik gebruik ze ook maar hang ze aan het draad, niet handig want daar rekt je draad van uit. Nog geen handige manier gevonden hoe het dan wel moet. Ik heb gewoon draad tussen houten palen of draad langs de houten omheining waar het aan moet.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:33

@ir111: Het is een set.
haspel
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ha ... rming.html

haspelpaal
https://www.agrishop.nl/voss-farming-op ... 167cm.html
Deze paal heeft 3 pinnen en staat daarmee eigenlijk super stevig. Je kunt er niet eindeloos aan trekken natuurlijk maar genoeg om alles netjes strak te zetten. En makkelijk genoeg weer uit de grond te trekken en te verplaatsen.

verbindingsstuk haspel/paal
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ho ... rming.html

En als je deze ook op de paal zet, kan de haspelpaal meteen dienstdoen als poort
https://www.agrishop.nl/3x-voss-farming ... repen.html